PDA

View Full Version : Tremolo omlaag, G-snaar omhoog.



pjotr
16 juli 2008, 10:49
Hallo,
Ik heb een irritant probleem met de tremolo op mijn Stratocaster. Als ik de tremolo gebruikt heb (max. 1 toon lager) en weer terug kom op de normale stand, staat er schijnbaar meer spanning op de G-snaar. Deze klinkt hoger (vals), maar met een bend of 2 is het weer weg. De gitaar is al een keer naar een goede gitaarboer geweest die er een grafieten topkam en 2 grafieten stringtrees op heeft gezet. Het probleem lijkt de frictie te zijn? Maar wanneer alles al door grafiet vervangen is, wat is er dan nog aan te doen? Als er al een topic is waar hetzelfde probleem behandeld is, graag een linkje. Ik heb over dit probleem hier nog niets kunnen vinden.

jimihattricks
16 juli 2008, 10:52
grafieten zadels dan maar....?

:confused:

en de topkam is ook breed genoeg gevijld?

pjotr
16 juli 2008, 10:58
Het is allemaal door een pro gitaarbouwer gedaan. De topkam is helemaal op maat gemaakt.

humbucker
16 juli 2008, 12:11
en toch lijkt het mij aan de topkam te liggen :D

pjotr
16 juli 2008, 12:42
Is het mogelijk wanneer ik er een setje 0.09 op leg dat het dan minder is? Het zijn immers dunnere snaren.

bass blom
16 juli 2008, 12:52
Is het mogelijk wanneer ik er een setje 0.09 op leg dat het dan minder is? Het zijn immers dunnere snaren.

allicht de moeite om te proberen

snaarplukker
16 juli 2008, 13:16
Het is allemaal door een pro gitaarbouwer gedaan. De topkam is helemaal op maat gemaakt.
Ook een prof gitaarbouwer kan iets over het hoofd zien. ;)
Sleufje in de topkam toch iets breder maken en bij de zadels grafiet aanbrengen.

Cees

Orpheo
16 juli 2008, 15:45
absoluut topkam probleem. grafieten zadels helpen alleen tegen snaarbreken.

G.G.
16 juli 2008, 15:55
absoluut topkam probleem.

Of een braampje in de stringtree dat over het hoofd gezien is.

cruncher
16 juli 2008, 17:59
Waarschijnlijk heb je je tremelo plat op de body liggen. Daardoor krijgt je snaar of snaren niet de kans om weer op de normale positie/spanning terug te keren. Oplossing: je tremelo zwevend maken.

Ik heb hetzelfde probleem gehad....

G.G.
16 juli 2008, 18:00
Waarschijnlijk heb je je tremelo plat op de body liggen. Daardoor krijgt je snaar of snaren niet de kans om weer op de normale positie/spanning terug te keren. Oplossing: je tremelo zwevend maken.

Ik heb hetzelfde probleem gehad....

Da's een noodoplossing en pakt de oorzaak niet aan.

Ash ketchum
16 juli 2008, 18:11
Sleufje van de G-snaar op de topkam wijder maken. Probeer de G-snaar ook eens zonder stringtree. Snaren goed uitrekken, net zolang doorgaan tot de toonhoogte niet meer verloopt.

Speulert
16 juli 2008, 18:20
Waarschijnlijk heb je je tremelo plat op de body liggen. Daardoor krijgt je snaar of snaren niet de kans om weer op de normale positie/spanning terug te keren. Oplossing: je tremelo zwevend maken.

Ik heb hetzelfde probleem gehad....

Dit zou eerder een te lage spanning veroorzaken en dus niet eeen hogere toon

cruncher
16 juli 2008, 18:37
Dit zou eerder een te lage spanning veroorzaken en dus niet eeen hogere toon

Voor mij was het dè oplossing!(of noodoplossing als je het zo noemen wilt)

pjotr
17 juli 2008, 12:03
Ik heb het sleufje in de topkam wat breder gemaakt. Het probleem is echter de wereld nog niet uit. De tremolo gewoon niet gebruiken is natuurlijk een optie, maar dan is het wel jammer dat ik er zoveel geld aan heb besteed om het systeem te optimaliseren. Daarbij klinkt af en toe een zwengel aan die pook ook gewoon erg lekker. Ik word er een beetje moedeloos van :(. Ritueel verbranden is ook een optie, maar daar gaat m'n portomonnee niet mee akkoord.

pjotr
17 juli 2008, 14:55
Ik heb geconstateerd dat er ook frictie was tussen de snaren en de topkam. Hoe dit kan bij grafiet weet ik ook niet, ik dacht dat dat het juist tegen zou gaan. Maar goed, potloodslijpsel er tussen gedaan en het is stil. Geen frictie meer. Wel nog steeds hetzelfde probleem. Om nou de hele topkam zelf bij te vijlen lijkt me ook al zoiets, ik ben een leek in dit soort dingen en te bang dat ik er dadelijk teveel af haal. Ik vraag me ook af of dit uberhaupt helpt. Ik geef het op...

Ash ketchum
17 juli 2008, 18:40
Het kan veel helpen door de snaar even uit het slot te wippen en er wat droge zeep (van een stuk) in te smeren. Desnoods maak je de sleuf nog iets wijder door er met de D-snaar een paar keer doorheen te gaan. Frictie ontstaat doordat de sleuf te krap is.

pjotr
17 juli 2008, 18:50
Geloof het of niet, maar ik heb olie op de delen gedaan waar de snaren over bewegen, zadeltjes, topkam, stringtrees. Het werkt wel, al moet ik zeggen dat de combinatie grafiet/olie wel heel raar is. Ik hoor de snaren in ieder geval niet meer schuiven en de stemming blijft goed. Niet perfect, het geheel gaat nu ietsjes omhoog, maar acceptabel.

jaspie
17 juli 2008, 23:58
heb hetzelfde probleem. Gitaar bouwer heeft er al een paar keer mee geworsteld(stijlvorm) de snaargeleider staat nu redelijk omhoog en het lijkt nu mee te valle bij de G maar weg is het nog niet. Ik wel indd ook mijn trem plat op de body dus mss zwevend maken nog eens proberen