PDA

View Full Version : Vaag verhaal....OD shootout



Michael AE
16 juli 2008, 18:26
Net even een heuze overdrive/distortion shootout gehad. Ik had liggen:

- Oude Ibanez TS9
- Maxon OD808
- Oude Boss DS1
- Behringer BO100
- Proco Solo
- HBE Big D

Voor de lol heb ik ze maar even achter elkaar aangesloten op mijn Matchless Phoenix, Bogner 4x12 met Celestion vintage30's en mijn MIJ Fender '69 strat met Gibson 500t in de brug en crap single coils uit mijn London City in de nek en middel positie.

Even voor de duidelijkheid, ik heb nog een hoop andere pedalen gehad, maar na een hoop proberen heb ik er een aantal verkocht voor de Big D en een Barber Direct Drive. Deze twee pedalen liggen eigenlijk altijd op mijn plank, maar ik wilde wel weer eens mijn oude troep uit de kast trekken om te proberen. (De meeste pedalen uit de lijst gebruik ik niet echt meer, maar vind ik zonde om te verkopen om verschillende redenen...)

Enfin, hier de merkwaardige conclusie:

- TS9: Lekker klinkend pedaal voor een medium scheur. Haalt wel wat bass weg, maar het midden kleurt op een bijzonder prettige manier met mijn Matchless.

- Maxon OD808: Hmmm, klinkt eigenlijk minder dan de TS9. Veel minder laag en een hele stoot meer midden. Normaal ben ik wel van het vele midden, maar hier was het een soort neuzig, oninspirerend geheel.

- Boss DS1: Beetje fizzy pedaal. Ooit gekocht als eerste pedaal toen ik 14 was en later weer terug gekocht als jeugdsentiment. Werkt wel aardig op een JCM800 als booster, maar verder is het echt helemaal niks. Snel verder naar de:

- Behringer BO100: What....the....Fuck. Open, heerlijk middengebied, genoeg laag, veel headroom, niet te fizzy en bruikbaar bij zowel lage als hoge gainsettings. Een heel inspirerend pedaal waarmee je blijft kloten. Ik geloofde mijn eigen oren niet.

- Proco Solo: Erg goed pedaal. Goed in te stellen en bijna alle settings zijn bruikbaar. Alleen na de BO100 heel wat minder inspiratievol. Kleurt toch te veel en werkt beter op mijn Marshall. Ook niet open genoeg voor de Matchless.

- HBE Big D: Gelukkig...nog steeds mijn favoriet. Iets dunner dan de rest, maar heerlijk open en een onvoorstelbare feel. Beste pedaal dat ik ooit heb gehad.

Conclusie: Soms is het best leuk om je oude meuk weer eens van stal te halen om gewoon eens met verse oren te luisteren. Ik heb niet gelet op tonesuck of andere, in dit geval oninteressante zaken, maar gewoon op een inspirerend en mooi geluid. De HBE is nog steeds de favoriet, maar dat is niet helemaal eerlijk in dit rijtje, want het ging tenslotte om mijn oude meuk. Voor het geld is de Behringer helemaal te gek, alhoewel het natuurlijk gewoon een schandalig pedaal is. Eigenlijk schaam ik me gewoon voor dat ding, maar ik ga hem gewoon wel lekker gebruiken tijdens de repetitie vanavond.

G.G.
16 juli 2008, 18:36
- Behringer BO100: What....the....Fuck. Open, heerlijk middengebied, genoeg laag, veel headroom, niet te fizzy en bruikbaar bij zowel lage als hoge gainsettings. Een heel inspirerend pedaal waarmee je blijft kloten. Ik geloofde mijn eigen oren niet.
Die heb ik ook gehad en die was echt niet slecht. Alleen de pots en schakelaar werden gaar. Print heb ik nog. Misschien doe ik hem eens in een nieuwe behuizing.

DeiDRagonas
16 juli 2008, 18:57
Coole review!

R

Soundscape
16 juli 2008, 20:39
Goedkoop is dus niet altijd duurkoop. Nu zie ik het niet gebeuren dat iedereen zijn RAT's ineens gaat inruilen voor Behringer pedalen, maar het verrast me wel (heb zelf nooit een Behringer pedaal uitgeprobeerd, het leek me rotzooi). Uiteindelijk bepalen persoonlijke smaak en de totale rig (amps, gitaar, pedalen) natuurlijk ook in grote mate of een pedaal iets toevoegt of niet.

Mitch
17 juli 2008, 09:12
Meneer AE solliciteert naar een ban zeker :D
Ghehehe, ik ken je oren een beetje dus ik geloof je hoor. 't Is alleen zo jammer met die zooi dat 't met een beetje pech na een maand of twee verrot gaat...

