PDA

View Full Version : Jouw onder/overschatte gitarist!



blindfaith85
18 juli 2008, 17:17
Hallo allemaal,

Na de blamage van de EC topic, dacht ik waarom niet en nieuwe Topic waar ieder een pleidooi mag houden waarom je ene bepaalde gitarist nou erg overschat of onderschat vind.

Betreft het pleidooi, kom met goed argumenten en niet omdat je van horen zeggen heb, het moet echt JOU mening zijn. En qua reacties op de bal en niet de persoon en voordat je wat post wet dat andere mensen er ander over kunnen denken!

Veel Plezier!

Om een voorbeeld te geven:

Ik vind JB meyer een onderschatte gitarist! Ik denk dat hij met zijn werk bij supersub en ellen ten damme en daarnaast zijn werk bij de dijk en acda en de munnik toch echt wel bewijst dat hij een hele hele hele goede gitarist is, alleen zo jammer dat je zijn nam zo weinig hoort. Daarnaast kan hij sombeetje alles spelen en ook zijn werk als producer erg goed! of komt dat omdat ik nou eenmaal een aedm/de dijk fan ben:P mar wil wel zeggen dat hij en goede invloed op deze "Bands" heeft gehad voor zover je AEDM een band kan noemen! blijven theatermakers! Maar mssn hoor je zo weinig over hem omdat hij graag beetje op de achtergrond blijft! maar goed ik denk dat Nederland trots mag zijn op een gitarist als JB!

Mr.Fingers
18 juli 2008, 17:22
Onderschat: Steve Cropper, Neil Young, Robbie Robertson, ...
Overschat: Eric Clapton, Vai, Satriani, ...

Steve Cropper: De man die in dienste staat van het lied, niet in dienst van z'n ego. Hij mag dan wel geen distortion/overdrive man zijn, die lyrische solo's uit z'n telecaster pompt, maar iedere noot die hij speelt is wel raak.
Neil Young: Z'n wervelwindtechniek is nog steeds ondergewaardeerd. Veel mensen zien het als een hoop lawaai, maar probeer het maar eens na te doen, quasi onmogelijk
Robbie Robertson: Luister naar "king harvest", "The Weight",... en je zult horen waarom. Fantastische songschrijver, en briljant begeleidingsgitarist (de backing-band van Bob Dylan in de jaren '60, The Band zelf,...)


Eric Clapton: gevoelloos, altijd hetzelfde, na 2 liedjes heb je het wel gehoord. Tijdens Cream wassie dan weer wel te pruimen, maar swat

Vai/Satriani: met notenpoeperts heb ik helemaal niets!

grayfink
18 juli 2008, 17:27
Overschat: Steve Cropper, Neil Young, Robbie Robertson
Onderschat: Eric Clapton, Vai, Satriani,grayfink, Blackmore

blindfaith85
18 juli 2008, 17:29
Vergeet niet de reden heh jongens!!!

QueenSRVJW
18 juli 2008, 17:58
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik John Mayer een beetje een overschatte gitarist. Ik kan hier niet een hele goede reden voor geven eigelijk, het spijt me:P

http://youtube.com/watch?v=h-PxHXdsM7I
de arrogantie druipt er vanaf:P

tidalwave_sideburns
18 juli 2008, 18:00
Onderschat: Jim Heath. De kerel speelt al zo'n beetje 2 decennia 200+ concerten per jaar en hoe.
Overschat: Pete Townshend, Eric Clapton. Misschien dat ik slechte opnames heb gehoord, maar ik ben totaal niet onder de indruk van beide heren.
Townshend heeft wel die overgave, verstand op nul en gaan met die banaan wat ik kan waarderen in gitaristen, maar hij bakt er niet zoveel van.

jonesd
18 juli 2008, 18:05
Onderschat: Jack White:

Ok, zijn techniek is niets in vergelijking met veel andere gitaristen maar zijn spel is zo intens en zijn sound is zelfs onder verschillende lagen fuzz heerlijk. (goede vingers...)

Voorbeeld:
solo in Many shades of black (http://www.deezer.com/track/950438) omstreeks 2:35min

Op Werchter heeft hij mij echt een paar keer omvergeblazen met zijn solo's. Pure rock 'n roll!!!

Tubescreamer
18 juli 2008, 23:02
Onderschat in het algemeen: gitaristen die niet goed gevonden worden omdat ze geen idioot ingewikkelde techniek hebben. Sneller en ingewikkelder is niet altijd beter.
Techniek is voor den grote massa (niet alleen gitaristen) wat opvallender misschien en als je bijv. onderricht krijgt werk je naar het beheersen van verschillende technieken toe, maar het is geen must en volgens mij denken veel mensen dat. Songwriting, arrangeren en een eigen, origineel geluid creëren zijn ook kunsten op zich (ja cliché cliché ik weet het) en dat zou men mee moeten nemen in de beoordeling of je iemand goed vindt of niet, en eigenlijk ook nog ongeacht of je de muziek wel of niet leuk vindt. Een niet-muzikant let daar misschien niet op, een gitarist hoort dat wel te doen vind ik. Je zou eerst eigenlijk al het werk van een gitarist moeten beluisteren, en dan een oordeel vellen. Zal je zien dat iemand over de tijdsspan van zn gehele carriere veelzijdiger is dan je denkt, en da's ook een kunst.

Overschat: vind ik eigenlijk ook niemand per se, maar soms valt me op in gesprekken dat mensen vaak een bepaalde gitarist de hemel in prijzen (bij voorkeur zelfs gitaristen die ik zelf ook heel goed vind) noem bijv. een Hendrix of Frusciante, en mensen denken dan vaak dat die gitaristen helemaal niks fout kunnen doen, of dat álles wat ze spelen door hunzelf bedacht is. Als Hendrix ergens op een liveplaat een ontzettend valse fout maakt (en ja dat doet ie wel 'ns!), is het muzikaal, als ze het Page horen doen is het rommelig.
Beetje moeilijk uit te leggen dit standpunt, maar laat ik het zo zeggen: er zijn ook mensen die denken dat Elvis z'n eigen nummers schreef....

