PDA

View Full Version : London City binnenkort over en uit?



Rormo
17 juli 2008, 22:24
Ik was laatst bij Alphenaar in Haarlem om voor een maat z'n eerste gitaar te kopen. Uiteindelijk met een mooie London City Spitfire naar huis gegaan. Erg lekker gitaartje.
Sprak ik daar nog een tijdje met een verkoper (denk dat het ook de eingenaar was) en we hadden het over London City en de geweldige kwaliteit van die gitaren. Hij dacht dat dit binnenkort wel eens over zou kunnen zijn. Fender heeft de fabriek waar de LC gitaren (Farida) gemaakt worden overgenomen en gaat daar dus binnenkort Squiers maken. Voor LC zal dan geen plaats meer zijn.

Zou dit het einde zijn van de (relatief) hoogstaande kwaliteit van LC? Betekent dit dat als je nog een LC wilt kopen, je het nu moet doen, nu ze nog uit de goede fabriek komen?

discussie!

kenx
17 juli 2008, 23:10
Indien dat waar is, zou ik iig als je een LC wil hebben, zo snel mogelijk eentje gaan halen...
Al is het maar dat je dan zeker bent dat je er nog eentje hebt hé.

grtz

grayfink
17 juli 2008, 23:20
Dan koop je volgend jaar toch een Skwaaiertje? Dan heb je dezelfde "supergitaar" maar met een ander logootje.:satisfie:

YannickH
17 juli 2008, 23:25
Dan koop je volgend jaar toch een Skwaaiertje? Dan heb je dezelfde "supergitaar" maar met een ander logootje.:satisfie:

als ik mocht kiezen tussen london city tele of een squier tele neem ik toch een london city!!!!!

Luke-wannabe
17 juli 2008, 23:30
als ik mocht kiezen tussen london city tele of een squier tele neem ik toch een london city!!!!!
Het is me al vaker opgevallen dat jij niet zo snugger bent.

YannickH
17 juli 2008, 23:34
Het is me al vaker opgevallen dat jij niet zo snugger bent.

ik heb nog niet zolang geleden een london city tele uitgetest en die speelde vergeleken met een squier veel beter naar mijn zin hoor.
en wat bij jou opvalt intreseert me juist niets.kijk eerst naar uzelf(op eigen risico dan)

Luke-wannabe
17 juli 2008, 23:56
Als je effe redelijk nadenkt: Fender heeft die LC fabriek gekocht, en gaat daar Squiertjes laten maken. Dan lijkt het me nog al wiedes dat die Squiers in principe London City's met een ander stickertje worden, oftewel dezelfde gitaar.

macwilliams
18 juli 2008, 06:06
Dat hoeft niet zo te zijn hoor luke, misschien dat ze andere toeleveranciers
krijgen. Dus ander hout en mindere hardware. Tenslotte heeft dit alles met
contracten en rechten te maken. Als deze niet worden overgenomen dan
heb je ondanks dat ze uit dezelfde fabriek komen ineens een heel ander produkt.
Dus zonder het fijne ervan te weten heeft cob-A misschien toch wel gelijk en
zijn de gitaren uit die zelfde fabriek toch stiekum een beetje slechter geworden.
Maar dit kan net zo goed andersom zijn. Het kan maar zo zijn dat juist door
andere leveranciers er beter materiaal de fabriek inrolt. Maar dan door de zelfde
mensen als voorheen in elkaar gestoken word. Dan is er juist een opwaardering
geweest.
Tot nu is allebeide dus mogelijk.
:lp: :strat: :zz:

the_arod
18 juli 2008, 11:10
inderdaad @ macwilliams, zonder verdere informatie is eigenlijk elke uitspraak die je gaat doen over de kwaliteit van de Squiertjes uit die fabriek 'dom', of als je het wat netter wil zeggen 'totaal niet onderbouwd'

GibsUn
18 juli 2008, 11:22
maar de naam "London City" heeft wel meer betekenis als de naam "squire" in mijn ogen. daarom is de squire niet slecht, maar squire is het budgetmerk van fender. LC is LC.

