PDA

View Full Version : bas over geluidsbox



John whitefield
16 juli 2008, 10:59
Hey

Ik heb laatste een mooi basgitaar op de kop getikt. Alleen zonder speciale versterker ervoor. Nou weet ik dat het niet echt goed is om met een bas op een gitaar versterker te gaan. Maar kun je wel de bas aansluiten op een gewone geluidsbox. Ik heb het al geprobeerd maar alleen zacht klinkt het. Als hij ik hem harder zet dan komt er een vreemd geluid uit. Kan dit? en zal dit geen schade op langere termijn leveren?

John

DeiDRagonas
16 juli 2008, 13:38
Ik heb het al geprobeerd maar alleen zacht klinkt het. Als hij ik hem harder zet dan komt er een vreemd geluid uit. Kan dit? en zal dit geen schade op langere termijn leveren?

John

Wat voor vreemd geluid komt eruit dan als hij jij hem harder zet? En watvoor amp is het?

Ik persoonlijk wil GEEN bassen op mn gitaaramps aangesloten hebben, maar da's meer t zekere voor t onzekere nemen ofzo..

Grt Roy.

hansli
16 juli 2008, 13:39
Bedoel je een gewone hifi luidspreker?

Die geeft idd heel zacht geluid en is zo kapot vanwege de flexibele ophanging, en het rare geluid dat je hoort is de spreekspoel die buiten zijn magneetveld raakt.

DeiDRagonas
16 juli 2008, 13:41
OOHH!!

Over een hifi speaker!!??

Niet doen..

R

Blend
16 juli 2008, 18:51
het kan wel hoor, ik heb het zo vaak gedaan.. Over mijn Pioneer SX 450 bijvoorbeeld. 2 grote Philips speakers erop aangesloten, klonk als een bus!

hansli
16 juli 2008, 20:00
het kan wel hoor, ik heb het zo vaak gedaan.. Over mijn Pioneer SX 450 bijvoorbeeld. 2 grote Philips speakers erop aangesloten, klonk als een bus!

Het kan wel, maar ts beschrijft dat de speaker raar klinkt.
Ik zou het met mijn joekels van hifispeakers toch niet doen, kans op beschadiging is gewoon erg groot

Kaboemba
16 juli 2008, 21:27
het kan wel hoor, ik heb het zo vaak gedaan.. Over mijn Pioneer SX 450 bijvoorbeeld. 2 grote Philips speakers erop aangesloten, klonk als een bus!

Ik snap echt niet dat iemand dit soort "tips" post.
Je kan net zo goed zeggen dat je er prima 220 op aan kan sluiten.
En altijd klinkt het geweldig, bij een ander.

Als je nu zegt, het kan en het kan zelfs behoorlijk klinken, maar je moet het wel heel voorzichtig doen is het al heel anders.

panicchain
16 juli 2008, 22:15
Basspeakers en gitaarspeakers zijn oa van harder en stugger materiaal gemaakt.

HiFi speakers niet. Als je geen geld hebt voor een versterker, dan heb je waarschijnlijk ook geen geld voor een nieuwe HiFi..

Ace 1.15.19
16 juli 2008, 23:21
Ik persoonlijk wil GEEN bassen op mn gitaaramps aangesloten hebben, maar da's meer t zekere voor t onzekere nemen ofzo..
Kan het beschadigingen opleveren als je een bas over een gitaarversterker gooit? Kan die de lage tonen en de 'zware' trillingen niet aan? Ik snap dat er niet voor niets basversterkers zijn, maar ben gewoon benieuwd.

Han S
16 juli 2008, 23:34
Een versterker versterkt, dat is alles en volgens mij heeft een gitaarversterker geen last van een bas, het is de gitaarspeaker die niet is ontworpen voor het weergeven van de lage bastonen. Overigens gaan keyboards veel lager dan basgitaren, de lage E zit rond 41 hz op de bas en op de gitaar dus rond 82hz. Synths gaan veel dieper, wel tot beneden 20 hz.

Een hi fi speaker kan best wel tegen het weergeven van lage tonen, maar niet op een hoog volume en bovendien is een echte bas welke live wordt bespeeld vaal dynamischer dan het geluid wat op de gemiddelde CD staat. Dus je hebt die hi fi speaker binnen no time gesloopt en als hij niet verbrandt dan zal hij wel mechanisch sneuvelen.

Als je bas wilt spelen heb je gewoon een basversterker met een basspeaker nodig, al zal een gitaaramp met een basspeaker het ook wel doen. Mijn mooiste basgeluid kwam uit een gitaaramp van 1971.

Ace 1.15.19
16 juli 2008, 23:36
..., al zal een gitaaramp met een basspeaker het ook wel doen.
En als je bijvoorbeeld over een combo speelt? Kan dat geen kwaad? Ondanks dat het geluid hoogstwaarschijnlijk ruk klinkt natuurlijk.

Han S
16 juli 2008, 23:46
En als je bijvoorbeeld over een combo speelt? Kan dat geen kwaad? Ondanks dat het geluid hoogstwaarschijnlijk ruk klinkt natuurlijk.

Zolang het niet zo hard gaat zal het wel gaan, ik hoor ook gitaristen met een 4*12 op orkaansterkte en een berg laag voor de whoomp (metal) en dat blijft allemaal gaan.

Aan de andere kant had ik een nieuwe Hartke bascombo van 140 watt met een 15" aluminium speaker. Die heeft nooit de studio verlaten en wordt nauwelijks gebruikt, maar die speaker was al na een paar keer spelen gescheurd, grote radiale scheur in de alu conus. En geen garantie, nu zit er al 10 jaar een JBL in en die blijft het doen en klinkt ook beter.

Ik heb wel eens een hele avond bas gespeeld op een JCM800 met één 12" G65 er in, geen probleem, maar dat ging ook niet hard.

ACSlater
17 juli 2008, 09:30
Ik krijg begin augustus mijn bas binnen en ik ben van plan over mijn London City DEA 100 te gaan spelen aangesloten op een bascab. Geen denken aan dat ik over mijn gitaarcabs ga spelen. Ik ken een bassist die een simpele audioversterker (soort koffertje?) gebruikt over een 15 inch monitor. Klinkt best goed.

olyoung
9 augustus 2008, 20:50
Koop toch een kleine basversterker man; een Ashdown van 60 watt of een Roland. Je eindtrappen van je hifiversterker begeven het gewoon een keer plus dat het even goed gaat op je boxen en dan is het "POEF"" Want er is 1 feit : je wilt altyd wat harder.