PDA

View Full Version : Afstelling actie



Castillo
17 juli 2008, 14:30
Ik wil de actie van m'n D-28 wat lager hebben. Volgens de bekende formule: onderkant lage E-snaar meten totaan de toets op het 12e fret. Gemeten resultaat (in mijn geval 2,8 mm) minus 2 mm = 0,8 x 2 = 1,6 mm van het zadel afhalen. Aan de kant van de hoge E-snaar is dit 1 mm. Ik heb de snaren verwijderd (losdraaien, capo op 1e fret) en dan de "pins" op de brug verwijderen. Allemaal mooi en aardig, maar kom tot de ontdekking dat het van been gemaakte zadeltje behoorlijk vast in de brug zit. Ik ben bang dat als ik deze er met een tangetje uit wil halen, dat ie kapot gaat. (heb dit trouwens nog niet gedaan) Bestaat hier een bepaalde handeling voor of speciaal gereedschap? Zou het ook kunnen zijn dat door de kamertemperatuur (ca 21 gr.) door uitzetting van het materiaal, het zadeltje gaat klemmen? Ik zie jullie reactie c.q. mening graag tegemoet.

snaarplukker
17 juli 2008, 14:51
Hout krimpt op een warme plaats. Ik zou de gitaar een poos in een koele omgeving leggen (niet buiten in de regen). Dan zet het hout weer iets uit en kan je de brugkam er makkelijker uithalen. Lukt het niet met je vingers, dan voorzichtig met een combinatietang (platte bek) bij de uiteinden een beetje opwrikken. Steeds aan elke kant een milimeter ofzo omhoog brengen.
Voorts zou ik niet te veel van je zadelkam afhalen (max. 1 mm) omdat je heel gauw fretbuzz kan krijgen.

Cees

Jedeel
17 juli 2008, 15:06
Hout krimpt op een warme plaats. Ik zou de gitaar een poos in een koele omgeving leggen (niet buiten in de regen). Dan zet het hout weer iets uit en kan je de brugkam er makkelijker uithalen.
Zou het niet juiste andersom zijn?

Hout krimpt idd bij warmte en ik denk dat je dat juist nódig hebt om de kam
losser te doen worden.
Als het hout uitzet, lijkt het mij juist dat dan de brug afgekneld wordt.
Of zie ik nu niet correct? :???:

Castillo
17 juli 2008, 17:38
Hout krimpt op een warme plaats. Ik zou de gitaar een poos in een koele omgeving leggen (niet buiten in de regen). Dan zet het hout weer iets uit en kan je de brugkam er makkelijker uithalen. Lukt het niet met je vingers, dan voorzichtig met een combinatietang (platte bek) bij de uiteinden een beetje opwrikken. Steeds aan elke kant een milimeter ofzo omhoog brengen.
Voorts zou ik niet te veel van je zadelkam afhalen (max. 1 mm) omdat je heel gauw fretbuzz kan krijgen.

Cees

Hoi Cees, bedankt voor je reactie. Ik bemerk dus dat het wel vaker voorkomt dat een kammetje (zadeltje) wat vaster in de brug zit. Ik ga het voorzichtig proberen met een combinatietang. Wat het afslijpen/vijlen van de kam betreft m.b.t. fretbuzzing, daar ben ik van op de hoogte en ben van plan om met een halve mm per keer dit te gaan aanpassen. Prima dat je dat nog even aanhaalt.

Castillo
17 juli 2008, 17:41
Zou het niet juiste andersom zijn?

Hout krimpt idd bij warmte en ik denk dat je dat juist nódig hebt om de kam
losser te doen worden.
Als het hout uitzet, lijkt het mij juist dat dan de brug afgekneld wordt.
Of zie ik nu niet correct? :???:


In deze theorie kan ik me vinden

--=HANS=--
17 juli 2008, 17:48
Op de site van Picker staat prima omschreven hoe je dit het beste kan doen en nog veeeeeeeel meer over het afstellen van je gitaar.

Je kan het hier (http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm) vinden.

Succes ermee!

snaarplukker
17 juli 2008, 22:19
Zou het niet juiste andersom zijn?