Het gaat dus gewoon om de naam wat mij betreft..

Kim Wilson
18 juli 2008, 11:29
Ja, de naam London City heeft echt status... :roll:

London City is een budgetmerk op zich, Squier is een budgetmerk van Fender. Beide budgetmerken. Ik zie geen verschil.

Dweezman
18 juli 2008, 11:32
maar de naam "London City" heeft wel meer betekenis als de naam "squire" in mijn ogen. daarom is de squire niet slecht, maar squire is het budgetmerk van fender. LC is LC.

Het gaat dus gewoon om de naam wat mij betreft..

Het gaat idd om de naam: Squier.

Wel eens een JV bespeeld?

Mitch
18 juli 2008, 11:34
Als je effe redelijk nadenkt: Fender heeft die LC fabriek gekocht, en gaat daar Squiertjes laten maken. Dan lijkt het me nog al wiedes dat die Squiers in principe London City's met een ander stickertje worden, oftewel dezelfde gitaar.
Dat mag ik hopen voor ze, want wat Fender nu met Squier voor hetzelfde geld als een London City durft neer te zetten is bedroevend slecht. Ten tijde van mijn Tele-speurtocht heb ik echt alles getest wat los en vast zat en dus ook dit soort budgetcrap, maar het viel wel op dat die LC's nog vrij behoorlijk bespeelbaar waren en redelijk klonken en die Squiers speelden niet lekker en klonken ruk.
Dat wil echter nog steeds niet zeggen dat London City's geweldige gitaren zijn. Het is erg goed voor het geld, maar ook echt niet meer dan dat.

GibsUn
18 juli 2008, 11:37
Ja, de naam London City heeft echt status... :roll:

London City is een budgetmerk op zich, Squier is een budgetmerk van Fender. Beide budgetmerken. Ik zie geen verschil.

Het is idd zoiezo een budgetgitaar, ze hebben natuurlijk niet de status van gibson, fender, prs,..
Maar ze zijn gekend als een zéér goed budgetmerk, en dat is bij squire niet echt het geval. Dat is wat ik bedoel

MarkV
18 juli 2008, 11:50
Ten tijde van mijn Tele-speurtocht heb ik echt alles getest wat los en vast zat en dus ook dit soort budgetcrap, maar het viel wel op dat die LC's nog vrij behoorlijk bespeelbaar waren en redelijk klonken en die Squiers speelden niet lekker en klonken ruk.
Dat wil echter nog steeds niet zeggen dat London City's geweldige gitaren zijn. Het is erg goed voor het geld, maar ook echt niet meer dan dat.

Met LC's heb ik dezelfde ervaring (prima tele voor het geld), maar kan m.i. niet tippen aan een fatsoenlijke MiM Fender.

Bij Squier merkte ik dat er veel (heel veel zelfs) kwaliteit verschil is. Met name de Squiers die je hier in NL aantreft zijn vaak behoorlijk slecht. De gemiddelde Squier in Amerika daarentegen is een stuk beter. Het lijkt erop dat bepaalde goede kwaliteit Squier gitaren verdeeld worden over bepaalde gitaarzaken en dan met name naar de grote ketens (Guitar Center en Sam Ash). Ik daar weleens 'duurdere' (300 dollar) Squier Telecasters getest die vele malen beter waren dan de LC's.

Wat de overname betreft: tis natuurlijk maar gokken zo wat dit gaat betekenen voor LC en Squier. Misschien heeft Squier een extra fabriek nodig, maar misschien is het enkel een strategische beslissing om LC te dwarsbomen. Kwaliteit is niet alleen afhankelijk van de 'handjes' maar ook van materiaal. Squier kan net zo goed dezelfde low budget materialen gaan gebruiken in die fabriek, waardoor de kwaliteit er niet op vooruit hoeft te gaan.

