PDA

View Full Version : Zelfbouw Fuzz, hulp..voordat ik begin



Hallie
16 juli 2008, 13:56
http://img204.imageshack.us/img204/7789/boutique1969fuzzfaceer8.th.jpg (http://img204.imageshack.us/my.php?image=boutique1969fuzzfaceer8.jpg)

heey iedereen.

voor ik aan deze begin, heb ik wellicht een simpele vraag.

de groene bedrading (links) is de aarde denk ik?
maar vanaf de DC en het printboardje. gaat het naar de in&output en de schakelaar.

kan ik al die draadjes op 1 punt laten komen?

of hoe zit dat precies?

en de andere vraag is;
voor Q1 en Q2 staan een aantal waardes met daarachter * ETC*
ofwel..van alles kan er in, maar ik heb daar geen verstand van, dus wat zou ik
op die 2 plekken moeten solderen?
alvast bedankt!

M Kactus
16 juli 2008, 14:24
http://img204.imageshack.us/img204/7789/boutique1969fuzzfaceer8.th.jpg (http://img204.imageshack.us/my.php?image=boutique1969fuzzfaceer8.jpg)

heey iedereen.

voor ik aan deze begin, heb ik wellicht een simpele vraag.

de groene bedrading (links) is de aarde denk ik?
Ja.



maar vanaf de DC en het printboardje. gaat het naar de in&output en de schakelaar.
kan ik al die draadjes op 1 punt laten komen?
of hoe zit dat precies?

Je kan de draadjes op 1 punt laten komen, maar ze lopen naar de in&output en naar de schakelaar omdat je zo een TrueBypass-schakeling met status-LED (aan/uit) hebt, en een input die ook als schakelaar dient.
Steekt er geen jack in de input, dan verbruikt het pedaaltje geen stroom. Dat is handig als je een batterij gebruikt.
Kortom: Het kan op één punt, maar de beste schakeling lijkt me de deze.


en de andere vraag is;
voor Q1 en Q2 staan een aantal waardes met daarachter * ETC*
ofwel..van alles kan er in, maar ik heb daar geen verstand van, dus wat zou ik
op die 2 plekken moeten solderen?
alvast bedankt!

Dat zijn niet de waardes van de transistors, maar de types. Een AC128 is een germanium transistor. Alle vergelijkbare transistors kun je erin stoppen (ook siliciumtransistors). Dus wat moet je daar solderen ? Voetjes! Sowieso voor de veiligheid van je transistors als je nog niet zo bedreven bent in het solderen.

Hallie
16 juli 2008, 14:50
Je kan de draadjes op 1 punt laten komen, maar ze lopen naar de in&output en naar de schakelaar omdat je zo een TrueBypass-schakeling met status-LED (aan/uit) hebt, en een input die ook als schakelaar dient.
Steekt er geen jack in de input, dan verbruikt het pedaaltje geen stroom. Dat is handig als je een batterij gebruikt.
Kortom: Het kan op één punt, maar de beste schakeling lijkt me de deze.

bedankt voor het informatieve antwoord;)
ik snap die "getekende" schakeling niet
want je kan het van verschillende kanten redeneren en bekijken.


Dat zijn niet de waardes van de transistors, maar de types. Een AC128 is een germanium transistor. Alle vergelijkbare transistors kun je erin stoppen (ook siliciumtransistors). Dus wat moet je daar solderen ? Voetjes! Sowieso voor de veiligheid van je transistors als je nog niet zo bedreven bent in het solderen.

oke:), germanium heeft een verband met positive ground toch? of heb ik dat fout?
wat zou ik er in hemelsnaam in moeten stoppen? :dontgeti: ?

M Kactus
16 juli 2008, 15:05
oke:), germanium heeft een verband met positive ground toch? of heb ik dat fout?
wat zou ik er in hemelsnaam in moeten stoppen? :dontgeti: ?

