PDA

View Full Version : Digitale Gibson : de toekomst ?



moretel
25 februari 2003, 14:57
http://magic.gibson.com/digitalguitar.html

staartmans
25 februari 2003, 15:00
volgens mij wordt dit gewoon een kleine revolutie die een fijne aanvullking gaat vormen op alles waaruit we al kunnen kiezen.

Tegenvraag: is analoog geluid nog wel van deze tijd? (en dat van een verstokte Gibson-Marshall liefhebber)

Greetz, Martino!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: staartmans op 2003-02-25 15:00 ]</font>

moretel
25 februari 2003, 15:03
Volgens mij zijn toetsenisten meer techneut dan de gemiddelde gitarist,
die gitaaarynthesizers zijn wel leuk maar zolang de gemiddelde gitarist nog gaat zweten bij het bedienen van een multifx dan vraag ik me af welke gitarist er interesse in heeft, ik denk vnl. de professional.
Bedenk de voordelen met 1 handeling een andere stemming terwijl de boel toch hetzelfde staat etc.

staartmans
25 februari 2003, 15:06
inderdaad de prof, de studio's en concertorganisatoren. Maar ik denk dat iedereen, zeker in het begin, zo erg conservatief is dat ze het niet eens willen proberen: het echte is toch beter/warmer/mooier/lekkerder/ etc etc. Ik ben zelf wel benieuwd hoe het ding gaat klinken. Aan de andere kant: modellingamps en POD-jes zijn ondertussen ook breed geaccepteerd en gebruikt dus...

Greetz, Martino!

staartmans
25 februari 2003, 15:13
ik ben trouwens ook benieuwd wanneer het eerste virus dan een aanval doet!!

moretel
25 februari 2003, 15:16
Ja komt er ineens de Chiki Song uit de speakers i.p.v. Paranoid Android.
:smile:

telecastermaster
25 februari 2003, 15:18
Ik vind de filosofie erg goed. De hele lange weg van pickup tot versterker zorgt alleen maar voor verlies van frequenties en brom. Hoe dichter bij de bron je digitaal omzet hoe beter. Moet je natuurlijk wel digitaal willen gaan natuurlijk :grin:
maar voor het groeiende leger thuisopnemers is het wellicht een uitkomst.

staartmans
25 februari 2003, 15:27
ja, voor thuisopnemers is het ideaal: kunnen we allemaal een Lenny K. worden. Ik hoop alleen echt dat wanneer de techniek klaar is voor de markt er ook normale prijzen voor gaan komen. Want als er Gibson op staat... daar heb je bijna een week studiotijd aan de prijs van de gitaar!

Greetz, Martino!

Neals
25 februari 2003, 17:28
Als ik digitaal zou willen was ik wel toetsenist geworden

telecastermaster
25 februari 2003, 17:51
hier is de video:

http://www.gibsonmagic.com/video.html

JV
25 februari 2003, 18:05
ja daar had ik ook ooit al eens een topic over gemaakt. wel interessant allemaal opzich

michielv
26 februari 2003, 09:19
Tsja, ik ben van mening dat een gitaar niet digitaal kan. Net als een digitale delay: klinkt veel te steriel.

Niet voor niets gebruiken profs nog steeds stokoude echoplex bandecho's in de studio. Daar zit een geluid in, dat krijg je niet vanuit een digitaal effect.

Nee, ik denk niet dat digitaal de toekomst wordt voor gitaristen. Gelukkig niet :smile:

guhlenn
26 februari 2003, 09:43
digitaal is het goedkoopst. Zal dus nog wel en tijdje oprukken... en de pro's zullen net niet die gitaar gaan gebruiken (nu gebruiken alle progitaristen oude buizen amps en gibsons fenders of whatever, pro studios gebruyiken ook nog steeds bandopname apparatuur...)

TheCurtainJesse
26 februari 2003, 11:06
line6 heeft die digitale gitaar al af...

dus dit is niet echt nieuw

Jesse//

michielv
26 februari 2003, 11:31
Op 2003-02-26 09:43, schreef guhlenn:
digitaal is het goedkoopst. Zal dus nog wel en tijdje oprukken... en de pro's zullen net niet die gitaar gaan gebruiken (nu gebruiken alle progitaristen oude buizen amps en gibsons fenders of whatever, pro studios gebruyiken ook nog steeds bandopname apparatuur...)


Electronisch is inderdaad goedkoper maar volgens mij is "gewone" analoge electronica toch een flink stuk goedkoper dan digitaal ...

BTW: ik heb zelf een analoge delay die echt stukken beter klinkt dan een digitale. Is in feite een electronische remake van een echoplex (DOD), compleet met "tape slijtage knop" .. :smile:

Mitch
26 februari 2003, 21:37
Wat ik gemist heb in de tekst: wordt de omzetting gedaan in de elementen of heb je naast de pickups een pickup per zadel onder de brugzadeltjes ?

Godin gebruikt al een tijdje een hexafonisch pick-up met digi-uitgang op de LGX-SA en we hebben inderdaad ook de Variax al (hoewel dat meer modelling is dan programmeren persnaar zoals Gibson voorstelt).

pimmetje
26 februari 2003, 22:30
Het is een hele leuke ontwikkeling, maar we gaan toch lekker blijven kloten met onze verschillende buisjes en experimenteren met hoeveel ellende we daar doorheen jassen om ze 't lekkerst aan te sturen :grin:.

Soms is een objectieve verbetering een subjectieve vergoring...

Het zal voor vele studio-situaties (samenspel op afstand) een enorme uitkomst zijn. Voor enkele orkest-opname-situaties ook zeker wel (geen on-site opname trucks en crew)... maar nog niet. Dan zal eerst die beperking van 2km zonder verlies nog wat moeten worden opgerekt.

Persoonlijk zie ik op korte termijn nog 't meeste in die MaGIC-technologie... die zou nog wel eens snel toegepast kunnen worden op gebieden die eigenlijk weinig met de gitaar an sich te maken hebben.