PDA

View Full Version : SRV



moretel
11 december 2001, 13:55
De laatste tijd SRV aan het beluisteren. Ik heb de albums Soul to soul en Texas flood. Mis ik nog belangrijke titels i.v.m. zijn stijl van spelen. Welke nummers zijn aan te raden om te starten om zijn stijl een beetje onder de knie te krijgen en die ook nog redelijk snel te leren zijn?

shrek
11 december 2001, 14:25
ja misschien kun je pride and joy of crossfire een keertje proberen.
daar kun je op zich redelijk wat techniek uithalen denk ik.
Ik vind het zelf nog best wel erg lastig, maar ik ben ook nog maar net bezig...
misschien heb je er wat aan.
Suc6

philbee
16 december 2001, 23:38
Cold Shot is redelijk na te spelen zelfs al ben je geen conservatorium Cum laude. Lekkere shuffle, kun je een draaiende beweging over je snaren maken (met je slaghand wel te verstaan :smile: )

Rory
30 januari 2002, 19:53
mooi van SRV is boot hill en life by the drop, close to you, voodoo chile..etc

moretel
1 februari 2002, 09:30
Ik ben ze allemaal aan het studeren, ik heb ook een mooi boekje gevonden met o.a. de stijl van SRV, maar om ook alle turnarounds en loopjes soepel te spelen zal nog wel ff duren.

denniseindhoven
1 februari 2002, 11:41
Ik ken ook eigenlijk niet zoveel van Stevia Ray Vaughan (ja, onvergeeflijk, ik weet het). Het enige nummer wat echt bekend bij mij is, is "Scuttle buttin'" en dat klinkt wel goed. Ik heb het al eens proberen na te spelen, maar op de echte snelheid heb ik nog wel problemen :sad:.

moretel
1 februari 2002, 14:50
Scuttle buttin is volgens mij zijn snelste nummer, iets voor over een jaartje. Ik heb laatst Marcel Singor dit zien spelen op een jamsessie, al spelend ook nog aan de versterkerknoppen draaien, voor ik zover ben , als ik dat al haal, duurt nog wel ff.

flightcase
2 februari 2002, 17:21
Ik kan nu aardig Pride and joy spelen maar het blijft moeilijk Vaughan na te spelen.
Vaughan stopt pure emotie in zijn spel en dat maakt het ook zo moeilijk.

gangsta
2 februari 2002, 23:29
ik heb texas flood eindelijk onder de knie..

GerjandH
6 februari 2002, 09:16
Probeer Tightrope eens of bijv. Lenny, Little Wing. Lenny is wel te doen daar kun je eindeloos op doorgaan, Little Wing is weer een slag moeilijker. Probeer Testify ook eens, is een goede manier om je lefthand muting te oefenen. Mary Had A Little Lamb is vrij makkelijk en die ligt ook lekker, daar kun je ook lekker over soleren. Maar probeer niet alles precies na te spelen, probeer die schema's uit je hoofd te kennen. Je kunt natuurlijk wel licks van Stevie in jouw eigen sound integreren. Zo kun je van iedere gitarist die jou inspireert een stukje toevoegen. Dat deed SRV himself tenslotte ook. Een leuke site om het soleren onder de knie te krijgen:

http://www.spaldin.freeserve.co.uk/mp3.htm

moretel
6 februari 2002, 13:05
Gave site, dank voor de tip

poeyerke
6 februari 2002, 13:25
Op 2001-12-11 12:55, schreef moretel:
De laatste tijd SRV aan het beluisteren. Ik heb de albums Soul to soul en Texas flood. Mis ik nog belangrijke titels i.v.m. zijn stijl van spelen. Welke nummers zijn aan te raden om te starten om zijn stijl een beetje onder de knie te krijgen en die ook nog redelijk snel te leren zijn?


Hij heeft nog twee albums, "Couldn't Stand The Weather" en "In Step". Beide ook weer goede albums waarvan In Step zijn laatste (eigen) studio album was.
In Step klinkt toch weer wat anders dan de voorgaande albums, wat rustiger. (Hij was toen ook net afgekickt van de drugs :smile: )
Dus die titels zijn zeker de moeite waard en ook niet duur, de Nice Priced cd's zijn 10 of 11 euro en bevatten extra nummers.

