PDA

View Full Version : Fender Musicmaster, waarde?



audiogijs
17 juli 2008, 11:04
Hoi!

ik wou ff jullie mening weten over de waarde van een Fender musicmaster bass amp 1976.

Ik kan deze van een buurman kopen voor een prijs van 450 euro. Nieuwe buizen (slechts 3) nieuwe speaker, lichtelijk gemodificeerd met een fender tweed kitje (of zoiets)

uiteraard ga ik hier gitaar op spelen en geen bas.

Op papier klinkt deze 12/15 watt met 12" speaker erg tof, maar denken jullie dat het die prijs waard is?

tidalwave_sideburns
17 juli 2008, 11:40
Heb jíj er 450 Euro voor over, dat is de vraag.

Ik zoek altijd naar advertenties van dezelfde soort versterkers, om te kijken of er een significant prijsverschil in zit (100 Euro +). Verkeert-ie in een goede staat, dan is-ie die paar extra centen wel waard.

Of het betreft een versterker die bijna nergens te verkrijgen is. Mocht ik hem echt willen, dan boeit dat me niet zoveel.

PeeVee
17 juli 2008, 12:41
Rond de €400 is wel een gangbare prijs maar ik weet niet of ik het er voor zou betalen. Voor €250 zou ik wel geneigd zijn om 'm te kopen maar puur voor de lol. Het is op zich een bijzonder versterkertje, maar niet erg courant. Als je er een Musicmaster basgitaar uit dezelfde periode (jaar) bij kunt vinden dan heb je natuurlijk wel weer een mooi setje maar zul je toch nog 10 - 20 jaar moeten wachten voordat dat een "collectors item" wordt.

Amp heeft één preamp buisje (twee gainstages) en dan een TRAFO als fasedraaier. Een bijzondere (relatief dure) oplossing die Fender in diezelfde tijd alleen op de hele grote (200PS, 300PS) basversterkers toepaste. Mogelijk was dit op de MusicMaster bass een experiment.

Ampje heeft bestaan met een 2x 6AQ5 en later 2x 6V6 push pull cathode biassed eindtrap. Controleer even of het de versie is met 6V6 eindbuizen (grote octale buisvoet) en niet de versie met 6AQ5 (kleine buisvoet echter met 7 contactjes). De 6AQ5 is op zich niks mis mee (beetje als EL84) maar wordt niet meer gemaakt en is erg moeilijk om aan te komen (itt de 6BQ5 aka EL84).

Feitenlijk kun je de Musicmaster Bass beetje zien als een "dubbele Champ" voor bas. Is bedoeld als oefenversterkertje. Hier is een link naar het schema:

http://www.ampwares.com/ffg/schem/musicmaster_bass_schem.jpg

Een goeie tip als je er gitaar op wilt spelen: overbrug de 4n7 (0.0047 uF) condensator direct na de ingang. Deze knijpt veel laag af; was een truuk van Fender om de speaker heel te houden wanneer er basgitaar op gespeeld werd. Ik heb er ook twee gehad om mee te knutselen en vond het een leuk ampje. Van mijn laatste heb ik een "double Champ" gemaakt, mocht je zelf handig zijn dat is dat vrij gemakkelijk te doen. Je kunt het natuurlijk ook gewoon door een tech laten doen.

In principe kun je de fasedraaier trafo helemaal overslaan wanneer je de de twee eindbuizen parallel schakelt. De output trafo sluit je vervolgens aan alsof het een single ended OT is (middentap dus niet gebruiken). In theorie is dat niet helemaal correct maar in de praktijk werkt dat prima! Je hebt dan echt een "double Champ" (klasse A!) met 12" speaker. Lekker hoor!

audiogijs
17 juli 2008, 13:45
wow. ik ben niet zo technisch ;-)

en uiteraard is het de vraag of je het ervoor over hebt en dan is het iedere euro meer dan waard.

Volgens mij is het de 2x 6V6 push pull cathode versie.

Ik ben gewoon op zoek naar een wat kleinere versterker die wel lekker 'vol belast' kan klinken zonder hem knetterhard te moeten zetten. Ik plan veel kleine shows op bijzondere plekken en heb daarom niet zoveel zin om mijn vox ac30 mee te sjouwen.

dus eigenlijk op zoek naar een mooie Musicman combo, maar die zijn de laatste tijd helaas een beetje schaars

audiogijs
18 juli 2008, 09:54
Ik heb hem trouwens gekocht voor 400 euro, zal eens even kijken hoe snel ik de amp thuis heb staan. Als er interesse is wil ik wel wat fotos maken

Chris Winsemius
18 juli 2008, 10:44
Foto's! :)

Vroege versies hadden 6AQ5 eindbuizen, daarna 6V6s.

audiogijs
21 juli 2008, 13:50
Zo, alvast wat fotos binnengekregen. De versterker zelf heb ik nog niet in huis, die wordt opgestuurd.

http://www.flickr.com/photos/28227956@N05/

hier staat de set (kon ff niet zo snel embedded link vinden)

ben er nu al zeer content mee, dit is precies wat ik zoek voor kleinere optredens

Gjalt
21 juli 2008, 15:05
hoe ver weg woont jou buurman dan..? :O

Saf
21 juli 2008, 17:17
ik heb ook zo'n amp vind het een heerlij kgeluid hebben. zowel met bas als gitaar. De amp staat meesta lbij ons in de huiskamer waar mijn vrouw er haar gitaarlessen op oefent.