Nellyrocks
17 juli 2008, 09:21
Meneer AE solliciteert naar een ban zeker :D
Ghehehe, ik ken je oren een beetje dus ik geloof je hoor. 't Is alleen zo jammer met die zooi dat 't met een beetje pech na een maand of twee verrot gaat...

Daarom kost het ook geen drol. Kan je er meteen tien kopen.

Epic
17 juli 2008, 09:52
En hoeveel betaalt behringer je nou hiervoor ? :D

grayfink
17 juli 2008, 10:21
Die BO100 heb ik ook gehad, was zeker niet slecht, maar voor een tientje verkocht aan de andere gitarist van mijn bandje. Geinspireerd door de boven verwachting kwaliteit ook nog een Behringer Chorus en Vintage Phaser gekocht.
Die chorus is nou net waarom Behringer zo'n slechte naam heeft, klinkt erg dun, crap op het zielige af. Gratis af te halen in Emmer-Compascuum.
De Vintage Phaser (EH kloon geloof ik) klinkt niet slecht, metalen behuizing en true bypass, die gebruik ik in de band met 3 of 4 nummers, ga daar echt niet iets anders voor aanschaffen omdat het merk geen status heeft.

Michael AE
17 juli 2008, 15:29
Meneer AE solliciteert naar een ban zeker :D
Ghehehe, ik ken je oren een beetje dus ik geloof je hoor. 't Is alleen zo jammer met die zooi dat 't met een beetje pech na een maand of twee verrot gaat...

Hehehe, ja, na dat topic van 400 pagina's over de OCD dacht ik even wat nuance te brengen in dit deel van het forum. :D Sorry daarvoor.

Nee, echt. Gisteren gebruikt tijdens de repetitie en ik had me toch een wereldsound. Les Paul R9, Behringer, DD5, Matchless, Koch 4x12 en branden maar. Kan natuurlijk niet tegen de Big D op, maar geeft gewoon een lekkere Marshall vibe aan mijn Matchless en die amp is niet echt een makkelijk beestje als het om drives gaat. Met Tristan bij VD Haar zijn hele assortiment uitgeprobeerd en er waren maar 2 pedalen die echt goed klonken...maar die klonken dan ook echt goed.

Je hebt wel gelijk, het is qua bouwkwaliteit natuurlijk een draak van een pedaal. Echt verschrikkelijk. Je voelt de hele binnenkant meebewegen als je aan een knop draait. Misschien ga ik hem wel in een andere behuizing stoppen, of ik schroef hem in mijn rack. Misschien gooi ik hem ook wel weg, alhoewel er wel zo'n "niet in de prullenbak" tekentje op staat.

Anyway, voor mensen die op een richwood en een cube spelen, check dit pedaal. :p Klinkt voor het geld heel aardig.

stratestic
17 juli 2008, 19:15
Hoe zijn de pedalen in vergelijking met de direct drive?

Michael AE
17 juli 2008, 20:00
Heb ik nog niet naast elkaar getest, maar ik kan je nu al vertellen dat de DD de minst open klinkende van het stel is, met misschien als uitzondering de Proco Solo. Hij is heel geschikt voor een heavy gemodificeerde Marshall sound, maar niet als je echt de organische blues/rock kant op wil. (Dat was wel een beetje de sound die ik bij deze test in mijn hoofd had. Stom dat ik dat ben vergeten te melden...)

Ik hou van de Direct Drive, omdat hij mijn Matchless in een highgainbak kan veranderen als ik dat wil. Ik heb bij klusjes in coverbands daarmee geen channelswitcher nodig en kan van prachtig Fender clean tot Vox clean met een randje tot Marshall crunch tot Soldano/Mesa scheur. Ik ben er achter dat ik liever een single-channel amp heb met pedalen voor dat soort klussen, dan een channelswitcher. Simpelweg omdat ik de scheur uit een goed pedaal bruikbaarder vind dan het clean en crunch uit een channelswitcher.

Enfin, de Direct Drive werkt erg goed op alle amps die ik ermee getest heb, inclusief mijn Vox, wat het meest moeilijke geval is als het om drive-pedalen gaat.

Als ik binnenkort even de tijd heb, zal ik wat soundclips posten om de verschillen te laten horen, zodat anderen ook hun mening kunnen geven. ;)

shredneck
17 juli 2008, 20:34
Ik hou van de Direct Drive




Ik ook. Ik gebruik een Marshall Plexi met daarvoor een Direct Drive en ook een ts-9. Die maxon heb ik wel eens getest maar ik vond vooral dat ie inderdaad veel meer laag wegliet, de ts-9 op mijn board is stock. Heb ook een Keeley ts9 maar die vind ik niet zo goed, wel leuk om te hebben overigens.

