Inloggen

View Full Version : mesa roadster



ben79
18 juli 2008, 16:23
wie heeft em ook en gebruikt em voor hardcore-metal toestanden?
en wat zijn je settings?

ben79
7 september 2008, 18:22
BUMP niemand?

ieme
7 september 2008, 18:45
Volgens mij is nocki de enige hier die de amp gehad heeft..

caliban
7 september 2008, 19:56
Zijn de leadkanalen niet gewoon hetzelfde als die van de normale recto's.

andoni
7 september 2008, 21:33
Zijn de leadkanalen niet gewoon hetzelfde als die van de normale recto's.
Ja, en als er een verschil is, is het heel klein.

Het 3e kanaal van mijn Recto (komt overeen met kanaal 4 van jouw Roadster) staat als volgt ingesteld:

Modern mode.
Alle EQ knoppen rond de 12 u (treble eerder rond de 11 u), Presence bijna uit (9 - 10 u) en gain rond de 14 u.
Poweramp settings zijn Silicon Diode rectifier en Bold.

Dit is voor een strak metal-slaggeluid. Klinkt iets te agressief voor solowerk, daar gebruik ik kanaal 2 (3 op een Roadster) in Vintage mode voor.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik wel eens van settings wissel (vooral Vintage/Modern) naargelang de mood waarin ik ben en de gitaar die ik gebruik. Bovenstaande settings zijn voor gebruik met een Mayones Setius (mahonie superstrat met dikke maple top, bolt-on) met een Air Norton in de brug. Met mijn Les Paul met Burstbuckers kies ik meer gain (minder output) en een minder agressieve EQ-setting (die Les Paul klinkt al erg agressief/bruut in het hoog en laag, ondanks de lagere output van de Burstbuckers).

De grote truuk bij Recto's is bij het agressiefste kanaal (4 in jouw geval) de Presence erg laag houden. Die potmeter heeft een erg grote range, waardoor het allemaal heel bijtend/snijdend kan beginnen klinken in Modern mode. Kanaal 3 op een Roadster (2 op een gewone Recto) heeft daar geen last van, maar klinkt iets braver.

pol
7 september 2008, 22:07
mijn 2 kanaals triple recto is niet zo agressief op het 2de kanaal, ik zet de presence op 12u ongeveer, bass 11u, mids 11u, treble 12.30, en gain op 1u. (modern, bold, silicon diode)

en dan nog een digitech bad monkey ervoor om wat bassen weg te halen voor de distortion met de drive op 0 en level zo hoog dat ik met of zonder pedaal even veel distortion heb.

caliban
7 september 2008, 22:39
Een recto heeft iets tubescreamerachtig nodig, eens als dat ervoor staat heb je wel een hele vette sound, maar zonder vind ik er echt niks aan.

dml
8 september 2008, 08:47
Wat is dat toch, met die Tubescreamers??

Ik gebruik mijn 3ch. Triple Recto uitsluitend op de Vintage stand. Overigens zit HET Recto-geluid hoofdzakelijk in kanaal 2 en niet in kanaal 3 (inderdaad snel snijdend).

pol
8 september 2008, 08:54
voor snelle metalrifjes is die tubescreamer wel wat beter, zeker als je laag stemt en veel palmmutes op de laagste snaren speelt..

meeste metalbands die recto's gebruiken hebben er ook 1 of andere overdrive voor zitten.

vintage mode vond ik niet dadelijk iets goeds in, maar moet wel zeggen dat ik er nog niet zo lang mee heb gepruld, ben dadelijk blijven hangen bij het 2de kanaal op modern (mijn triple recto is een oudere 2kanaals versie)

dml
8 september 2008, 09:38
Misschien kort door de bocht maar zo ervaar ik het: een Tubescreamer comprest je signaal (ook al gebruik je 'm als booster), m.a.w. je hoeft niet meer zo netjes te spelen om toch een strakke toon te krijgen. ;)

pol
8 september 2008, 09:47
absoluut waar, maar die extra compressie + midboost zorg er wel voor dat sommige details beter doorkomen.

recto heeft toch vrij veel dynamiek vind ik, als je de gain beschaafd houd toch, dus wat extra compressie kan geen kwaad.

bij tragere riffs zet ik de booster ook af, dan mag die extra vetheid er wel in komen :)

zou nog wel eens willen testen met een eq ipv tubescreamer, als basscut zonder de compressie.

