PDA

View Full Version : waarom juist bassen?



gibsonfreak7
15 juli 2008, 22:08
hallow :)
kijk ik kan nu een slechte vraag hebben en ik weet niet of ze hier wel goed staat
maar ze gaat als volgt :Waarom bassen? wat trekt je zo hard aan en is het beter dan gitaar?
Ik speel zelf namelijk gitaar maar heb altijd problemen met solos te spelen en vantijd slaag ik gewoon een verkeerde snaar aan dankzij mijn te dikke vingers.
Het enigste wat mij tot nu toe heeft afgeschrokken om bas te spelen is dat je(in mijn ogen) minder zwaar kan gaan als een gitaar en minder hard boven de sound van een gitaar uitsteekt
maar klopt dit ook?
het spijt mij van de lijst vragen :)
groetjes

hansli
15 juli 2008, 22:26
hahahahh, wat een vragenlijst......

maar zo te zien ben je wel een echte gitarist, want je wilt harder dan de rest, er bovenuit steken.

bassisten vinden het juist leuk om er onderuit te steken......

en ook ik heb dikke vingers, en een dikke huid, heel goede eigenschappen voor bassisten......

verder moet het je natuurlijk liggen om een dienende rol te vervullen, samen met de drummer het voor de rest makkelijk maken, het gespreide bedje verzorgen zeg maar.....

als dat geen karaktereigenschap is zou ik niet bassen, maar ik ben dan wel weer heel eigenwijs en sturend in arrangementzaken en dergelijke, vind ik ook weer typisch bassistenwerk: de rest is lekker aan het uitvinden, en de bassist lijmt het aan elkaar, zo gaat het bij mij tenminste, en dat vind ik er zo mooi aan

gibsonfreak7
15 juli 2008, 22:31
het probleem is
ik heb meer bang dat ik daar maar voor de show ga staan
net als pete wentz van fall out boy(belediging voor basisten maar soit)
allesinds al bedankt voor de comment :)

Luke-wannabe
15 juli 2008, 22:52
Ik weet niet. Gitaar spelen en bas spelen is allebei echt super vet. Gitaar omdat je een leidende rol kunt spelen met mooie melodieën en harmonieën, maar bas omdat je lekker onder de gitarist kunt kruipen en lekker kunt grooven.
Maar als je zelf al aangeeft dat je graag boven de gitaar uit wilt komen, moet je niet gaan bassen, want dat gaat denk ik binnen een band alleen maar problemen opleveren.

Mr.Fingers
15 juli 2008, 23:07
Waarom bassen:

Je legt de groove, je bent samen met de drummer het ritmisch fundament van de band. Een gitarist (vooral dan de lead) versiert alleen maar hetgene wat jij opbouwt

Je hoeft niet zo in de schijnwerpers te staan, je bent het "stille" werkpaard op de achtergrond

Beter als gitaar is het niet, het is anders. Terwijl de gitarist z'n solo uit z'n gitaar perst, moet jij nog steeds superstrak de groove onderhouden, anders gaat de gitarist flagrant onderuit. Mensen gaan niet uit de bol omdat de gitarist/toetsenist een mooie solo speelt, maar ze gaan helemaal loos als jij een vette groove neerzet.


and remember: "Al soleert de gitarist nog zo snel, de bassist krijgt de grietjes wel :D"

gibsonfreak7
15 juli 2008, 23:11
Waarom bassen:

Je legt de groove, je bent samen met de drummer het ritmisch fundament van de band. Een gitarist (vooral dan de lead) versiert alleen maar hetgene wat jij opbouwt

Je hoeft niet zo in de schijnwerpers te staan, je bent het "stille" werkpaard op de achtergrond

Beter als gitaar is het niet, het is anders. Terwijl de gitarist z'n solo uit z'n gitaar perst, moet jij nog steeds superstrak de groove onderhouden, anders gaat de gitarist flagrant onderuit. Mensen gaan niet uit de bol omdat de gitarist/toetsenist een mooie solo speelt, maar ze gaan helemaal loos als jij een vette groove neerzet.


and remember: "Al soleert de gitarist nog zo snel, de bassist krijgt de grietjes wel :D"
oke fingers
bedankt dit is de druppel
moeha met mijn verjaardagcentjes van vandaag snel een P bassje van squier halen :)
THX guys !!

hansli
15 juli 2008, 23:45
en gefeliciteerd he.................

Spitfire
15 juli 2008, 23:59
Ik zei laatst nog tegen een vriend (een drummer) dat ik de basgitaar qua geluid veel mooier en vetter vind dan een gitaar. Dingen als slappen (Flea!) en spelen met een dikke fuzz erover (Stonerrock!) klinkt gewoon zo ongelooflijk dope... Ik wordt dr helemaal vrolijk van :D

Roro92
16 juli 2008, 09:57
Vergeet Flea maar in je eerste twee jaar of iets dergelijks hoor, zoals die gast speelt...

En jullie (gitaristen) weten allemaal veel meer over bassen dan ik, als bassist?! Ik zou graag op de achtergrond staan, ik zou er graag onderuit steken. Wow.

Mr.Fingers
16 juli 2008, 10:28
wij bereiden onze grapjes over bassisten altijd terdege voor. Wij dompelen ons helemaal onder in de wondere wereld van de flatwoundsnaren, Ampeg 8x10 cabinets,... :D

@T.S. Als je een Squier P-bass zoekt, kijk dan vooral naar de Standard (met jazzbasshals & jazzbrugelement) & Vintage Modified (Met seymour duncan element). De affinity's (herkenbaar aan gewoon P-bass ipv Precision Bass) zijn niet veel soeps

Roro92
16 juli 2008, 10:31
Kalmthout zeg je, ik ken daar nog wel een gitarist. Bekend met ene Pluymakkers?

Kim Wilson
16 juli 2008, 10:35
Vergeet Flea maar in je eerste twee jaar of iets dergelijks hoor, zoals die gast speelt...

En jullie (gitaristen) weten allemaal veel meer over bassen dan ik, als bassist?! Ik zou graag op de achtergrond staan, ik zou er graag onderuit steken. Wow.
Nou, jij misschien niet. Maar op bandfoto's zijn de bassisten er meestal gelijk uit te pikken. Grote, rustige kerels die niet zonodig op de voorgrond hoeven. En uitzonderingen daargelaten, maar vaak heeft een bassist aan een halve vierkante meter genoeg op een podium. :)

Roro92
16 juli 2008, 10:40
Nouja, ik hoef ook niet zonodig te rennen zoals jullie doen, maar een beetje lopen, contact houden met de drummer is toch wel lekker.

Groot en rustig ben ik wel, maar af en toe een leuk lijntje ertussendoor of een kleine solo is toch ook wel leuk ;).

bass blom
16 juli 2008, 10:42
ik ben gister naar een bascombo wezen kijken, helaas had tonika er maar 1 van de 4 waar ik naar wilde kijken.
thuisgekomen heb ik nog ff flink wat op de delta blues zitten knallen.
bassen is toch ook wel erg lekker hoor :cheerup:

Valentijn
16 juli 2008, 18:24
Nou, jij misschien niet. Maar op bandfoto's zijn de bassisten er meestal gelijk uit te pikken. Grote, rustige kerels die niet zonodig op de voorgrond hoeven. En uitzonderingen daargelaten, maar vaak heeft een bassist aan een halve vierkante meter genoeg op een podium. :)

mooie beschrijving zo Hans ;) (al kan ik ook goed uit de voeten als ik meer dan een halve meter tot mn beschikking heb. Maar dat hangt er echt van af of t nodig is)

Maar ik bas omdat ik t leuk vind en t geluid mooi. Verder past de rol van bassist mij ook goed

Kaboemba
16 juli 2008, 21:31
Waarom bassen ?

