PDA

View Full Version : Hals afstellen Les Paul



Johnny Ramone
16 juli 2008, 16:50
Ik heb mijn Les Paul een onderhoudsbeurt laten geven, vlakken, intoneren, snaarhoogte, etc... en heb 'm kut afgesteld teruggekregen, ik breek mijn vingers erop! Na 24 uur lang gegoogled te hebben kom ik maar weer eens hier terecht. Ik ga de hals nu zelf afstellen, althans dat is mijn plan, maar hoe doe je dat, welke kant moet ik opdraaien als ik de neck holler wil hebben? Bestaan er ook richtlijnen voor de snaarhoogte? Ik kan op dit moment geen bendings meer, de snaar floept onder mijn vinger vandaan, ook ratelen alle snaren.

Nocki
16 juli 2008, 17:13
zelf stel ik welleens gitaren af voor vrienden en bekenden. Dat doe ik netjes maar ik heb er een paar bij lopen die liever een hele hoge actie willen.
Als zo iemand niks zou zeggen na het afstellen maar er zelf aan gaat lopen draaien en daar vragen over stelt op het forum zou ik dat jammer vinden.
Ik verwacht juist commentaar op mn werk zodat ik het kan aanpassen.

Ga naar die persoon toe en leg uit wat je wilt... zo help je jezelf en hem ook...

De reden dat ik mn eigen gitaren afstel is omdat een ander dat nu eenmaal anders zal doen...

Nocki
16 juli 2008, 17:14
oja. en om antwoord te geven.

met de klonk meer is bol en tegen de klok in hol.

vast is bol, los is hol...

sterkte! :-)

niekb
16 juli 2008, 17:36
Psies, gewoon even teruggaan en uitleggen wat je er niet fijn aan vind.

Afstellen is zo persoonlijk.

Succes ermee!

Johnny Ramone
16 juli 2008, 17:54
Deze gitaarbouwer is 1 van de betere. Al naar je uitstraling, je status als muzikant doet hij beter of slechter z'n best. Ik had niet veel keus andere gitaarbouwers zijn te ver weg, en ik had geen tijd en benzine om daar naar toe te gaan.

Het fretwerk is oké, maar het afstellen is KUT. Je wordt ook binnen 1 minuut de winkel/werkplaats uitgeflikkert!

Volgende keer toch maar 100 km verder rijden.

Ik zal eens kijken of de Les Paul mijn vakmanschap zal overleven.

DeiDRagonas
16 juli 2008, 18:07
Deze gitaarbouwer is 1 van de betere. Al naar je uitstraling, je status als muzikant doet hij beter of slechter z'n best. Ik had niet veel keus andere gitaarbouwers zijn te ver weg, en ik had geen tijd en benzine om daar naar toe te gaan.

Het fretwerk is oké, maar het afstellen is KUT. Je wordt ook binnen 1 minuut de winkel/werkplaats uitgeflikkert!

Volgende keer toch maar 100 km verder rijden.

Ik zal eens kijken of de Les Paul mijn vakmanschap zal overleven.

En dit is 1 van de betere zeg je!?? Laat me niet lachen gast!! Dit klinkt als een van de minste hoor!

Edit: Dat geloof je toch niet heh.. "al naar gelang je status blabla.. " Dan maak je mij niet wijs dat dit een man is die zn vak verstaat. Daar hoort service ook bij namelijk. Aan iedereen... Een klant is een klant en de klant is koning.

De instelling van "eens zien of mn LP dit overleeft blabla" vind ik slecht btw.. Je hebt ervoor betaald.. Je kan gewoon terug gaan naar die super gitaarbouwer en vragen of ie t (gratis) nog eens over wil doen hoor. Hoort ie geen moeite mee te hebben!

Roy.

Ash ketchum
16 juli 2008, 18:21
Probeer eens de actie te verhogen. De neckbolling lijkt me iets waar je , vooral als beginner, niet aan moet zitten.
Wat handige links om je gitaar af te stellen;
http://www.donhofstee.nl/
http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html

Johnny Ramone
16 juli 2008, 18:21
En dit is 1 van de betere zeg je!?? Laat me niet lachen gast!! Dit klinkt als een van de minste hoor!

Edit: Dat geloof je toch niet heh.. "al naar gelang je status blabla.. " Dan maak je mij niet wijs dat dit een man is die zn vak verstaat. Daar hoort service ook bij namelijk. Aan iedereen... Een klant is een klant en de klant is koning.

De instelling van "eens zien of mn LP dit overleeft blabla" vind ik slecht btw.. Je hebt ervoor betaald.. Je kan gewoon terug gaan naar die super gitaarbouwer en vragen of ie t (gratis) nog eens over wil doen hoor. Hoort ie geen moeite mee te hebben!

Roy.

Dit is niet mijn eerste keer bij hem, hij heeft al eens eerder een gitaar bijna om zeep geholpen, ik had 'm toen bijna verkocht, maar heb een andere gitaarbouwer gevraagd het nogeens dik over te doen, en toen was het super! Ik dacht na een jaar of 3 dat de slechte bouwer inmiddels het rechte pad weer had gevonden, nee dus! Ik ga NOOIT meer naar die gast toe!

Een kwart slag losser heeft mijn LP erg goed gedaan.

Johnny Ramone
16 juli 2008, 18:24
Probeer eens de actie te verhogen. De neckbolling lijkt me iets waar je , vooral als beginner, niet aan moet zitten.
Wat handige links om je gitaar af te stellen;
http://www.donhofstee.nl/
http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html

Actie ook een beetje verhoogd.

