PDA

View Full Version : Help! Welke fuzz



Saf
18 juli 2008, 22:31
He daar effectenwizzards ik begeef hier even op een voor mij redelijk onbekend terein van dit forum ik heb namelijk een vraag.

Ik heb al enkele overdrive en distortion geprobeerd en sommige nog steeds in mijn collectie maar ik zoek eigenlijk het liefst nog een fuzz voor erbij. Het liefste heb ik er echter geen die een licht randje geeft maar eentje die verder gaat dan de gemiddelde gitarist/luistaraar nog voor bruikbaar houd.

Zodat je wel een zo'n jayhawks achtige fuzz kunt krijgen maar ook zo'n goor vies geluid, alsof je versterker elk moment de geest kan geven. Is dit echter mogelijk in 1 pedaal?

Wicked Willy
19 juli 2008, 15:41
Wil je vies, goor, piepen, kraken, weirde sounds........dan is er maar een Fuzz die je moet hebben: Zvex Fuzz Factory........super pedaal!

Herman
19 juli 2008, 16:54
Whoah, een dubbelpost:chicken:

Herman
19 juli 2008, 16:55
+ 1, ik hem hem ook, en als je graag wilt dat je versterker klinkt alsof ie elk moment de lucht in kan gaan, absoluut deze nemen :D.

Ook erg veel instelmogelijkheden, alleen dat is ook direct misschien wel een minpuntje, want alles reageert héél gevoellig op elkaar. Maar er staan wel lijsten met presets ergens op het net (incl. van wat bands) dus misschien zou je die er bij kunnen zoeken en zo kijken of er wat voor je tussen zit, dan heb je wat richtlijnen.

Verder een absolute aanrader en ik gebruik hem graag! Ook erg leuk om het met wat delay te laten oscileren.

Ik zou dan trouwens wel voor de vexter serie gaan, deze is toch al een paar tientjes goedkoper, en intern is er niks anders aan (de dure "hoe-heet-ie-ook-alweer serie" is alleen handbeschilderd wat de vexter niet is).

mario88
19 juli 2008, 17:26
kan hem ook preberen zelf te bouwen dan kost die maar een paar 10tjes

Hallie
19 juli 2008, 19:31
volgens mij is die Zvex fuzz factroy behoorlijk pittig om te bouwen.

mario88
19 juli 2008, 19:56
http://www.membres.lycos.fr/davpseudo/ffactorx.htm?

Hallie
19 juli 2008, 20:29
Ziet er makkelijker uit dan dat ik dacht :cooler:

FruscianteFan
19 juli 2008, 22:30
Danelectro French Toast?

jimihattricks
20 juli 2008, 13:47
niemand noemt de big muff hier..? de klassieker?

vond het zelf toch best wel een heftig fuzzje met de tone opengedraaid.. en stuk cheaper dan de zvex (die weliswaar zonder twijfel heftiger is dan een muff)

Saf
20 juli 2008, 14:32
Zelf bouwen is voor mij geen optie ben een elektronica noob als iemand dat zou kunnen en willen zou dat heel fijn zijn, maar zelf kan ik dat niet. Die danelectro franch toast hoor ik hier een daar ook erg goede dingen over en is dacht ik een redelijk goedkoop pedaaltje heb ook danelectro daddy-o pedaal en daar ben ik erg tevreden over. Maar kan die ook standje te ver?

interessander
20 juli 2008, 14:58
Niet veelzijdig maar hij klinkt wel alsof de boel goed verrot is: de shin-ei fy-2 fuzz box.

Saf
20 juli 2008, 15:13
lijkt me wel erg moeilijk aan te komen dat laatste pedaal. Ben wel benieuwd wat een chaisawlike fuzz geluid precies in houdt.

imlikeajungle
20 juli 2008, 15:21
Big Muff is uiteraard niet wat je zoekt.
Uglyface gaat mss niet ver genoeg voor je, en je wil iets bruikbaars dat ook ver kan gaan...? Moeilijk, koop gewoon een cheapass Danelectro ofzo voor je 'gewone' gebruik en iets maf/klein/kapot voor over the top? Boutique prijzen voor een effect dat moet klinken alsof je amp stukgaat is achterlijk...

tom123
20 juli 2008, 15:30
Ik heb laatst mijn V-zex fuzzfactory verkocht.
Hij fuzz wel goed en kraakt ook wel van alle kanten ja, en inderdaad veelzeidig.
je kan er een heeleboel maffe geluiden uithalen.
Maar hij stoort wel ernorm, ik werd er gewoon allendig van ik druvde hem live niet te gebruiken.