Maar van mij mag je ook wel af & toe zeggen dat je iets gewoon helemaal bagger vindt hoor, doe ik ook, is heel gezond :D

DeiDRagonas
19 juli 2008, 01:04
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik John Mayer een beetje een overschatte gitarist. Ik kan hier niet een hele goede reden voor geven eigelijk, het spijt me.

+1!

John Mayer heeft een beetje hetzelfde als Clapton.. Beide zijn t geweldige gitaristen en ik hou echt van hun muziek. Alleen als je heel eerlijk bent hoor je bij beide heren toch wel erg vaak een soort van standaard riedeltje voorbij komen. Alsof ze op de automatische piloot spelen zeg maar. Beetje jammer.

Ook heel erg overschat vind ik mensen als Satriani, Vai, Gilbert etc etc.. Knap hoor dat je duizend nootjes in een seconde kan proppen, maar echt moeilijk (of mooi!) is t niet. En dan maar patserig lopen doen... (een trekje waar heeeeel veel shredders last van hebben!)... Walg.

Truste, Roy.

Tubescreamer
19 juli 2008, 01:43
Wat ik vind bij gitaristen die vaak hetzelfde riedeltje voorbij laten komen: als iemand niet veel meer kan dan dat, maar als je hoort dat het wel die ene gitarist is, dan vind ik het ook knap. Je hoort bijv. duidelijk wanneer iets een typische Albert King-lick is; die man speelt eigenlijk de hele tijd hetzelfde maar steeds in een andere context en wát hij kan, doet hij ook heeeeeel erg goed.
Vind ik, als je het op die manier bekijkt, bijna knapper dan heel veel verschillende dingen kunnen/telkens met iets nieuws komen (hee da's ook heel knap natuurlijk....he wat is dit toch altijd moeilijk!)

DeiDRagonas
19 juli 2008, 01:52
Wat ik vind bij gitaristen die vaak hetzelfde riedeltje voorbij laten komen: als iemand niet veel meer kan dan dat, maar als je hoort dat het wel die ene gitarist is, dan vind ik het ook knap. Je hoort bijv. duidelijk wanneer iets een typische Albert King-lick is; die man speelt eigenlijk de hele tijd hetzelfde maar steeds in een andere context en wát hij kan, doet hij ook heeeeeel erg goed.
Vind ik, als je het op die manier bekijkt, bijna knapper dan heel veel verschillende dingen kunnen/telkens met iets nieuws komen (hee da's ook heel knap natuurlijk....he wat is dit toch altijd moeilijk!)

lol! (moeilijk heh? ;) )

Dan vind ik het knapper als je steeds met iets vernieuwends weet te komen en TOCH je eigen sound weet je behouden zodat, ondanks dat je nwe licks speelt, de mensen je toch nog herkennen. Beide gitaristen staan zeker in mn top10 trouwens hoor. Net als Albert King en, nog zo'n mooi voorbeeld van iemand die steeds hetzelfde doet, B.B. King. Alleen wat Leendert Haaksma weet te doen vind ik dan toch knapper ofzo.. Die klinkt in elke band anders, komt steeds met nwe licks, en toch hoor je dat t Leendert is.

Roy.

Tubescreamer
19 juli 2008, 01:58
lol! (moeilijk heh? ;) )

Dan vind ik het knapper als je steeds met iets vernieuwends weet te komen en TOCH je eigen sound weet je behouden zodat, ondanks dat je nwe licks speelt, de mensen je toch nog herkennen. Beide gitaristen staan zeker in mn top10 trouwens hoor. Net als Albert King en, nog zo'n mooi voorbeeld van iemand die steeds hetzelfde doet, B.B. King. Alleen wat Leendert Haaksma weet te doen vind ik dan toch knapper ofzo.. Die klinkt in elke band anders, komt steeds met nwe licks, en toch hoor je dat t Leendert is.

Roy.
Hee dan zijn we het eens! Saai he? ;)

budje
19 juli 2008, 09:08
eigenlijk vind ik overschat en onderschat een irritante term :-) vaak word ie alleen maar gebruikt om aan te geven van kijk, ik heb er verstand van en jullie lekker niet (en als je me niet gelooft hierin moet je eens een middagje gitaristen kijken op youtube en de onderschriften lezen)

Overschatten word vaak gezegd als men zijn eigen held belangrijker vind dan een algemeen erkend iemand

onderschat word gezegd als men iemand heeft "ontdekt" waar niemand in zijn kennissenkring ooit van heeft gehoord. Zo noemt men vaak mensen die miljoenen verkopen en internationaal erkend zijn toch onderschat. Vaak gezien: Kirk Hammett (die is tenslotte van een klein onbekend bandje)

Zo, dit was weer mijn zeikmoment van de week! Maar om ontopic te blijven:

Wie ik kut vind? Milo! (live gezien, iedere keer c,f,g maar dan met de capo op een adere positie)

Mijn "beroemde onbekende" aanrader: (noem het onderschat als je graag vieze woorden gebruikt) Tab benoit!

Tubescreamer
19 juli 2008, 12:27
eigenlijk vind ik overschat en onderschat een irritante term :-) vaak word ie alleen maar gebruikt om aan te geven van kijk, ik heb er verstand van en jullie lekker niet (en als je me niet gelooft hierin moet je eens een middagje gitaristen kijken op youtube en de onderschriften lezen)

Overschatten word vaak gezegd als men zijn eigen held belangrijker vind dan een algemeen erkend iemand

onderschat word gezegd als men iemand heeft "ontdekt" waar niemand in zijn kennissenkring ooit van heeft gehoord. Zo noemt men vaak mensen die miljoenen verkopen en internationaal erkend zijn toch onderschat. Vaak gezien: Kirk Hammett (die is tenslotte van een klein onbekend bandje)

Zo, dit was weer mijn zeikmoment van de week! Maar om ontopic te blijven:

Wie ik kut vind? Milo! (live gezien, iedere keer c,f,g maar dan met de capo op een adere positie)

Mijn "beroemde onbekende" aanrader: (noem het onderschat als je graag vieze woorden gebruikt) Tab benoit!
Kijk, dat is met minder woorden nou precies wat ik bedoelde. Dank U :D

blindfaith85
19 juli 2008, 12:37
Hi,

Milow is met een W:P en moeten we hem wel gitarist noemen? heb hem ook live gezien, en moet zeggen opzich wel grappig, maar hijs meer singer/songwriter dan gitarist naar mijn idee.