Nee, germanium heeft niks te maken met positive ground of negative ground.
De fuzz die jij wilt bouwen is een negative grounded fuzz. De min is dus de massa.
De transistoren die je nodig hebt zijn PNP-transistoren, met een bepaalde hfe-waarde (versterkingswaarde). Voor de rest kan je kiezen wat je erin stopt, maar de genoemde types zijn veelgebruikt/gewild. Je kan waarschijnlijk een veel uitgebreider lijstje googlen met "PNP" "Negative Ground Fuzz" "Transistor type", of zo.

En over de schakeling: Daar kan je hier (http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=DIY_FAQ#TRUE_BYPASS_AND_SWITCHING) (veel) meer over lezen.
De grond komt naar pootje vijf op de schakelaar om de LED zo te voorzien van een min.
De min van de batterij komt naar de ring van de inputjack, zodat enkel wanneer er een monojack (gitaarjack) in het pedaal gepropt wordt, de keten rond is en er stroom kan vloeien. Bij de DC-jack is dit niet nodig, omdat het eigenlijk alleen bedoeld is om je batterij niet leeg te laten lopen.
De twee sleeves (aardes) worden met elkaar verbonden, maar als je een metalen behuizing gebruikt met metalen jacks, staan die sowieso al met elkaar in verbinding.

ponq
16 juli 2008, 15:07
De AC128 is van het type PNP. Je kunt dus in principe elke PNP transistor er in zetten.

Germanium an sich heeft niks te maken met pos of neg ground. Of een transistor PNP of NPN is wel.

De layout die jij hebt gepost is trouwens 'gewoon' negative ground.

Hallie
16 juli 2008, 15:28
dat van pnp en npn snap ik nu:)

ik zie dat ze bij de newtonewinkel er veel ac128's hebben

moeten het 2 dezelfde zijn?

ik kan wel zomaar wat van die dingen kiezen, maar ik heb geen idee hoe het uitpakt :dontgeti:

ik wil een fuzz die van soft naar mild naar stevig naar niet TE overdreven gaat

ponq
16 juli 2008, 15:31
Meestal pak je voor Q1 iets rond de 70 hfe en voor Q2 iets rond de 120 hfe.

Maar goed, experimenteer met verschillende waardes! Wie weet is jouw ideale combi wel anders dan 'standaard'.

Hallie
16 juli 2008, 18:43
En over de schakeling: Daar kan je hier (http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=DIY_FAQ#TRUE_BYPASS_AND_SWITCHING) (veel) meer over lezen.
De grond komt naar pootje vijf op de schakelaar om de LED zo te voorzien van een min.
De min van de batterij komt naar de ring van de inputjack, zodat enkel wanneer er een monojack (gitaarjack) in het pedaal gepropt wordt, de keten rond is en er stroom kan vloeien. Bij de DC-jack is dit niet nodig, omdat het eigenlijk alleen bedoeld is om je batterij niet leeg te laten lopen.
De twee sleeves (aardes) worden met elkaar verbonden, maar als je een metalen behuizing gebruikt met metalen jacks, staan die sowieso al met elkaar in verbinding.

ik gebruik effecten alleen met daisy chain.

Hallie
16 juli 2008, 23:38
WOW

wat een toeval:

ik wil deze fuzz dus gaan maken, kijk ik even op de site van Musikding

http://www.musikding.de/product_info.php/info/p1637_The-Face-69er---Fuzz-kit.html

Wallah :satisfie:

die heb ik nog nooit eerder gezien daar.

er zit me alleen 1 ding dwars:

"This 69er version features 2 germanium transistors and has posititive ground. So it is NOT possible to power it along other pedals on one power supply. You need an extra power supply or a battery."

moet ik dan een AC of een DC adapter hebben?
waar kan ik dat bestellen?

M Kactus
17 juli 2008, 06:12
WOW

wat een toeval:

ik wil deze fuzz dus gaan maken, kijk ik even op de site van Musikding

http://www.musikding.de/product_info.php/info/p1637_The-Face-69er---Fuzz-kit.html

Wallah :satisfie:

die heb ik nog nooit eerder gezien daar.

er zit me alleen 1 ding dwars:

"This 69er version features 2 germanium transistors and has posititive ground. So it is NOT possible to power it along other pedals on one power supply. You need an extra power supply or a battery."

moet ik dan een AC of een DC adapter hebben?
waar kan ik dat bestellen?

