PDA

View Full Version : Attenuator



Nicolaas
16 juli 2008, 00:18
Mensen van de zomer ga ik een niewe buizen amp kopen, en om op me kamer
(waar ik het meest speel) nog een beetje te kunnen spelen wil ik er een
attenuator tussen zetten. Nou weet ik pas sinds kort van deze apparaten,
maar ik kan me voorstellen dat mensen ze haten of er van houden.

Mijn vraag is, werken ze een beetje? Zoja, wat zijn een beetje goeie
attenuators. THD Hot plate's?

Thanks!

MattellicA
16 juli 2008, 01:03
Natuurlijk werken ze, ze zijn ervoor gemaakt ;) Je kan je buizen mooi laten oversturen zonder doof te worden... Volgens mij is die THD een van de meest gebruikte ja..

Nielsje
16 juli 2008, 01:45
Ze werken wel, maar je moet ze niet teveel opdraaien, dwz: Een klein beetje dimmen werkt nog goed, maar vaak wordt het karakter erg minder als je ze teveel gebruikt.

een goeie attenuator is een Weber Mass.

Wat overigens ook veel wordt toegepast is een post phase inverter master toevoegen. Hierover kan je Chris (CMW amps) ff pm-en over info en eventuele kostprijs.

Je zou overigens ook een versterker kunnen kopen met een wat lager vermogen, alhoewel je een 10 watt versterker nodig hebt om 2x zachter te kunnen dan 100 W amp.

Rutger
16 juli 2008, 09:33
Attenuators werken thuis niet zo geweldig. Je verliest zoveel hoog dat het dof wordt, en van punch en dynamiek kun je ook niet meer spreken. Je kunt een en ander wel wat compenseren met je eq, maar het blijft een aftreksel van je oorspronkelijke geluid. Als je daarmee thuis kan leven is het prima natuurlijk

Attenuators zijn er vooral om live op aangenaam volume de juiste sound te krijgen.

yhcmarc
16 juli 2008, 10:30
Ik gebruik een Weber mass, thuis en op het podium, bevalt me prima dat ding.

Kim Wilson
16 juli 2008, 10:38
Attenuators werken thuis niet zo geweldig. Je verliest zoveel hoog dat het dof wordt, en van punch en dynamiek kun je ook niet meer spreken. Je kunt een en ander wel wat compenseren met je eq, maar het blijft een aftreksel van je oorspronkelijke geluid. Als je daarmee thuis kan leven is het prima natuurlijk

Attenuators zijn er vooral om live op aangenaam volume de juiste sound te krijgen.
Een grote buizenbak knijpen tot huiskamervolume, of dat nu met een attenuator of een MV is, gaat sowieso nooit klinken als op het podium. Die punch en dynamiek krijg je pas op hoog volume. Punch moet je voelen, en dat gaat niet op fluisterniveau.

vinni
16 juli 2008, 10:58
Heb er ook twee gehad.


Doe jezelf een lol en koop een kleine (5watt of minder) buizenampje.

Vinni

Rutger
16 juli 2008, 11:00
Buizenamps zijn sowieso niet bedoeld voor de huiskamer.
Tenzij je op een boerderij in de Achterhoek woont

Ibanez666
16 juli 2008, 11:05
Je kunt er ook buisjes in doen die minder versterking geven zodat je je amp harder kan zetten voor een zelfde volume met de originele buisjes.

Han S
16 juli 2008, 11:59
Het gehoor reageert niet via een rechte lijn, bij een zacht geluid horen we minder hoog en laag. Dus met een master volume zal je geluid maar weinig veranderen, uiteraard geen speakerverzadiging of een eindtrap die hoorbaar hard moet werken, maar die verschillen zijn niet zo erg groot.

Het is dus voornamelijk de beleving van een geluid en een hard geluid beleef je totaal anders dan een zacht geluid, ondanks dat het geluid op zich behalve in volume niet of nauwelijks verschilt.

Wordt hier met 'attenuator' een 'powersoak' bedoeld?

Harry
16 juli 2008, 12:18
jep .

Nicolaas
16 juli 2008, 13:26
Okay, nou daarom vraag ik er na. Zodat ik weet wat ik kan verwachten en zien wat het is.

Maar als ik er kleinere buizen in ga stoppen veranderd het geluid dan ook niet?