M.COM
19 juli 2008, 13:38
Voor mij persoonlijk is Mike Einziger van Incubus een onderschatte gitarist. Als je kijkt hoe Incubus is geëvolueerd, dan heb ik alleen maar respect voor de originaliteit van de man. Op elke plaat blijft hij zichzelf heruitvinden, gezien de meer softe richting (jammer!) die Incubus is uitgegaan.

In hun wilde periode (S.C.I.E.N.C.E, mijn persoonlijke favoriet) stroomt de power ervan af. A Certain Shade of Green vb. is gewoon heerlijk. Wat later met Make Yourself (The Warmth, Stellar, Drive, Pardon Me) heeft hij toch een paar zeer goeie hits geschreven (mijn mening!)

Ik vind het dus echt een knappe gitarist. Vooral ook omdat hij ongebruikelijke akkoordenprogressies schrijft die toch vet klinken. Hij wisselt ze ook genoeg af met catchy stuff. Zijn gebruik van effecten geeft ook een meerwaarde aan het nummer en is niet bedoeld om rommelige passages te verdoezelen.

Hij is nu blijkbaar van plan om een studie aan een conservatorium aan te vatten tijdens de break van Incubus en een symfonisch stuk te componeren. Benieuwd hoe Incubus nog uit de hoek zal komen na de break!

razormen
19 juli 2008, 21:48
Ik sluit me gedeeltelijk bij Budje aan. Ik kan geen beroemde en miscien ook al erg rijke gitarist onderschat noemen. Het klopt ook gewoon niet om een figuur als Page of Clapton overschat te noemen want al deze types zijn op hun manier geniaal.

Een redelijk onbekende(blues) gitarist waar ik erg van onder de indruk ben is Gregor Hilden aus Deutschland. Ik zeg niets meer, oordeel zelf:
http://nl.youtube.com/watch?v=KyWTi9ZJhLk&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=u5aQdeWfbLc&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=o9Ujm4HEXGc&feature=related

Bram+
19 juli 2008, 23:54
Ook heel erg overschat vind ik mensen als Satriani, Vai, Gilbert etc etc.. Knap hoor dat je duizend nootjes in een seconde kan proppen, maar echt moeilijk (of mooi!) is t niet. En dan maar patserig lopen doen... (een trekje waar heeeeel veel shredders last van hebben!)... Walg.
Dit verhaaltje kennen we inmiddels wel. Het is ook algemeen bekend dat er (met name op sites als youtube, want veel verder zullen ze niet komen) een aantal echte notenpoepers te zien zijn die inderdaad niks anders dan snel noten spelen doen.

De drie spelers die je noemt zijn juist voorbeelden van gitaristen die technisch inderdaad 'begaafd' zijn, maar dit ook weten om te zetten naar prima muziek. Misschien niet je smaak, maar het is zeker niet alleen "duizend nootjes in een seconde".

Zeker een gitarist als Paul Gilbert heeft laten horen dat techniek voor hem ondergeschikt is aan songwriting als het gaat om muziek, bijvoorbeeld in Mr. Big. Daarbij is hij een van de meest aardige gitaristen die er zijn, zeker niet patserig. Het is natuurlijk niet verboden techniek te gebruiken in dienst van de muziek. Het zou belachelijk zijn als je niet mag laten zien wat je kan omdat dat patserig is.

Ik heb er een beetje een hekel aan om iets te zeggen als 'je hebt er waarschijnlijk nooit naar geluisterd'. Het is een beetje een drogreden, maar nu lijkt die vlieger wel heel hard op te gaan.

DeiDRagonas
20 juli 2008, 00:06
Ik weet dat ze hun theorie echt wel kennen en dat ze technisch erg goed zijn.. En toch maken ze alleen maar zware bagger. Waarom!?? Ik krijg altijd het idee dat ze de langzame stukken enkel toevoegen omdat dan de snelle stukken beter uitkomen. Ik blijf t overschatte bagger vinden waarin de vele techniekjes enkel bedoeld zijn om patserig te kunnen doen...

Ik zie ze vaak dingen met hun rechter hand tappen die je met je pink ook prima kan pakken. En waarom al die trucjes!!?? Heel wat anders, maar het wekt wel hetzelfde gevoel bij me op: Jimi Hendrix.. Waarom in hemelsnaam met je tanden spelen wat je ook met je vingers kan doen. Beetje dat idee, snap je?

En als je eenmaal t trucje van sweepen onder de knie hebt is t echt niet zo moeilijk meer wat ze doen btw..

Edit @ Razormen: Ik heb dat 1e filmpje even bekeken.. Hoewel hij daar makkelijke dingetjes speelt vind ik hem erg lekker klinken! Wat n sound!! Ik heb hier eigenlijk exact dezelfde sound alleen speel ik eigenlijk alleen via t halselement van mn LP. Geweldig toch, bijna niks nodig.. LP, Tubescreamertje, Fender BJ en smullen maar.

Grt, Roy!

blindfaith85
20 juli 2008, 00:15
mijn gulden regel blijft:

Dat het kan, betekend niet dat je het ook moet doen!

Orgasmocaster
20 juli 2008, 01:08
:roll:
Dit verhaaltje kennen we inmiddels wel. Het is ook algemeen bekend dat er (met name op sites als youtube, want veel verder zullen ze niet komen) een aantal echte notenpoepers te zien zijn die inderdaad niks anders dan snel noten spelen doen.

De drie spelers die je noemt zijn juist voorbeelden van gitaristen die technisch inderdaad 'begaafd' zijn, maar dit ook weten om te zetten naar prima muziek. Misschien niet je smaak, maar het is zeker niet alleen "duizend nootjes in een seconde".