Omdat ik een heel beroerde gitarist ben, omdat de band een bassist nodig had, omdat het gewoon erg leuk is, omdat een bassist wel degelijk zwaar meetelt.

Eerlijk is eerlijk gitaar spelen vond ik altijd wat meer bieden, meer variatie, meer crea shit.
Maar naar verloop van tijd ben ik bassen steeds meer gaan waarderen en nu vind ik het zelfs mooier om te doen.
En zeg nu eerlijk zo'n mooie diepe bas daar kan geen gitaargeluid tegenop.

Btw bassen gaat me veel beter af.

Kaboemba
16 juli 2008, 21:32
Nou, jij misschien niet. Maar op bandfoto's zijn de bassisten er meestal gelijk uit te pikken. Grote, rustige kerels die niet zonodig op de voorgrond hoeven. En uitzonderingen daargelaten, maar vaak heeft een bassist aan een halve vierkante meter genoeg op een podium. :)

Tja maar ondedr de douche herken je de gitaristen weer makkelijk, die met die kleine pikkies.

panicchain
16 juli 2008, 22:11
Op cd is de bas misschien iets minder aanwezig op een doorgaanse stereo set.

Maar live is de basgitaar echt fundamenteel en toondragend. Een muur van geluid. Als de bas uitvalt, sta je als gitarist mooi voor lul.

ACSlater
17 juli 2008, 09:41
Ik moet altijd zo lachen als op het forum lees dat er eentje begint met bassen; "we zijn een band begonnen en we zijn met drie gitaristen en omdat ik de slechtste ben moet ik bassen". Zo herkenbaar... Het stomme is dat als je voor een goed bandgeluid gaat je beter de slechtste gitarist als 2e gitarist kunt gebruiken. Ik vind een goeie bas belangrijker dan een goeie ritmegitarist. Een slechte bassist die speelt alleen de grondtonen van een akkoord mee en dat is niks.

Kim Wilson
17 juli 2008, 10:06
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Slaggitaar maakt ook deel uit van de basis van de band. Ik ben ook slaggitarist bij ons, en samen met de bassist en de drummer zorgen wij voor de basis. Als daar één niet helemaal strak is, of dat nou de bassist is of de slaggitarist, ga je dat gelijk merken.

Roro92
17 juli 2008, 10:27
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Slaggitaar maakt ook deel uit van de basis van de band. Ik ben ook slaggitarist bij ons, en samen met de bassist en de drummer zorgen wij voor de basis. Als daar één niet helemaal strak is, of dat nou de bassist is of de slaggitarist, ga je dat gelijk merken.

Toch minder. Ik denk niet dat de slaggitarist zoveel invloed uitoefent op de ritmesectie, sorry.

Kim Wilson
17 juli 2008, 10:28
Ik weet wel zeker van wel, iig wel bij ons in de band. En hoezo sorry?

Mr.Fingers
17 juli 2008, 11:05
@Roro:Neen, die mens is mij helaas niet bekend.

http://www.youtube.com/watch?v=u_juH0AHvwk

Luister hier eens naar. De Bassist (Donald "Duck" Dunn) is quasi onzichtbaar, hij valt echt niet op achter "Double Dynamite" Sam & Dave, maar let eens op de groove die hij neerzet (vooral naar het midden toe, als hij solo gewoon z'n basslijntje doortrekt).

Enneh, Steve Cropper (gitaar) is hier echt wel strak aan het spelen. Hij "dubt" de baslijn gewoon in akkoorden, maar dat maakt alles tot een zeer strak geheel!

Kaboemba
17 juli 2008, 13:20
Ik moet altijd zo lachen als op het forum lees dat er eentje begint met bassen; "we zijn een band begonnen en we zijn met drie gitaristen en omdat ik de slechtste ben moet ik bassen". Zo herkenbaar... Het stomme is dat als je voor een goed bandgeluid gaat je beter de slechtste gitarist als 2e gitarist kunt gebruiken. Ik vind een goeie bas belangrijker dan een goeie ritmegitarist. Een slechte bassist die speelt alleen de grondtonen van een akkoord mee en dat is niks.

Ho ho dat ligt er maar aan waarom je de slechtste gitarist bent, of waarom je dat zelf vind.
En dat verhaal over alleen de grondtonen spelen is ook prima te verdedigen, als je namelijk zegt dat je sober wilt spelen ben je al een heel end :p

Ik bleek gewoon een veel betere bassist dan gitarist te zijn.
Voordat ik gitaar ging spelen was ik drummer, het drummen en gitaarspelen hebben mijn bassen positief beinvloed en bovendien snap ik zowel de drummer als de gitarist. Alleen dat is al een flinke stap.

Liquid_Metal
17 juli 2008, 15:45
De basist van mijn band is van oorsprong gitarist (doet dat ook nog steeds) maar het passen past hem gewoon vele malen beter: hij houdt niet van soleren, is rustig, passief en "speelt wel lekker mee". Wij noemen dit dan ook de "bassistmentaliteit" (misbruikend als ie weer ns geen mening heeft :P). De band heeft twee sologitaristen (waar ik er eentje van ben) en zonder basis (drum&bass) raken we grandioos de weg kwijt. Als ik soleer moet er niet te veel (niets?) fout gaan in het ritme want dan weet ik het ook niet meer :P. En er gebeurt bij ons nogal veel in het ritme...
Zonder drums en bas wordt het, juist doordat er in de lead zoveel gebeurt, vaak onoverzichtelijk.
Zoals al eerder is gezegd moet bassen je uiteraard wel liggen. Het is erg irritant als een bassist te hard staat en gekke dingen gaat doen :P.
Wat ik altijd erg gaaf vindt is het verschil van het gevoel van een riffje zonder en met bass. Zonder bas heeft het altijd een stuk minder diepgang, hoewel je de bas niet eens zo goed hoort :D

Bij het spelen van riffs laten wij de bas vaak de grondtonen accentueren zodat er een mooi geheel ontstaat. Een goede bassist speelt overigens in harmonie met de drummer (meestal de bass-drum, luister bv maar ns naar de typische pink-floyd groove). Als je dat als bassist doet speel je dus bij voorbaat al iets anders dan de gitarist.

hansli
17 juli 2008, 17:08
Het belang van de bas in een band hoor je het mooist als je de bas even weglaat: de muziek komt los van de aarde, zogauw de bassist weer invalt is de connectie er weer.

Bassen en zingen vind ik in een band het leukst om te doen, de eerlijkheid gebied dat ik wel een matige gitarist ben, maar ik ben wel echt begonnen met de bas, en niet omdat niemand anders het wilde.

De bassist is heel vaak de leider op de achtergrond, de informele leider zoals het in de psychologie wel genoemd

Luke-wannabe
17 juli 2008, 17:58
Ik geloof eigenlijk niet dat de bassist per sé een leider is. Misschien is dat bij sommige bands anders, maar het is gebruikelijk dat de drummer het zootje leidt, zo is dat bij mijn band in ieder geval wel.

Smits
17 juli 2008, 18:38
Hoe de rollen in een band zijn is volgens mij meer afhankelijk van persoonlijkheid en niet van instrument. Bij ons in de band gaat het om de muziek als totaal plaatje en niet om egotripperij en boven de rest uit komen. Wij maken metal en zitten momenteel zonder bassist en dat mis je echt heel erg. Voor de riffs die ik speel zijn bas en gitaar even belanrijk. Alsof ze elkaar aanvullen. Van een ondergeschikte rol is geen sprake.

Luke-wannabe
17 juli 2008, 19:16
Dat klopt maar in Jams etc is het toch fijn als er iemand een leiding neemt. Maar ik kan me voorstellen dat er in Metal weinig ruimte is om te jammen. Er zijn nou niet echt 'metal standards' zoals je dat in rock, blues en jazz wel hebt.

Liquid_Metal
17 juli 2008, 20:37
In metal wordt idd nauwelijks gejamd, zeker niet zoals dat in blues en jazz wordt gedaan. Uiteraard heb ik met mijn band wel 'brainstorms' maar das anders.
In mijn band leidt ik (gitaar en 1e zang) de boel wel min of meer, maar dat komt meer door mijn persoonlijkheid dan door mn positie (de positie komt ook door de persoonlijkheid :P).
Bassist en drummer vormen het wegdek waarover de gitaar/toetsen/zang mogen scheuren. Zonder wegdek valt er niet te scheuren. De bas en drum zorgen voor de structuur van het nummer, die (zeker in solo's) nog wel ns onduidelijk kan zijn.

Spitfire
17 juli 2008, 20:51
Op cd is de bas misschien iets minder aanwezig op een doorgaanse stereo set.

Maar live is de basgitaar echt fundamenteel en toondragend. Een muur van geluid. Als de bas uitvalt, sta je als gitarist mooi voor lul.

*kuch* white stripes en black keys *kuch*

Luke-wannabe
17 juli 2008, 20:53
Dat klinkt dan in principe ook nergens naar.

pueblo
17 juli 2008, 21:19
Op cd is de bas misschien iets minder aanwezig op een doorgaanse stereo set.

Maar live is de basgitaar echt fundamenteel en toondragend. Een muur van geluid. Als de bas uitvalt, sta je als gitarist mooi voor lul.

ik heb live ook al eens gehoord dat de bas te luid stond
je hoorde echt geen gitaar, de gitaristen stonden er precies voor de show

Roro92
17 juli 2008, 21:35
En dan is de kans groot dat het fout gaat, want de gitaristen hebben dan geen basis meer.

Het ritme gaat eruit, jullie hebben geen referentie meer en blaaaam :D.

ACSlater
18 juli 2008, 10:10
Ik geloof eigenlijk niet dat de bassist per sé een leider is. Misschien is dat bij sommige bands anders, maar het is gebruikelijk dat de drummer het zootje leidt, zo is dat bij mijn band in ieder geval wel.

De meeste drummers hebben geen idee van akkoordenschema's enz. de meest muzikale persoon leidt vrijwel altijd. Dat kan de drummer zijn maar niet meestal denk ik.

Kim Wilson voelt zich als ritmegitarist op z'n tenen getrapt (jk) maar ik blijf van mening dat een strakke bassist belangrijker is dan een strakke ritmegitarist. Het liefst beide natuurlijk superstrak :)

Kim Wilson
18 juli 2008, 10:20
Nee, ik voel me niet op mijn tenen getrapt. Maar als je machine van de band bestaat uit drums, bas en rhythmgitaar, moeten alledrie gewoon strak zijn. Elk rammeltje in die machine ga je horen.

Het maakt ook eigenlijk niet uit, als band moet je gewoon strak spelen, niemand uitgezonderd. En als er iemand (wie dan ook, solo- of slaggitarist, bassist, drummer of zanger) er in om zit te harken, zal het nooit een strak geheel worden.

Wel ben ik van mening dat een drummer de structuur van het nummer moet kennen. Ik drum zelf ook, en ik heb het voordeel dat ik ook gitaar speel. Heb je dat niet, moet je tellen. Het werkt niet om één leider te hebben waar iedereen achteraan hobbelt, want dan loop je altijd achter de feiten aan.

Luke-wannabe
18 juli 2008, 12:20
De meeste drummers hebben geen idee van akkoordenschema's enz. de meest muzikale persoon leidt vrijwel altijd. Dat kan de drummer zijn maar niet meestal denk ik.
Ikke wel :D Dus misschien dat het daarom bij ons zo gaat.

gecko84
18 juli 2008, 12:55
Als je het mij vraagt is het nogal afhankelijk van de band en de soort muziek wie er qua melodie en/ritme de leiding heeft.

Bij veel reggae bands dient de gitaar juist als ritme-instrument, waardoor de bas veel meer de melodielijn neerzet.
Volgens mij gebeurt dit ook veel bij funk (oude albums van the red hot chillipeppers bijvoorbeeld).

Bij mijn band proberen we altijd een zo interessant mogelijke harmonie te creeeren en toch een strak geluid neer te zetten.
Dit betekent dat de bas soms de gitaarriffs volgt maar net zo vaak wordt er juist iets heel anders gespeeld dan wat de slag- en leadgitaar spelen.

Kaboemba
18 juli 2008, 13:17
Nee, ik voel me niet op mijn tenen getrapt. Maar als je machine van de band bestaat uit drums, bas en rhythmgitaar, moeten alledrie gewoon strak zijn. Elk rammeltje in die machine ga je horen.

Het maakt ook eigenlijk niet uit, als band moet je gewoon strak spelen, niemand uitgezonderd. En als er iemand (wie dan ook, solo- of slaggitarist, bassist, drummer of zanger) er in om zit te harken, zal het nooit een strak geheel worden.

Wel ben ik van mening dat een drummer de structuur van het nummer moet kennen. Ik drum zelf ook, en ik heb het voordeel dat ik ook gitaar speel. Heb je dat niet, moet je tellen. Het werkt niet om één leider te hebben waar iedereen achteraan hobbelt, want dan loop je altijd achter de feiten aan.

Eens, het zou mooi zijn als een drummer wat meer melodisch en akkoordisch (ik moet het toch wat noemen) onderlegt is.
Tellen ? neuh daar doe ik niet aan, en dan kan het wel is mis gaan jammer dan.
Zodra ik moet gaan tellen stop ik er mee, ik zit potdomme niet op school. Spelen wil ik spelen.