maestro_nl
8 september 2008, 10:01
Ik ken maar 1 TS808-actige met bas-knop: Retro-Sonic 808
(interne wieltje in batterijcompartiment)

pol
8 september 2008, 10:04
digitech bad monkey is ook zeer ts-achtig en heeft bass en treble apart.
super pedaal voor die prijs, ik heb ook een maxon OD9 die nu stuk is en kan niet zeggen dat die beter is, gewoon wat anders, maar groot is dat verschil niet echt.

dml
8 september 2008, 10:39
Ik ken maar 1 TS808-actige met bas-knop: Retro-Sonic 808
(interne wieltje in batterijcompartiment)

Maar het mooie van de Retro Sonic is, dat die niet zo comprest als een Ibanezzzzz TS. Maar dat kan voor metalboys dus weer een probleem zijn.

pol
8 september 2008, 11:11
vreemd, op de site van retrosonic staat toch dat het gewoon een ouderwetse ts-808 replica is, en je kan de eq wat vlakker zetten.

lijkt me niets speciaals.

dml
8 september 2008, 11:31
Toch proberen. Bijna elk (boutique) overdrive-pedaal claimt een TS-kloon te zijn maar ze klinken allen toch anders.

caliban
8 september 2008, 11:37
m.a.w. je hoeft niet meer zo netjes te spelen om toch een strakke toon te krijgen. ;)
Dat is niet waar, op een ongebooste rectifier kan je zo strak spelen als je wil, het blijft een brei. Als je bijna niet palmmute is dat misschien geen probleem, maar de helft van de tijd (bij wijze van spreken) dat ik gitaar speel, ligt de zijkant van mijn rechterhand op de brug, dus daar kan ik weinig mee aanvangen.

dml
8 september 2008, 11:47
Het blijkt dan toch een persoonlijk iets i.c.m. het gebruikte gereedschap. Ik denk dat ik ook wel de helft van de tijd mijn handpalm op mijn brug heb liggen en dat werkt prima. Overigens is er wel een flink verschil tussen een Dual en een Triple, m.i. klinkt een Triple een stuk strakker dan een Dual.

pol
8 september 2008, 11:54
Ik heb ze nooit met mekaar vergeleken, wel eens een dual getest en die vond ik ook niet speciaal modderig klinken, wel nooit een A/B test gedaan met een triple.. dat was een 3 kanaals, en kanaal 2 vond ik daarop ook beter dan kanaal 3 (te scherp)

de strakheid op mijn triple valt idd zeer goed mee, gewoon niet overdrijven met die gain & bass

Marc Oblivian
8 september 2008, 13:03
Ik weet het niet hoor, maar ik heb een Powerball en een Mesa Dual Rectifier (3 kanaals) en die krijg ik alletwee strak.
Er is wel een verschil in voicing uiteraard, maar het is dus niet zo dat de Mesa tov de Powerball als een ongedefinieerde bak overkomt of vice versa.
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met 'strak klinken'? Het komt op mij een beetje over alsof een hoop mensen elkaar een beetje napraat op dit gebied, terwijl er verschillende meningen bestaan over wat strak klinkt en wat niet. Zo ook de algemeen gehoorde bewering dat Rectifiers niet strak klinken.
Het ligt volgens mij voor een groot aan je spel (ja heus: eerst strak spelen en dan naar je versterker gaan kijken als het nog niet strak genoeg klinkt) en aan de gebruikte instellingen op je amp. Rectifiers zijn behoorlijk bassig, waardoor ze zo lekker lomp klinken. Maar (te) veel bas maakt je geluid ook minder 'lichtvoetig' waardoor het bij snelle stukken met veel gain onduidelijk/modderig kan klinken. Hetzelfde geldt voor gain: veel gain speelt lekker makkelijk, maar maakt de sound minder duidelijk.
Op zich is een versterker dus niet al te snel te modderig/onstrak: tis maar net hoe je speelt en hoe je de amp instelt.

Ik bedoel maar: een TS voor een Rectifier omdat dat (onder andere) een midboost en een bascut oplevert. Hallo? Er zit ook een basknop en een midknop op een Rectifier (mag ook wel voor dat geld).
Tuurlijk kan het nog met TS iets makkelijker spelen naar je smaak iets beter klinken, maar de bewering dat het zonder niet klinkt deel ik absoluut niet...

caliban
8 september 2008, 13:13
Ik bedoel maar: een TS voor een Rectifier omdat dat (onder andere) een midboost en een bascut oplevert. Hallo? Er zit ook een basknop en een midknop op een Rectifier (mag ook wel voor dat geld).
Tuurlijk kan het nog met TS iets makkelijker spelen naar je smaak iets beter klinken, maar de bewering dat het zonder niet klinkt deel ik absoluut niet...
Die basknop en midknop zitten na het grootste deel van de preamp, dus de oversturing is al gevormd. Aan pinch harmonics hoor ik bijvoorbeeld vrij snel hoe strak dat een versterker is. Op mijn fireball komen die vanzelf, op een rectifier onmogelijk.