Iets holle hals + een klein beetje hogere brug = mooie toon, makkelijke bendings, snaren over de gehele hals iets hoger, geen geratel

DeiDRagonas
16 juli 2008, 18:25
Welke bouwer, en waar was dat ook alweer zei je??

Johnny Ramone
16 juli 2008, 18:30
Welke bouwer, en waar was dat ook alweer zei je??

Wat ik al zei, voor de éne muzikant is hij de beste bouwer, zeker als je beroemd bent, voor de andere muzikant (half in de goot) is hij een eikel.

Mijn probleem is opgelost, ik ben ook mijn frustratie kwijt en 200 euro armer, en ik ben weer wat wijzer geworden.

DeiDRagonas
16 juli 2008, 18:49
Nja, beter dat t nu goed is in elk geval.. da's het belangrijkste...

Grt!

Jeroen76
16 juli 2008, 19:44
Wat ik al zei, voor de éne muzikant is hij de beste bouwer, zeker als je beroemd bent, voor de andere muzikant (half in de goot) is hij een eikel.

Mijn probleem is opgelost, ik ben ook mijn frustratie kwijt en 200 euro armer, en ik ben weer wat wijzer geworden.

200 euro !!!! en jij gaat er zelf mee aan t werk? Ik had meneer z'n hals zelf even afgesteld als ik 200 euro moet neerleggen voor iets waar ik niet tevreden mee ben. Maar ik hoop maar dat ik je verkeerd begrijp.

Groetjes,
Jeroen

DeiDRagonas
16 juli 2008, 19:52
Normaal betaal je nog niet eens een kwart van dat bedrag voor n afstelbeurtje.. Vind t toch jammer dat ie niet ff wil noemen wie t was.. Dan weet ik dat ik daar niet heen ga in elk geval. Ook ging ik sowieso terug als ik niet tevreden was, hoeveel je ook betaald heb... Dat is doodnormaal lijkt me.

En "voor de ene is ie een super bouwer en voor de muzikant zonder geld niet" gaat niet op bij mij.. je bent of goed of slecht. En als ik dit zo hoor is deze heer niet alleen slecht, maar ook nog eens een botte homo..

Hoe dan ook.. Topicstarter is flink genaaid.. Wel grappig, want 200,- had ik van zn levensdagen niet betaald!

Ben toch blij dat t nu goed is in elk geval anders blijf je helemaal met een kutgevoel achter en kost t je NOG meer.. :o

R.

LaurentB
16 juli 2008, 19:56
Wel even goed lezen; de hals was ook gevlakt voor dat geld, dat is natuurlijk wel even bewerkelijker dan alleen afstellen. Dan nog moet het goed gebeuren natuurlijk.

DeiDRagonas
16 juli 2008, 19:57
Ohja... :D

JeroenSchaaf
16 juli 2008, 20:04
Roy moet ik jou gitaar ook even afstellen? doek zo voor 180 euro! no problemo! :o

DeiDRagonas
16 juli 2008, 20:13
Nee man.. Ik weet iemand dat is echt een superbouwer en doet t voor slecht twintig euro meer..

(Wat zijn we weer heerlijk vervelend samen heh!? Hihi..)

Laters, iedereen fijne avond, Roy.

JeroenSchaaf
16 juli 2008, 20:17
Nee man.. Ik weet iemand dat is echt een superbouwer en doet t voor slecht twintig euro meer..

(Wat zijn we weer heerlijk vervelend samen heh!? Hihi..)

Laters, iedereen fijne avond, Roy.

20 euro meer! damm goedkoop!


Voor de rest aan de topic starter, ik zou als iki jou was toch gewoon terug gaan! En toch vragen van hoe hij zijn manier van afwerking is?

Ik ben benieuwd wie het is....

Wiellem
16 juli 2008, 20:24
Kan er slecht tegen als mensen veel geld uitgeven aan iets en als het dan niet goed is er gewoon niks mee doen.

200 euro alsof het niets is, das wel 100 bier!

Speulert
16 juli 2008, 20:37
En hij heeft al een keer bijna een gitaar van je om zeep geholpen?Daar zeg je niks van.Dan ga je ook nog eens een keer terug,ben je weer niet tevreden.En zeg je er weer niks van.

Als je al te bang bent om terug te gaan en te zeggen dat je niet tevreden bent.Ben je mischien ook te bang geweest om voor de afstelbeurt te vermelden wat je fijn vind.

Anders begrijp ik niet waarom je je zomaar geld uit de zak laat kloppen

Nino1110
16 juli 2008, 20:53
Waarom ga naar een gitaarbouwer die al een anderen gitaar om zeep heeft geholpen?
En voor 200,- ga je toch nog even terug? 200 Euro is niet niks..

macwilliams
16 juli 2008, 21:03
En hij heeft al een keer bijna een gitaar van je om zeep geholpen?Daar zeg je niks van.Dan ga je ook nog eens een keer terug,ben je weer niet tevreden.En zeg je er weer niks van.

Als je al te bang bent om terug te gaan en te zeggen dat je niet tevreden bent.Ben je mischien ook te bang geweest om voor de afstelbeurt te vermelden wat je fijn vind.

Anders begrijp ik niet waarom je je zomaar geld uit de zak laat kloppen


Van mij had hij de gitaar mogen houden, overdwars en rectaal ingebracht.

grayfink
16 juli 2008, 21:11
Voor 200€ heb ik er zelfs nieuwe frets in :o

Johnny Ramone
16 juli 2008, 23:10
......................................