Han S
16 juli 2008, 13:59
Jawel hoor, kleinere buizen zullen anders klinken. Als je een powersoak achter die amp hangt dan wordt je vermogen voor het grootste deel omgezet in warmte en nog voor een klein deel in geluid. Je amp kan dan zwoegen en je maakt geen lawaai. Goed nadenken zal leiden tot de conclusie dat het eigenlijk onzin is, alsof je een Ferrari te snel vindt en dan maar gaat rijden met de handrem er op. Klein versterkertje van 5 watt en blazen met dat ding.

Nicolaas
16 juli 2008, 14:07
Jawel hoor, kleinere buizen zullen anders klinken. Als je een powersoak achter die amp hangt dan wordt je vermogen voor het grootste deel omgezet in warmte en nog voor een klein deel in geluid. Je amp kan dan zwoegen en je maakt geen lawaai. Goed nadenken zal leiden tot de conclusie dat het eigenlijk onzin is, alsof je een Ferrari te snel vindt en dan maar gaat rijden met de handrem er op. Klein versterkertje van 5 watt en blazen met dat ding.

sugesties? 1 die hard rockt

Han S
16 juli 2008, 14:11
sugesties? 1 die hard rockt

Ik kan je daar niet mee helpen, ik heb alleen grote amps. Maar ik heb ergens in begin jaren 90 een demo opgenomen voor de laatste CD van Pestilence (Spheres) en die mannen gebruikten voor het opnemen een heel klein Aria versterkertje en dat scheurde als een straaljager.

Nicolaas
16 juli 2008, 14:20
Okay, dank u! Ga ik wel even opzoek in de winkels!

Chris Winsemius
16 juli 2008, 14:33
Even ter info: bij het gross van alle buizen(gitaar)versterkers wordt het grootste gedeelte v/d vervorming in de fasedraaier (kleine buisje dat de eindbuizen aanstuurt) en 'n gedeelte v/d preamp gevormd (ruim 95%).

Doordat de meeste soaks de interaktie tussen de eindbuizen, uitgangstrafo en speaker behoorlijk aantasten zul je (zeker bij demping naar huiskamer-volume-nivo) veel dynamiek en hoge tonen gaan missen, afhankelijk v/d basis-kwaliteit v/e versterker geeft zo'n extra MV 'n prettiger en betaalbaarder resultaat.

5-15 Watt is enorm handig voor studio-werk (en veel gigs kan je al doen met 'n 10-30 Watt amp) maar in 'n gemiddeld ruitjeshuis krijg je nog steeds buren en/of politie aan de deur als je (bijvoorbeeld) je 5 Watter met 'n reguliere 12" speaker voluit zet.....

Probeer gewoon 'n aantal amps uit, zeker op verschillende volumes en met je eigen gitaar(/speakers). Kijk of je jouw sound er mee kunt maken en dan of dat op lagere volumes ook zo blijft. Kwaliteit v/d sound op lagere volumes wordt grotendeels bepaald door het circuit-ontwerp en de kwaliteit van bepaalde onderdelen.

jimihattricks
16 juli 2008, 15:17
sugesties? 1 die hard rockt

peavey royal 8

maar veel (budget)5watters hebben een 8 (of zelfs 6) inch speakertje, wat bij hoog volume altijd een beetje scheterig klinkt..

mijn Epiphone Valve Jr. doet het ook nog steeds prima als oefenamp thuis, ben er heel tevreden mee voor dat geld..

voor de rest maakt bijna iedereen tegenwoordig die dingen (Gretsch, Fender, Epiphone, Peavey, Crate (Blackheart)) om er maar een paar te noemen..

Nicolaas
16 juli 2008, 17:16
Even ter info: bij het gross van alle buizen(gitaar)versterkers wordt het grootste gedeelte v/d vervorming in de fasedraaier (kleine buisje dat de eindbuizen aanstuurt) en 'n gedeelte v/d preamp gevormd (ruim 95%).

Doordat de meeste soaks de interaktie tussen de eindbuizen, uitgangstrafo en speaker behoorlijk aantasten zul je (zeker bij demping naar huiskamer-volume-nivo) veel dynamiek en hoge tonen gaan missen, afhankelijk v/d basis-kwaliteit v/e versterker geeft zo'n extra MV 'n prettiger en betaalbaarder resultaat.