Zeker een gitarist als Paul Gilbert heeft laten horen dat techniek voor hem ondergeschikt is aan songwriting als het gaat om muziek, bijvoorbeeld in Mr. Big. Daarbij is hij een van de meest aardige gitaristen die er zijn, zeker niet patserig. Het is natuurlijk niet verboden techniek te gebruiken in dienst van de muziek. Het zou belachelijk zijn als je niet mag laten zien wat je kan omdat dat patserig is.

Ik heb er een beetje een hekel aan om iets te zeggen als 'je hebt er waarschijnlijk nooit naar geluisterd'. Het is een beetje een drogreden, maar nu lijkt die vlieger wel heel hard op te gaan.

Het is ook een beetje schapen gedrag.. het is blijkbaar erg populair om technies begaafde gitaristen af te kraken..

ik vind het erg amusant als mensen dingen zeggen zoals "Die Yngwie is zo'n slechte gitarist! het gaat alleen om snelheid, hij is een one-trick pony, speelt zonder gevoel en is bovendien ook nog een arrogante eikel! nee, geef mij maar SRV, dat was pas een aardige knakker met zijn originele, gevarieerde en zelfbedachte stijl!" :roll:

Trocar
20 juli 2008, 01:41
Ik weet dat ze hun theorie echt wel kennen en dat ze technisch erg goed zijn.. En toch maken ze alleen maar zware bagger.
Hoewel (of juist: omdat) ik het eens ben met enkele andere dingen die je in dit topic zegt, vind ik het een beetje jammer om te lezen dat je een overduidelijke mening van jezelf zo stellig als feit neer zet.

Stefan. Ptzl
20 juli 2008, 01:49
Overschat: Rolling stones/Beatles/Elvis Presley (Waren revolutionair en hebben elk een leuk nummer of 3 maar that's it)
Onderschat: Steve vai/Joe Satriani/Gustavo Guerro/Cesar Huesca/Malmsteen/George bush (geen commentaar) :satisfie:

DeiDRagonas
20 juli 2008, 02:24
Hoewel (of juist: omdat) ik het eens ben met enkele andere dingen die je in dit topic zegt, vind ik het een beetje jammer om te lezen dat je een overduidelijke mening van jezelf zo stellig als feit neer zet.

Nee hoor.. Dat dit een mening is mag duidelijk zijn toch lijkt me? Ik dring niemand mn mening op en kan zeker snappen dat anderen er anders over denken.

Alleen doordat ze zo erg bezig zijn met al die overbodige trucjes denken beginners vaak van "WOW!!" terwijl het helemaal niet zo moeilijk is wat ze doen.. vandaar overschat.


R

no 1 hops
20 juli 2008, 10:47
Ik sluit me gedeeltelijk bij Budje aan. Ik kan geen beroemde en miscien ook al erg rijke gitarist onderschat noemen. Het klopt ook gewoon niet om een figuur als Page of Clapton overschat te noemen want al deze types zijn op hun manier geniaal.

Een redelijk onbekende(blues) gitarist waar ik erg van onder de indruk ben is Gregor Hilden aus Deutschland. Ik zeg niets meer, oordeel zelf:
http://nl.youtube.com/watch?v=KyWTi9ZJhLk&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=u5aQdeWfbLc&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=o9Ujm4HEXGc&feature=related
heb hem net ook ontdekt.
staan leuke stukken op zijn myspace site
http://www.myspace.com/greghilden

razormen
20 juli 2008, 11:30
Edit @ Razormen: Ik heb dat 1e filmpje even bekeken.. Hoewel hij daar makkelijke dingetjes speelt vind ik hem erg lekker klinken! Wat n sound!! Ik heb hier eigenlijk exact dezelfde sound alleen speel ik eigenlijk alleen via t halselement van mn LP. Geweldig toch, bijna niks nodig.. LP, Tubescreamertje, Fender BJ en smullen maar.

Ja het lijkt niet al te moeilijk om te spelen maar wat in deze discusie niet benoemt word is bijvoorbeeld het gevoel (de vibe) wat er uit iemand zijn gitaar komt. Vooral in de blues moet je het gewoon kunnen voelen, de juiste lick op het juiste moment. Er zit heel veel gevoel bij deze knacker zijn licks.


Onderschat: Steve vai/Joe Satriani/Gustavo Guerro/Cesar Huesca/Malmsteen/George bush (geen commentaar)

De mensen die jij opnoemt kun je toch niet onderschat noemen. Ik hou absoluut niet van malmsteen maar die kerel is een grote naam. Het klinkt een beetje als Ronaldhino is een onderschatte voetballer. Nogmaal die grote namen die voorbij komen kunnen wel eens overschat zijn maar niet onderschat want ze hebben het al gemaakt.


heb hem net ook ontdekt.
Ja klinkt echt lekker

Wat vinden jullie trouwens van Peter Green?

Kakihara
20 juli 2008, 11:35
Onderschat (in willekeurige volgorde):

Prince, naast een fantastisch liedjesschrijver ook een geweldig gitarist met een geweldige bagage vind ik, hij springt van blues naar funk naar heavy metal met een vingerknip.
Frank Zappa, Hendrix beschouwde Zappa als een beter gitarist dan zichzelf (al heeft Hendrix dat over wel meer gitaristen gezegd, ook over bijvoorbeeld Billy Gibbons). Heeft bovendien een resem (technisch) begaafde gitaristen gelanceerd, die hem als de grootste invloed ooit beschouw(d)en.
Paul Simon, net als Prince een fantastisch liedjesschrijver. Hij mag dan misschien niet even technisch onderlegd zijn als de rest, toch is het niet gemakkelijk om binnen één song vlekkeloos, zonder moeite en zonder dat het al te zeer opvalt 3 à 4 keer van maatsoort te veranderen.
Ry Cooder, geen enkele gitarist kan zulke mooie landschappen schilderen met zijn gitaar als hij.
Lowell George, fabuleuze slidegitarist, één van de eerste (samen met oa Ry Cooder) om slide te spelen in een pop/rockgroep. Goed genoeg voor Zappa om kortstondig bij de Mothers Of Invention te spelen vooraleer Little Feat te vormen. Ook één van de eersten om verschillende stijlen (blues, country, folk, rock, funk...) te combineren tot wat nu omschreven kan worden als de typische New Orleans-stijl.
Steve Cropper, je hoort hem bij momenten nauwelijks, speelt enkel wat hij nodig acht, maar kan net zo goed zijn tele behoorlijk op zijn donder geven. Het is net dat weten wanneer zijn gitaar naar voren moet komen en die subtiliteit wat hem tot zo'n grootheid maakt. Dat én zijn heerlijk staccato-begeleiding.
dit lijstje kan nog veel meer namen bevatten én een hele hoop slaapkamergitaristen waarvan niemand wat hoort, die hun eigen geluid hebben weten te creëren, maar die het niet nodig vinden in de spotlights te staan.


