PDA

View Full Version : Eerste amp/ hi-gain. Welke?



Maarten66
17 juli 2008, 11:32
Binnenkort wil ik overgaan tot de koop van mijn eerste top. Noodzakelijk omdat ik over mijn eigen gear wil spelen in de oefenruimte. Met mijn band speel ik melodieuze rock. Nu ben ik dus op zoek naar een geschikte top, en ik hoor veel over de JCM 900.

Binnen de 900's zijn er weer veel verschillende, zijn die allemaal even goed of verschilt dat? En zijn er naast de 900's nog noemenswaardige hi-gain amps die ik zou moeten checken?

Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen!

ieme
17 juli 2008, 11:37
Binnenkort wil ik overgaan tot de koop van mijn eerste top. Noodzakelijk omdat ik over mijn eigen gear wil spelen in de oefenruimte. Met mijn band speel ik melodieuze rock. Nu ben ik dus op zoek naar een geschikte top, en ik hoor veel over de JCM 900.

Binnen de 900's zijn er weer veel verschillende, zijn die allemaal even goed of verschilt dat? En zijn er naast de 900's nog noemenswaardige hi-gain amps die ik zou moeten checken?

Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen!

Wat is je budged? Welke gitarist zijn (of haar;)) sound wil je benaderen?
wat voor kast wil je er bij gebruiken? wat voor gitaar hebje?

GibsUn
17 juli 2008, 11:38
Moet het bij Marshall blijven? heb je een bepaalde sound in gedachten?

GibsUn
17 juli 2008, 11:39
:D iets specifieker als het kan dus,..

Maarten66
17 juli 2008, 11:51
Ik gebruik zelf een Gibson SG special. De kast heb ik nog niet echt over nagedacht, in de oefenruimte staat een dubieuze Marshall kast en onze zanger heeft een Bogner kast. Dat is ook niet echt mijn eerste prioriteit.
Budget ligt rond de 600 e, ben dus ook vooral 2e hands aan het kijken.

Ik trek die Paramore sound sowieso supergoed dus moet het wel goed veel van weghebben: http://www.youtube.com/watch?v=5S1zkQJ7Jp8

ieme
17 juli 2008, 11:55
Ik trek die Paramore sound sowieso supergoed dus moet het wel goed veel van weghebben: http://www.youtube.com/watch?v=5S1zkQJ7Jp8

Leuk bandje die Paramore, beetje als Avril Lavigne, maar dan beter en veel ritmische "grapjes" er in, dat nummer Misery Business spelen wij ook en is best een oke nummer.
600 euro zou ik je een gebruikte Marshall JCM800 2205 aanraden, misschien is die nieuwe London City series (bulldog volgens mij) ook wel wat voor je...

Maarten66
17 juli 2008, 12:01
Leuk bandje die Paramore, beetje als Avril Lavigne, maar dan beter en veel ritmische "grapjes" er in, dat nummer Misery Business spelen wij ook en is best een oke nummer.
600 euro zou ik je een gebruikte Marshall JCM800 2205 aanraden, misschien is die nieuwe London City series (bulldog volgens mij) ook wel wat voor je...

Het is wel erg veel credit voor Avril Lavigne, holy shit wat staat die band (Paramore) live als een huis zeg. Beetje guilty pleasure die band verder, de vrouw luisterde er naar en ik kan het echt waarderen, goeie muzikanten men http://www.youtube.com/watch?v=L9fC0lsgw90&feature=related.

In welke band speel jij eigenlijk? edit; profiel al gecheckt!

Ik hoorde dat die 800's in principe niet echt heel hi-gain gaan. Die london city's vind ik echt te lelijk maar daar hoor ik idd ook goeie dingen over.

ieme
17 juli 2008, 12:03
Het is wel erg veel credit voor Avril Lavigne, holy shit wat staat die band (Paramore) live als een huis zeg.


ik zei, als Avril MAAAAAR (lees:) beter en technisch beter. maar t zelfde jonge meisjes punk rock genre...

charlie45
17 juli 2008, 12:04
jcm900 zijn voor de meeste stylen niet de beste marshalls. de meeste mensen prefereren jcm800.

de jcm2000 serie, en dan met name de dsl50 en dsl100 staan ook goed aangeschreven

Maarten66
17 juli 2008, 12:05
ik zei, als Avril MAAAAAR (lees:) beter en technisch beter. maar t zelfde jonge meisjes punk rock genre...