Las trouwens nog een grappige quote (James Stadig) in de Gitarist over Gibson en kwaliteit: "Bij Gibson werd heel precies gewerkt, iedereen was doorlopend alles aan het meten: halsprofielen, fretuitsparingen, bovenbladen, alles. Maar in de lunchpauze nam een deel van de werknemers liever een joint dan een paar boterhammen en dat merkte je 's middags. Dan werden de gitaren veel meer 'op gevoel' gemaakt (lacht)"

Luke-wannabe
18 juli 2008, 12:02
Dat hoeft niet zo te zijn hoor luke, misschien dat ze andere toeleveranciers
krijgen. Dus ander hout en mindere hardware. Tenslotte heeft dit alles met
contracten en rechten te maken. Als deze niet worden overgenomen dan
heb je ondanks dat ze uit dezelfde fabriek komen ineens een heel ander produkt.
Dus zonder het fijne ervan te weten heeft cob-A misschien toch wel gelijk en
zijn de gitaren uit die zelfde fabriek toch stiekum een beetje slechter geworden.
Maar dit kan net zo goed andersom zijn. Het kan maar zo zijn dat juist door
andere leveranciers er beter materiaal de fabriek inrolt. Maar dan door de zelfde
mensen als voorheen in elkaar gestoken word. Dan is er juist een opwaardering
geweest.
Tot nu is allebeide dus mogelijk.
:lp: :strat: :zz:
Nietes :D Ja je hebt inderdaad gelijk. Dit had ik nog totaal niet bedacht. Ik wist niet dat die fabrieken ook nog eens leveranciers hadden. Ik dacht dat de hardware gewoon door die fabrieken werd gemaakt..

macwilliams
18 juli 2008, 12:23
Nietes :D Ja je hebt inderdaad gelijk. Dit had ik nog totaal niet bedacht. Ik wist niet dat die fabrieken ook nog eens leveranciers hadden. Ik dacht dat de hardware gewoon door die fabrieken werd gemaakt..

En het hout is gekweekt in kassen achter de fabriek.
Waar de bomen vrij kunnen rondlopen dat wil zeggen
echt scharrelhout. Deze bomen zijn blij en gezond op-
gegroeid. Wat weer ten goede komt aan het geluid.
Speciale kweek voor eideloos sustain, twaing, of tinkel.

sorry ik heb net vakantie :)

Jeroen_TRC
18 juli 2008, 12:25
Het is me al vaker opgevallen dat jij niet zo snugger bent.

:seriousf:

m@rijn
18 juli 2008, 12:30
idd, Ik heb ook een LC en ik kan je zeggen dat dit een prima gitaar kan worden met enkele updates (in de eerste plaats nieuwe stemmechanieken en een beter ingesneden topkam endergelijke). Op dit moment speelt de gitaar (zonder updates) zeer goed, vergelijkbaar met een Mexican Fender.

wietse
18 juli 2008, 12:39
klopt dat het met london city nu achteruit boert, de nieuwe fabriek waar ze nu gemaakt worden maakt lang zulke lekkere halsjes niet, vandaag bij musicstore in leeuwarden geweest en de verkoper daar dat is episua hier zei dat al.
veel bredere hals, tremeloarm heeft geen plastic dopje meer etc ik vond zelf een goedkopere aanblik, maar je krijgt er nu wel een poetsdoek en een strap bij als je een nieuwe LC koopt :D.

Mitch
18 juli 2008, 12:47
idd, Ik heb ook een LC en ik kan je zeggen dat dit een prima gitaar kan worden met enkele updates
Ja, sinds ze de BIOS v2.3 hebben functioneert het stuken beter :seriousf:
Upgrades, het is geen software ;)

Luke-wannabe
18 juli 2008, 13:21
En het hout is gekweekt in kassen achter de fabriek.
Waar de bomen vrij kunnen rondlopen dat wil zeggen
echt scharrelhout. Deze bomen zijn blij en gezond op-
gegroeid. Wat weer ten goede komt aan het geluid.
Speciale kweek voor eideloos sustain, twaing, of tinkel.

sorry ik heb net vakantie :)
Speciale gitaarhout kwekerijen :D

sugarfish
18 juli 2008, 16:37
klopt dat het met london city nu achteruit boert, de nieuwe fabriek waar ze nu gemaakt worden maakt lang zulke lekkere halsjes niet, vandaag bij musicstore in leeuwarden geweest en de verkoper daar dat is episua hier zei dat al.
veel bredere hals, tremeloarm heeft geen plastic dopje meer etc ik vond zelf een goedkopere aanblik, maar je krijgt er nu wel een poetsdoek en een strap bij als je een nieuwe LC koopt :D.