Die Direct Drive is absoluut een toppertje, superpedaal.

Jimwoud
17 juli 2008, 22:54
Ik hou van de Direct Drive, omdat hij mijn Matchless in een highgainbak kan veranderen als ik dat wil. Ik heb bij klusjes in coverbands daarmee geen channelswitcher nodig en kan van prachtig Fender clean tot Vox clean met een randje tot Marshall crunch tot Soldano/Mesa scheur. Ik ben er achter dat ik liever een single-channel amp heb met pedalen voor dat soort klussen, dan een channelswitcher. Simpelweg omdat ik de scheur uit een goed pedaal bruikbaarder vind dan het clean en crunch uit een channelswitcher.


Hoe stel je je amp dan in, lichte oversturing? En hoe verander je dan bv van fender naar vox clean?

Ben wel benieuwd naar dat soort trucjes, vind het ook wel wat hebben om zo met een single channel te werken. Alleen m'n sovtek heeft op het high kanaal eigenlijk net te veel oversturing.

Ibanez666
18 juli 2008, 09:46
Hoe stel je je amp dan in, lichte oversturing? En hoe verander je dan bv van fender naar vox clean?

Ben wel benieuwd naar dat soort trucjes, vind het ook wel wat hebben om zo met een single channel te werken. Alleen m'n sovtek heeft op het high kanaal eigenlijk net te veel oversturing.

Ik speel over een cleane Bassman kloon en maak al mn drive/dist sounds met mijn pedalen. Ik heb er dan ook wel 4...ik gebruik gewoon de mooiste cleane sound met niet teveel bas en hoog en maak de rest met de instelling van de pedalen, dat werkt bij mij prima

Michael AE
18 juli 2008, 16:22
Hoe stel je je amp dan in, lichte oversturing? En hoe verander je dan bv van fender naar vox clean?

Ben wel benieuwd naar dat soort trucjes, vind het ook wel wat hebben om zo met een single channel te werken. Alleen m'n sovtek heeft op het high kanaal eigenlijk net te veel oversturing.

Ik gebruik de Matchless dan meestal clean en voeg met verschillende pedalen verschillende gradaties gain toe. Net als Ibanez666 eigenlijk. Dat komt overigens niet omdat we beiden in Hoorn wonen, hoor. :D

Mijn Matchless klinkt clean eigenlijk een beetje als een hybride tussen Fender en Vox. Wel de Vox belletjes en dynamiek, maar met het laag en het laagmidden van Fender. Als je hem een licht randje geeft, kom je echt in het Vox territorium, maar met iets meer ballen dan bijvoorbeeld een AC30. Met meer gain reageert hij echt als een Marshall. Dat is dus wel een enorm voordeel als je pedalen gaat gebruiken, want je kan alle kanten op eigenlijk. Met andere amps wordt dat toch een beetje ingewikkelder.

Toch zijn er zat pedalen op de markt waar je een willekeurige cleane amp een ander karakter mee kan geven. Een echte Vox sound uit een Fender is moeilijk, daarom prefereer ik ook Vox achtige designs, daar kun je (vind ik) wat meer kanten mee op.

ieme
18 juli 2008, 19:05
waarom gebruik je er niet een fatsoenlijke gitaar bij.????

Michael AE
19 juli 2008, 05:10
waarom gebruik je er niet een fatsoenlijke gitaar bij.????

Ach man, ik krijg zelfs uit een squiertje een goed geluid. Heb ik die setup van jou niet voor nodig. :p

Luke-wannabe
19 juli 2008, 05:14
Ach man, ik krijg zelfs uit een squiertje een goed geluid.
Een man naar m'n hart!

Chris Winsemius
19 juli 2008, 08:59
@ Michael: welke Matchless amp?

Had hier laatst 'n Phoenix meegemaakt en die vond ik echt behoorlijk ok qua sound & feel.

