PDA

View Full Version : ben ik genaaid bij m'n reparatie?



Marmarflam
16 juli 2008, 23:44
hai iedereen,

een maand terug is mijn acoustische gitaar stuk gegaan, gevallen op de onderant. en er zaten wat redelijk barsten in de onderkant.

Ik heb hem weggebracht naar de winkel (naam niet relevant), de reperateur keek ernaar; het zou een week duren.


Na een maand heb ik m eindelijk terug (ik moest er heel erg achteraan gaan) en heb 75 euro betaald voor de reparatie.

De reperateur vertelde mij dat verschillende (zeker 3) delen apart gelijmd moesten worden, en dat het daarom zo lang duurde.

Maar nu valt mij op, dat de zelfde snaren er nog op zitten. (die kortgeknipt zijn dus das vrij lastig weer opnieuw erop te zetten.)

De barst is gerepareerd, maar nog even zichtbaar als voor de reparatie, het ziet er stevig uit, maar ik ben eigenlijk bang om het goed te testen.

Als ik m'n gitaar schud maakt ie hetzelfde tikkende geluidje als voordat ik m wegbracht.



Hoe groot is de kans dat ik genaaid ben?

En als een gitaar gerepareerd wordt gaan dan niet alle snaren eraf?


ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe t zit. :)

Han S
17 juli 2008, 00:03
Het lijkt me dat je met je klacht naar "naam niet relevant" moet gaan. Ik vind het bovendien link dat je de firmanaam post, dat lijkt me niet nodig en voorzover ik weet heeft "censuur" een goede naam, welke hij niet graag in negatieve zin gepost ziet op een forum met 19.000 leden en gemiddeld tussen de 400 en 500 posters online. Dat zal hij je niet in dank afnemen lijkt me.

blindfaith85
17 juli 2008, 00:17
ik denk dat "censuur" niet moet zeuren als er wat negatiefs gezegt wordt. Volgens mij is er vrijheid van meningsuiting en kijk anders kassa of radar eens voor de lol:P. En uiteindelijk zijn klachten en problemen er om op gelost te worden en als je dat goed doet is er toch niks aan de hand? krijg je weer positieve berichten! En zal eerlijk zijn ben er paar keer geweest zelfde als bij dijkman en blijf het klntonvriendelijke kutzaken vinden die als ze je ff kunnen naaien het niet zullen laten! betaal ik liever ergens anders wat meer!

Han S
17 juli 2008, 00:26
Je zegt niet wat voor een gitaar het is, het kan dus een kostbare gitaar zijn of een goedkoop chinees barrel. Voor een scheur in het onderblad van een goedkope gitaar hoef je de moeite niet te doen om het goed en onzichtbaar te repareren. Je koopt gewoon een nieuw goedkoop barrel.

Voor een kostbare Martin of dergelijk met schade zou ik niet naar een zaak gaan als Dijkman of "naam verwijderd", daarmee moet je naar een echte en toegewijde vakman die het meer uit liefde doet dan om het geld.

Hoe simpel kan het zijn?

ieme
17 juli 2008, 00:28
tikkend geluid? snaren er niet af geweest? zo'n zangbalkje los, kijk eens met een klein spiegeltje in de klankkast...

niekb
17 juli 2008, 01:00
Het ligt helemaal aan wat jij met hem hebt afgesproken.
Het blad is gerepareerd, als het idd om een goedkopere gitaar gaat loont het zich niet om alles bij te gaan werken. Dan is zo'n reparatie een stuk duurder.

Heeft ie niet gewoon dezelfde snaren er weer opgezet?

Als je twijfelt aan dingen dan moet je gewoon even terug gaan en vragen hoe dat zit. Wel zo aardig.

hendrix2
17 juli 2008, 02:56
Ik heb uit alle posts de naam van de verkoper/reparateur verwijderd. Indien iemand me een echt goede reden kan geven waarom ik de naam zou moeten terugzetten, dan hoor ik het graag via PM. Offtopic reacties hier zullen worden verwijderd.

sanderz
17 juli 2008, 09:28
Ik kan snaren eraf halen en diezelfde er weer op zetten, zonder dat je er wat van ziet. Zelfs als ze kort zijn afgeknipt (oorlog meegemaakt he, word je zuinig van). En als ik het kan, kan iedereen het ;)

Maar is een second opinion niet wat? Gewoon bij een andere, gerenomeerde reparatist.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de reparateur - dan hoef ik mijn gitaar dáár in ieder geval niet heen te brengen. Want of je nou genaaid bent of niet: een fraaie reparatie is het niet, zoals je beschrijft.

Marmarflam
17 juli 2008, 09:31
mijn gitaar is een ibanez van 330 euro in de binnenkant staat

ael40serdv1202 en eronder heel mooi; made in china. :P

anyways, ik ben erg gehecht aan m'n gitaar, en desnoods leg ik meer neer om hem te laten repareren dan dat ik een nieuwe koop.

maargoed.

ik heb vantevoren een prijs afgesproken, en het ging om de reperatie van de klank kast aan de onderkant waar ie op staat als je m neerzet.

het lijkt me alleen dat als je een gitaar repareerd, (wat toch via de binnenkant moet als het binnenblok (ofzoiets) kapot is zoals hij zei) dat dat via de binnenkant moet en dat je dan de snaren eraf haalt want die bellemeren je werk ruimte.



persoonlijk ben ik ook wel voor recht van vrije meningsuitting en als het probleem opgelost is dan maakt het inderdaad niet uit

maar als jullie dat liever niet hebben dan zal ik mij hiervan onthouden.

dafn zeg ik wel, als iemand ook wel eens een idee heeft gehad dat hij in het ootje genomen is bij 1 van de winkels in amsterdam dan hoor ik het graag via pm. :sssh:


zou iemand er wat aan hebben als ik een foto plaats van de binnekant? (van de gitaar, niet de winkel)

Jeroen76
17 juli 2008, 10:17
een foto van de winkel komt denk ik niet door, vanwege de mods. Het is ook niet erg handig voor de klandizie van de zaak in kwestie. Hoewel het wel handig is om te weten in welke regio je moet zoeken. Dan kunnen de daar woonachtige gitaristen je inderdaad per PM vragen naar de naam.

Een foto van de gitaar is wel handig voor de heren techneuten onder ons. Helemaal mooi zou een foto van voor de reparatie zijn.

Groetjes,
Jeroen

Pais
17 juli 2008, 10:22
Ben je wel duidelijk geweest met je wensen toen je de reparatie met de winkel hebt besproken???

Ik heb mijn achterblad een keer moeten laten fixen waarbij ik duidelijk heb gemaakt dat het om een reparatie gaat waarbij het practisch moest worden opgelost, en dat het me niet om het uiterlijk ging. Het is gefixeerd, wat bijgeschuurd en gelakt maar nog duidelijk zichtbaar. Voor een reparatie waarna je er niets meer van ziet, zou ik een hoop meer moeten hebben betaald.

Je zou, zoals eerder voorgesteld, aan de binnenkant kunnen kijken of het is vastgezet met kleine stukjes fineer bij wijze van 'pleister'.
Of gewoon naar de winkel gaan en je ongerustheid uitten, waarom niet?

blindfaith85
17 juli 2008, 10:25
Hi Marmarflam,

Zou gewoon terug gaan en er over klagen en aan hun om het op te lossen een DW te A'dam mag wel beetje kwaliteit leveren! en heb je gewoon wettelijk recht op dat als je wat laat repareren dat het goed gebeurd ongeacht de prijs!

Ik weet van Mupo te zwaag dat ze voor een maat van me waar de achterkant zwaar beschadigd(was iemand op gaan staan) was (van een goedkope €200 beginnersgitaar)weer helemal mooi gerepaareerd en dat nog geen €40! (voor de zeurpieten dac achterkant was gekrakt en niet helemaal door/los). Kijk das nou service!!! kan DW wat van leren of hun reparatuur!

axmaster
17 juli 2008, 10:27
Beste Marmarflam,

Vervelend voor je dat je het gevoel hebt dat je in het ootje bent genomen. Wat had je met de reparateur afgesproken? Alleen de barst repareren? De enige manier om zekerheid te krijgen over de kwaliteit van de reparatie is een second opinion te vragen bij een instrumentbouwer of reparateur. Maar wat schiet je daarmee op? Een lange discussie met de zaak die de barst gerepareerd heeft over of dat al of niet goed gedaan is? Na veel gedoe een beetje geld terug? Ik zou gewoon niet meer terug gaan naar die zaak als je niet tevreden bent.