Kim Wilson
18 juli 2008, 13:20
Eens, het zou mooi zijn als een drummer wat meer melodisch en akkoordisch (ik moet het toch wat noemen) onderlegt is.
Tellen ? neuh daar doe ik niet aan, en dan kan het wel is mis gaan jammer dan.
Zodra ik moet gaan tellen stop ik er mee, ik zit potdomme niet op school. Spelen wil ik spelen.
Ja, tellen doe ik ook niet. Ik ben echt een gevoelsdrummer/-muzikant. Dat kan weleens problemen opleveren met vreemde maatsoorten, maar dat is dan maar zo. Dan luister ik het nummer gewoon heel vaak, en probeer mee te tikken, en dan lukt het wel. Als ik het gevoel maar heb. :)

Liquid_Metal
18 juli 2008, 14:28
Hehe onze drummer moet wel tellen. Riffs met bv 6/8;6/8;7/8;/8/8 en dan weer opnieuw komen maar al te vaak voor en die zijn op melodie erg lastig om bij te houden. Als ik ze zelf speel en de weg kwijtraak zijn ze ook moeilijk op te pikken. Onze bassist doet nauwelijks aan tellen en heeft er dus een stuk meer moeite mee dan de drummer, die wel érg bewust aan het tellen is :P. Maar das meestal vooral de eerste paar keer. Als we zo'n riff in een nummer geimplementeerd vaak hebben gespeeld gaat het uiteraard al meer op gevoel.
Punt is dat je veel muziek goed op gevoel kunt spelen. Pas als er dingen gespeeld worden die tegen het gevoel indruisen (13/8 anyone? :P) wordt het handig om te tellen. Ik kan iig op gevoel een 13/8 maar niet bijhouden.

Mr.Fingers
18 juli 2008, 14:40
zolang de maatsoorten niet te extreem zijn, is het nog best te doen om op gevoel te bassen. Een easy baslijntje in 5/4 is al goed voor me erg geconcentreerd te houden (Take Five - Dave Brubeck is een goed voorbeeld)

Dekkz0r
18 juli 2008, 15:17
De meeste drummers hebben geen idee van akkoordenschema's enz. de meest muzikale persoon leidt vrijwel altijd. Dat kan de drummer zijn maar niet meestal denk ik.


Nee idd, bij ons is het juist andersom, mijn zangeres en ik(gitarist dus, de enige trouwens) nemen eigenlijk altijd de rest op sleeptouw, als er iets nieuws is komt dat 9/10 keer bij ons vandaan, en daarna word het fundament gelegd (bas, drum). Voordeel hiervan is denk ik dat je meer vrijheid hebt in je creativiteit...

En inderdaad komt dit denk ik grotendeels omdat wij wellicht wat Muzikeler zijn, al heeft dat ook weer veel met ervaring te maken.

Saf
18 juli 2008, 21:55
wij spelen ierse folk, vind mij zelf een middelmatige bassist doe weinig anders dan wat quinten of halve toonladdertjes maar je maakt zeker in de folk hiermee wel het totaal geluid van de band. Ik denk dat je in onze band de gitaar minder snel zult missen dan de bas.

en wie de band op sleeptouw neemt is in een live setting bij ons het vaakst de zanger of de drummer omdat ee nvan beide vaa kbepaald wanneer we invallen of stoppen etc etc.

Ik snap vrij weinig tot niets van muziektheorie en hetzelfde geld voor 6 va nde 8 mensen in onze band, dat geeft vooral met het bewerken van tradionals wel eens leuke situaties. dat we drie man proberen uit te leggen hoe we een overgang kunnen opleuken en elkaar niet snappen. Pas als we het dan een keertje spelen op bijvoorbeeld de manier zoals ik het bedoel, blijkt dat de violist en banjospeler eigenlijk hetzelfde bedoelde.

Het belangrijkst voor mij is dat ik een grote berg lol heb in het maken van muziek en i kben van mening tot het totaal geluid wat als band neerzet 100 maal belangrijker is dan je indivudiele kwaliteiten als muziekant.

Overigs heb ik als bassist aan een vierkante meter niet bepaald genoeg. Geef ons maar een groter podium en laat ons maar los.

Demonturtle
18 juli 2008, 22:44
Waarom bassen? Heel simpel, bas hoor je niet, bas voel je.
En dat bassisten maar een brave stille rol moeten vervullen is complete bullcrap. Ik persoonlijker ben actiever dan onze gitaristen (ook al neem ik ook de zang op mij). Een stevige groove leggen en de backbone van je band zijn is zeer belangrijk, maar het is niet omdat je geen zes snaren hebt dat je je af en toe is niet mag laten gaan verdorie! :satisfie:

Kim Wilson
18 juli 2008, 22:56
Ik heb ook niet gezegd dat de bassist de rustigste móet zijn, maar het valt op dat dat bij de meeste bandjes wel zo is. Dat jij dat niet bent, is je alleen maar te prijzen. Lekker anders dan de rest. :)

Saf
18 juli 2008, 23:04
dat klopt dan wel weer in de meeste bands is de bassist de rustigste. In nagenoeg elke band de verstandigste!

hansli
19 juli 2008, 00:45
dat klopt dan wel weer in de meeste bands is de bassist de rustigste. In nagenoeg elke band de verstandigste!

hehehehehehehhh........ op zich klopt het wel wat je zegt, maar naast deze eigenschappen heb ik ook nog de grootste bek, ik kan de zaak heel makkelijk sturen, en dat wordt zeer gewaardeerd....................

bassist zijn is een roeping! :hippie:

Mephistocles
19 juli 2008, 11:31
Hehe onze drummer moet wel tellen. Riffs met bv 6/8;6/8;7/8;/8/8 en dan weer opnieuw komen maar al te vaak voor en die zijn op melodie erg lastig om bij te houden. Als ik ze zelf speel en de weg kwijtraak zijn ze ook moeilijk op te pikken. Onze bassist doet nauwelijks aan tellen en heeft er dus een stuk meer moeite mee dan de drummer, die wel érg bewust aan het tellen is :P. Maar das meestal vooral de eerste paar keer. Als we zo'n riff in een nummer geimplementeerd vaak hebben gespeeld gaat het uiteraard al meer op gevoel.
Punt is dat je veel muziek goed op gevoel kunt spelen. Pas als er dingen gespeeld worden die tegen het gevoel indruisen (13/8 anyone? :P) wordt het handig om te tellen. Ik kan iig op gevoel een 13/8 maar niet bijhouden.
Rythm is the key. Kijk maar naar Dave Drubeck. Door een lekker pakkend ritmetje kan hij er zelfs 7/8 maten uitgeperst krijgen. Gewoon goed oefenen met een lekker ritmetje en de maatsoort verdwijnt, en alleen geoefende luisteraars horen dan nog de maatsoort.

Ik kan het ook niet btw. Dus klets ik weer een eind raak. Denk ik.

Valentijn
19 juli 2008, 14:15
Als je het mij vraagt is het nogal afhankelijk van de band en de soort muziek wie er qua melodie en/ritme de leiding heeft.