Overschat (in willekeurige volgorde):

Eric Melaerts, Belgisch sessiemuzikant. Technisch onderlegd en speelt wat hij moet spelen en wat je wil dat hij speelt. Maar op de een of andere manier vind ik zijn geluid klinken zoals een ziekenhuis zou klinken: heel erg steriel, zonder een eigen stijl. Onder andere Steve Lukather heeft in het verleden al bewezen dat sessiemuzikanten gerust een eigen stijl en geluid mogen en kunnen hebben zonder dat een nummer daaronder hoeft te lijden.
elke gitarist die techniek laat primeren op het liedje en niet wil weten dat een achtste tel rust nét dat is wat een nummer nodig heeft om het 'af' te maken i.p.v. elke leegte vol te plamuren.


Verder vind ik dat elke bekende gitarist de erkenning krijgt die hij/zij verdient. Voor elke tien fans zijn er 5 die die gitarist niet kunnen uitstaan. En zo moet het ook :)

Bram+
20 juli 2008, 12:29
Ik weet dat ze hun theorie echt wel kennen en dat ze technisch erg goed zijn.. En toch maken ze alleen maar zware bagger. Waarom!?? Ik krijg altijd het idee dat ze de langzame stukken enkel toevoegen omdat dan de snelle stukken beter uitkomen. Ik blijf t overschatte bagger vinden waarin de vele techniekjes enkel bedoeld zijn om patserig te kunnen doen...

Ik zie ze vaak dingen met hun rechter hand tappen die je met je pink ook prima kan pakken. En waarom al die trucjes!!?? Heel wat anders, maar het wekt wel hetzelfde gevoel bij me op: Jimi Hendrix.. Waarom in hemelsnaam met je tanden spelen wat je ook met je vingers kan doen. Beetje dat idee, snap je?

En als je eenmaal t trucje van sweepen onder de knie hebt is t echt niet zo moeilijk meer wat ze doen btw..

Grt, Roy!
Dat zie ik dus nooit, dat ze tappen als ze het makkelijk met 'hun pink' zouden kunnen doen, maar blijkbaar heb ik andere DVD's van Vai, Satriani en Gilbert dan jij in de kast staan.

Die truukjes doen ze omdat ze het kunnen. Er zit inderdaad meer show-off in die muziek dan in de meeste blues, maar ik snap werkelijk niet wat daar verboden aan is. Kisschien komt het omdat ik een beginner ben en jij zoveel technische bagage hebt dat je ze zo naspeelt.. Dan leer je het te relativeren inderdaad.

drap
20 juli 2008, 12:46
Misschien vinden mensen dat show-off gedeelte bloedirritant bij dat soort gitaristen, dat mag he?

Bram+
20 juli 2008, 12:49
Misschien vinden mensen dat show-off gedeelte bloedirritant bij dat soort gitaristen, dat mag he?
Prima, dan luister je er niet naar, dat hoeft ook niet van mij. Het wil alleen niet zeggen dat ze alleen maar noten poepen en muzikaal verder niks voortbrengen.

drap
20 juli 2008, 12:56
Ik luister er wel naar. Ondanks dat het me niet raakt vind ik het toch interessant en knap en op die manier kijk en luister ik er ook naar. Maar het komt desondanks op mij ook over als notenpoepen, althans, voor een iets wat te groot gedeelte voor mij. Elk z'n meug.

Bram+
20 juli 2008, 13:08
Ach ja, waarom één lange noot benden en moeilijk erbij kijken als je ook twintig noten kan spelen en net zo moeilijk erbij kan kijken?:D

Soit, ontopic:
overschat (voor het geval dat iemand hem hoog heeft zitten): Michael Angelo Batio.
M.I. een volledig gebrek aan nuance. Is niet in staat een iets mooi te fraseren. Kan iets retesnel spelen met twee handen, maar is een compositorische treinramp.

Hier zijn solo in het nummer Freight Train van Nitro:
http://www.youtube.com/watch?v=P-XfnkLdkjo

en hier het hele nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=tf_FySOVBGA

Zoiets had gewoon nooit uitgebracht mogen worden.

Vetzak
20 juli 2008, 13:34
Onderschat: Jim Heath. De kerel speelt al zo'n beetje 2 decennia 200+ concerten per jaar en hoe.


Damn straight! Volgende zondag in Antwerpen it 's Martini Time!

E-J
20 juli 2008, 21:20
Overschat: Jimi Hendrix, John Mayer, SRV, Slash
Onderschat: Eric Bell, James Dean Bradfield, Gary Moore, Pete Townshend

Tubescreamer
20 juli 2008, 23:06
Overschat: Jimi Hendrix, John Mayer, SRV, Slash
Onderschat: Eric Bell, James Dean Bradfield, Gary Moore, Pete Townshend
Hee de regel was ook zeggen waarom :D

tidalwave_sideburns
21 juli 2008, 07:07
Damn straight! Volgende zondag in Antwerpen it 's Martini Time!

Mazzelaar. De Rev komt nooit in deze contreien.
Wij krijgen de Hillbilly Hellcats in september. Die hebben ook een geweldige gitarist waarvan ik vind dat-ie wel wat beroemder hadden mogen worden.

budje
21 juli 2008, 07:51
Ach ja, waarom één lange noot benden en moeilijk erbij kijken als je ook twintig noten kan spelen en net zo moeilijk erbij kan kijken?:D

Soit, ontopic:
overschat (voor het geval dat iemand hem hoog heeft zitten): Michael Angelo Batio.
M.I. een volledig gebrek aan nuance. Is niet in staat een iets mooi te fraseren. Kan iets retesnel spelen met twee handen, maar is een compositorische treinramp.