Tis dat het ontzettend off-topic is, anders, oeijoeij! :)

Hook me op met wat kennis betreffende die amps, ik zag ergens ook dat jij nogal wat JCM 800 hebt, tevreden?

ieme
17 juli 2008, 12:05
de jcm2000 serie, en dan met name de dsl50 en dsl100 staan ook goed aangeschreven

door wie dan?

ieme
17 juli 2008, 12:08
holy shit wat staat die band (Paramore) live als een huis zeg. Beetje guilty pleasure die band verder, de vrouw luisterde er naar en ik kan het echt waarderen, goeie muzikanten men http://www.youtube.com/watch?v=L9fC0lsgw90&feature=related.
.

Heb t fimpje even gecheckt, drummer is erg goed maar klinkt kut op de opname, de rest is niet echt bijzonder. Laat staan de zangeres...

Maarten66
17 juli 2008, 12:10
youtube kwaliteit en ik vind dat de zangeres de plaat redelijk benaderd. enfin.

ieme
17 juli 2008, 12:12
Tis dat het ontzettend off-topic is, anders, oeijoeij! :)

Hook me op met wat kennis betreffende die amps, ik zag ergens ook dat jij nogal wat JCM 800 hebt, tevreden?

ja, anders had ik ze al niet meer! haha. kijk voor jou 600 euro budged ben je toch vrij beperkt, je kan wel genoeg leuke dingen vinden... maar je moet goed weten wat je wil...

Volgens mij spelen die lui bij paramore in jou geposte filmpjes ook op jcm800's

ieme
17 juli 2008, 12:19
Misschien moet je naar een Peavey of een Laney kijken...

ieme
17 juli 2008, 12:20
Waarom trouwens een top? dan ben je afhankelijk van een ander zijn of haar cab, zoals bij je oefenruimte... als je ergens gaat optreden zit je mooi met de kloten voor t blok ;)

Maarten66
17 juli 2008, 12:22
ja precies. Ik ben nu ook al wel een beetje aan het kijken naar 800's. Maar jij weet verder niks over die 900's? Volstaat een 50 watter en weet jij wat SL-X inhoud? Ik heb ook niet echt zin om de wereld aan pedaaltjes te gaan kopen in dit stadium.

ieme
17 juli 2008, 12:27
ja precies. Ik ben nu ook al wel een beetje aan het kijken naar 800's. Maar jij weet verder niks over die 900's? Volstaat een 50 watter en weet jij wat SL-X inhoud? Ik heb ook niet echt zin om de wereld aan pedaaltjes te gaan kopen in dit stadium.

vraag a. ik weet niet veel over jcm900's diegene die ik gehoord en gecheckt heb zeggen me genoeg om ze niet weer te checken, vond ze heel schel zonder ballen zeg maar.... sindsdien loop ik er met een boog omheen...
vraag b. SL-X is een speciale versie, volgens mij met andere eindbuizen als ik me niet vergis (KT eindbuizen geloof ik)
vraag c. als je een JCM800 2205 (2 kanaals 50 watt) of 2210 (2 kanaals 100 watt) koopt heb je 2 goeie sounds en dan zou je eventueel een tubescreamertje erbij kunnen kopen en dan kun je los!
vraag d. 50 watt is meer en meer dan genoeg! zelf ben ik van mening dat je vooral bij marshall meer plezier van een 50 dan een 100 watter hebt..

Maarten66
17 juli 2008, 12:37
De andere gitarist van mijn band heeft ook een 900 en die rockt echt superhard zonder veel geklooi. ik ga iig ook 800's in de gaten houden en ik zag in een gear filmpje van Paramore dat hij over een 2000 dsl speelt. Te veel keus eigenlijk en ik zal dus maar gaan moeten proberen.

ieme
17 juli 2008, 12:41
De andere gitarist van mijn band heeft ook een 900 en die rockt echt superhard zonder veel geklooi. ik ga iig ook 800's in de gaten houden en ik zag in een gear filmpje van Paramore dat hij over een 2000 dsl speelt. Te veel keus eigenlijk en ik zal dus maar gaan moeten proberen.


als die 900 van jou bangenoot je wat lijkt dan moet je dat doen! die zijn ook nog relatief goedkoop te krijgen, 400 euro en dan heb je mooi nog 200 euro voor bijvoorbeeld een marshall 2x12 cab, heb je mooi compact setje!

Maarten66
17 juli 2008, 12:44
als die 900 van jou bangenoot je wat lijkt dan moet je dat doen! die zijn ook nog relatief goedkoop te krijgen, 400 euro en dan heb je mooi nog 200 euro voor bijvoorbeeld een marshall 2x12 cab, heb je mooi compact setje!

ja idd, bedankt voor je hulp man!

ieme
17 juli 2008, 12:46
no probs! laat zeker even weten wat t geworden is....

Agent_Smith
17 juli 2008, 12:47
door wie dan?

