PDA

View Full Version : kan ik hier op metallen?



Jimwoud
16 juli 2008, 11:15
Ik heb een paar ideeën voor een nieuwe gitaar. Wil een metal gitaar gaan maken met deze specs, weet alleen niet hoe dat klank technisch zal gaan worden.

- telecaster body van elzen
- maple neck en fingerboard
- floyd rose tremelo(of ander merk/type)
- high output humbucker

Gaat dit dan een beetje lukken is de houtkeuze niet goed. Heb heel knullig even gekeken bij jackson maar die maakt ook bodies van elzen. Ik heb liever een zwaardere houtsoort, vanwege de strakheid.

Hoor graag jullie ideeën

Luke-wannabe
16 juli 2008, 11:18
Volgens mij is elzen helder en veel hoog. Denk aan Fender, dat is vaak Elzen/Essen hout. Wat je kunt doen voor een iets meer 'Gibson' achtige klank (oftewel voller, dikker en massiever) is in plaats van Elzen Mahonie nemen.

Jimwoud
16 juli 2008, 11:23
Volgens mij is elzen helder en veel hoog. Denk aan Fender, dat is vaak Elzen/Essen hout. Wat je kunt doen voor een iets meer 'Gibson' achtige klank (oftewel voller, dikker en massiever) is in plaats van Elzen Mahonie nemen.
Zat ik ook al aan te denken, maar als ik het ga doen wil ik een losse body kopen en dan is mahonie moeilijker te krijgen in tele vorm.

Javaca
16 juli 2008, 14:26
Mattia heeft volgens mij nog een mahonie telebody liggen.?

Chroxy
16 juli 2008, 14:58
natuurlijk maakt houtsoort wat uit voor de klank; maar je kan met een elzen gitaar even hard metallen als mahonie gitaren... dus ik zou me daar neit te druk over maken.

Mahonie zonder maple top kan ook weer te warm en onstrak worden, maar ahet is allemaal maar gokken; misschien vind jij mahonie prima, maar misschien elzen nog wel beter?

Orpheo
16 juli 2008, 15:07
natuurlijk maakt houtsoort wat uit voor de klank; maar je kan met een elzen gitaar even hard metallen als mahonie gitaren... dus ik zou me daar neit te druk over maken.

Mahonie zonder maple top kan ook weer te warm en onstrak worden, maar ahet is allemaal maar gokken; misschien vind jij mahonie prima, maar misschien elzen nog wel beter?

ik vind een sg absoluut niet warm en onstrak. ook een LP special niet...

Hoe 't ook zei:

alder+floyd+maple hals+high output humbucker -> supercombi voor metal! glamrock, hair metal, t kan er echt makkelijk mee. scheurt en squeelt als een gek. ik raad de GFS crunchy rails aan als je een superstrak, punchy geluid wilt met veel mids, strak laag en lekker veel hoog, en de powerrails voor hetzeflde, maar dan met meer bass dan hoog (maar de crunchy rails squeelen lekkerder).

voor tone-vergelijk: poison (look what the cat dragged in), bon jovi, Ratt, Van Halen (!!), Steelheart, Motley Crue.

nevyn292
16 juli 2008, 15:08
Zat ik ook al aan te denken, maar als ik het ga doen wil ik een losse body kopen en dan is mahonie moeilijker te krijgen in tele vorm.

al eens gekeken anar bijvoorbeeld alexi laiho? die heeft ook elzen,

net als steve vai, en weet ik veel wel niet allemaal.

als ik zou kunnen zou ik zo aan d alder gaan ipv mahonie.

denk eens aan het tijdperk waarin Jim Root (slipknot) nog op showmaster serie speelde, dat was een telecaster (alder) met een emg 81, kan je ook moeilijk 'niet zwaar genoeg' noemen.

alder is net zo metal als mahonie, zeker als je naar baritone gaat kijken prefereer ik alder veruit boven mahonie.

Jimwoud
16 juli 2008, 15:25
Bedankt voor de reacties!!

Ik heb zelf een fender mex tele, maar die vind ik niet super strak als ik hem akoestisch beluister. Vandaar de twijfeling. Maar misschien met een hoge output humbucker dat het niet zo veel meer uit maakt. Vandaar dat ik wat naar een zwaardere body neigde.

nevyn292
16 juli 2008, 15:29
Bedankt voor de reacties!!

Ik heb zelf een fender mex tele, maar die vind ik niet super strak als ik hem akoestisch beluister. Vandaar de twijfeling. Maar misschien met een hoge output humbucker dat het niet zo veel meer uit maakt. Vandaar dat ik wat naar een zwaardere body neigde.

en toch zijn low output pick-ups toch vaak strakker dan high output, maar je versterker doet ook een groot deel natuurlijk.

en als je echt strak wil moet je actief gaan

maar wil je alleen meer strakheid of wil je echt een zwaarder geluid? want een andere body gaat niet strakker worden maar geeft gewoon een ander geluid namelijk

G.G.
16 juli 2008, 15:45
Mattia heeft volgens mij nog een mahonie telebody liggen.?

Volgens mij ligt die body bij mij thuis, samen met een mooie top.

Jimwoud
16 juli 2008, 15:50
Volgens mij ligt die body bij mij thuis, samen met een mooie top.
Als je hem verkoopt, gaarne PM, hehe

no 1 hops
16 juli 2008, 16:35
praten we nu niet eigenlijk over een music man axis model?
(niet dat daar wat mis mee is)

Jimwoud
16 juli 2008, 16:59
praten we nu niet eigenlijk over een music man axis model?
(niet dat daar wat mis mee is)
Grappig dat je dat zegt inderdaad, maar vind een tele toch mooier. Lijkt er wel veel op inderdaad.