Hoe kan ik deze amp eigenlijk als leek dateren? hoe zie ik dat van die buisjes.

Sef

audiogijs
21 juli 2008, 18:32
ik weet niet hoe de datering werkt, maar volgens mij zijn er genoeg sites waar je het nummer van je transformator of chassis in kan vullen en dan daar de productiedatum krijgt.

PeeVee
26 juli 2008, 12:27
Check even op één van de drie trafo's het serienummer dat begint met "606". Wanneer er na dat getal drie cijfers zijn is eerste daarvan een jaardigit. Wanneer er na dat getal vier cijfers zijn, zijn de eerste twee de jaar digits

Bij een silverface is b.v. 606 423 dus 1974 week 23 en 606 7523 dus 1975 week 23. Omdat trafo's relatief duur waren had men daar geen monstervoorraden van liggen en geeft de productiedatum van trafo's dus een vrij goede indicatie.

audiogijs
30 juli 2008, 13:33
ik heb de versterker binnen!

hij klinkt fantastisch, heel aanslaggevoelig, sprankelend hoog, met echt een mooi rond laag en juist dat mooie hard aangestuurde buizen geluid. Ben er heel erg tevreden mee.

jammergenoeg is er 1 probleem. Hij ruist! De hum is duidelijk merkbaar als de versterker zelf aanstaat en gaat ook harder naarmate volume wordt aangepast. Bovendien klinken er ook duidelijk storingen door de ruis. Logischerwijze wordt dit nog verder versterkt als ik hem daadwerkelijk gebruik met gitaar. Lijkt me misschien een randaarde probleem.

ik woon in een oud huis waar alleen in de keuken en de wasmachine aansluiting een rand-aarde stekker zit waarvan ik niet eens zeker weet of ze wel geaard zijn. Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

pimmetje
30 juli 2008, 13:45
Je zou om te testen even een draadje tussen 't chassis van de versterker en een radiator kunnen doen. Dat is natuurlijk geen oplossing, maar slechts een kleine test.

Frits van Mourik
30 juli 2008, 23:38
Heb je weer zoiets:
Je hebt 't over ruis en over "hum", brom dus.
Ruis is geen brom & vice versa...
Waar heb je nou last van?

budje
31 juli 2008, 01:03
gefeliciteerd met je amp!

ik krijg altijd zin in spelen van een buizenamp met weinig knoppen~!

audiogijs
31 juli 2008, 08:54
Het is een brom, een hoge brom die (uiteraard) sterker wordt naarmate de EQ hoger wordt afgesteld. Het zou heel goed rand-aarde kunnen zijn. Ik heb gister echter met een draadje contact gemaakt met chassis van de amp en verwarmingsbuis, maar dat mocht niet baten.

Afhankelijk van het stopcontact in mijn huis krijg ik ook nog bijgeluiden door de brom heen. Misschien dat ik de versterker nog open ga maken om te kijken of er een condensator los zit oid....

bass blom
31 juli 2008, 09:45
stoer ding zeg met maar twee knopjes, prachtig :cheerup:

maar wat is nou die fender tweed kit update?

en heb je hem al in de keuken met randaarde geprobeerd?

audiogijs
31 juli 2008, 10:58
randaarde in de keuken geprobeerd. Kreeg ik alleen maar meer bijgeluiden.

torres kit

http://www.torresengineering.com/musbasmag.html

de orginele onderdelen zit er ook nog bij, dus ik kan het zaakje nog wel reversen mocht hierdoor de gevoeligheid voor rand-aarde gezeur door worden versterkt.

maar desondanks klinkt ie prachtig, of dat door deze modificatie komt weet ik niet

bass blom
31 juli 2008, 11:07
hmm, ergens proberen dan waar je zeker weet dat er geen stroomproblemen zijn..

audiogijs
31 juli 2008, 13:01
Heb je weer zoiets:
Je hebt 't over ruis en over "hum", brom dus.
Ruis is geen brom & vice versa...
Waar heb je nou last van?

je hoeft niet te reageren, grappig dat je je zo druk over zoiets kan maken :stop:

Chris Winsemius
31 juli 2008, 13:10
je hoeft niet te reageren, grappig dat je je zo druk over zoiets kan maken :stop:

Het is wel belangrijk om het probleem te lokaliseren....

SSSSSSSSSSSSS = ruis

MMMMMMMMMM/BRRRRRRRRRRR = brom

Mitch
31 juli 2008, 15:17
Da's een heel serieus bedoelde post hoor van Frits. De verwarring komt gewoon erg vaak voor en ook in jouw post is het niet duidelijk. Zie verder Chris' duidelijke hint ;)

Frits van Mourik
31 juli 2008, 21:56
Inderdaad; +1 !

chocorookie
1 augustus 2008, 21:11
Yup, als je alle topics naleest op problemen in versterkers, dan is 80% brom, ruis, motorboat en andere oscillaties.
Dus zie het niet als een ondergeschoven kindje ...............

Ik zou het BTW in die Torres mod zoeken, problemen komen meestal na gerommel in het orginele schema...............

audiogijs
4 augustus 2008, 11:56
bedankt, ja, zoiets had ik ook al bedacht. Ga de amp voor de zekerheid laten nakijken door een kerel die er meer verstand van heeft dan ik.

Ik heb alle orginele onderdelen + schema er ook nog bijgekregen, dus moet op zich wel te doen zijn.

maar hij is wel verdomd schattig! ;)