Hier zijn solo in het nummer Freight Train van Nitro:
http://www.youtube.com/watch?v=P-XfnkLdkjo

en hier het hele nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=tf_FySOVBGA

Zoiets had gewoon nooit uitgebracht mogen worden.

Halleluja!

no 1 hops
21 juli 2008, 17:55
nu kom ik waarschijnlijk bij velen op de negeer lijst maar eddie v halen vind ik redelijk overschat.
maakt schitterende rifs, zo nu en dan een heerlijke solo in dienst van de song maar wat ik de laatste tijden op youtube zie is niet dat waar ik hem altijd om waardeerde.
het les paul tribute optreden was echt iets moois, maar zo nu en dan snelwandelt die over de hals en vraag ik mij af wat hij nou aan het spelen is.
dus als iemand noch links heeft naar goede solo's, laat maar komen

Soundscape
21 juli 2008, 18:57
Brian May vind ik een gitarist die onderschat wordt. Naar mijn idee een technisch zeer begaafde gitarist en (toch) heel muzikaal. Bovendien heeft hij een geweldig en zeer herkenbaar gitaargeluid. En er zijn weinig gitaarhelden die hun eigen gitaar ontworpen en gebouwd hebben, laat staan zo'n inventief en doordacht ontwerp als May's Red Special gitaar.

Overschat: tja, dat is gewoon een kwestie van smaak. Elke gitarist die zeer gewaardeerd wordt heeft gewoon bepaalde kwaliteiten.
Hoe dan ook, de eerste die me te binnen schiet is Carlos Santana. Hij heeft een bagger gitaargeluid (ongezonde hoeveelheid compressie) en qua spel is het ook niet mijn favoriet. Verder zou het fijn zijn als Kirk Hammett een keer een solo speelde zónder wah...

Kakihara
23 juli 2008, 12:13
nu kom ik waarschijnlijk bij velen op de negeer lijst maar eddie v halen vind ik redelijk overschat.
maakt schitterende rifs, zo nu en dan een heerlijke solo in dienst van de song maar wat ik de laatste tijden op youtube zie is niet dat waar ik hem altijd om waardeerde.
het les paul tribute optreden was echt iets moois, maar zo nu en dan snelwandelt die over de hals en vraag ik mij af wat hij nou aan het spelen is.
dus als iemand noch links heeft naar goede solo's, laat maar komen

Ik durfde het zelf niet te typen :D Ik vind hem een schitterende gitarist, en hij verdient een standbeeld voor het feit dat hij zowat op zijn eentje het gitaarspelen terug wat spannender heeft gemaakt. Maar hij is naar mijn mening te weinig muzikant. Persoonlijk vind ik zijn solo's een boeltje, de occasionele geniale ingeving daargelaten. Vooral tijdens het DLR-tijdperk had ik trouwens het gevoel, dat het meer een DLR/EVH-show was en geen Van Halen, de groep. Dat had ik minder met Sammy Hagar, toen er naar mijn mening wel een groep was en EVH zijn truukjes tot een minimum beperkte en meer in dienst ging spelen van het nummer. Maar Sammy Hagar beter vinden dan David Lee Roth is vloeken in de kerk veronderstel ik ;)

Tubescreamer
23 juli 2008, 12:38
Leuk dit! :p

Hmmm effe kijken of ik gevat kan reageren op wat dingen:

Brian May onderschat? Dat idee heb ik dan weer niet. Een boel moderne gitaarhelden, Slash bijv, prijzen hem & Queen als grote invloeden. Misschien hoor je zijn naam wat minder vaak de laatste tijd ofzo, ik weet het niet.

Eddie van Halen: tja wat Kakihara zegt ben ik 't wel mee eens denk ik. Na "For Unlawful Carnal Knowledge" vond ik Van Halen als geheel sowieso niet zoveel meer aan geloof ik....nummers waren gewoon minder, "Amsterdam" en dat soort shit, sorry Eddie....
(Ach & ik vind Sammy Hagar denk ik ook wel een betere zanger dan DLR, maar David is denk ik wel net effe wat leuker. David wint het sowieso wat garderobe betreft :D)

Voor de rest, toch nog effe na zitten denken, en als ik nog wat mensen onderschat vind met als reden dat je die namen niet zo heel erg vaak hoort of tegenkomt in alle top20s van beste gitaristen, terwijl die mensen wel heel bekend zijn, heb ik wel een geinig lijstje:

Steve Stevens (o.a. Billy Idol)
Stanley Jordan (zoek maar eens op)
Mick Taylor (Stones)
Eddie Hazel (Funkadelic)
Alvin Lee (10 Years After)
Eddie Cochran (behoeft geen introductie hoop ik)

En zo zijn er vast nog wel meer te bedenken.....

M Kactus
24 juli 2008, 12:51
Maar Sammy Hagar beter vinden dan David Lee Roth is vloeken in de kerk veronderstel ik ;)
Ja. :)

Onderschat:
-Jack White: Hier moet ik Jonesd in bijtreden! Een van de beste hedendaagse gitaristen. Het moet niet allemaal uit verleden tijden komen. Zijn solo in Icky Thump is geniaal. Ik heb er geen andere woorden voor. De kunst van het weglaten, de vreemde, sporadische noten.

-Matthew Bellamy: Prachtige riffs, snelle solo's maar nooit als doel, enkel als middel. Een getalenteerde componist die met bepaalde notenkeuzes hele andere wegen inslaat dan je zou verwachten.

-Wes Borland: Dit is een volledig persoonlijke keuze. Die twee gitaristen hierboven zijn onmiskenbaar getalenteerd. Borland is dat ook, maar zit meer in een niche, waardoor het logisch is dat hij ondergewaardeerd wordt, denk ik. Hij benadert het gitaarspelen erg percussief en heeft een zware sound die voortdurend doorzichtig is. Een van mijn inspiratiebronnen.

Overschat:
Zoals hierboven ergens staat, is een gitarist idoliseren een beetje overdreven. Er zitten altijd foutjes in. Iemand verafgoden is altijd iemand overschatten... Vandaar dat ik er geen specifieke namen op kan plakken.
Nou, misschien toch eentje:
-Eric Johnson. Wat wordt er met hem gedweept op Amerikaanse fora!