pol
8 september 2008, 13:13
een TS heeft zeker wel voordelen, bas weghalen en mids toevoegen voor de distortion heeft een totaal ander effect dan aan de knoppen van de versterker draaien.

als je een ts gebruikt oversturen de bassen wat minder op de versterker zelf, dat kan je met de eq van de amp niet bepalen, die zit al na de distortion in het circuit.

Ik ga ook niet beweren dat het zonder TS niet klinkt, heb dat ding ook niet constant opstaan.

edit: met pinches heb ik toch geen enkel probleem op mijn recto... Engl fireball heeft waarschijnlijk een pak meer compressie en is wat anders gevoiced waardoor ze beter doorkomen, maar dat heeft totaal niks met strakheid te maken, ligt eerder aan je techniek denk ik, je zal de pinches niet luid genoeg krijgen..

clipjes zouden hier veel duidelijk maken.

Verder heeft Marc groot gelijk, als je een recto niet strak krijgt ligt het aan jezelf.

caliban
8 september 2008, 13:22
een TS heeft zeker wel voordelen, bas weghalen en mids toevoegen voor de distortion heeft een totaal ander effect dan aan de knoppen van de versterker draaien.

als je een ts gebruikt oversturen de bassen wat minder op de versterker zelf, dat kan je met de eq van de amp niet bepalen, die zit al na de distortion in het circuit.

Ik ga ook niet beweren dat het zonder TS niet klinkt, heb dat ding ook niet constant opstaan.

edit: met pinches heb ik toch geen enkel probleem op mijn recto... Engl fireball heeft waarschijnlijk een pak meer compressie en is wat anders gevoiced waardoor ze beter doorkomen, maar dat heeft totaal niks met strakheid te maken, ligt eerder aan je techniek denk ik, je zal de pinches niet luid genoeg krijgen..

clipjes zouden hier veel duidelijk maken.

Verder heeft Marc groot gelijk, als je een recto niet strak krijgt ligt het aan jezelf.
Ik krijg op alles amps wel pinch harmonics, maar ze klinken nooit zo vet als op ENGL-type amps vind ik.

Gitaar4LifeDude
8 september 2008, 18:46
moet je ook nog rekening houden met de leeftijd van je tubescreamer? Want ik hoor vaak dat alleen de oudere modellen goed zijn.

caliban
8 september 2008, 19:21
moet je ook nog rekening houden met de leeftijd van je tubescreamer? Want ik hoor vaak dat alleen de oudere modellen goed zijn.
Dat hoor je inderdaad vaak zeggen, maar ik denk dat het circuit grotendeels hetzelfde is gebleven. De gebruikte opamp zou ook veel aan de tone doen, en deze is niet altijd hetzelfde, maar dat kan ook internetpraat zijn.

pol
8 september 2008, 19:29
nee hoor. de onderdelen van een tubescreamer worden nog altijd gemaakt en de klankverschillen tussen verschillende modellen zijn eerder aan de subtiele kant. (al zeker als booster op een reeds overstuurde amp, bij een cleane versterker zullen de verschillen wel feller opvallen, maar daar gaat het nu niet over)

wil je goedkoop een tubescreamer, koop een Ibanez TS-7 van de tonelock reeks, kost iets op de 50 Euro, heeft die correcte chip en klinkt evengoed als die dure reissue dingen, ik heb ze langs mekaar getest.

modellen onderling kunnen ook verschillen, zoals bij alle versterkers en pedalen, weerstand en andere onderdelen hebben toch altijd een kleine afwijking.

caliban
8 september 2008, 19:31
nee hoor. de onderdelen van een tubescreamer worden nog altijd gemaakt en de klankverschillen tussen verschillende modellen zijn eerder aan de subtiele kant. (al zeker als booster op een reeds overstuurde amp, bij een cleane versterker zullen de verschillen wel feller opvallen, maar daar gaat het nu niet over)

wil je goedkoop een tubescreamer, koop een Ibanez TS-7 van de tonelock reeks, kost iets op de 50 Euro, heeft die correcte chip en klinkt evengoed als die dure reissue dingen, ik heb ze langs mekaar getest.
Of zelf eentje bouwen, bij musikding staan er kitjes voor een euro of 25.