PDA

View Full Version : Zelf speakerkast bouwen: Welke electro onderdelen?



Metfuk
16 juli 2008, 13:56
Hallo mensen,

Ik ga zelf een 1x12 Speakerkast bouwen. Een volledig gesloten kast. Ik denk dat dat allemaal wel gaat lukken, maar nu vroeg ik me af wat voor soort jack erin moet.
De speaker is een Celestion Vintage 30, 8 ohm. De aansluiting die er nu opzit komt van mijn combo. Standaard aan de speaker zelf zit die vast via 2 clipjes: + en -. maar aan de andere kant zit er een standaard mono plug aan. Maar ik wil hier een aansluiting met een gat (jack) van maken, zoals op de meeste (losse) speakerkasten.

Kan hiervoor nu gewoon een standaard mono gitaar-jack voor gebruiken of moet de aansluiting anders zijn?

Chroxy
16 juli 2008, 14:50
dit kan gewoon jah..

hansli
16 juli 2008, 20:55
let op de plus en min, de tip van de stekker is de plus.

vindt de luidspreker fijn, dan gaat hij bij de puls naar voren, zoals het hoort.

pol
16 juli 2008, 21:24
maakt geen fuck uit, speaker beweegt toch wel voor en achteruit

is alleen belangrijk bij meerdere speakercabs dat ze allemaal in fase staan, verder merk je geen verschil als je de + en - omwisselt.

hansli, een geluidsignaal gaat toch evenver boven als onder de 0, is toch wisselstroom, veranderd niks voor de speaker hoe je dat aansluit.

Frits van Mourik
17 juli 2008, 00:22
D'r zijn piepeltjes in de Hi-end HiFi-wereld, die beweren het verschil te kunnen horen...

tip: boor in je kast een mooi, groot rond gat (7-gatenzaag) van 50 mm ofzo.
Monteer de speakeraansluiting (jackchassisdeel) op een plaatje aluminium of evt dun triplex van 100x100mm.
Dit schroef je dan tegen de binnenzijde van de kast in 't midden van 't gat.
Mooi & degelijk...

Han S
17 juli 2008, 00:37
D'r zijn piepeltjes in de Hi-end HiFi-wereld, die beweren het verschil te kunnen horen...

..

Don't get me started, vandaag was er iemand die speakerdraad zoekt wat speciaal voor tweeters geschikt moet zijn.

Er was iemand die hem aanraadt om kabel te gebruiken dat verloopt van 4mm˛ naar 0.6mm˛, want dan loopt het laag vast in de vernauwing.

Leuk volk, er is iemand die al maanden loopt te miepen met zijn theorieën over de zwakste schakel. En hij hoort allemaal duidelijke verschillen, tot er iemand bij hem kwam en constateerde dat zijn speakers uit fase stonden.

Erg leuk volk.

Frits van Mourik
17 juli 2008, 01:01
Erg leuk volk.

Ach, 't zijn lieve sukkels hoor, maar ik krijg soms ernstig jeuk van die lui...
Eén van m'n klanten (intelligent mens, zeer goede muzikant)
-heeft een werkelijk afschuwelijk dure Hi-End winkel
ergens in Het Gooi (bezoek uitsluitend op afspraak)-,
maar die weigert mij apert iedere discussie over z'n métier;
de mooiste uitspraak die ik 'm heb weten te ontlokken was:
"Ach, laat me nou maar, ik leef van andermans illusies"
'nuff said...

Metfuk
17 juli 2008, 14:57
tip: boor in je kast een mooi, groot rond gat (7-gatenzaag) van 50 mm ofzo.
Monteer de speakeraansluiting (jackchassisdeel) op een plaatje aluminium of evt dun triplex van 100x100mm.
Dit schroef je dan tegen de binnenzijde van de kast in 't midden van 't gat.
Mooi & degelijk...

Ja, zo krijg je geen uitstekende delen, want dat kan alleen maar beschadigen of schade aanrichten aan andere voorwerpen tijdens vervoer.

Dank voor jullie reacties

hansli
17 juli 2008, 16:10
D'r zijn piepeltjes in de Hi-end HiFi-wereld, die beweren het verschil te kunnen horen...

sja, ik moet toegeven, ik ben wel een beetje van de high-end.

of er verschil in geluid te horen is bij 1 speaker valt idd te bezien, maar vooral bij een bas kan ik me wel voorstellen dat de speaker het fijn vindt om zo gebruikt te worden als bedoeld, dus eerst een push naar buiten.

verder zou het natuurlijk heel vervelend zijn als je de cabinet es een keer samengebruikt met 1 die wel goed gemonteerd is, dan heb je een coplete fasefout.....

Nielsje
17 juli 2008, 16:44
Er was iemand die hem aanraadt om kabel te gebruiken dat verloopt van 4mm˛ naar 0.6mm˛, want dan loopt het laag vast in de vernauwing.

Geniaal! :seriousf:

Ik ga me ook aanmelden bij zo'n forum, ik hou wel van goeie humor :D