Mijn vriendin heeft trouwens wel een big muf, klinkt wel erg vet ja.
En ik zelf heb nu een voodoo-lab superfuzz. is ook wel een gaaf pedaal maar niet vuil genoeg voor jou denk ik. :blast:

drap
20 juli 2008, 18:03
Als de Fuzzfactory nou iets niet is dan is het wel veelzijdig. Ik heb 'm ook gehad, heel leuk ding, maar nauwelijks inzetbaar in bandverband. Voor mij in ieder geval dan. Dat lekkere ranzige geluid, je hoort er in bandverband niets meer van terug en het wordt één grote brei, in ieder geval bij het slaggitaarwerk. Voor solo's is ie nog wel buikbaar, omdat ie aardig wat sustain heeft.

Nielsje
20 juli 2008, 18:09
Voordat Mitch en D_H reageren: De Digitech Fuzz! Dat is de allerbeste! Hendrix gebruikte hem ook volgens de digitech site! Het schijnt dat de fuzzface naar de digitech is gemoddelleerd met slechte onbetrouwbare duitse transistors!

drap
20 juli 2008, 18:18
En toch zit er in de DF-7 een hele overtuigende Big Muff, die door de equalizing veel veelzijdiger is dan het origineel. Of ie beter is laat ik ff in het midden, maar het kan dus wel ;)

jero
21 juli 2008, 20:31
Lijkt me sowieso lastig om het o zo mooie Jayhawks geluid en een over the top fuzz geluid uit 1 pedaal te krijgen. Gary Louris gebruikt een germanium fuzz face, en die blijven over het algemeen vrij netjes. Big Muffs en Fuzz Factories zijn hiervoor veel te vies.

De enige pedalen die ik ken die eventueel in aanmerking zouden kunnen komen zijn de retroman sybil en de fuzzes van Monsterpiece (die in feite meerdere fuzzes in 1 behuizing bouwt). Nadeel is dat deze duur zijn en je ze op de gok moet kopen in de US.

Een andere optie kan een pedaal zijn met fuzz en octave aan boord. Je kunt de fuzz kant gebruiken voor het nettere en de octave voor het weirde. Voorbeelden hiervan zijn de Homebrew UFO en Fulltone Ultimate Octave. Ook Chicago Iron maakt tegenwoordig zo'n variant op de Octavian.

Het meest praktisch lijkt me echter de oplossing met twee pedalen.

Nellyrocks
21 juli 2008, 21:48
Ik heb een de diamond fireburst. Heftige fuzz met een hele gore vetrand eraan en een midboost waarmee je er eigenlijk een distortion van maakt.

Misschien het uitproberen waard.

Saf
21 juli 2008, 22:09
ik denk inderdaad uit al jullie reacties dat ik toch twee verschillende pedalen moet krijgen. of iemand moet vragen me een combinatie van enkele fuzzen te bouwen. Kan eens vragen of diegene waren ik mijn buizenamps altijd heen breng zoiets niet voor me kan doen. Is het makkelijk om aa nverschillende schema's voor effecten in dit geval fuzzen te komen of valt dat vies tegen.

Alvast ontzettend bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Marc Oblivian
22 juli 2008, 09:37
Volgens mij gebruiken de Jayhawks inderdaad niet zo'n heftige fuzz.
Lijkt mij meer een amp die op drive staat met een gematigd fuzzpedaal ervoor om hem wat meer te boosten zeg maar. Denk dat iets van een fuzzface goed zal voldoen. Die Shin Ei en Fuzzfactory zijn volgens mij waaaay over the top voor de Jayhawks sound.

Saf
22 juli 2008, 10:07
de jayhawks gebruiken idd een fuzzface. dat vind ik erg mooi maar ik houd ook van zo'n way of the top fuzz geluid vroeg me vooral af of er een pedaal was wat allebei de geluiden combineerde. zeg maar een fuzzface die tot 25 gaat in plaats van 10.

Nellyrocks
22 juli 2008, 12:10
de jayhawks gebruiken idd een fuzzface. dat vind ik erg mooi maar ik houd ook van zo'n way of the top fuzz geluid vroeg me vooral af of er een pedaal was wat allebei de geluiden combineerde. zeg maar een fuzzface die tot 25 gaat in plaats van 10.

Line6? :seriousf:

M Kactus
22 juli 2008, 12:49
de jayhawks gebruiken idd een fuzzface. dat vind ik erg mooi maar ik houd ook van zo'n way of the top fuzz geluid vroeg me vooral af of er een pedaal was wat allebei de geluiden combineerde. zeg maar een fuzzface die tot 25 gaat in plaats van 10.

Als je met de bias-afstelling van een fuzz-face knoeit, kun je er behoorlijke velcro-geluiden uitkrijgen. Misschien een ideetje ? Het zal niet zó over-the-top zijn als een fuzz factory, maar al in de richting.

Wicked Willy
22 juli 2008, 13:21
Als de Fuzzfactory nou iets niet is dan is het wel veelzijdig. Ik heb 'm ook gehad, heel leuk ding, maar nauwelijks inzetbaar in bandverband. Voor mij in ieder geval dan. Dat lekkere ranzige geluid, je hoort er in bandverband niets meer van terug en het wordt één grote brei, in ieder geval bij het slaggitaarwerk. Voor solo's is ie nog wel buikbaar, omdat ie aardig wat sustain heeft.


Ik heb er sinds een halfjaar eentje en gebruik hem op 3 verschillende manieren in live situaties:

1. 'traditionele' fuzz icm een Phase 90 en powerchords
2. muse-achtige solo's icm een whammy en delay
3. over the top nois, ruis, doet-mijn-versterker-het-eigenlijk-nog-wel? Met name door met Stab-knop te spelen.

Het is even zoeken naar de goede settings, maar heb je die eenmaal, dan is het echt een heerlijk pedaal (tsja en stil zal die nooit zijn, maar dat is ook niet de bedoeling.

Ik zal binnenkort wel wat soundclips plaasten.

cesco
22 juli 2008, 19:17
Mijn vriendin heeft trouwens wel een big muf, klinkt wel erg vet ja.


huhuhuh.

on topic:

ik werd enthousiast van deze review van de Barber Trifecta fuzz:
http://www.youtube.com/watch?v=TcAQ9KTW494

ook ben ik wel benieuwd naar die nieuwe danelectro.

drap
22 juli 2008, 23:08
Ik heb er sinds een halfjaar eentje en gebruik hem op 3 verschillende manieren in live situaties:

1. 'traditionele' fuzz icm een Phase 90 en powerchords
2. muse-achtige solo's icm een whammy en delay
3. over the top nois, ruis, doet-mijn-versterker-het-eigenlijk-nog-wel? Met name door met Stab-knop te spelen.

Het is even zoeken naar de goede settings, maar heb je die eenmaal, dan is het echt een heerlijk pedaal (tsja en stil zal die nooit zijn, maar dat is ook niet de bedoeling.

Ik zal binnenkort wel wat soundclips plaasten.

Ik geloof je echt meteen, maar waarschijnlijk, of eigenlijk weet ik het wel zeker, maak je hele andere muziek dan ik en ben je een hele andere gitarist. Een phaser kan ik bijvoorbeeld ook totaal niet mee uit de voeten met mijn spel en stijl muziek. Ik had de goeie settings op den duur ook wel, maar voor mijn doeleinden werd het een te grote brei. Ik speel ook eigenlijk bijna nooit alleen poweraccoorden, heel weinig eigenlijk zelfs en dan slipt de zooi echt dicht in bandverband, zeker met twee gitaristen.