Iedereen behalve jou blijkbaar :)

ieme
17 juli 2008, 12:53
Iedereen behalve jou blijkbaar :)

zucht, laat maar....

jerry Hoekman
17 juli 2008, 12:55
Hee Maarten jonge; je hebt PM

Maarten66
17 juli 2008, 13:26
Ik heb gereageerd op een JCM 900 sl-x voor 450 euro, ga morgen kijken. Waar moet ik op letten?

ieme
17 juli 2008, 13:29
Ik heb gereageerd op een JCM 900 sl-x voor 450 euro, ga morgen kijken. Waar moet ik op letten?

of het geluid je aanspreekt, of ALLE lampen branden (kun je van achter zien) of alle potmeters werken, even aan uit schakelen, pluggen enzo er even in en uit doen, kijken of alles nog orgineel is en zo nee, of t niet geprutst is...

en de belangrijkste test hem op HOOG niveau met je EIGEN gitaar uit!

Maarten66
17 juli 2008, 13:32
juist ja. 4 lampen moeten er branden toch? hoe check ik de potmeters? gewoon alles wegdraaien en stuk voor stuk er weer in draaien?

Marc Oblivian
17 juli 2008, 13:37
Gewoon aan de knoppen draaien. Kijken of het niet kraakt en of ze uberhaupt wel werken...

ieme
17 juli 2008, 13:37
juist ja. 4 lampen moeten er branden toch? hoe check ik de potmeters? gewoon alles wegdraaien en stuk voor stuk er weer in draaien?


ALLE lampen moeten branden, potmeters open en dicht draaien.. dan hoor je t wel!

grayfink
17 juli 2008, 13:38
Pots moeten effect hebben en niet kraken als je er aan draait.
Ik zou voor een Peavy Valveking 2x12 combo gaan. Gain en goede sounds zat.

Michael AE
17 juli 2008, 15:17
Ik vind JCM900's nog best aardig voor het geld. Heb er ooit een paar keer live mee gespeeld omdat mijn Bogner XTC bij de reparateur stond. Scheller en minder ballen dan een JCM800, maar best bruikbaar. Anyway, veel succes met je SLX. Is een JCM900 met een extra buis voor meer gain, maar daar was je waarschijnlijk wel al achter.

Michael AE
17 juli 2008, 15:18
Oh, je hebt hem nog niet lees ik net. Nouja, ik denk dat het wel in de buurt van die paramore sound komt met een goede les paul en wat volume.

Maarten66
17 juli 2008, 16:09
Nee, ik ga hem morgen ophalen, en maandag er mee de oefenruimte in. Ik hoef ook niet strak die Paramore sound, maar iets wat er in de buurt komt is prima, vooral met dit budget. Ik zal nog wel even de bevindingen posten.

Michael AE
17 juli 2008, 16:19
Ik denk dat je best tevreden zult zijn. Er zijn natuurlijk altijd nog betere amps te vinden, maar eerlijk gezegd vind ik de meeste 1500 + euro amps niet veel beter dan een JCM900 SLX voor zo'n soort sound. Succes!

caliban
17 juli 2008, 16:25
Ik vind JCM900's nog best aardig voor het geld. Heb er ooit een paar keer live mee gespeeld omdat mijn Bogner XTC bij de reparateur stond. Scheller en minder ballen dan een JCM800, maar best bruikbaar. Anyway, veel succes met je SLX. Is een JCM900 met een extra buis voor meer gain, maar daar was je waarschijnlijk wel al achter.
SLX is een full tubeamp op FX-loop na, terwijl de gewone JCM900 zijn preamp voor een groot deel opgebouwd is uit opamps. Coole amp denk ik.

Maarten66
18 juli 2008, 23:48
Vandaag opgehaald, getest bij de man in huis en klonk super goed, ik was bang voor een iel geluid waar je de treble niet meer uit kon draaien maar dat is het absoluut niet. Ws naast een 800 houdt het niet over maar hij klinkt erg vol toch. Blij mee! Maandag de oefenruimte in met 'm, misschien een half uurtje eerder om een beetje te tweaken met de knoppen.

ieme
18 juli 2008, 23:51
Vandaag opgehaald, getest bij de man in huis en klonk super goed, ik was bang voor een iel geluid waar je de treble niet meer uit kon draaien maar dat is het absoluut niet. Ws naast een 800 houdt het niet over maar hij klinkt erg vol toch. Blij mee! Maandag de oefenruimte in met 'm, misschien een half uurtje eerder om een beetje te tweaken met de knoppen.


relaxt man! maar nu heb je zelf nog geen cab....

Maarten66
19 juli 2008, 17:56
nope, maar ik gebruik hem thuis toch niet. En in de oefenruimte staan cabs.

Weet iemand hier trouwens of en waar je tops kan herbekleden?