Je hebt een gewone adapter nodig, eentje zoals die onespot die je hebt, maar de positieve pool is hier de grond. Alle massa moet dus aan de pluspool komen. Die kan je dus niet aan dezelfde daisychain hangen als je andere pedalen.

ponq
17 juli 2008, 09:23
gebruik dan voor dat ene pedaal een batterij. Een Fuzz kan vrij lang op een 9V-blokkie lopen.

Hallie
17 juli 2008, 14:26
bedankt heren.:)

vandaag ga ik 'm bestellen.

ik vraag me alleen af..

bij de part list staat er voor Q1 en Q2 alleen ac122(geloof ik) of ac128
is het dan de bedoeling dat ik zelf die transistoren bestel, of ik het een verassing wat ik krijg?

ponq
17 juli 2008, 14:32
bedankt heren.:)

vandaag ga ik 'm bestellen.

ik vraag me alleen af..

bij de part list staat er voor Q1 en Q2 alleen ac122(geloof ik) of ac128
is het dan de bedoeling dat ik zelf die transistoren bestel, of ik het een verassing wat ik krijg?



This kit contains all parts you need to build a fully functional effect pedal.

Op zn site heeft ie geen AC128, je zult dus wel de 122 krijgen. Gewoon in sockets zetten, dan kun je altijd nog experimenteren met andere transistoren.

Hallie
17 juli 2008, 14:44
dan zal het wel goed komen!

toch jammer dat hij alleen AC adapters heeft.

nu moet ik nog een bestelling maken, maar dat komt me ook wel goed uit.
bestel ik gelijk de sho:D
heb ik al wat te maken als ik op dat pakketje van musikding moet wachten

ponq
17 juli 2008, 14:48
hij heeft wel DC-adapters, goed kijken ;)

En, ik denk dat de adapters die hij bijv 9VAC meegeeft weldegelijk gelijkspanning 9V als output hebben.

Hallie
17 juli 2008, 18:55
zijn site zegt dit:

Date: Saturday, 03. November 2007
Author: Julien Cardon

Review:
TAKE CARE!!

The category says "DC power" but it is a 9V AC power. it is written on the title 9Vac but I have made the mistake, I bought the wrong adaptor. 90% of the stomboxes need DC and not AC.

Hallie
26 juli 2008, 16:43
hallo iedereen

omdat ik hier al een topic heb vraag ik het hier

ik heb de sho en de fuzz binnen en de sho heb ik in elkaar gezet.
nou wil het geval dat ie niet werkt zoals ie zou moeten;

alles ingeprikt... mijn signaal zonder het pedaal ingeschakelt is veel harder.
schakel ik de sho in.. gaat het heel zacht en de potmeter reageert niet.

als ik schakel zegt ie keihard PLOF.

weet iemand waar het aan kan liggen?

Dirk_Hendrik
26 juli 2008, 16:46
Zoals altijd met dit soort vragen, Begin eens meet een stapel (scherpe, geen "mobiel kwaliteit) foto's. Ik kan je nu 100 redenen geven waaraan "het" kan liggen die het alle 100 niet hoeven te zijn.

Hallie
26 juli 2008, 16:54
ik zal er vanavond een paar posten.

ponq
26 juli 2008, 17:13
foto's idd. En meet de voltages op de de BS170.

Hallie
26 juli 2008, 17:13
hoeveel moet die bs170 krijgen?

Hallie
26 juli 2008, 18:48
oke, ik heb een diode andersom gezet.

nu is het even raar

de POF heb ik nog

maar als de led UIT is, en ik draai aan de potmeter.."crackeld" ie (dat zou eigenlijk pas moeten als ie aan staat.

staat de led aan

gebeurt er niets als ik aan de potmeter draai



Photobucket doet het niet
:(

ponq
26 juli 2008, 19:54
gebruik dan een alternatief zoals imageshack.us

Welk schema heb je gebruikt, welke layout?

Hallie
27 juli 2008, 12:47
ik moet nu werken, ik zal even kijken wat ik vanavond kan doen.

maar ik heb de layout van newtone gebruikt.

het bedradings schema klopt, en het printboard ook.

:???: