PDA

View Full Version : ZR vs. Floyd



wiegersma
16 juli 2008, 19:32
De floyd rose is een heel bekend systeem voor duikvluchten en andere weirde technieken ('lizard down the throat'). Heeft als nadeel natuurlijk dat de gitaar compleet ontstemd bij snaarbreuk.
De ZR-tremolo (Zero-Resistance) van Ibanez is (volgens mij) net zoiets maar zou volgens de berichten niet ontstemmen bij snaarbreuk.

Ik zoek een gitaar met tremolosysteem waar je dus extreme geluiden mee kunt maken. Ik kom uit bij de ZR en de Floyd.
Maar welke is aan te raden?
Wat zijn de voordelen en nadelen van de ZR-tremolo?
Zijn er meer 'extreme' tremolosystemen die het bespelen waard zijn?

Bram+
16 juli 2008, 19:44
De ZR is een gereviseerde versie van een FR van Ibanez. Ibanez heeft altijd kleine aanpassingen gedaan aan 'hun' Floyd Rose-achtige tremolo's (Edge, Egde Pro, LoPro, etc.) om verschillende redenen (enerzijds omdat het 'verbeteringen' zijn, anderzijds om een aantal licensies niet te hoeven betalen geloof ik, maar dat weet ik niet zeker).

Een aantal verbeteringen van de ZR ten opzichte van een klassieke FR zijn de 'ball bearing pivots' die de knife edges van 'normale' FR-trems vervangen en inderdaad het Zero Point systeem: ten koste van wat makkelijker 'pull uppen' krijg je meer tuning stabiliteit. Het ZP-systeem kan zonder gereedschap ontkoppeld worden, dan werkt de trem volledig zwevend.

Het grootste 'nadeel' is dat ZR trems alleen komen met een Ibanez S-gitaar eraan. Los worden ze niet op de normale manier verkocht, in tegenstelling tot originele Floyd Roses die je wel los kan kopen. Het zijn overigens prima gitaren, maar als je persé een Fender met ZR wil, gaat het dus niet (makkelijk) lukken.

Ik heb zelf een Ibanez S2170, inderdaad met ZR, en ik ben vooralsnog tevreden. Eigenlijk heb ik nog geen slechte verhalen gehoord over ZR's, maar iedereen die ze kent mag ze hier posten.

wiegersma
16 juli 2008, 19:51
je kunt de toon niet omhoog gooien met een ZR? alleen naar beneden dus. Das wel weer jammer.

pasqual
16 juli 2008, 20:20
je kunt de toon niet omhoog gooien met een ZR? alleen naar beneden dus. Das wel weer jammer.

ik ken de ZR niet van spelen maar ibanez kennende werkt ie beide kanten op, zowel omhoog als omlaag. lijkt me sterk als ie niet omhoog kan. het lijkt me trouwens wel een goed systeem: je hebt minder weerstand zoals met de studs van alle FR en achtigen dus komt ie beter terug inde nulpositie.

groeten Pasqual.

Bram+
16 juli 2008, 21:01
je kunt de toon niet omhoog gooien met een ZR? alleen naar beneden dus. Das wel weer jammer.
Je kunt, zoals ik al zei, allebei de richtingen op met de ZR, met of zonder Zero point-systeem erin, alleen gaat het mét een beetje stroever. Het is gewoon een volledig werkend 'Floyd Rose-systeem', alleen misschien iets beter.

wiegersma
24 juli 2008, 10:58
Nou, ik heb nu dan toch een Ibanez met ZR-tremolo gekocht. Allemaal positieve verhalen op het internet en hierboven, dus het moest er maar van komen. 't Is een Ibanez S470 DX geworden in 'zwart lava' (ofzo).
Dus.

M Kactus
24 juli 2008, 11:05
Nou, ik heb nu dan toch een Ibanez met ZR-tremolo gekocht. Allemaal positieve verhalen op het internet en hierboven, dus het moest er maar van komen. 't Is een Ibanez S470 DX geworden in 'zwart lava' (ofzo).
Dus.

En ? Lost die ZR de verwachtingen in ? Foto's ?
Je ziet, zo'n post roept vele vragen op :)

Speulert
24 juli 2008, 15:54
Ik heb zelf de edge pro ,kom veel op ibanez forums.En heb werkelijk nog nooit 1 slecht verhaal over de ZR gehoord.Dus dat zal wel goed zitten

Braindead
24 juli 2008, 21:15
Er zijn ook gitaren waar de floyd standaard op de body is gemonteerd zodat je overige snaren niet ontstemmen bij een snaarbreuk. Zie Peavey Wolfgang, Charvel, Musicman...

Floyd rose is absoluut een lekkkere tremolo als je er mee om kan gaan. De gitaar ontstemd ook niet en je kunt er leuke geintjes mee uithalen.

Een floyd Rose is net als roken, je kunt er beter niet aan beginnen.

ps; Maar je hebt al voor de ZR gekozen zie ik...

wiegersma
25 juli 2008, 11:50
en hier zijn een paar fotootjes:

http://home.hetnet.nl/~e.wiegersma/P1010012a.jpg


http://home.hetnet.nl/~e.wiegersma/P1010011a.jpg

en de ZR werkt tot op heden nog als een tierelier!

Bram+
25 juli 2008, 13:30
Ibanez S'en zijn geil:D

http://i106.photobucket.com/albums/m251/bramboerboom/DSCN1088-1.jpg
(de mijne)

wiegersma
25 juli 2008, 18:15
hee, is dat een prestige? ik zie Dimarziootjes erin zitten.

Bram+
25 juli 2008, 23:33
Klopt, is een S2170 PCM (2008 model, heb ik ook 'pas' dus, hehe).

Van de andere kant:
http://i106.photobucket.com/albums/m251/bramboerboom/DSCN1086.jpg
Dan lijkt ie weer meer groen.


Die Dimarzio's zijn wel ok, maar als ik eind deze zomer een nieuwe versterker heb, ga ik toch eens kijken of het het waard is ze te vervangen. Ze zijn niet slecht, maar ook niet fantastisch. Voor de rest zijn het wel fantastische gitaren natuurlijk, fijne vorm, fijne hals, fijn gewicht, goede trem.

Speulert
25 juli 2008, 23:38
Idd zo'n gitaar verdient beter dan de stock ibz dimarzios

wiegersma
27 juli 2008, 13:05
WOEHOE!!!!
Ik heb een snaar gebroken en de tremolo ontstemt niet!!!!
lang leve ZR

happy happy, joy joy