PDA

View Full Version : Nieuw Rack..



SelkiesJS
18 juli 2008, 12:40
In mijn voortdurende zoektoch naar mooi gitaar geluid is mijn
oog serieus gevallen het starten van een rack. Ik ben op zoek echt heel
veelzijdig geluid omdat ik echt een jack of all trades ben en eigenlijk master in none:P. Beetje jazz tm high gain metal. Nu heb ik wat heads geprobeerd en wat combo's maar ik had steeds zoiets van: Voor de scheur zou ik die willen maar voor de clean weer een andere.
Dit is mijn beleving van rackgear:

Pros:
Veelzijdig. (als t goed is kan je ook meerdere preamps op n poweramp aansluiten?). Er valt wat meer te tweaken. Wat neutraler geluid?

Cons:
Kan erg ingewikkeld worden?. Duuuur. Klinkt iets te netjes?

Klopt dit beeld enigzins?:P
Ik heb ongeveer een budget van 2500 euro. Ik was benieuwd of hier iets van te maken is. Ik was ook benieuwd of deze "hobby" in stappen kan. Zo zag ik in andere topics torens waarvan ik bang werd:P. Is t in stappen te upgraden ipv meteen een hele zooi aan apparatuur aan te hoeven schaffen?
En zijn hier in Nederland nog dealers die een aanbod hebben aan rack app. want de meest bekende winkels hebben af en toe nog wel eens een preamp liggen:S.
Wie o wie heeft een mening over deze vraagjes?:)

Nocki
18 juli 2008, 13:15
Eene rack is het leukste avontuur wat je kan beleven.. ik blijf er helemaal gek van. Wel heb ik gemerkt dat een combinatie van preamp en poweramp samen erg moeilijk te vinden is.
Een head heeft vaak een combinatie die naar mn gevoel beter bij elkaar past... heel vreemd maar een goede combi heb ik nog niet kunnen vinden.

Ik heb al van alles gehad maar de beste poweramp die ik ooit heb gehoord is de VHT 2/50/2... als je die neemt als basis van je rack ben je al heel ver!

verder blijven rackjes ook mij trekken. Ik zie dat de meeste gitaristen die rack gek zijn toch een head erbij gebruiken... ook ik heb die neiging. een totaal oplossing zo klein mogelijk blijft leuk om naar te zoeken maar je blijft toch altijd bezig.

Begin met een poweramp, preamp, speakerkast en eventueel een fxunit met midi pedaal. vandaar uit kan je altijd verder gaan... succes en houdt ons op de hoogte!

Kaboemba
18 juli 2008, 13:19
En bekijk Nocki's onderschrift goed, vrijwel nieuw spul met net de kop eraf :p

Nocki
18 juli 2008, 13:22
o. net mn onderschrift aangepast... :) was toevallig. er stonden 1 10HE rack, een racklade en een racklade.... :) nog steeds wel te koop maar ik denk dat ik ze nog even houdt... wie weet wat de toekomst brengt...

caliban
18 juli 2008, 13:32
Het idee van meerdere preamps in een rack vind ik heel leuk.

Liquid_Metal
18 juli 2008, 14:37
Fijn dat er eens zo'n topic komt. Ik ben ook aan het overwegen om een rack te gaan maken maar informatie zoeken is lastig en ik hoor graag info van de pro's.
Hopelijk reageren er veel rack-freaks die zelf veel ervaring hebben met rack-gear want ik weet er nog maar erg weinig vanaf en wil graag meer weten. Op dit moment ben ik ook aan het oriënteren in poweramps en preamps die op de markt zijn maar vooral die poweramps zijn nogal duur :O.

Angel
18 juli 2008, 15:28
Indien je van programmeren houdt en je rack niet binnen korte termijn klaar moet zijn, is de AXE FX wel de moeite om te beluisteren, bekijken en te bestellen. Momenteel echt de hype op rack-vlak.