Bij veel reggae bands dient de gitaar juist als ritme-instrument, waardoor de bas veel meer de melodielijn neerzet.
Volgens mij gebeurt dit ook veel bij funk (oude albums van the red hot chillipeppers bijvoorbeeld).



ik raad je aan om nog wat meer reggae en funk te gaan luisteren.... dit zijn stijlen die juist heel erg gedragen worden door bas, ook al is het een wat melodieuzere lijn die veel gespeeld wordt

Thundermane
19 juli 2008, 22:22
hallow :)
kijk ik kan nu een slechte vraag hebben en ik weet niet of ze hier wel goed staat
maar ze gaat als volgt :Waarom bassen? wat trekt je zo hard aan en is het beter dan gitaar?
Ik speel zelf namelijk gitaar maar heb altijd problemen met solos te spelen en vantijd slaag ik gewoon een verkeerde snaar aan dankzij mijn te dikke vingers.
Het enigste wat mij tot nu toe heeft afgeschrokken om bas te spelen is dat je(in mijn ogen) minder zwaar kan gaan als een gitaar en minder hard boven de sound van een gitaar uitsteekt
maar klopt dit ook?
het spijt mij van de lijst vragen :)
groetjes
Geloof me, de bassist in mijn band komt er TE vaak boven uit.
Als bassist kun je er echt wel bovenuit komen!
Zelf vind ik bassisten maar luie donders :D
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
En ja hoor kom dan maar met, ja maar de snaren zijn heel dik!
Care het zijn er meestal maar 4, daarnaast speel ik 7snarig en daar heb je ook een dikkere snaar.
Maarja, leuk dat ik nu bassistjes zit uit te lokken :satisfie:
Ik ben wel blij dat ik gewoon elektrisch gitaar speel inderdaad, kun je meer mee, anderzijds kan een basgitaar wel sick klinken als je het goed weet te brengen.
Neem nou bijvoorbeeld de break van Hammer Smashed Face van cannibal corpse, dat stukje is gewoon subliem!
Daarnaast heb je ook gewoon belachelijk snelle bassisten zoals John Campbell van Lamb of God.

Oh ik weet wel een uitdaging voor de bassisten hier:
Speel muziek van meshuggah en dan met name het nummer Combustion of het nummer Bleed.

Thundermane
19 juli 2008, 22:32
dat klopt dan wel weer in de meeste bands is de bassist de rustigste. In nagenoeg elke band de verstandigste!
Weet niet of ik het daar mee eens ben :)
Sowieso zie ik rustig en verstandig niet met elkaar in verband, als je je mond niet opentrekt word niemand blij.
Het is eerder verstandig om zoveel mogelijk te overleggen in een band.
Maarja in mijn punkband is de bassist absoluut het meest rustig, en niet persé het meest verstandig, sterker nog ik hoopte dat hij wat vaker zei wat hij dacht.
De bassist in mijn metalband daarintegen, is net zo koppig en bot als ik, maar samen komen we tenminste wel en daar komt ie: verstandig tot overeenstemmingen.

Valentijn
19 juli 2008, 23:59
ik snap niet al te veel je posts... ga er dus ook maar niet op in

Mr.Fingers
20 juli 2008, 10:59
...
Zelf vind ik bassisten maar luie donders :D
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
...
Maarja, leuk dat ik nu bassistjes zit uit te lokken :satisfie:
...

Ik heb 1 afkorting voor je, en 1 artiest:

STFU!!! en James Jamerson


(zoek die mens is op op youtube, en je zal zien dat bassisten geen luie donders zijn)

Thundermane
20 juli 2008, 11:22
Ik heb 1 afkorting voor je, en 1 artiest:

STFU!!! en James Jamerson


(zoek die mens is op op youtube, en je zal zien dat bassisten geen luie donders zijn)
Dude ik zei toch dat ik maar wat zat uit te lokken, vreemd dat het dan nog werkt ook :p
Ik zei eigenlijk nog best wel zinnige dingen hoor :satisfie:
Was gewoon een grap dus ¬¬
Maarja om toekomstig gesteggel te voorkomen: het algemene beeld onder mensen is dat gewoon gitaarspelen indrukwekkender is dan basgitaar spelen, daarom vandaar mijn nog al bijdehandte grap, didn't mean no harm!
Maar als ik wat zoek van james jamerson vind ik alleen documentaires en mensen die hem coveren :p heel vervelend.

Mr.Fingers
20 juli 2008, 11:48
Ja, omdat er van Jamerson amper live-footage bestaat (in beeld dan). Hij was studiobassist bij het Motown-label, en kwam bijgevolg niet echt buiten met z'n muziek.

Als j'm echt wil horen/zien:

Horen: http://www.youtube.com/watch?v=uCrO3iVWZE8
http://www.youtube.com/watch?v=LLPVqlSw_l4

Zien: http://www.youtube.com/watch?v=Y9KC7uhMY9s

Liquid_Metal
20 juli 2008, 12:08
Mijn bassist is wel een luie donder en juist daaróm is hij onze bassist ;). Hij voegt een stukje rust toe aan het chaotische/manische gepingel van de twee leadgitaristen. Tuurlijk zijn niet alle bassisten lui (bv Mark King, Flea, Dick Lövgren) maar vaak hebben bassisten een relaxte lijn en dáárom zijn ze lui. Jullie moeten niet vergeten dat de positie iemand aantrekt die lui is. En als de positie van bassist niet rustig is (bv Meshuggah) dan zal de bassist dus wss ook geen lui persoon zijn ;).
Natuurlijk kan een luie bassist (die dus relatief eentonige en vlakke baslijnen neerzet) vervangen worden door een actieve bassist en die zal dan veel veelzijdigere en actievere lijnen neerzetten. Maar meestal vraagt een band (met een bepaalde muziekstroming) om een bepaald soort bassist en zal dus daaraan voldaan worden (een luie of niet-luie bassist). Ik denk dat de meeste bands en muziekstromingen geen actieve bassist vereisen en dat dáár het 'vooroordeel' "bassisten zijn lui" vandaan komt.

Valentijn
20 juli 2008, 13:04
je bent fan van meshuggah hč?

zo moeilijk zijn die partijen namelijk niet... t is een ritmisch trucje wat op verschillende manieren aangepakt wordt. Zijn partijen stellen niet zo heel veel voor

Liquid_Metal
20 juli 2008, 17:24
Haha twas meer om even aan te geven dat bassisten zoals Lövgren vrij actieve partijen spelen. Ik vind Meshuggah zeker lekker klinken maar heb eerlijk gezegd nog te weinig ervaring met hun muziek om mezelf tot fan te mogen rekenen ;).

Thundermane
20 juli 2008, 19:58
Haha twas meer om even aan te geven dat bassisten zoals Lövgren vrij actieve partijen spelen. Ik vind Meshuggah zeker lekker klinken maar heb eerlijk gezegd nog te weinig ervaring met hun muziek om mezelf tot fan te mogen rekenen ;).
Ik ben zelf ook wel dol op Meshuggah en ik denk dat die band zeker wel waarde heeft wat betreft bassisten!

panicchain
23 juli 2008, 18:31
ik heb live ook al eens gehoord dat de bas te luid stond
je hoorde echt geen gitaar, de gitaristen stonden er precies voor de show

Zo is er op elke uitspraak wel een voorbeeld te noemen die die uitspraak tegenspreekt.

Als je je hersens gebruikt snap je best wat ik bedoel.

vincent136
27 juli 2008, 14:50
Hehe, wat 'n toppic, heerlijk... 8-)

Maargoed, over dat bassisten vaak een rol hebben die niet opvalt en er toch is heb ik ook nog wel een leuk verhaaltje..

