PDA

View Full Version : Zekering in netsnoer Epiphone Blues Custom



Little Jay
18 juli 2008, 12:05
He mensen, ik gebruik momenteel een Epiphone Blues Custom versterker in één van m'n bands. Prima ding, gezien de lage prijs.

MAAR: er zit een zekering in het netsnoer (T1.6A, 250V) die er regelmatig uitknalt, volgens mij alleen wanneer je de standby-stand in- of uitschakelt. Er zit ook een 'normale' zekering op zoals altijd (T500mA, 250V) in een zekerhinghouder zoals ik ze ken van andere versterkers. Deze zekering is nog nooit gesprongen.

Het is zo vervelend dat ik nu een gesprongen zekering heb kortgesloten met wat alu-folie. De versterker speelt daar prima om, geen enkel probleem, maar het lijkt me niet de bedoeling?!? Dat ding zal een veiligheidsreden hebben?

Waarom een zekering in het netsnoer? Waarom springt die om de haverklap? Kan het kwaad deze zekering te by-passen? Help!

Chris Winsemius
18 juli 2008, 12:17
NOOIT zekeringen vervangen door alufolie/etc.!!!

Bedoel je de eurostekker-net-ingang (3 pinnetjes)? met ingebouwde zekeringhouder? In veel buizenamp zitten vaak meerdere zekeringen, 1 mains (voor de 230 V toevoer uit het lichtnet) en één HT-fuse om de eindtrap/etc. te beschermen bij defecten. Gebruik nooit zekeringen met 'n hogere waarde dan aangegeven of alu-folie om 'n kapotte heen.

Zekeringen gaan bijna altijd niet voor niets kapot, ze beschermen de onderdelen tegen verdere beschadiging indien er 'n kortsluiting/meer stroomtrekkend defect is. Gebeurt het bij het aanzetten v/d amp of tijdens het spelen?

Nogmaals:
NOOIT zekeringen vervangen door alufolie/etc.!!!

Chris Winsemius
18 juli 2008, 12:19
MISSCHIEN kan het zijn dat er 'n slow-blow/anti-surge/trage zekering van 1,6A nodig is en er 'n normale/snelle in zit/zat. Heb je 'n schema van de amp en welke eindbuizen worden er gebruikt?

Little Jay
18 juli 2008, 12:50
Ha ha, thanx, ja het alu-folietje heb ik al weer verwijderd, voelde ik wel op m'n klompen aan zeg maar.

Er zit wel de goede zekering in, een trage. De waarde is dezelfde als de zekering die er in zat, 1.6

De eindebuizen zijn 6L6WXT+ (vind ik wel een beetje vreemd want de handleiding zegt 5881, maar die zijn uitwisselbaar aangezien de 5881 ook een type 6L6 is?).

Als de amp aangaat is er niks aan de hand. Enkel wanneer die standby geschakeld wordt en na een tijdje weer aan knalt soms ineens de zekering er uit. Is nu 2 keer in korte in een paar weken tijd gebeurd, tussendoor functioneerde de amp prima. (En met de alu-folie trouwens ook, ik weet het, ja foei... mea culpa).

Af en toe gaat 'ie standby omdat je 'm kunt schakelen van 30W A/B naar 15W klasse A. Leek me niet verstandig dat te toen in operating mode zeg maar.

Een schema heb ik niet, zelf Epiphone/Gibson kon (wilde?) me daar niet aan helpen.

Chris Winsemius
18 juli 2008, 12:57
Ik vermoed het volgende:

- ergens 'n defectje en/of
- zeer oude zekering(en) en/of
- eindbuizen misschien vrij/te heet qua bias en/of
- iets te lage waarde mains-zekering (bij m'n eigen amps van 30-50 Watt gebruik ik meestal 2A) maar daar kan ik zonder verdere gegevens eigenlijk niet over oordelen.

Conclusie: terug naar de winkel.

EDIT: moderne 5881 is ip. hetzelfde qua specs als 'n moderne 6L6...

Little Jay
18 juli 2008, 12:58
Oh ja, het gaat inderdaad om de in de Euro-netstekker ingebouwde zekering (in de 'male' stekkeringang in het chassis).

Little Jay
18 juli 2008, 13:06
hmm, ik zie in de handleiding ook T1.6A staan, dus de waarde klopt.
Bias van de buizen weet ik niet, ze worden niet zo heet, maar er is een ingebouwd ventilatortje dat ze koelt, dus wie weet...

Nou ja, terug naar de winkel maar inderdaad.

Thanx!

the sure thing
18 juli 2008, 18:22
NOOIT zekeringen vervangen door alufolie/etc.!!!

NOOIT zekeringen vervangen door alufolie/etc.!!! eeeeeeehhhhhh.... Maar dat is toch Rock en Roll................ :)