Hout krimpt idd bij warmte en ik denk dat je dat juist nódig hebt om de kam
losser te doen worden.
Als het hout uitzet, lijkt het mij juist dat dan de brug afgekneld wordt.
Of zie ik nu niet correct? :???:
Als het hout krimpt wordt het sleufje in het hout waar de brugkam in zit ook krapper. Als het uitzet wordt het sleufje wat ruimer. ;)

Cees

Pais
17 juli 2008, 22:39
Als het hout krimpt wordt het sleufje in het hout waar de brugkam in zit ook krapper. Als het uitzet wordt het sleufje wat ruimer. ;)

Cees

Of de wandjes van de sleufjes worden dikker, waardoor het sleufje opzichzelf nauwer wordt... :o


Als ik op mn werk slijpstukken van glaswerk niet van elkaar krijg, kun je zowel verwarmen als koelen proberen om het los te krijgen. Soms werkt het ene, soms het andere, soms niets en soms beide

Castillo
20 juli 2008, 13:09
Het is me gelukt de kam ongeschonden uit de brug te halen. :dance: Zat behoorlijk vastgeklemd, maar met een beetje wringen (combinatietang met platte bek goed vasthouden) van links naar rechts kwam ie dan toch los. Ik heb de onderkant afgetekend en ben begonnen met een halve mm vlak af te schuren. Hoe? Een kleine bandschuurmachine op de kop vastgezet in de workmate. Een hele fijne schuurband (korrel 240) erop gezet en deze laten draaien. Je kunt de kam dan gewoon op het schuurvlak drukken zodat deze egaal wordt afgeschuurd en mooi vlak is. Ik heb het voorlopig maar bij een halve mm gelaten. (De actieformule gaf trouwens iets meer aan om af te schuren). Tot nu toe ben ik zeeeeeer tevreden over m'n Martin D-28. :noob: Speelt lekker. Toppie geluid. Volgende week wordt een Fishman element ingebouwd. Dan eens kijken hoe dit klinkt op m'n AER C60. Peoples bedankt voor de goede raad. Ik heb er echt wat aan gehad :cheerup:

snaarplukker
20 juli 2008, 15:21
Het is me gelukt de kam ongeschonden uit de brug te halen. :dance: Zat behoorlijk vastgeklemd, maar met een beetje wringen (combinatietang met platte bek goed vasthouden) van links naar rechts kwam ie dan toch los. Ik heb de onderkant afgetekend en ben begonnen met een halve mm vlak af te schuren. Hoe? Een kleine bandschuurmachine op de kop vastgezet in de workmate. Een hele fijne schuurband (korrel 240) erop gezet en deze laten draaien. Je kunt de kam dan gewoon op het schuurvlak drukken zodat deze egaal wordt afgeschuurd en mooi vlak is. Ik heb het voorlopig maar bij een halve mm gelaten. (De actieformule gaf trouwens iets meer aan om af te schuren). Tot nu toe ben ik zeeeeeer tevreden over m'n Martin D-28. :noob: Speelt lekker. Toppie geluid. Volgende week wordt een Fishman element ingebouwd. Dan eens kijken hoe dit klinkt op m'n AER C60. Peoples bedankt voor de goede raad. Ik heb er echt wat aan gehad :cheerup:
Nou ziet je maar, je moet niet alle formules geloven. Volgende keer weer de dikte van je element afschuren. ;)
Als je er natuurlijk een brugelement in stopt.

Cees

Jedeel
20 juli 2008, 23:28
Nou ziet je maar, je moet niet alle formules geloven. Volgende keer weer de dikte van je element afschuren. ;)
Als je er natuurlijk een brugelement in stopt.

Cees
Als het goed is doet de inbouwer van het het brugelement dat!!

Castillo
23 juli 2008, 18:01
Nou ziet je maar, je moet niet alle formules geloven. Volgende keer weer de dikte van je element afschuren. ;)
Als je er natuurlijk een brugelement in stopt.

Cees

Hoi Cees, dat is me duidelijk. Het elementje wordt echter ingebouwd door de heren van de Fellowship Of Acoustics, waar ik 'm heb gekocht. Zij gaan de actie dan ook verfijnen. Thanks.