PDA

View Full Version : Actieve pups zonder batterij



Jeroen76
17 juli 2008, 08:03
Hoi,

Sinds gisteren beschik ik over een Ibanez 450S met, volgens de verkoper actieve elementen. Dit zijn de originele elementen fabriek af. Nu zit er geen batterij in en toch krijg ik geluid uit m'n elementen. nou heb ik dus een paar vraagjes;\

* heeft deze plank actieve en passieve elementen?
* heeft een actief element altijd meer output of kan ik m zo in de Fender Princeton steken?
* geeft een actief element zonder batterij nog geluid door?

Waarschijnlijk voor een aantal van jullie een drietal domme vragen, maar ik snap er niet zo heel veel van. Alvast bedankt,
Jeroen

M Kactus
17 juli 2008, 08:19
Hoi,

Sinds gisteren beschik ik over een Ibanez 450S met, volgens de verkoper actieve elementen. Dit zijn de originele elementen fabriek af. Nu zit er geen batterij in en toch krijg ik geluid uit m'n elementen. nou heb ik dus een paar vraagjes;\

* heeft deze plank actieve en passieve elementen?
* heeft een actief element altijd meer output of kan ik m zo in de Fender Princeton steken?
* geeft een actief element zonder batterij nog geluid door?

Waarschijnlijk voor een aantal van jullie een drietal domme vragen, maar ik snap er niet zo heel veel van. Alvast bedankt,
Jeroen

In een Ibanez S450 zitten geen stock geen actieve elementen. Tenzij hij er actieve elementen heeft ingezet, heb je een gitaar met passieve pickups.
Die kans is dus erg groot, want zonder batterij hoor je ofwel helemaal niks, ofwel een kutgeluid uit je versterker komen...

ACSlater
17 juli 2008, 10:12
Als er geen batterijen en geen krachtstroom aansluiting op je gitaar zit dan kun je er in de regel vanuit gaan dat het passieve elementen zijn. Actieve elementen zie je bij gitaren zelden en is meer iets voor basgitaren.

Jeroen76
17 juli 2008, 10:52
Even ter verduidelijking;

Ik heb een aansluiting voor een Batterij en ik hoor ook zonder batterij geluid er uit komen.
De volgende aanduidingen staan op de pups
V1
V2
S1

maar waar dat voor staat??? geen idee
Jeroen

a darker shade of grey
17 juli 2008, 10:54
Als er geen batterijen en geen krachtstroom aansluiting op je gitaar zit dan kun je er in de regel vanuit gaan dat het passieve elementen zijn. Actieve elementen zie je bij gitaren zelden en is meer iets voor basgitaren.

?????
EMG anyone?


Maar on topic: in een Ibanez zitten standaard passieve elementen, en als je geen batterij hebt, maar wel geluid denk ik dat jij ook passieve elementen hebt.

Bastin
17 juli 2008, 10:54
Dat is het typenummer pickups

het zijn standaard ibanez pickups

klinken aardig maar zijn alles behalve actief

M Kactus
17 juli 2008, 11:00
Even ter verduidelijking;

Ik heb een aansluiting voor een Batterij en ik hoor ook zonder batterij geluid er uit komen.
De volgende aanduidingen staan op de pups
V1
V2
S1

maar waar dat voor staat??? geen idee
Jeroen

Hoor je er "geluid" uitkomen, of klinkt het als een normale gitaar ?

De V1, V2 en S1 zijn de typenummers van passieve elementen van Ibanez. Passief dus. Waar heb je dan een batterijaansluiting zitten ? Misschien zit er een actieve preamp in (gfs) ?

Jeroen76
17 juli 2008, 11:10
ik begin inderdaad aan een preamp te denken. Zonder batterij komt er inderdaad geluid uit, met batterij lijkt het alleen wat harder op de humbucker. Er zit dan duidelijk een volume verschil. Maar snappen? niet echt

Jeroen

M Kactus
17 juli 2008, 11:14
ik begin inderdaad aan een preamp te denken. Zonder batterij komt er inderdaad geluid uit, met batterij lijkt het alleen wat harder op de humbucker. Er zit dan duidelijk een volume verschil. Maar snappen? niet echt

Jeroen

Neem eens een fotootje van je cavity. Of van die van je gitaar.
Het zijn in ieder geval geen actieve elementen, dat staat wel vast.

Zit er een printplaatje aan (een van de) de toneknop(pen) of misschien gewoon los in de cavity ? Waar loopt de aansluiting van de batterij heen ?

Jeroen76
17 juli 2008, 11:19
ik ga op zoek, ik zal later effe picjes plaatsen. Ik had me nieuwe gitaar toch nog niet laten zien en ik ben er best trots op.

Groetjes,
Jeroen

LaurentB
17 juli 2008, 12:22
(...) en geen krachtstroom aansluiting op je gitaar zit (...)

380 volt op je gitaar?? :eek:

Jeroen76
17 juli 2008, 14:50
Dit vond ik dus tussen de bedrading. De mijne echter heeft vier switches. Ik weet helemaal niets van deze materie en ook niet hoe en of je dit apparaatje überhaubt nodig hebt.
Voor iemand die hier meer van weet? Graag.

Jeroen

http://www.gitaar.net/forum/index.php?file,7,file=7295

M Kactus
17 juli 2008, 15:06
Dit vond ik dus tussen de bedrading. De mijne echter heeft vier switches. Ik weet helemaal niets van deze materie en ook niet hoe en of je dit apparaatje überhaubt nodig hebt.
Voor iemand die hier meer van weet? Graag.

Jeroen

http://www.gitaar.net/forum/index.php?file,7,file=7295

Da's inderdaad een actieve preamp. Als je er een batterijtje instopt, zul je wel verschil horen. Weet niet wat voor klank het geeft, maar je kan het proberen. Kost je maar één batterijblokje :).

Op marktplaats, dankzij google, vond ik dit:
Met 6 dip schakelaars programeer je:
1. 0db gain, 10 db gain of 0db gain + 10db hi boost.
2. 0db gain, 3db gain, 0dg gain + 20db hi boost of 10 db gain +10 db hi boost.
3. 10db gain, 20db gain of 20db + lo cut.