Dus de LC's die je nu in de winkel ziet zijn al van andere kwaliteit dan de oudere types? Dat wist ik niet. Dat ga ik toch eens testen.
Wel jammer overigens want het zijn (voor die prijs) echt supergitaartjes.

E-J
18 juli 2008, 16:44
Dat lijkt me sterk... ?

Ik heb één van de eerste LC's...serienummer 053... :satisfie:

Rormo
18 juli 2008, 18:41
klopt dat het met london city nu achteruit boert, de nieuwe fabriek waar ze nu gemaakt worden maakt lang zulke lekkere halsjes niet, vandaag bij musicstore in leeuwarden geweest en de verkoper daar dat is episua hier zei dat al.
veel bredere hals, tremeloarm heeft geen plastic dopje meer etc ik vond zelf een goedkopere aanblik, maar je krijgt er nu wel een poetsdoek en een strap bij als je een nieuwe LC koopt :D.

Ja, die Spitfire die ik voor die maat heb gekocht was erg lekker. Maar daar zat echt een waardeloze trem op. Weet niet of dit voor alle spitfires geldt/gold, maar dat ding is a. bijna niet te bewegen, b. ontstemd als de tering en c. kan ook nog eens niet omhoog benden omdat hij niet zweeft zoals een Fender en d. kan maar een heel klein stukje omlaag benden.

Blend
18 juli 2008, 18:47
Wat de overname betreft: tis natuurlijk maar gokken zo wat dit gaat betekenen voor LC en Squier. Misschien heeft Squier een extra fabriek nodig, maar misschien is het enkel een strategische beslissing om LC te dwarsbomen. Kwaliteit is niet alleen afhankelijk van de 'handjes' maar ook van materiaal. Squier kan net zo goed dezelfde low budget materialen gaan gebruiken in die fabriek, waardoor de kwaliteit er niet op vooruit hoeft te gaan.



Denk het niet. Farida blijft een Nederlands bedrijf, en naar mijn weten zijn ze alleen in Nederland (en misschien Belgie?) razend populair. Daar ligt mr 7ender écht niet wakker van...

wietse
18 juli 2008, 18:48
maar dat ding is a. bijna niet te bewegen, b. ontstemd als de tering en c. kan ook nog eens niet omhoog benden omdat hij niet zweeft zoals een Fender en d. kan maar een heel klein stukje omlaag benden.

niet te bewegen, te veel veren of schroeven te ver ingeschroefd, ontstemmen is toch vrij normaal bij een classic trem zonder toplocks?
en omhoog benden kan normaal ook niet bij een fender trem, officieel hoort hij zelfs tegen de body aan te liggen maar veel mensen stellen hem enigszins zwevend af.
kwestie van voorkeur dus.
dus eigenlijk geen dingen die met afstellen niet grotendeels te verhelpen zijn.
en een goede topkam wil ook enorm helpen tegen ontstemmen bij trem gebruik.

jan jansen
18 juli 2008, 19:20
Denk het niet. Farida blijft een Nederlands bedrijf, en naar mijn weten zijn ze alleen in Nederland (en misschien Belgie?) razend populair. Daar ligt mr 7ender écht niet wakker van...

Ik heb vorig jaar/begin van dit jaar.. een nieuwe farida telecaster (nee geen LC) gekocht voor het luttele bedrag van 100 euro......helemaal niks mis mee....of het nou een LC heet of Farida verschil is er niet te zien in bouw of geluid...alleen de opdruk van het merk... :hippie: :hippie:

JJ

Nocki
18 juli 2008, 19:31
"Hee joh... Mijn gitaar van € 100,- is beter dan jouw gitaar van € 100,-...."

