PDA

View Full Version : Origineel blijven...



Alberto
16 juli 2008, 20:14
Ik probeer al een tijdje via mijn MacBook zelf muziek te maken.
Met Audacity gaat het goed maar de software is niet het probleem.
Ik begin telkens weer van nul omdat elke melodie die ik in mijn hoofd krijg en probeer uit te werken ooit al eens is gedaan!!
Ik heb altijd het gevoel dat het te herkenbaar is. Als ik een nummer volledig uitwerk eventueel met strijkers enzo wil ik toch zo iets hebben van dit is nieuw...
Of leg ik de lat te hoog?

http://nl.youtube.com/watch?v=C5f9-b-Zfnw&feature=related

Bij dit nummer had ik zoiets van dit is nog nooit gedaan en eigenlijk is het de eenvoud zelve.

Kortom wat zijn jullie ervaringen? ;)

wiegersma
17 juli 2008, 10:44
sorry, maar bij je youtube-filmpje kan ik me weinig origineels voorstellen. Kan komen omdat ik helemaal niet in de raphoek zit. Je mag me eerst wel vertellen wat er zo origineel is aan dit nummer van Flipsyde. pianomelodie is niets nieuws, vrouwenzang erbij is niets nieuws en een rapper al helemaal niet.
Iek nie begrijp...
(verkeerde linkt geplaatst misschien?)

gitaarvrouwtje
17 juli 2008, 10:52
over originaliteit heb ik geloof ik al vaker eens topics langs zien wapperen de laatste maanden
je kunt daar kort over zijn, NIKS nieuws onder de zon, je hebt maar zoveel toonladders, tonen en akkoorden (en schema's)
de kunst is om dat wat al gedaan is je eigen gevoel mee te geven denk ik

kwestie van weten wat je wilt,..dus qua gevoel en intentie heel duidelijk en dat ook vast houden..
je maakt iets "eigen " door tekst, ritme en schema ..een rifje of fill in..en vooral door het eigen gevoel
soms ook simpelweg doordat de bepaalde combinatie van muzikanten een geheel eigen geluid geeft, als speel je een cover (wij deden een cover van wake me up when september ends die behoorlijk eigen is geworden door het eigen bandgeluid wake me up (http://nl.youtube.com/watch?v=5hg9Ed0mEz8)

ik heb nog nooit iets geschreven dat totaal vernieuwend was, maar door met factoren te spelen als sound, eigen gevoel , eigen tekst etc, kom je toch wel tot heel eigen produkties hoor.

Alberto
17 juli 2008, 11:40
Nee niet verkeerd gelinkt hoor. Ik hou ook niet zo van rap maar dit vond ik toch wel mooi. Ik doel eigenlijk op de pianomelodie, die klinkt zo anders... Maar dat is mijn mening :)

Wat het componeren betreft is het waar wat je zegt gitaarvrouwtje, er zijn maar 7 noten (zonder kruisen en mollen) en daar moeten we het mee doen.
Ik heb al geprobeerd op verschillende plaatsen op de hals te spelen maar eigenlijk veranderd het niets. Als je in de eerste positie er niet uit raakt lukt het hoger ook niet.

Ik zal me eens focussen op dat 'eigen gevoel'. Met een band kan je een eigen 'sound' creëren maar ik alleen met mijn gitaar ligt dat toch iets moeilijker denk ik. Ook al omdat ik vooral instrumentale muziek wil maken.

Alvast bedankt voor de feedback.

gitaarvrouwtje
17 juli 2008, 11:57
Ik denk dat het zoeken naar een eigen sound ook op gitaar wel mogelijk is..het is ook een kwestie van fraseren..heb je wel een geprobeert als je een solo speelt oid om dan te fraseren met je eigen ademhaling?
je zingt in gedachten de solo mee en op de ademhalingen neem je die fractie rust ook in je spel, het wordt daardoor organischer, en meer eigen, krijgt meer emotie

ik vind het moeilijk uit te leggen maar het werkt echt..

verder kan ik je de tip geven het niet te "moeilijk"te maken..de meest vernieuwende nummers bestaan vaak uit maar een paar akkoorden..

zelfs op een akoestische gitaar kun je je je eigen sound laten horen..
of kijk naar carlos santana..het specifieke geluid dat hij nerzet is ZO herkenbaar

maar je hebt gelijk, de eenvoudigste dingen zijn soms erg moeilijk ...

hansli
17 juli 2008, 16:33
heel herkenbaar....

onze componist heeft een prachtig nieuw nummer, we hebben er zondag mee gerepeteerd, en ik ben de enige die weet dat de zangmelodie van het couplet ies wegheeft van "this is the day" van captain beefheart, en ik weet zeker dat hij dat nummer niet kent......

niet zo boeiend allemaal, vroeger vond ik het veel belangrijker, die zgn originaliteit.......

neem nou jenny wren van Paul Mcartney: lijkt heel erg op blackbird, ik vind het wel nog mooier dan blackbird, maar goed....

Paul maalt er niet om, en gelijk heeft'ie :hippie:

gitaarvrouwtje
17 juli 2008, 17:30
heel herkenbaar....

onze componist heeft een prachtig nieuw nummer, we hebben er zondag mee gerepeteerd, en ik ben de enige die weet dat de zangmelodie van het couplet ies wegheeft van "this is the day" van captain beefheart, en ik weet zeker dat hij dat nummer niet kent......

niet zo boeiend allemaal, vroeger vond ik het veel belangrijker, die zgn originaliteit.......

neem nou jenny wren van Paul Mcartney: lijkt heel erg op blackbird, ik vind het wel nog mooier dan blackbird, maar goed....

Paul maalt er niet om, en gelijk heeft'ie :hippie:

paul heeft t voor elkaar die heeft de rechten van beide haha (ik zou wel willen dat ik blackbird geschreven had eerlijk gezegd :hippie: )

Alberto
17 juli 2008, 18:24
Ja misschien moet ik die originaliteit gewoon laten voor wat het is. Nummer uitwerken en mijn eigen gevoel dat erin zit zal het wel uniek maken.
En één noot op de juiste plaats kan een nummer soms zo anders maken...