Snow
20 februari 2002, 11:53
Hoi m8

"In The Beginning" is een aanrader
Hij heette toen nog Stevie Vaughan (26 jaar)
Goeie nummers en Live in Texas

Speel min 0.10 snaren in Eb tuning (iets makkelijker om te benden :wink:
Voor SRV z'n stijl moet je redelijk agressief omgaan met je gitaartje
Voor ritme zaag je over de snaren heen(lange slagen)
"Pride and Joy" is een uitstekend oefening
Voor solo werk je best eerst aan die wijde vibratos en hoge bents en hou je je spel vloeiend
Scuttle Buttin' is puur snelheid dus wacht daar nog mee, leer eerst z'n stijl wat ontwikkelen en de snelheid komt later vanzelf
Luister zeker ook naar Albert King!

Have Fun amigo

moretel
20 februari 2002, 12:41
Laatst tijdens een jamsessie pride en joy geoefend , thuis gaat dit goed alleen live nog wat moeizaam. , maar er sprong wel direkt iemand uit de zaal het podium op en begon het liedje te zingen, was wel gaaf.
Ik ga me nu storten op de solo's van Little Wing en Lenny gewoon kijken of dat wil lukken.

Jeroen_SRV-fan
23 februari 2002, 22:29
(hallo allemaal ik ben nieuw hier)

Ik ben de laaste maanden alleen maar SRV nummers aan het proberen.
Ik heb texas flood tabbook en een step by step tabbook van wolf marschall.

Hier leer je ontzettend veel van,

Ik zou ff tell me proberen is namelijk heel leuk om te spelen

gangsta
23 februari 2002, 23:18
van dat boek kon ik als 1e: mary had a little lamb :grin:, die solo vind/vond ik erug leuk, alhoewel ik er wel een tijdje over heb gedaan.

Markie
14 maart 2002, 17:54
SRV spelen.........

Tja, daar kunnen sommigen alleen van dromen.

Maar ik blijf oefenen. Al die mensen die in dit onderwerp aangaven iets te kunnen spelen van SRV: hoe lang spelen jullie al gitaar?
Ik 1,5 jaar en ben benieuwd hoe lang het gemiddeld zal duren voor dat ik aan SRV toe ben, al verschilt dit natuurlijk heel erg per persoon.

Mark

Snow
15 maart 2002, 15:10
Jaar of 5

Wel zo'n jaar of 2 ongeveer 1 maal per week gespeeld en dat duurde maar zo'n 30 minuutjes lol
Ik pik nu de draad weer op sinds een paar weken
Speel elke dag!!!
Hou het voorlopig bij blues scale en werk aan vibrato en hoge bends.
Voor de snelheid in solo's kan je wat van die metal oefeningetjes doen met metronoom.

Later amigo

petrucci
16 maart 2002, 02:08
Volgens mij kun je beter eerst die
pentatonische ladders in je kop stampen
zodat je weet WAT JE SPEELT.
En wat de snelheid betreft,ikzelf oefen
dat door toonladders te spelen met een
drumcomputer.

Jeroen_SRV-fan
18 maart 2002, 15:27
Ik oefen eigenlijk alleen uit tabbooks, die theorie ben ik snel zat. het is wel mooi meegenomen als je er iets van weet, maar ik wil liever op gehoor leren spelen. Tenslotte weten bijna al mijn favoriete gitaristen niks van theorie. Ik heb weleens gelezen dat theorie je ook wel eens tegen kan houden. In de zin van ''die noten mag ik wel spelen en die niet''