Waar gaat dit over? gitaartjes in deze prijsklasse zijn allemaal super... 3 jaar terug zijn er opeens goedkope gitaartjes van super kwaliteit op de markt gekomen en sindsdien is er weing mis heb ik het idee...

Blend
18 juli 2008, 19:35
Ik heb vorig jaar/begin van dit jaar.. een nieuwe farida telecaster (nee geen LC) gekocht voor het luttele bedrag van 100 euro......helemaal niks mis mee....of het nou een LC heet of Farida verschil is er niet te zien in bouw of geluid...alleen de opdruk van het merk... :hippie: :hippie:

JJ

zelfde fabriek, weinig verschil ertussen, maar dat probeerde ik er niet mee te zeggen :satisfie:

Bart_Blueprint
18 juli 2008, 19:43
En zo blijven we bezig! Bij mijn weten is er ook al eerder een speculatie (nee niet dat koekje :D) geweest over dat LC er mee op zou houden. Zijn volgens mij zelfs hier nog wel topics van te vinden (ik ben dan zelf weer zo lui om ze niet te zoeken, don't blame me!!).
Nou, toen is dat niet gebeurd en ik denk ook niet dat het nu gaat gebeuren, totdat ik ergens in welke vorm van media dan ook lees/hoor/zie dat het officieel vrijgegeven gaat worden!

Saf
18 juli 2008, 21:18
Ik heb zelf een lefty squier affinty strat super el cheapo ding. Maar misschien dat bij de affinty serie geen minder meer hadden staan en voor deze lefty affinty een andere hebben gepakt maar deze gitaar is stukke nbeter dan enkele london city die i kvoor de handel heb gehad. Blijven wel evengoed goede gitaren die llC's. Maar is tegenwoordig wel vaker bij budget gitaren blijf me er geregeld over verbazen.

budje
19 juli 2008, 00:23
Tsja, zoals ik het zie is er nog een mogelijkheid die iedereen over het hoofd ziet:

Verkoper ziet meneer in de winkel kwijlen bij goedkoop telecaster model dat er al maanden staat (toen ze er net waren wou iedereen ze hebben maar nu heeft iedereen er eentje en gaan ze niet zo hard meer) En die meneer staat zichtbaar te twijfelen, zou ik m kopen of zal ik m niet kopen.

Er speelt zich nu een afweging af in het hoofd van de verkoper. Nee heb ik ja kan ik krijgen. Als ik die meneer laat wikken en wegen gaat ie thuis verder twijfelen en koopt m uiteindelijk via internet voor een tientje minder en verdien ik niets. Wat kan ik nog zeggen dat die meneer kan overhalen om 'm nu nog te kopen?

"Goh meneer, ik denk dat dit wel de laatste goeie serie is, het ziet er naar uit dat... blablablabla"

Rormo
19 juli 2008, 18:07
De gitaar was al gekocht, dus bovenstaande is een onzin verhaal.

Peter-J
19 juli 2008, 20:37
De gitaar was al gekocht, dus bovenstaande is een onzin verhaal.

Misschien vertelt hij het wel weer door zodat iedereen snel een lc gaat kopen?
Kijk maar naar dit topic. ;)
Er zijn hier vast wel wat mensen die denken, ohh laat ik die maar snel kopen.

Rormo
19 juli 2008, 21:35
Tsja ach, dan kopen ze een gitaar die ze toch al een keer wilden kopen. Alleen ze kopen hem iets sneller dan geplanned lijkt me niet verkeerd. Bovendien weet die man natuurlijk niet dat ik het hier ging posten ofzo. En hij leek me heel oprecht, vind hem voor dit soort acties helemaal het type niet.

FruscianteFan
19 juli 2008, 22:28
Misschien vertelt hij het wel weer door zodat iedereen snel een lc gaat kopen?
Kijk maar naar dit topic. ;)
Er zijn hier vast wel wat mensen die denken, ohh laat ik die maar snel kopen.Ja, maar daar heeft die verkoper in kwestie niets aan. Niet alsof door dit topic ineens iedereen die gitaar gaat kopen. Laat staan dat iedereen die gitaar bij die winkel gaat kopen.