5-15 Watt is enorm handig voor studio-werk (en veel gigs kan je al doen met 'n 10-30 Watt amp) maar in 'n gemiddeld ruitjeshuis krijg je nog steeds buren en/of politie aan de deur als je (bijvoorbeeld) je 5 Watter met 'n reguliere 12" speaker voluit zet.....

Probeer gewoon 'n aantal amps uit, zeker op verschillende volumes en met je eigen gitaar(/speakers). Kijk of je jouw sound er mee kunt maken en dan of dat op lagere volumes ook zo blijft. Kwaliteit v/d sound op lagere volumes wordt grotendeels bepaald door het circuit-ontwerp en de kwaliteit van bepaalde onderdelen.

Thanks will do, kijken wat er van komt.

@ jimihattricks, budget is 2500 e. Dus moet goed komen.
Zat aan een mesa Lonestar special te denken.

En zo'n hot plate heeft niet veel zin dus.

Soundscape
16 juli 2008, 20:47
Zoals Chris ook al aangaf is een volledig opengedraaide 5 Watt versterker al (te) hard. Aangezien de meeste bekende en goede versterkers vrij veel vermogen hebben, is een attenuator naar mijn idee de beste manier om een buizenversterker te laten oversturen zonder dat je doof wordt en om een lekkere sound te krijgen. Attenuators zullen inderdaad wel iets van het geluid veranderen, maar ik denk dat het ook deels de subjectieve beleving is (hard geluid klinkt anders omdat het wat gaat vervormen en dat vinden veel mensen prettig klinken). Bovendien, de meeste pedalen beïnvloeden je sound ook (op manieren die niet bedoeld zijn), dus daarom denk ik dat een attenuator (voor thuisgebruik) zeker het overwegen waard is.

Ibanez666
17 juli 2008, 10:56
en anders koop je toch gewoon een overdrive/distortion??

Nicolaas
17 juli 2008, 12:20
Is wellicht ook een optie, wil iig het liefst wel een versterker met een goeie body. Niet 1 die 4 keer in m'n huidige fender past.

En wat zijn een beetje goeie zware distortions/overdrives?

Ibanez666
17 juli 2008, 12:50
Is wellicht ook een optie, wil iig het liefst wel een versterker met een goeie body. Niet 1 die 4 keer in m'n huidige fender past.

En wat zijn een beetje goeie zware distortions/overdrives?


Ik heb zelf goede ervaringen met de drives/distortions in mijn sig. Ik speel wel over een 1 kanaals amp (clean). Maar alles is natuurlijk erg persoonlijk. Over de MI Audio Crunchbox zijn de meesten hier het over eens dat het een goede is (maar niet voor metal) en de Fulltone DP-1 zijn de meningen verdeeld. Deze werkt alleen super als je hard speelt, dus dat is misschien geen goed idee voor jou. Met een TS-9 kun je niet snel fout gaan om een lekker randje aan je sound te geven. Ik zou zeggen tik tweede hands wat op de kop en ga lekker testen. Als je het goed aanpakt kun je diverse pedalen kopen, ruilen en weer verkopen zonder dat het je schokkende bedragen kost. Mijn hele set-up in mijn sig heeft me minder gekost dan wat jij als budget hebt, namelijk 2250 euro

Kim Wilson
17 juli 2008, 13:15
Een TS-9 op een cleane amp? Gaat dat wel klinken?

Ibanez666
17 juli 2008, 13:22
Een TS-9 op een cleane amp? Gaat dat wel klinken?


Dat klinkt als een klok. Nou eigenlijk meer als het licht oversturende kanaal van een buizenamp. Ik gebruik hem ook niet anders dan dat eigenlijk.

Nicolaas
17 juli 2008, 13:27
Het zal vast klinken, maar dan heb ik meer aan een crunch box dus. Wil namelijk wel een beetje fatsoenlijk Tool kunnen spelen en Guns 'n Roses.

Ibanez666
17 juli 2008, 13:31
http://nl.youtube.com/watch?v=zTdoq7FmLhQ

eerste gedeelte is met single coils, later met humbuckers

Zon crunch box koop je nieuw al voor ff meer dan 100 euro en tweede hands zon 80