Laatst op onze vaste open sessie waar we vaak spelen wouden er een aantal mensen spelen die ik er nog niet eerder gezien had, afijn, dat gebeurde dus ook. de 2 gitaristen waarmee ik vaak speel verdwenen van het toneel, een andere drummer, een vreemde toetsenist en een onbekende zangeres. de gitarist/zanger die er bijna altijd wel speelt heeft normaal de leiding, want anders solereert men toch altijd door..

Het ging zo: bluesje in A, dat ritme van Manish boy van muddy waters en die vrouw ging er dan een bluestekstje over heen zingen. Dat mens trok d'r strot open, er kwam toch een herrie uit, wat vreselijk.. de slag gitarist ging al snel op de loop, de drummer was strak, maar o zo degelijk.. maar opzich is dat wel oke voor een sessie. Maargoed, de slaggitarist werkte me wel op de zenuwen, en de 1e solo kwam, een andere gitarist gaat los, jeemig.. hield gewoon niet meer op. en omdat ze volgens mij niet echt sessie ervaring hadden stopte ie niet en de zangeres zette ook niet in.. dus ik maar de leiding nemen, wat ik eigenlijk nooit doe. Vrouwtje weer zingen, bla bla, toen ging de slaggitarist soleren, zelfde probleem, toen kwam er nog een saxofoniste, die wou elke keer soleren en alles ging door elkaar, een toetsenist speelde mee en die speelde een totaal ander ritme dan dat ik deed, afijn, na 10 minuten het zelfde deuntje te hebben gespeeld was ik het wel zat. Maar denk je dat ze oog voor je hebben? nope. na 4 keer omkijken kreeg ik de drummer zover dat hij doorhad dat we moesten stoppen, en opeens, boem bats was het ook stil...

Vervelend is dat, mensen die alleen maar bezig zijn met hun eigen instrument. maar aan de andere kant wel humor, ik stak m'n lange bashals in de lucht en ging iedereen wat inseinen, en waarempel, ik kreeg het nog stil ook.

Gelukkig gingen ze ook weer weg en kwamen er weer wat bekenderen spelen. Het is frustrerend om 10 minuten heeel strak een simpel kut deuntje van 3 noten te spelen omdat anders iedereen onderuit gaat. je doet het wel, omdat je toch wel in zo'n jam sessie de leider bent. Maar het is toch wel fijn als je mede muzikanten jou ook oppakken, zodat je ook lekker er tussen door kunt spelen en licks kunt gebruiken, dat maakt het wel zo leuk..

Hehe, je beleeft wat op sessie's soms. Een vrouw met ballen achter de drums bij een rock&roll jam die 2 keer zo snel eindigt als dat ze begint, das ook humor.. sta je daar als bassist, je moet wel met d'r mee anders loopt het niet gelijk. Maar gewoon doorspelen, niets van de bassist aantrekken, haha

Liquid_Metal
27 juli 2008, 15:53
Ik ben zelf bandleider en denk dat ik goed naar de anderen in de band luister. Ik doe 1e zang en 1e gitaar (de andere gitarist doet eigenlijk ook 1e gitaar :P) maar ik heb meestal de touwtjes in handen. Als dat niet zo is heeft de 2e gitarist dat. En het leidinggeven maakt enorm uit. Er is gewoon een dirigent nodig.
Het werkt alleen inderdaad totaal niet als mensen alleen op hun eigen instrument letten. Wij spelen (bijna) geen improvisaties maar ook in bestaande nummers is het heel belangrijk om naar elkaar te kijken/luisteren en op elkaar te reageren. Onze bassist doet dat goed en heeft een passieve rol, de drummer heeft er soms nog wel moeite mee (vooral het kijken).
Als onze bassist niet meedoet verliezen onze nummers rust en structuur en wordt het al gauw een puinhoop. Absoluut nodig dus, die jongen :D

Thundermane
27 juli 2008, 19:07
Mooie verhalen komen hier langs!!! :D
Dat van Vincent herken ik weinig, misschien omdat ik het geluk heb dat ik niet de gene ben die orde houd.

Binne mijn punkband ben ik eigenlijk de gene die het minst te zeggen heeft, maar goed ook want ik zou er puur metal van maken als het aan mij lag.
Ik heb moeite om punksolotjes te maken omdat ik niet direct met schalen werk.
En altijd blijkt in één keer weer dat ik minimalistischer moet spelen binnen het punkbandje. Dit is erg moeilijk als je van oorsprong metalgitarist bent die zo complex mogelijke stukjes, maar die ik nog net kan spelen, schrijf.
Ik ben dan niet persé de stilste in de groep, dat is de bassist, maar die doet z'n werk prima, en is redelijk strak op wat valse noten na.
Maarja, ik vind het wel best om binnen het punkbandje weinig te zeggen, al willen zij juist dat ik mijn mond meer open trek, maarja zoals ik al zei dan hou je geen punk meer over.
Voor de rest erg gemoedelijk, mede omdat er grote leeftijds verschillen zijn: 38, 28, 25, 18.
We hebben alleen zo af en toe dat de drummer en frontman zitten te miepen over kleine dingetjes, kan soms 2 uur duren.

Binnen mijn metalband is het een ander verhaal.
Dat is een groep leeftijdsgenoten en het merendeel van de band bestaat uit koppige mensen die allemaal zo hun mening hebben over van alles.
Daarnaast heeft iedereen binnen de metalband ook veel persoonlijke problemen die er vaak voor zorgen dat we minder kunnen oefenen.
Muzikaal gezien zitten we wel ongeveer op één lijn, maar niet helemaal.
De één wil puur melodische/harmonische muziek maken, de ander wil metal up-your-ass maken die bestemd is voor Pits.
Ik wil het allebei maken.
Echter vind ik soms de ideën van anderen dan weer erg afgezaagd of klinkt het niet evil genoeg naar mijn idee. :D
Veel gesteggel in elk geval.
Maarja, is trouwens wel grappig mijn metalband heeft dus 2 bassisten.
Een van de bassisten is heel goed en strak maar trekt zijn mond niet open, erg jammer dus.
De andere bassist trekt zijn mond misschien net iets te vaak open :p maar die is muzikaal minder ervaren, echter is hij weer goed in het maken van promotiemateriaal.
Iets waar iedereen in mijn metalband naar mijn idee te kort heeft: motivatie.
Ik zie het maar zo, mijn metalband is iets waar ik flink aan moet werken.

barno
31 juli 2008, 17:31
net even wat doorgelezen hier: interessant topic

het is hier al gezegd maar maar misschien helpt het als een sologitarist het nog es zegt:

in orde van belangrijkheid voor de feel van de band (waarzonder een band gewoon geen band is) is de volgorde van belangrijkheid net het omgekeerde van wat de band wil (en moet) doen uitschijnen. maw solo instrumenten zijn een pak minder belangrijk dan bas en drum. maar het is wel een taak van alle muzikanten te doen alsof soloinstrumenten heel belangrijk zijn.
Zo zit dat volgens mij in mekaar :)

teajay
25 september 2008, 00:19
als bassist in een band is prettig, je kan een beetje heen en weer springen zonder dat je loopjes de vernieling in gaan en het instuderen is ook veel makkelijker. Slechte bassisten in een band vind ik persoonlijk funest, want de dynamiek van het nummer ligt sterk in de groove die de bas en de drums neerleggen.
Da's ook de reden waarom seven nation army zo'n goed nummer is; het is het enige nummer van dat duo waarin jack geprobeerd heeft groove aan te leggen. :)

Bigfoot414
25 september 2008, 02:21
De bas is het mooiste instrument dat er is, wat mij betreft.
Juist de combinatie van ritme en melodie maakt het voor mij elke keer weer een genot om de Jazzbas om te hangen.