SelkiesJS
18 juli 2008, 22:01
Het idee van meerdere preamps in een rack vind ik heel leuk.

hehe. Is het idee alleen leuk gedacht of is t ook echt te doen?.
Heeft iemand misschien idee wat voor een preamp + poweramp leuke
mogelijkheden geven. Zo kom ik inderdaad de VHT poweramp veel tegen
op t forum. En ik hoorde hele goede geluiden over de CAE se 3+. Als iemand nog andere leuke combis weet :) .
En waar zijn zulk soort spullen uberhaupt te krijgen want ik kan zeker deze twee echt helemaal nergens vinden.
Ik neem aan dat een fx unit als laatste komt om het pakket totaal te maken?
Zit er trouwens een fx loop in zo'n preamp?
Oh jeej...vragen vragen vragen.... :???:

Angel
19 juli 2008, 03:14
Als iemand nog andere leuke combis weet :) .


Groove Tubes Trio Pre-amp met de Groove Tubes Dual eindtrap.


En waar zijn zulk soort spullen uberhaupt te krijgen want ik kan zeker deze twee echt helemaal nergens vinden.

Surf the net baby!!


Zit er trouwens een fx loop in zo'n preamp?

De meeste wel, sommige niet.

caliban
19 juli 2008, 09:46
En ik hoorde hele goede geluiden over de CAE se 3+.
Ik heb geprobeerd me er zelf zo een te bouwen (alleen het derde kanaal, maar soit), klinkt vet. Heb nog niet kunnen vergelijken met een echte. Toch vind ik de echte een beetje duur voor wat het is.
Als ik mijn ENGL preamp vergelijk, vind ik deze wat beter klinken (voor metal dan weliswaar), en die kost nieuw een vierde van de CAE 3+ denk ik.

BeeJee
19 juli 2008, 11:47
Ernst Rover (pre) en Traveller (power) is ook een zeer vette set (staat nu als set ook op marktplaats). Samen met een goede fx-unit en een midipedaal moet je met 2500 euro wel uit kunnen komen denk ik. Dan heb je ook echt topgear (en veelzijdig). Ik heb ze zelf ook al jaren en blijf er naast uitstapjes naar andere gear (combo's, tops) altijd weer bij terug komen. Check maar eens op www.ernstamps.com (http://www.ernstamps.com)

LordRiffenstein
21 juli 2008, 09:32
Er staat in Belgie een VHT 2/50/2 te koop. Ik heb gisteren bij die jonge 2 cabs opgehaald en de VHT gezien en die is nog in super staat.

VHT te koop (http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Gitaar_en_basversterkers/10135296/Vht_eindtrap_in_flightcase_2_units.html)

vinni
21 juli 2008, 09:39
hehe. Is het idee alleen leuk gedacht of is t ook echt te doen?.
Heeft iemand misschien idee wat voor een preamp + poweramp leuke
mogelijkheden geven. Zo kom ik inderdaad de VHT poweramp veel tegen
op t forum. En ik hoorde hele goede geluiden over de CAE se 3+. Als iemand nog andere leuke combis weet :) .
En waar zijn zulk soort spullen uberhaupt te krijgen want ik kan zeker deze twee echt helemaal nergens vinden.
Ik neem aan dat een fx unit als laatste komt om het pakket totaal te maken?
Zit er trouwens een fx loop in zo'n preamp?
Oh jeej...vragen vragen vragen.... :???:

Het is wel te doen hoor.....gewoon een midigestuurde looper met daarin meerdere Preamps.

Als je het hebt over de CAE se3+ dat is zeker een fantastische preamp die voor veel soorten muziek kan worden ingezet. Daar zijn ook nog de aanvullende mods voor beschikbaar voor een ander klankkleurtje.

Maarru....
een CAE se3+, VHT 2/50/2, rackje....blablabla.....dat red je dan niet binnen jou budget van Eur 2500. Nou....misschien net.....maar dan heb je nog geen FX-processor en mogelijke midipedaal....

Groet,
Vinni

SelkiesJS
21 juli 2008, 10:19
mja. t meerdere preamps idee lijkt me leuk omdat er nog wat andere preamps zijn die me (opzich) gewoon wel leuk lijken. Zoals de ada mp-1. Hoor r heel veel verschilllende verhalen over en een aantal van mn favoriete gitaristen hebben m gebruikt. Maarja om nou een heel rack te gaan bouwen alleen rond dat ding. (volgens mij toch wat meer budget?). Vind ik n beetje zonde.

Maar... voor hoeveel gaan die cae 3's dan? In Amerika gaan ze voor 1100-1200 euro. Nu weet ik dat Amerika is en niet Europa kan ik t begrijpen als t wat scheelt.
Hm blijkt dat ik me misschien nog heel erg verkijk op de prijzen van al die spullen.. Hoeveel kost t rack zelf + bekabeling en midi pedaal ongeveer?

arcane
21 juli 2008, 11:50
misschien is dit wel wat voor je?

http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/mtsrack.asp

Een pre-amp waar je 4 verschillende (keuze uit 13) pre-amps in kunt zetten, met totaal verschillende voiceings dus.

SelkiesJS
21 juli 2008, 12:26
heb ik ook wel eens gezien inderdaad.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kheb altijd n beetje t idee dat randall machines meer voor t scheurwerk zijn.
Nu is dit wel in samenwerking met dezelfde ontwerper van de egnater m4 etc gemaakt als ik t niet verkeerd heb?

LP_CL
21 juli 2008, 14:21
Nu heb ik wat heads geprobeerd en wat combo's maar ik had steeds zoiets van: Voor de scheur zou ik die willen maar voor de clean weer een andere.
Ik heb ongeveer een budget van 2500 euro.
Toen ik dit las dacht ik binnen de halve seconde aan de EVH 5150 III
Deze al geprobeerd?
Fender cleans met superbrute gain channels

SelkiesJS
21 juli 2008, 14:28
Dat is toch een top? mja tijdens een nieuwe zoektocht kwam ik ook op
een mesa mark IV die ik ook nog wel eens graag zou willen proberen. Dus misschien moet ik de EVH en de mark ook opnemen in mn zoektocht.
Maar toch lijkt het starten van een rack me ook wel een spannend gegeven. Dat wil zeggen. als t te doen is. Voor nu denk ik dat t me wel heel erg leuk lijkt om een rack te beginnen. Trouwens, bedankt voor alle feedback..Ik krijg zo weer n beetje een idee van alle mogelijkheden. :)

Johannes
21 juli 2008, 19:08
Toen ik dit las dacht ik binnen de halve seconde aan de EVH 5150 III
Deze al geprobeerd?
Fender cleans met superbrute gain channels

Rivera? Fender clean, vaak midi bestuurbaar, zeeeer veelzijdig, uber brute gain, binnen je budget.

En je kunt naast je top natuurlijk alsnog een rack opbouwen met randapparatuur: effecten, switcher, tuner, powerconditioner enz.

Liquid_Metal
24 juli 2008, 16:45
Tuurlijk, starten met een rack is een eitje. Het afmaken is onmogelijk ;).
Ik ga binnenkort een rack beginnen en ik begin met een preamp en poweramp. Als je die twee hebt, heb je in feite natuurlijk al een rack. De perfecte combinatie vinden is een kwestie van proberen want de mogelijkheden zijn eindeloos. En je moet vinden wat je zelf goed vind klinken ;) (en binnen je budget past...).
Bij een pre/poweramp hoort natuurlijk ook een kabinet en de benodigde kabels. Niet te vergeten het rack zelf :).
Dan ben je klaar met de basis en kun je zoveel toevoegen als je wilt en je budget toelaat. Leuk zijn een equalizer en multieffect.
Ik ben zelf nog niet begonnen dus verder dan deze stappen ben ik ook nog niet :P.
Succes!