Inloggen

View Full Version : Vraag over het creëren van zuivere klanken met fingerpicking



Meanno
17 juli 2008, 21:27
Beste allen,

Ik speel zo'n 4 jaar gitaar, waarvan vooral akoestisch. De afgelopen maanden concentreer ik mij veel op Tomme Emmanuel en Chet Atkins. Ik speel ook met een thumbpick. Het blijft echter moeilijk en bijna onbegrijpelijk voor mij hoe deze gitaristen erin slagen om met hun rechterhand zo'n zuiver geluid uit hun gitaar te krijgen. Mijn nagels zijn lang genoeg dat ik deze nu gebruik om aan te slaan, maar ik haal bij lange na niet de kracht en zuiverheid van wat zij halen; het klinkt nog veels te vlezig. Nu weet ik dat Tommy Emmanuel heeft gezegd dat hij zoveel eelt op zijn vingers heeft dat hij met gemak hard kan plukken. Maar hoe komt hij aan deze eelt? Op mijn linkerhand heb ik dat wel, maar op mijn rechterhand absoluut niet. Moet ik soms kunstmatig dit creëren met schuurpapier of zo? Want op deze manier gaat het niet gebeuren. Ik hoop dat 1 van jullie hier een antwoord op heeft.

Alvast bedankt,

Vriendelijke groet,

Menno

--=HANS=--
17 juli 2008, 21:42
D`r is echt maar een manier: oefenen oefenen oefenen en je raadt het al oefenen.
Als je pas een paar maanden bezig bent is het niet raar dat je er niet het geluid uit krijgt wat je graag wil. Gewoon stug doorgaan en dan komt het beetje bij beetje vanzelf. Heb je het trouwens ook al eens geprobeerd met je duimnagel? Een thumbpick goed gebruiken is niet zo eenvoudig.

Meanno
17 juli 2008, 21:45
D`r is echt maar een manier: oefenen oefenen oefenen en je raadt het al oefenen.
Als je pas een paar maanden bezig bent is het niet raar dat je er niet het geluid uit krijgt wat je graag wil. Gewoon stug doorgaan en dan komt het beetje bij beetje vanzelf. Heb je het trouwens ook al eens geprobeerd met je duimnagel? Een thumbpick goed gebruiken is niet zo eenvoudig.

Dank je voor je antwoord. In principe speel ik nu zo'n paar jaar, maar pas sinds maanden serieus fingerpicking. Het gebruik van de thumbpick gaat me juist heel goed af. Het zijn de andere vingers die maar geen goed geluid produceren! Maar misschien ben ik inderdaad te ongeduldig..

greencharlie
17 juli 2008, 22:21
ik heb eigenlijk ook een beetje dat probleem, na 1,5 jaar picken begin ik nu eindelijk de luidheid van de bassen een beetje onder controle te krijgen...

mss eens op acousticguitarforum gooien, daar zitten heel veel pickers van over heel de wereld...

dede
17 juli 2008, 22:26
Ja, net wat Hans zegt, oefenen tot je er bij neervalt, of je vingers eraf vallen ;)

Ben ook terug bezig (met oefenen) na jaren niet gespeelt te hebben en langzaam komt het wel terug, geduld en oefenen, sterkte :satisfie:

Groeten,

Danny

chris c
18 juli 2008, 00:10
Ik heb dat probleem opgelost door met fingerpicks te spelen. Zo heb ik makkelijk eenzelfde volume met de vingers als met het duimplectrum, of zelfs meer indien nodig. En ik hoef mij geen zorgen meer te maken over gebarsten nagels of eelt of wat dan ook.
Maar daaraan wennen vraagt ook wel wat tijd...

Iedereen moet zo'n beetje de oplossinhg vinden die hem het beste ligt, bv. waarom geen Chet Atkins spelen zonder thumbpick en niet zoveel afdempen ?Het zal niet als Chet klinken, maar misschien heb je dan het begin van een eigen stijl ?

Bovendien : Chet Atkins en Tommy Emmanuel heb je waarschijnlijk vooral via opnames of versterking gehoord, dus een gemanipuleerde klank.

Succes met je zoektocht naar een goed klank :)

sly
18 juli 2008, 09:59
wat ook wel belangrijk is ,is de hoeveelheid bas in je gitaar.
Ik heb een Taylor 710 dread.
Deze gitaar is minder geschikt voor fingerpicking dan een om model.
Bij een om model is de projectie beter spreekt heel makelijk aan en de balans ligt meer naar het mid/hoog, met wat minder diep laag.
Dit is per merk natuurlijk verschillend, maar is denk dat klienere modelen beter geschikt zijn voor fingerpicking.
Ik heb n.l. ook een goedkope crafter om, en ik speel hierop veel makelijker fingerpicking.(minder overheersend laag)


De taylor is een veel betere gitaar dan de Crafter dus tijd voor een goede om.

Tommy Emmanuel speelt met vrij korte nagels ,waardoor hij dus veel eelt krijgt.

Groet Silvester

greencharlie
18 juli 2008, 12:52
Mn nieuwe OM is idd essentieel in het onder controle krijgen v die bassen.

Fingerpicks heb ik opgegeven (zowel Fingertone Propicks als Alaska picks) : bij snelle tokkels glijden ze toch nog weg met bijgeluiden, minder gevoel toch, en voor de alaska picks hebben de nagels toch een zekere lengte nodig anders schieten die picks los.
Dus toch maar nagels laten groeien :sneaky: en elke dag een broodje kaas.
En bij de vrouwenafdeling een aantal goeie nagelvijltjes gekocht.

greencharlie
18 juli 2008, 12:53
Fred kelly speedpick medium is mn duimplectrum

Pais
18 juli 2008, 13:28
Bovendien : Chet Atkins en Tommy Emmanuel heb je waarschijnlijk vooral via opnames of versterking gehoord, dus een gemanipuleerde klank.

Ik heb hem 1 keer onversterkt akoestisch horen spelen, een paar riedels in de kleedkamer, maar ik werd ook toen weggeblazen door de power die hij uit zn gitaar haalt.
Maar als amateur moet je ook een beetje zuinig zijn met je streven, en je tone niet vergelijken met iemand als Emmanuel.

Boom-chick-Franky
18 juli 2008, 16:41
Tommy Emmanuel speelt met vrij korte nagels ,waardoor hij dus veel eelt krijgt.

[PHP]Groet Silvester


Tommy speelt juist zonder nagels.
De nagels aan zijn rechterhand waren schijnbaar zo dun en slecht dat hij van begin af aan zonder nagels speelt.
Maar omdat hij iedere dag gitaarspeelt(god weet hoeveel uur per dag!!!)
heeft hij dus eelt gevormd op zijn vingertoppen.
De klank van deze eeltknobbels zit tussen een plectrum en `zachte`vingertoppen in.
Dus inderdaad,net zo lang oefenen tot er eelt ontstaat :)
En na verloop van tijd krijg je steeds meer controle over je thumbpick waardoor je het geluid beter kunt contoleren.
Misschien wel een tip, ik heb altijd Large-tumbpick`s gebruikt vanwege mijn `dikke`duim.
Toen kreeg ik van iemand de tip om toch medium picks te gaan gebruiken, omdat dan ook het gedeelte waarmee je aanslaat korter en net iets dunner is.
Dit was even wennen maar scheelt inderdaad een hele boel!! :hippie:
Misschien heb je er wat aan.....


Succes Frank