Ik zou ook balen van zo'n barst. Maar als de gitaar verder nog prima speelt koester hem dan. Je maakt met je instrument een muzikale reis en daar loop je soms kleerscheuren bij op. Het geeft je gitaar in ieder geval persoonlijkheid.

Wat de zichtbaarheid van de barst betreft, wil je een barst (bijna) onzichtbaar repareren dan zijn de kosten van de reparatie waarschijnlijk een veelvoud van wat je nu betaald hebt. Jouw gitaar heeft waarschijnlijk een lak (polyesther) die je niet kunt 'aantippen'. Om de reparatie bijna onzichtbaar te maken moet dan een groot deel van de gitaar kaalgeschuurd worden, geprepareerd, opnieuw gespoten etc. Vanuit economisch oogpunt is dat niet verstandig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Peter

Marmarflam
17 juli 2008, 10:41
oke hier zijn de fotos

Helaas heb ik geen "voor" foto van de binnenkant.

Voor:
http://img291.imageshack.us/img291/5697/20080617425vj4.th.jpg (http://img291.imageshack.us/my.php?image=20080617425vj4.jpg)



Na:
http://img291.imageshack.us/img291/4105/20080717462dq0.th.jpg (http://img291.imageshack.us/my.php?image=20080717462dq0.jpg)


http://img291.imageshack.us/img291/6547/20080717464bc3.th.jpg (http://img291.imageshack.us/my.php?image=20080717464bc3.jpg)




ik heb vantevoren te horen gekregen dat het nog steeds zichtbaar zou zijn, en dat is het probleem ook niet, schade geeft je gitaar karakter zeg ik elke keer als ik m beschadig, haha.

Het gaat me erom, hij zei dat het een week zou duren, het duurt een maand, vertelt achteraf dat het een hele grote reparatie was, maar heb het gevoel dat er weinig gebeurd is.

Persoonlijk ben ik ontevreden over de hele gang van zaken.

kga denk ik vanmiddag naar de winkel.

k ben wel nog benieuwd naar jullie mening over de fotos.

FreeGee
17 juli 2008, 10:47
Maak in het vervolg goede afspraken vooraf; wat moet er gebeuren, wat gaat dat kosten, vaste prijs, telefoontje als er extra kosten zijn etc.
Ook de reperateur zou duidelijker moeten zijn. Voor 75 Euro kan je niet al te veel verwachten. Bij een enigszins normaal uurtarief is dat minder dan twee uurtjes.
Verder is het wel zo netjes om eerst je klachten met hem door te spreken, misschien was er een voor beide partijen redelijke oplossing uit gekomen.

Javaca
17 juli 2008, 11:16
Wat was de afspraak bij de reparatie?

Ik geef meestal twee opties; een goedkope en een dure. Het is dan aan de klant om te beslissen welke het wordt. Bij de goedkope wordt de schade gerepareerd en that's it. De gitaar is speelbaar en kan weer mee. Bij de duurdere wordt de schade zo onzichtbaar mogelijk hersteld.

Het ligt aan het instrument welke optie het wordt.
Een amuse klassieke? Smijt maar weg, reparatie kost al snel twee nieuwe.

Natuurlijk hangen hier ook dingen als emotionele waarde aan vast. Maar over het algemeen blijkt dat dit al snel naar de achtergrond verdrongen wordt als men het in de portemonee gaat voelen...

snaarplukker
17 juli 2008, 11:54
Als ik die foto's bekijk moet ik je zeggen dat het keurig gerepareerd is voor die € 75,--. Dat je er een maand op moest wachten lijkt me ook duidelijk te verklaren. Bij gebogen materialen hebt je altijd met spanningen te maken en is het nodig om de scheuren één voor één te lijmen en goed uit te laten harden. Als hij alle scheuren tegelijk had gelijmd dan hadden de naden niet zo mooi dicht gezeten. Het getik kan van het snoertje van de versterker zijn die tegen het achterblad aan slaat als je aan de gitaar rammelt. Verder lijkt het me ook logisch dat hij de oude snaren weer terug zet als er niet vooraf wordt besproken dat er gelijk nieuwe snaren op moeten.
Er zijn zaken die zo'n bedrag al vragen voor het vervangen van een topkammetje wat in 10 minuten gepiept kan zijn. ;)

M Kactus
17 juli 2008, 12:18
Het gaat me erom, hij zei dat het een week zou duren, het duurt een maand, vertelt achteraf dat het een hele grote reparatie was, maar heb het gevoel dat er weinig gebeurd is.

Persoonlijk ben ik ontevreden over de hele gang van zaken.


Het komt mij een beetje over als een leek die de professional zegt hoe hij moet werken. Autogarages maken volgens mij dagelijks hetzelfde mee. Of loodgieters. "Ik betaal zoveel, moet wachten op wisselstukken en het is maar één kraantje dat niet werkt"
Jij hebt het "idee" dat er niet veel gebeurd is. Wil dat dan niet zeggen dat het een meer dan geslaagde reparatie was ? Als alles onder de lijm hing en er vier stukken hout bij waren geplaatst, het gebarsten stuk was weggezaagd om er een nieuw stuk in bij te stoppen, dan had je gezien dat er veel werk aan was geweest, maar was het dan beter ?

Mitch
17 juli 2008, 12:28
Dat je er een slecht gevoel over hebt zegt alles over de communicatie. Een goede verkoper zou je een flutreparatie hebben kunnen verkopen waar je heel tevreden over zou zijn. Nu lijkt er prima werk te zijn afgeleverd en heb je een rotgevoel. Het één heeft niets te maken met het ander ;)

Mr.Fingers
17 juli 2008, 12:39
dat is prima hersteld hoor.

Dat getik dat je hoort, zou dat niet gewoon een kabeltje van de pre-amp kunnen zijn dat tegen het hout tikt?

Marmarflam
17 juli 2008, 15:06
het is inderdaad het gevoel wat ik erbij had.

maar juist daarom wilde ik het hier even checken van hoe en wat voordat ik de boze klant ga uithangen daarzo :)

want ik weet er dus inderdaad niks van.

Dank julllie allemaal voor de reacties.

kheb er een veel beter gevoel over zo.


alleen is maar alleen


ik ga nieuwe snaren halen, bij dirk witte amsterdam, topwinkel btw :D

sanderz
17 juli 2008, 19:05
het is inderdaad het gevoel wat ik erbij had.

maar juist daarom wilde ik het hier even checken van hoe en wat voordat ik de boze klant ga uithangen daarzo

want ik weet er dus inderdaad niks van.

Dank julllie allemaal voor de reacties.

kheb er een veel beter gevoel over zo.


alleen is maar alleen


ik ga nieuwe snaren halen, bij dirk witte amsterdam, topwinkel btw


Ja, juist.

Beter hier de boze klant uithangen dan direct degene aanspreken die je aan zou moeten spreken.

Ik vind het een keurige reparatie en zeker voor 75 muntjes van 1.

M Kactus
17 juli 2008, 20:57
het is inderdaad het gevoel wat ik erbij had.

maar juist daarom wilde ik het hier even checken van hoe en wat voordat ik de boze klant ga uithangen daarzo :)

want ik weet er dus inderdaad niks van.

Dank julllie allemaal voor de reacties.

kheb er een veel beter gevoel over zo.


alleen is maar alleen


ik ga nieuwe snaren halen, bij die winkel, topwinkel btw :D

Meteen ook de reden van die zogezegde censuur. Met veel tamtam aankondigen dat een winkel rotslecht is kan nooit meer volledig rechtgezet worden. Slechte reclame blijft hangen, ook al is het ten onrechte en wordt de winkel daarna een topwinkel genoemd.

Zo, en nu spelen en ervoor zorgen dat je je weer goed voelt met je gitaartje!

Jeroen76
17 juli 2008, 21:39
Meteen ook de reden van die zogezegde censuur. Met veel tamtam aankondigen dat een winkel rotslecht is kan nooit meer volledig rechtgezet worden. Slechte reclame blijft hangen, ook al is het ten onrechte en wordt de winkel daarna een topwinkel genoemd.

Zo, en nu spelen en ervoor zorgen dat je je weer goed voelt met je gitaartje!

Nou vind ik persoonlijk dit draadje daar geen voorbeeld van hoor. TS voelde zich redelijk genaaid en noemde de winkel bij naam. Na dat anderen hem weer gelukkig gemaakt hebben met een mooie reparatie noemt hij weer de naam in positieve zin. So what your point.
Maar ik denk dat je in andere draadjes wel een gelijk kunt hebben.

Jeroen