Edit: Eddie Hazel onderschat. Daar kan ik me ook wel in vinden, Tubescreamer.

eddyvanbuiten
25 juli 2008, 15:21
waarom je ene bepaalde gitarist nou erg overschat of onderschat vind.

Onderschat: Chris Cheney van The Living End; wat een meesterlijke gitarist; combineert Rock n Roll, Pop, Rockabilly met Jazz en dat alles soms in 1 nummer.
Zoek op YouTube eens op "Living End West End Riot" om te zien wat ik bedoel..

blindfaith85
25 juli 2008, 16:02
Overschat: Robert johnson, Ook al prijzen al mijn helden hem helemaal de hemel in vind ik het toch niet zo. Het is technisch gezien zeker voor zijn tijd zeer begaafd en zitten gerust rete lastige stukken in, maar het is veel het zelfde stuk of 10 vaste stukken in verschillende toonsoorten en volgordes als ik er zo naar luister. En als je de alternative takes luister is meestal zelfde tekst maar dan met de muziek van een andernummer. Niet dat ik hem niet knap vind wat hij doet, maar vind het wel wat overschat, er zijn bluesgasten die meerkonden. denk dat de Mythe van hem en de duivel en zijn leven de grooste bijdrage hebben geleverd aan zijn status

Tubescreamer
25 juli 2008, 16:13
Overschat: Robert johnson, Ook al prijzen al mijn helden hem helemaal de hemel in vind ik het toch niet zo. Het is technisch gezien zeker voor zijn tijd zeer begaafd en zitten gerust rete lastige stukken in, maar het is veel het zelfde stuk of 10 vaste stukken in verschillende toonsoorten en volgordes als ik er zo naar luister. En als je de alternative takes luister is meestal zelfde tekst maar dan met de muziek van een andernummer. Niet dat ik hem niet knap vind wat hij doet, maar vind het wel wat overschat, er zijn bluesgasten die meerkonden. denk dat de Mythe van hem en de duivel en zijn leven de grooste bijdrage hebben geleverd aan zijn status
Idd, Son House en Charley Patton waren dan weer de helden van Johnson en zeker niet voor niets. Maar die hoor je wel iets minder vaak, behalve bij de iets betere kenners, zoals wij :D maar dus minder bij het "grote publiek". Vraag een willekeurige rockgitarist naar delta blues, geheid dattie Robert Johnson zegt. Niet dat we het Robert Johnson niet gunnen, want ik krijg het ook niet voor elkaar wat die dude op gitaar deed, maar ik snap je standpunt.

blindfaith85
26 juli 2008, 00:15
@ts, Hi dacht zal wel weer vrienden maken met hem op noemen als overschat, maar gelukkig er zijn mensen die snapen wat ik bedoel! hijs niet slecht zeker niet! maar niet zo groots als geclaimt

budje
26 juli 2008, 00:39
ergens vind ik dat mensen die miljoenen verkopen niet meer in de categorie onderschatte gitaristen thuishoren :stop:

Zoals jack white, het creatieve brein achter the white stripes, toch wel een van de best verkopende acts van de laatste jaren en inmiddels ook aanvoerder van die andere band (kan er niet opkomen hoe het heet) die ook overal op festivals staan

Dat kan je toch niet onderschat noemen!

Tubescreamer
26 juli 2008, 19:10
@ts, Hi dacht zal wel weer vrienden maken met hem op noemen als overschat, maar gelukkig er zijn mensen die snapen wat ik bedoel! hijs niet slecht zeker niet! maar niet zo groots als geclaimt
Tja, laten we het erop houden dat hij in elk geval niet de enige was die dat allemaal kon....
Maar blijkbaar was Johnson wel degeen die ontdekt werd door Clapton enz. en daarom wordt hij wat vaker genoemd.
History repeats itself, zoals ze zeggen. Je kan wel zweren bij bijv. Guns n Roses, maar als je dan naar Aerosmith gaat luisteren hoor je ook wel waar zij het o.a. vandaan hebben. Van Aerosmith ga je weer terug naar de Yardbirds, van de Yardbirds weer naar Robert Johnson, van hem weer terug naar Patton en House. En Son House heeft het letterlijk van iemand die hij als jochie buiten op een gitaar met een bottleneck zag spelen, en dacht: "Dat wil ik ook!".
Maar wie die gast is, dat weten we niet.... :D

ergens vind ik dat mensen die miljoenen verkopen niet meer in de categorie onderschatte gitaristen thuishoren
Tja daar heb je misschien wel gelijk in; misschien moeten we in deze discussie "onderschat" door "miskend" vervangen. ;) Dekt de lading wellicht wat beter?

Thundermane
26 juli 2008, 21:52
Mijn overschatte gitaristen: Jimi Hendrix, duh hij was goed voor zijn tijd, maar daar leven wij niet meer in... zijn tijd. Weinig gitaristen vind ik eigenlijk overschat, al het hip hop enz is overschat, ik vind dat alle gitaristen credits horen te krijgen :D
Oh en mensen die mij goed vinden overschatten mij :p.
Elke emo gitarist...

Onderschatte gitaristen: Sowieso alle metalgitaristen over het algemeen maar vooral Muhammed Suicmez en anderen. Hoe meer metal je luistert hoe meer je tussen de ruis door luistert ;)
Jazz gitaristen, het klinkt soms oh zo vanzelfsprekend en simpel, maar doe het idd maar eens.
Punk gitaristen worden soms ook wel onderschat, soms zijn van die ritme dingetjes wel lastig, anderzijds er zit ook wel een boel minimalistisch gelul bij.
Oh en ik ben onderschat wanneer mensen mij een schijt-gitarist vinden...

Sorry voor mijn taalgebruik, voor de genen die het niet waarderen. :hippie:

blindfaith85
27 juli 2008, 00:04
@ TS, komen we niet dan uit bij Blind lemon? en met name op de plantage en de kerken? en de gespannen toutje op de veranda et en flesse hals:P

Tubescreamer
27 juli 2008, 01:01
@ TS, komen we niet dan uit bij Blind lemon? en met name op de plantage en de kerken? en de gespannen toutje op de veranda et en flesse hals:P
Nee dat verhaal kwam van Son House zelf maar ik maakte uit het verhaal op dat hij een klein jochie geweest moet zijn. En geen woord over Jefferson in dat verhaal, dus waarschijnlijk niet. Trouwens noemde hij geen namen, dus de gitarist in kwestie zal altijd onbekend blijven! Jefferson was ook een tijdgenoot van House, dus dat maakt het nog onwaarschijnlijker.
Zat net wel weer effe te zoeken, en wat ik nog niet wist:

It was House who, speaking to awe-struck young blues fans in the 1960s, spread the legend that Johnson had sold his soul to the Devil in exchange for his musical powers.
Dus toch Son House zn schuld :D

Thundermane
27 juli 2008, 10:45
Om even te laten zien welke gitarist wel zo'n beetje mijn favoriet is:
http://www.youtube.com/watch?v=Wt-9ZS9ViMo
Muhammed Suicmez

Soundscape
28 juli 2008, 12:59
Technisch allemaal heel knap, maar verder doet het me niet zoveel eigenlijk...

Thundermane
28 juli 2008, 14:05
Technisch allemaal heel knap, maar verder doet het me niet zoveel eigenlijk...
Kan ik me voorstellen, ik zelf kan het zeker waarderen :D
Maarja er zit misschien niet direct een gevoel in :)

Vetzak
28 juli 2008, 14:06
Eddie Angel en Daddy-O Grande van Los Straitjackets. Ik vind ze niet onderschat, want dat kan me aan m'n reet roesten, maar ik vind wat die lui samen doen wel eens het vermelden en ontdekken waard.

Kakihara
28 juli 2008, 16:31
Qua onderschat : J Mascis, kan lekker tappen en heeft een fabuleuze techniek. Kan volgens mij dan ook niet gemakkelijk zijn om je spel rommelig te laten overkomen in Dinosaur Jr.

drap
28 juli 2008, 17:11
Overschat: John Mayer!!!... Vind het een hartstikke goeie gitarist hoor, niks op af te dingen en sommige liedjes vind ik nog wel leuk ook. Maar allejezus wat een hype rondom die gozer! En wat ik al niet heb gelezen waar ie mee vergeleken wordt, sodeflikker op, laat 'm eerst 's iets innovatiefs doen dan ofzo :stop:

Sorry voor de fans hoor, maar dit moest ff van m'n hart.

QueenSRVJW
28 juli 2008, 20:04
Helemaal met je eens, check pagina 1 van deze topic

DeiDRagonas
28 juli 2008, 20:31
Helemaal met je eens, check pagina 1 van deze topic

dito.... Zie pagina 1..

drap
28 juli 2008, 22:50
Godver... weer niet origineel... :(

Tubescreamer
28 juli 2008, 23:36
Ach ja, innovatief? Zijn wij hier in staat om te bepalen wat dat is? Een heleboel mensen lopen Stevie Vaughan te noemen, en met goed recht. Maar als je naar SRV luistert, neem bijv. "Texas Flood", en daarna naar Albert King.........I rest my case...maakt het uit? Nee! Omdat Albert King behoorlijk moeilijk te kopieren is, en als het je wel lukt, zoals SRV, hetzelfde met Hendrix, je best wel strepen wint bij your fellow guitarists.
Blues gaat een beetje om lenen, nadoen, en je eigen ding ermee doen. Als een soort van eerbetoon. Herken je niet wat bluesgitaristen doen, maar je vindt wel dat ze niet innovatief zijn, moet je eerst je huiswerk eerst even doen.

SRV was ook niet innovatief, hij speelde gewoon wat hij leuk vond. Dus waarom is hij nog niet onderschat?

drap
28 juli 2008, 23:54
Dat doe ik toch ook niet? Ik hou sowieso niet van die heldenverering. Ik durf overigens wel te beweren dat SRV Mayer helemaal zoek speelt (in het geval hij nog zou leven uiteraard). Ik denk dat Mayer dat ook gerust toe zou geven als ie een beetje zelfkennis heeft. Ik vind Mayer verder best een goeie gitarist hoor, maar de verering vind ik in bepaalde vormen een beetje zum kotsen.

alexandra
29 juli 2008, 00:21
Uli Jon Roth zou wel wat meer bekendheid mogen krijgen van mij.
Zeer goede techniek naar mijn mening en best veelzijdig.
Overschat: Eric Clapton, absoluut niet veelzijdig, verder een prima gitarist hoor, maar niet bijzonder, heel eentonig en zn solo's zijn ook niet echt spectaculair in vergelijking tot anderen.

Tubescreamer
29 juli 2008, 18:15
Dat doe ik toch ook niet? Ik hou sowieso niet van die heldenverering. Ik durf overigens wel te beweren dat SRV Mayer helemaal zoek speelt (in het geval hij nog zou leven uiteraard). Ik denk dat Mayer dat ook gerust toe zou geven als ie een beetje zelfkennis heeft. Ik vind Mayer verder best een goeie gitarist hoor, maar de verering vind ik in bepaalde vormen een beetje zum kotsen.
Nee ik bedoelde met "je" ook eigenlijk "men", was zeker niet persoonlijk bedoeld sorrie!! He ik vergeet er ook altijd een smilie bij te zetten...:D
Maar ik wat bedoelde was waar we het een paar pagina's terug al over eens waren: dat de verering idd soms wel een beetje ver gaat, ben ik het mee eens.

drap
29 juli 2008, 19:51
Het is nu wel weer een beetje voorbij, maar ik was gister heel boos en ben huilend in slaap gevallen... *snif* :( Maar nu ik dit lees is het wel weer over hoor! :cheerup:

Tubescreamer
29 juli 2008, 20:04
Het is nu wel weer een beetje voorbij, maar ik was gister heel boos en ben huilend in slaap gevallen... *snif* :( Maar nu ik dit lees is het wel weer over hoor! :cheerup:
Knuffelen? :D

blindfaith85
30 juli 2008, 11:10
Grouphug!!!:p:p:p