moretel
19 maart 2002, 13:39
Ik speel al een aardig tijdje, alleen de laatse jaren erg fanatiek. SRV style lukt me nu aardig, hoewel ik een goede turnaround nog steeds lastig spelen vind.
Wat theorie is toch wel leuk, juist in de blues. Waarom klinkt de ene solo toch zo vuil krakerig en spannend en de ander wat vlak. Een beetje pielen op een bluesschema kan iedereen maar juist die aparte tonen op het juiste moment is toch een kwestie van op de hoogte zijn van majeur en mineur pentatonische ladders. Op gitaarnet staan daar leuke beschrijvingen over. Als je dan een gitarist ziet spelen die het een en ander uitlegt over dat specifieke gebruik en de mogelijkheden van verschillende ladders laat horen gaat er een wereld open. De ene toon op het juiste moment daar gaat het om. Die SRV solo gaat dan heel anders leven. Je weet wat belangrijk is en je spel wordt gevarieerder. Na twee dagen oefenen merkte ik het verschil al het is in wezen zo simpel maar je moet wel de weg gewezen worden. Daarna is het een kwestie van oefenen oefenen en oefenen voordat alles er in de oefenruimte ook daadwerkelijk uitkomt.

moretel
3 april 2002, 10:06
Zo Little wing zit erin, de solo heb ik in de vingers.
Nu alleen nog een backing track maken, speelt SRV dezelfde accoorden als Jimi Hendrix ?

StefanR
3 april 2002, 22:53
Hey everybody!

ik lees net dat zo'n beetje iedereen met tabbooks zit te klooien. toch jammer. Zoals al eerder genoemd kun je het beste eerst de 5 pentatonische basisposities(en de bluenotes) leren en dan zelf dingetjes proberen. Tab van SRV naspelen is het zelfde als stairway to heaven spelen in een gitaarwinkel. Niet doen!
En ja hij gebruikt veel akkorden die Jimi H. ook gebruikte ( 7#9 akkoorden)

sash
4 april 2002, 01:18
Tabs van Stevie naspelen zijn leuk, maar om nou elke keer hetzelfde te spelen... Stamp eerst alle 5 posities van de Blues Scale in je hoofd en probeer alles te begrijpen. Als je die eenmaal kan dromen speel je de tabs zo mee aangezien die ook in de Blues Scale zijn. En als het fout gaat in een solootje 'improviseer je de fout weg' en ga je verder met solo. Zo klinkt niet alles hetzelfde en geef je er ook je eigen draai aan. Probeer vooral geen SRV wannabee te zijn, leer lickjes uit je hoofd en geef daar ook je weer je eigen draai aan om ze tussen solootjes in te gebruiken. Maak je eigen stijl, heeft Stevie ook gedaan.

pimmetje
4 april 2002, 12:03
Helemaal met sash eens.
Het is een beetje onzin om de solo's van SRV helemaal na te gaan spelen. Ze klinken niet zo goed als bij hem om de simpele reden dat ze niet van jou zijn. Het gaat tenslotte om blues (al is SRV niet de eerste naam die in m'n hoofd schiet als ik aan blues denk, maar dat terzijde).

Je moet je eigen solo spelen en improviseren. Juist die fouten weg-improviseren, waar sash 't over heeft, geeft soms de gaafste solo's (soms ook niet :smile:). Het leert je ook meer dan het naspelen van stukken. Je leert echt met de muziek omgaan en "live-spel" te ontwikkelen.

Het blijft natuurlijk wel goed om dingen te leren van betere gitaristen (zoals van SRV), maar voor je 't weet hoor je bij die hele horde bluesgitaristen/bluesbands die SRV naspelen. Da's allemaal heel leuk, want het ritme laat iedereen wel bewegen. Jammer alleen dat het nooit zo goed wordt als van SRV. Maak er dus je eigen muziek van.

moretel
5 april 2002, 02:07
Ik ken alle toonladders en verbindingen wel zo'n beetje.
Verdiepen in de stijl van SRV en Hendrix, daar leer je veel van. Veel techniekjes en bewegingen beheerste ik niet voor het instuderen van de solo. Je kan allemaal losse lickjes instuderen en dat heb ik ook gedaan. Maar het bestuderen van de grote gitaristen levert veel nieuwe ideeen op. Nu ik de solo kwa nieuwe technieken heb uitgeplozen ga ik deze weer mengen met mijn eigen stijl,

