PDA

View Full Version : Adobe 3.0



Thoom42
15 juli 2008, 21:57
Hallo,

Sinds een paar maanden heb ik Adobe Audition 3.0. Een mooi programma, een makkelijk programma.. Toch zit ik nog met een vraagje. Als ik wat opneem wat beter kan of gewoon slecht is ingespeeld wil ik dat verwijderen maar alles wat je opneemt slaat hij automatisch op. Ik vraag me af of ik dat ergens kan uitschakelen. Ook doet 3.0 vaak moeilijk als ik sessions die ik in Cool edit 2.1 heb opgenomen in 3.0 wil laden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn probleempjes.

Alvast bedankt!

MattellicA
15 juli 2008, 23:04
Alles wordt idd rechtstreeks opgeslagen op de HDD, als hij alles wat je opneemt op het RAM moet plaatsen gaat hij helaas snel volzitten volgens mij (bvb 16 sporen of dergelijke)... Of je dit kan uitschakelen weet ik niet, Harrie-beton weet dit vast...

Roman
16 juli 2008, 07:51
Je kunt deze uit de session-fileslist verwijderen... toch?
(ben na CEP 2.1 gestopt en enkel nog in Nuendo tracken. Mastering doe ik dan weer wel met CEP/audition)

Voor de rest RTFM is altijd een goede optie. Luie donder! ;)

Emieltje
16 juli 2008, 08:46
Op het officieuze forum van Audition heeft iemand een programma geschreven die al die onzinnige bestanden kan verwijderen.

Kijk hier: http://www.audiomastersforum.net/amforum/index.php/topic,6829.0.html

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar het kan een oplossing zijn voor je probleem.

Groet Emiel

Roman
16 juli 2008, 10:28
Heeft Audition niet een "pool" (filelist) met audio tracks? Clean up yer session using pool management. dunno, ik gebruik die shizl niet maar kan me voorstellen dat dat er wil en zit.

en anders toch maar een Steinberg product gebruiken :)

Roman
16 juli 2008, 11:40
In de handleiding staat iets over "temp files/folder", verder niet onderzocht maar is dat iets?

JER00N
16 juli 2008, 12:47
Audition slaat alles wat je opneemt steeds op op de HDD. Als je een opgenomen stukje vervolgens verwijderd uit een track blijft het gewoon op je harde schijf staan. Daardoor komen er dus gigantisch veel bestanden op je pc te staan die wel opgenomen zijn maar nooit gebruikt zijn. Je kan wel die bestanden steeds vergelijken met de files in de sessie en dan degenen verwijderen die niet in die lijst staan, maar dat duurt nogal lang als je dat allemaal met de hand moet doen. Het programma in de link van Emieltje kan dat automatisch doen als ik het goed begrijp. Bedankt, want ik heb er zelf ook nogal problemen mee gehad (heb er gelukkig inmiddels een 500 gb schijf bij dus het probleem is niet meer zo groot ;) )

Thoom42
16 juli 2008, 13:02
Maar het lijkt me toch dat het in adobe zelf moet kunnen uitzetten?

bass blom
16 juli 2008, 13:09
Maar het lijkt me toch dat het in adobe zelf moet kunnen uitzetten?

zit er niet een functie in als: consolidate?
die term kom ik bij veel audio/video programma's tegen.

of een backup van het project en dan ergens kunnen aangeven dat alleen het gebruikte audio wordt gebackupped zodat je daarna het origineel wissen kan..

Thoom42
16 juli 2008, 13:13
Ik ga vanmiddag even kijken en hou jullie op de hoogte.

Roman
16 juli 2008, 13:21
Het is vrij logisch. Je hebt een track en kan daar audiofiles op zetten. Het verwijderen van de audiofile van de track betekend niet automatisch dat de file ook wordt verwijderd.

stel je hebt 1 audiofile meerdere keren gebruikt op meerdere sporen of zelfs op 1 spoor. Dan zou het toch raar zijn dat wanneer je 1 instance verwijderd in eens alle instances weg zijn. Dus daarom wordt het "bewaard".
In je filelist kun je precies zien welke files bestaan in de sessie (zo was het althans in CEP 2.1 en denk dat audition dit ook gewoon heeft)

in Nuendo/Cubase heet dit een "audio pool".

Wellicht iets van "rechtermuis" op de audiofile in de track en "delete file" ofzo? ik zeg maar wat.

bert k
16 juli 2008, 23:11
In Audition 2 zit onder File de functie Manage Temporary Folder Reserve Space. Die moet je hebben, daar kan je de twee toegewezen temfolders leegmaken. Ik neem aan dat dat ook wel in 3 zit.

Roman
17 juli 2008, 09:49
ja, dat zit er in. ik wees er eerder al op. Staat gewoon in de handleiding (ik heb even snel op internet gekeken www.adobe.com)

rtfm, eh...

bert k
17 juli 2008, 12:48
Nee, dat deed je niet. Je neuzelde wat over tempfiles maar je vergat gewoon de plek te noemen waar het stond.

Roman
17 juli 2008, 15:00
mjah, ik dacht dat het genoeg zou zijn. .. . helaas :)

bass blom
17 juli 2008, 21:40
maar volgens mij ben je er dan nog niet.
temp files, het woord zegt het al, daar wordt alles voorlopig neergezet.
tot je opslaat en afsluit, dan worden je opnames naar de map gestuurd waar jij je opnames wilt hebben.
als daar dan nog steeds een boel staat wat je kwijt wilt..

temp files zijn bij een eventuele crash je laatste hoop nog iets terug te vinden.

Guitarik
16 september 2008, 14:32
Je kunt ook alle clips die je gebruikt in je sessie een passende naam geven via Clip Properties (als ik het goed heb). Het bestand in het mapje waar-ie alles opslaat krijgt dan ook die naam.

Als je dan het mapje opent waar alle bestanden worden opgeslagen, kun je elk bestand met een naam als Track****.wav en track****.pk weggooien.

Misschien is er een minder omslachtige weg, maar dit werkt wel.