EDIT: Phoenix dus :)
Wel 2 kanaals dus maar niet voetschakelbaar, wat vindt jij trouwens v/h laag v/h rechterkanaal? Zelf heb ik vaak iets (net als bij de DC30) van net iets te veel of net iets te weinig...

ieme
19 juli 2008, 09:43
Ach man, ik krijg zelfs uit een squiertje een goed geluid. Heb ik die setup van jou niet voor nodig. :p


ja ik moet t echt van mn spullen hebben en zeker niet van mn spel ;)

peter_heijnen
19 juli 2008, 10:26
Ja de BigD. :)

Heb hem ook en ben er superblij mee, het is idd de feel die het hem helemaal doet. Ik heb er een mi audio boost&buff voor, werkt prima!

ieme
19 juli 2008, 10:33
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/ngwh.jpg

DeiDRagonas
19 juli 2008, 11:05
Goeie topic Ieme?
lol.. Moet die niet in t "ontwerp je plectrum" topic?
:)

Grt Roy!

ieme
19 juli 2008, 11:33
Goeie topic Ieme?
lol.. Moet die niet in t "ontwerp je plectrum" topic?
:)

Grt Roy!


daar staat ie al... maar ja, je snapt mn standpunt tegenover michael wel

Michael AE
19 juli 2008, 19:07
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/ngwh.jpg

Hahaha!

Ik speel ook wel hard met mijn nieuwe oordoppen!

Michael AE
19 juli 2008, 19:11
@ Michael: welke Matchless amp?

Had hier laatst 'n Phoenix meegemaakt en die vond ik echt behoorlijk ok qua sound & feel.

EDIT: Phoenix dus :)
Wel 2 kanaals dus maar niet voetschakelbaar, wat vindt jij trouwens v/h laag v/h rechterkanaal? Zelf heb ik vaak iets (net als bij de DC30) van net iets te veel of net iets te weinig...

Ik gebruik het rechter kanaal eigenlijk nauwelijks, maar ik heb ook niet echt last van te veel laag. Ik hou wel van een flinke bak laag, namelijk. Ook gebruik ik hem meestal met mijn cubes, waardoor er al een stuk minder laag is dan met een 4x12 natuurlijk.

Luke-wannabe
19 juli 2008, 19:12
Heey Michael, is die Behringer een beetje geschikt voor een warme overdrive?
Ik speel over over een Vox AC15 met een Maxon OD808 en die vind ik wel lekker voor accoordenwerk, maar te schel voor mooie subtiele dingetjes met een warm randje er aan.

Michael AE
19 juli 2008, 19:17
Ja, hij is erg warm, dat vind ik er ook te gek aan. Het voordeel is dat hij, in tegenstelling tot veel pedaaltjes, niet krasserig wordt bij veel gain. Gewoon proberen, voor het geld hoef je het niet te laten.

ieme
19 juli 2008, 20:35
michael je bent een pussy met je cubes! ;)

Luke-wannabe
19 juli 2008, 20:41
Ja, hij is erg warm, dat vind ik er ook te gek aan. Het voordeel is dat hij, in tegenstelling tot veel pedaaltjes, niet krasserig wordt bij veel gain. Gewoon proberen, voor het geld hoef je het niet te laten.
Misschien ga ik hem wel effe oppokken binnekort. 20 eu is geen geld.

robert-gitarist
19 juli 2008, 21:33
Leuk topic Michael AE! Bedankt :)


Soms is het best leuk om je oude meuk weer eens van stal te halen om gewoon eens met verse oren te luisteren.

Yepz helemaal mee eens. Zo heb ik dat deze week gehad met mijn MXR Dime distortion (de eerste reeks, niet die camou kleurige), ik heb het pedaal eigelijk min of meer destijds gekocht odmat ik onwijs fan van de beste man was/ben maar toch, ik heb er tijden geen fatsoenlijk/bruikbaar geluid uit kunnen krijgen. Toch wel maf want hij heeft een aardige eq aanboord maar toch op een of andere manier vond ik de distortion niet lekker klinken. Ik speelde er mee op een Randall RG75 combo (die zelf al een hele goeie drive heeft natuurlijk) maar toch..hele poos aan de kant gelegt het pedaal. 10x over gedacht om te verkopen, nooit van gekomen (achteraf heeeeel blij mee :D )en zelf heb ik ook aantal maanden geen ruk met gitaarspelen gedaan (:$)
Anywah deze week helemaal geinspireerd aan de slag gegaan met me nieuwe pedaal (Sovtek Small stone, jawoll!), Epiphone Les Paul Ebony, Maquis buizentop en samen met de Dime distortion. Damn z'n sound had ik echt niet verwacht :| exact wat ik zocht eigelijk zeker toen ik na een tijdje aan de knoppen had lopen draaien en een Boss OD-3 als boost er bij had gezet. Helemaal blij. Dus ik ben het absoluut eens met je uitspraak!

Tristan
20 juli 2008, 00:35
Haha, inderdaad een leuk topic...
Tsja, oude meuk is soms best wel leuk, een beetje experimenteren enzo, de Big D is ook nog steeds een van mijn favorieten alhoewel het soms wel een lastig pedaal is om in te stellen...