Ik ben op deze manier veel sneller gegroeid als gitarist en probeer me eigen stijl te krijgen, ik zal nooit een lookalike willen zijn.
Als je een dergelijke solo kan naspelen geeft dat toch voldoening en ook dan geef je er je eigen draai aan, dat heeft SRV ook gedaan met Little Wing van Hendrix.

sash
25 september 2002, 23:45
Als ik een nummer naspeel, bekijk ik de akkoorden, neem ik alles ff door, pik ik de typerende riffjes eruit en ga ik daarmee aan de slag. Solo's probeer ik geeneens na te spelen:
.1 Is een belediging voor degene van wie die solo is
.2 Het geeft toch niet de voldoening die je krijgt wanneer je een goeie solo hebt afgerond die je zelf hebt staan improviseren.
.3 Je dwingt jezelf niet tot improviseren en wordt je spel vanzelf saaier en saaier.

Veel oefenen, dan kom je vanzelf coole licks tegen die later weer gebruikt. Dan speel je die licks op je eigen manier en klinkt het echt anders dan wanneer je dezelfde lick jat van bv. SRV

moretel
26 september 2002, 01:26
Je verdiepen in solo's van anderen helpen je je spel te ontwikkelen. Anders blijven alleen cliches in je hoofd hangen en worden de solo's een aanaanschakeling daarvan.
Solo en zaken van anderen naspelen is een onderdeel van het oefenen. Na een poos begin je weer nieuwe ideeen er in te stoppen.

sash
26 september 2002, 22:11
Op 2002-09-26 00:26, schreef moretel:

Solo en zaken van anderen naspelen is een onderdeel van het oefenen.



In mijn geval solo's niet, zaken wel :wink:

Kitaarhiero
26 september 2002, 22:53
Ik speel ook nooit solo's van blues nummers precies na. Ik "doe maar wat" in de bluestoonladders, maar, wat ik doe doe ik meestal wel goed :wink:

BluesJR
27 september 2002, 14:06
Wat heeeel erg leerzaam is bij het oefenen van Hendrix (Hey Joe bijv.) en Stevie nummertjes is te kijken welke accoorden ze pakken.
Bij hun is de basis van de begeleiding (dan heb ik het niet over de solo stukjes tussen de zang ofzo door) accoorden, alleen dan zo fantastisch gespeeld met andere 'blue notes' enzo. Op deze manier leer je de nummers ook sneller, omdat ze makkelijker te onthouden zijn! Kijk dus eerst welke accoorden ze spelen en speel dat... dan zie je dat je het daadwerkelijke nummer al begint te horen... en ga dan kijken naar welke veranderingen zij toepassen in die nummers. Op deze manier kan je het nummer voor jezelf zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wilt en naar je eigen stijl zetten.
Een heel goed voorbeeld hiervan is Little Wing. Luister maar eens naar het origineel van Hendrix en dan de versie van Stevie. Het klinkt allebei als Little Wing omdat ze zijn opgebouwd uit dezelfde accoorden, maar Hendrix en Stevie doen er beiden iets anders mee. Stevie speelt het op 'zijn' manier.
Op deze manier kan je heel veel van hun nummers oefenen en uiteindelijk op je eigen stijl spelen.
Wat trouwens een fantastisch nummer is om te luisteren is idd ook van de eerste cd van Stevie (In the beginning): Tin Pan Alley live. Echt briljant... vind ik een van de beste nummers van hem!!

Veel succes ermee... en echt.. accorden zijn de basis!!

Pee
27 september 2002, 21:23
Op 2002-02-01 08:30, schreef moretel:
Ik ben ze allemaal aan het studeren, ik heb ook een mooi boekje gevonden met o.a. de stijl van SRV, maar om ook alle turnarounds en loopjes soepel te spelen zal nog wel ff duren.


welk boekje?

Pee
27 september 2002, 21:24
Op 2002-04-04 00:18, schreef sash:
Tabs van Stevie naspelen zijn leuk, maar om nou elke keer hetzelfde te spelen... Stamp eerst alle 5 posities van de Blues Scale in je hoofd en probeer alles te begrijpen. Als je die eenmaal kan dromen speel je de tabs zo mee aangezien die ook in de Blues Scale zijn. En als het fout gaat in een solootje 'improviseer je de fout weg' en ga je verder met solo. Zo klinkt niet alles hetzelfde en geef je er ook je eigen draai aan. Probeer vooral geen SRV wannabee te zijn, leer lickjes uit je hoofd en geef daar ook je weer je eigen draai aan om ze tussen solootjes in te gebruiken. Maak je eigen stijl, heeft Stevie ook gedaan.


welke 5 posities? ik ken er 3 (denk ik)

pimmetje
27 september 2002, 21:47
De blues-ladder is een mineur pentatonische + een bluesnoot. Als je dus op de lage E-snaar de 5 tonen van die pentatonische ladder zoekt en dan een boxje maakt (zo recht mogelijk richting hoge E-snaar), dan kom je 5 posities tegen.

Naast de mineur pentatonische ladder (plus die blue note) is 't ook handig om de majeur pentatonische ladder te kennen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-09-27 20:47 ]</font>

bloodgulge2
8 juni 2008, 22:58
*majeur is gewoon de mineur 3 frets naar beneden opschuiven, right?

janpetrarca
11 juni 2008, 17:41
Ik ben echt bezig om een paar liedjes proberen te spelen. Maar het valt niet mee. Krijg mijn vingers nog niet zo snel over mijn gitaar.

Wouter van Dijk
9 augustus 2008, 02:42
SRV goed spelen is vreselijk moeilijk.
Zijn controle over het instrument was uniek,
een SRV solo naspelen klinkt bij lange na niet zo
als het origineel. Zijn bends en vibrato zijn
zo ongeveer de beste en meest expressieve die ik ken,
en dat maakt het ook zo moeilijk om na te spelen.
Ik zelf speel makkelijker een Dream Theater nummer
perfect dan een SRV nummer.

Dat gezegd, ik ben begonnen met Little Wing,
Rude Mood, Scuttle Buttin', Texas Flood, Voodoo Chile
en Dirty Pool. Een aantal kende ik al van Hendrix
(Little Wing en Voodoo Chile, Texas Flood lijkt
vrij veel op Red House, hoewel Hendrix de majeurladder
wat meer gebruikt).

Bedenk wel dat Stevie vrij dikke snaren gebruikt voor zijn geluid,
op .10 (mijn standaard snaren) word je vibrato eerder te wijdt
dan expressief, ik vind .12 goed klinken.

nopster
10 augustus 2008, 21:49
Bedenk wel dat Stevie vrij dikke snaren gebruikt voor zijn geluid,
op .10 (mijn standaard snaren) word je vibrato eerder te wijdt
dan expressief, ik vind .12 goed klinken.

Dat vind ik toch meer aan de controle vd vibrato liggen dan aan de snaardikte.

Eko
13 augustus 2008, 12:33
SRV naspelen is geen schande of zoiets. De man zette in z`n eentje zowat de blues weer op de kaart na een lange periode van sukkelen.
Als je meer van hem wilt begrijpen moet je eigenlijk niet hem naspelen , maar diegene die Stevie inspireerden. Veel werk van SRV is geaseerd op werk van Buddy Guy en Albert King o.a. Als je hun werk doorneemt kom je veel dingen tegen die bekend voorkomen.
Eigenlijk hetzelfde als bij Clapton. Leer Robert Johnson werk en je hebt veel van Clapton in je handen.
Trouwens van SRV is bekend dat hij live een nummer bijna nooit 2 x hetzelfde speelde. Veel hing af van de stemming op de avond. Jam heel veel met anderen en ook met andere muzieksoorten. SRV deed het heel veel in z`n beginjaren. Speel overal en met iedereen , dag en nacht.

Fender75
13 augustus 2008, 17:19
Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande opmerking!! :B

Kris Haex
13 augustus 2008, 23:05
Ik ook! Geen stijlen uitsluiten, en van elke muzikant kan je leren, of je nu beter bent of niet.