Newsted
25 september 2008, 14:29
Ik ben begonnen achter het drumstel, maar heb dit om praktische redenen niet echt serieus aangepakt. Toen mijn broertje eenmaal begon te bassen heb ik me op de basgitaar gestort en dit bevalt mij prima...

Op zich is muziek maken sowieso geweldig om te doen, of ik nou drum of bass. Drums is wat fysieker, maar bass is weer een stuk melodischer. Achter de drums heb ik vaak de drang om zoveel en zo hard mogelijk noten te rammen, terwijl ik op de basgitaar er meer gevoel in kan leggen. Het voordeel van de bass tov de gitaar is dan ook dat ik kan slappen.

vincent136
27 september 2008, 11:06
hoelang speel je al dan?

Newsted
29 september 2008, 17:23
Een jaartje of 5 en jij?

vincent136
30 september 2008, 09:40
Ja, idem :) Wat voor gear heb je dan?

OJJVZ
1 oktober 2008, 18:11
net even wat doorgelezen hier: interessant topic

het is hier al gezegd maar maar misschien helpt het als een sologitarist het nog es zegt:

in orde van belangrijkheid voor de feel van de band (waarzonder een band gewoon geen band is) is de volgorde van belangrijkheid net het omgekeerde van wat de band wil (en moet) doen uitschijnen. maw solo instrumenten zijn een pak minder belangrijk dan bas en drum. maar het is wel een taak van alle muzikanten te doen alsof soloinstrumenten heel belangrijk zijn.
Zo zit dat volgens mij in mekaar :)

mee eens, wedden dat je een lekker nummer kunt maken zonder gitaar?
maar als je de bas of drums weglaat... dan word het toch snel erg saai
Maarja, vol in de podiumlichten staan te shredden moet toch ook wel leuk zijn :P

vincent136
1 oktober 2008, 22:26
mee eens, wedden dat je een lekker nummer kunt maken zonder gitaar?
maar als je de bas of drums weglaat... dan word het toch snel erg saai
Maarja, vol in de podiumlichten staan te shredden moet toch ook wel leuk zijn :P

Shredden is nooit leuk. Het is veel stoerder om voor op het podium een mooie groove'nde solo te maken met een mooie op- en afbouw :sssh:

Liquid_Metal
1 oktober 2008, 22:59
Shredden is nooit leuk. Het is veel stoerder om voor op het podium een mooie groove'nde solo te maken met een mooie op- en afbouw :sssh:

Niet in metal :O. Daar moet je af en toe tekeer gaan met een shred. En uiteraard moet het ook veelzijdig zijn dus niet alléén shredden (dat is iig niet wat ik doe).
Ik laat de bas soms in het begin, in mijn eigen nummers, achterwege en laat m later inkomen (in dezelfde riff). Dan krijgt de riff opeens warmte en diepgang. Je moet als bassist wel goed op je volume letten. Je moet eigenlijk pas horen dat er n basgitarist aanwezig is op het moment dat ie niet meer meespeelt.

Valentijn
2 oktober 2008, 10:41
op musicfrom.nl staat een leuke column over bassisten

yhcmarc
2 oktober 2008, 15:17
Je moet eigenlijk pas horen dat er n basgitarist aanwezig is op het moment dat ie niet meer meespeelt.

Typische metalgitaristen mening ;). Ik speel zowel bas als gitaar in bands het is het idd ieder een compleet andere manier van spelen en ik houd wel van de afwisseling tussen deze instrumenten.

owja, schredden en slappen is echt fucking gay .. ;)

OJJVZ
2 oktober 2008, 17:40
Niet in metal :O. Daar moet je af en toe tekeer gaan met een shred. En uiteraard moet het ook veelzijdig zijn dus niet alléén shredden (dat is iig niet wat ik doe).
Ik laat de bas soms in het begin, in mijn eigen nummers, achterwege en laat m later inkomen (in dezelfde riff). Dan krijgt de riff opeens warmte en diepgang. Je moet als bassist wel goed op je volume letten. Je moet eigenlijk pas horen dat er n basgitarist aanwezig is op het moment dat ie niet meer meespeelt.

Jah, zo af en toe xD

hm... jah het licht aan het genre, maar als de bas wat melodieuzer word moet ie toch wel goed hoorbaar zijn, als het niet te druk wordt mag het dan wel opvallen als je t mij vraagt.

OJJVZ
2 oktober 2008, 17:41
Typische metalgitaristen mening ;). Ik speel zowel bas als gitaar in bands het is het idd ieder een compleet andere manier van spelen en ik houd wel van de afwisseling tussen deze instrumenten.

owja, schredden en slappen is echt fucking gay .. ;)

paul gilbert o.a. is awesome :|
ok het is niet bluesy maar dan hoeft het toch niet per definitie k*t te zijn?

yhcmarc
2 oktober 2008, 21:11
Nou, net een paar solo's van die dude bekeken, wat een ongelovelijke saaie meuk zeg, leuk hoor 1000 noten per seconde kunnen spelen. Blues heb ik over het algemeen ook een broertje aan dood moet ik zeggen, uitzonderingen daargelaten.

Yosed
3 oktober 2008, 18:01
Wow net effe lekker de tijd genomen om dit topic door te lezen. Wel grappig dat je kunt raden aan toon van een post wat de rol van de auteur in de band is :P

Ikzelf ben ook bassist, niet zo een hele goede btw, ik bas nu 2 jaar en heb 6 jaar klassiek gitaar-ervaring, wat betekent dat is heel veel kan spelen, en ook strak, als het maar uitgeschreven is. Groove's improviseren en toonladders zijn dingen waar ik echt op oefen!

Maar zoals al vaak gezegd: de bas en drum vormen het fundament, gitaristen, toetsenisten en blazers leuken het op, maken het interessant. Het een kan niet zonder het ander!

Overigerens ben ik woensdag maar het concert van marcus miller, stanley clarke en victor wooten geweest in groningen, dat bewijst dat de bas ook solistische kanten heeft!

bewijs: Hier bewijs (http://www.youtube.com/watch?v=RpelGJCKN3E&feature=related)


owja, schredden en slappen is echt fucking gay .. ;)

Misschien ben jij homosexueel? Slappen iig niet!

vincent136
3 oktober 2008, 19:38
Overigerens ben ik woensdag maar het concert van marcus miller, stanley clarke en victor wooten geweest in groningen, dat bewijst dat de bas ook solistische kanten heeft!


HOE WAS DAT? :soul:
helaas kon ik niet, wou wel graag.

yhcmarc
3 oktober 2008, 23:12
Misschien ben jij homosexueel? Slappen iig niet!

Mijn gebruik van het woord gay heeft hier niets met homosexualiteit te maken, maar slappen vind ik over het algemeen echt een verschikkelijk vervelende en lelijk klinkende techniek.

OJJVZ
4 oktober 2008, 15:35
Nou, net een paar solo's van die dude bekeken, wat een ongelovelijke saaie meuk zeg, leuk hoor 1000 noten per seconde kunnen spelen. Blues heb ik over het algemeen ook een broertje aan dood moet ik zeggen, uitzonderingen daargelaten.

we zeiden ook 'af en toe'
en je moet ook niet alleen de shit op utube kijken maar es een album downloaden, bij de band racer X heeft ie ook gewoon nummers geschreven die lekker waren, en meer dan alleen geshred, die gast kan wel meer dan dat

yhcmarc
4 oktober 2008, 17:25
Ik had het ook alleen over het schredden en niet zijn andere dingen. Maar zojuist eens wat filmpjes van Racer X bekeken, ik heb er hartelijk om kunnen lachen en het toen weer uitgezet. Totaal niet mijn ding.

Yosed
4 oktober 2008, 18:03
HOE WAS DAT? :soul:
helaas kon ik niet, wou wel graag.
Echt heeel heeel erg goed. Ieder van de drie kreeg een eigen solostuk waar ze wat nummers van zichzelf speelden, en samen hebben ze veel van het nieuwe album gespeeld, en als toegift nog school days. Echt ongelofelijk hoe zij samen muziek maken, zo op elkaar ingespeeld :D :D

Ik zou zo nog een keer gaan!

teajay
13 oktober 2008, 11:34
leuke column, haha! ik vind het trouwens een stuk makkelijker om het podiumbeest uit te hangen met een bas in m'n handen dan met een gitaar. Maar dat kan ook aan de simpele loopjes liggen. :jam:

vincent136
13 oktober 2008, 21:04
leuke column, haha! ik vind het trouwens een stuk makkelijker om het podiumbeest uit te hangen met een bas in m'n handen dan met een gitaar. Maar dat kan ook aan de simpele loopjes liggen. :jam:

Waarop reageer je ? :cooler:

Valentijn
13 oktober 2008, 22:14
ik denk op mijn post

makkelijke loopjes maak je er zelf van natuurlijk...

Blend
22 oktober 2008, 21:32
Mijn gebruik van het woord gay heeft hier niets met homosexualiteit te maken, maar slappen vind ik over het algemeen echt een verschikkelijk vervelende en lelijk klinkende techniek.

een lelijk klinkende techniek? dat moet je me toch ff uitleggen...

bassej
24 oktober 2008, 19:30
Wow net effe lekker de tijd genomen om dit topic door te lezen. Wel grappig dat je kunt raden aan toon van een post wat de rol van de auteur in de band is :P

Ikzelf ben ook bassist, niet zo een hele goede btw, ik bas nu 2 jaar en heb 6 jaar klassiek gitaar-ervaring, wat betekent dat is heel veel kan spelen, en ook strak, als het maar uitgeschreven is. Groove's improviseren en toonladders zijn dingen waar ik echt op oefen!

Maar zoals al vaak gezegd: de bas en drum vormen het fundament, gitaristen, toetsenisten en blazers leuken het op, maken het interessant. Het een kan niet zonder het ander!

Overigerens ben ik woensdag maar het concert van marcus miller, stanley clarke en victor wooten geweest in groningen, dat bewijst dat de bas ook solistische kanten heeft!

bewijs: Hier bewijs (http://www.youtube.com/watch?v=RpelGJCKN3E&feature=related)



Misschien ben jij homosexueel? Slappen iig niet!

chill ik was er ook. Heb nog een handtekening van ze op mn bas :blast:

vincent136
24 oktober 2008, 22:49
Foto? ben nieuwsgierig.

frekie
25 oktober 2008, 16:33
Poging tot " back on topic". Waarom bassen.

Als de zanger niet komt opdagen op de repetitie ga je lekker fusion jammen. Als de drummer niet komt opdagen zet je de drumcomputer aan :dance: Als de toetsenist niet komt opdagen geeft dat alleen maar meer ruimte voor de rest. Als de gitarist niet komt opdagen kan iedereen zichzelf en elkaar ineens WEL goed horen. :seriousf:

Als de bassist niet komt opdagen probeert men 1 a 2 nummers, gaat vervolgens aan de koffie, daarna aan het bier en tenslotte naar huis. :blast:

yhcmarc
25 oktober 2008, 17:04
een lelijk klinkende techniek? dat moet je me toch ff uitleggen...

Zo moeilijk is die zin toch niet lijkt me? Het gebruik van de techniek van het slappen op de bas vind ik lelijk klinken, als in niet mooi en niet om aan te horen. Is dat misschien duidelijker?

CarlosRocks
4 november 2008, 17:26
Frekie vanaf nu beschouw ik U als filosoof van de 21ste eeuw.:D

Ibanez Srx 595
6 november 2008, 10:46
Nou, jij misschien niet. Maar op bandfoto's zijn de bassisten er meestal gelijk uit te pikken. Grote, rustige kerels die niet zonodig op de voorgrond hoeven. En uitzonderingen daargelaten, maar vaak heeft een bassist aan een halve vierkante meter genoeg op een podium. :)

uh.... Ik ben bassist, klein druk (ad(h)d) en niet georganiseerd.

btw vind jij bv flea een rustig, grote kerel........


(maar je hebt gelijk meeste zijn t wel..)

wodkabier
12 november 2008, 19:15
Bassisten zijn meestal rustig. Tot ze een wereldnummer willen gaan spelen zoals M.a.g.i.c. J.o.h.n.s.o.n (http://www.youtube.com/watch?v=76rt7xwN7Sg) en de rest van de band dat niet begrijpt.... Omdat ze niet strak kunnen spelen.
Een van de redenen dat ik bas is dat ik veel meer ritmisch ben ingesteld dan solistisch. Naast de bas speel ik beter ritmegitaar dan wie ik ook maar ben tegengekomen. Sologitaar zuigt bij mij vreselijk. dat wil je echt niet horen.
En als ik wil kom ik er met die bas best bovenuit hoor. Ampeg svt-3 pro met 2*10 en 1*15 inch wil best blazen, en ik heb oordoppen.

pol
19 november 2008, 14:15
Ik ben net omgeschakeld van ritmegitaar naar bas, wil toch eindelijk wat gitaarsolo's horen bij ons in de band, en omdat zoiets toch niet mijn sterke kant is maar een goeie sologitarist erbij gezocht :)

het bevalt me wel, die lage toontjes. voorlopig vind ik plectrum nog een stuk makkelijker spelen, maar vingers heeft ook zeker wel iets, probeer die techniek dus ook onder de knie te krijgen, alleen die aanslag constant en hard krijgen lukt me nog niet zo heel goed, alhoewel het voor een weekje bassen wel meevalt, je kan nooit genoeg kunnen he :)

slappen vindt ik wel een toffe techniek, het moet bij de muziek passen natuurlijk.

op elk instrument moet je strak kunnen spelen, gitaristen die dat niet kunnen zijn evengoed waardeloos, daar begint het bij, als je iets strak kan spelen kun je pas op snelheid oefenen.

keyser soze
21 januari 2009, 20:39
Waarom bass? Simpel: Steve Harris :rockon: