PDA

View Full Version : Testverslag! (Engl Invader, EVH 5150 content)



a darker shade of grey
15 juli 2008, 16:29
Dag mensen,

Ben vandaag een kort middagje naar een plaatselijke muziekzaak geweest om eindelijk eens het hok in te duiken om te beslissen wat ik echt wil hebben. Maat van me is meegeweest.
Vooraf informatie:
Ik speel op een Cort EVL-K6 met een EMG85 in de brug en een 60 in de neck. Mijn stijl richt zich een beetje op heavy metal ala metallica en vooral veel instrumentals zoals John Petrucci en Joe Satriani.
Maat van me speelt op een Ibanez RGA121 met de standaard V7/V8 pickups. Zijn stijl is trashy zeer snelle melodieuze death metal en aanverwante stijlen.

EVH 5150 (met matchende EVH 4x12 cab)

Kanaal 1 (clean): helaas, erg weinig aandacht aan besteed, maar wat wil je met zo'n beest aan je gitaar. Wat ik ervan heb meegekregen klonk wel heel open en eerlijk. Maar verder geen waardeoordelen over dit kanaal.

Kanaal 2 (crunch): erg lekkere sound zeg! Zeer ideaal voor rock en misschien een beetje hardrock. Kanaal klinkt erg fel, wat voor rock erg lekker klinkt naar mijn mening. EQ laat een beetje afweten, want hoe zeer ik ook de treble en de presence naar beneden draaide, die aggressieve felheid kreeg ik er niet uit. Wat gain betreft is dit kanaal ook echt alleen gericht op rock. Met de gain op driekwart was het wel een zeer volle crunch, maar het bleef crunch. Dat vond ik heel erg jammer, want de voicing van het kanaal lag me wel, maar de gain ging simpelweg niet ver genoeg voor mijn muziekstijl. Maat van me heeft nauwelijks aandacht besteed aan dit kanaal.

Kanaal 3 (lead): Hier waren onze meningen erg over verdeeld. Ik had de versterker het eerste en mijn bevindingen waren niet erg positief. Ik bleef maar aan de knoppen sleutelen en kreeg met mijn gitaar mijn sound er niet uit. Die eerdergenoemde felheid was hier ook erg sterk aanwezig. De sound was zeer opgefokt. Ook met de treble op een kwart en de presence op minder dan de helft was er nog steeds sprake van een zeer schel geluid.
Mijn maat was echter verliefd op dit kanaal. En ik zal eerlijk bekennen dat de trashy sound die hij eruit perste met zijn speedriffs erg lekker was voor zijn muziekstijl. De palmmutes die hij maakte klonken niet meer zwaar, maar gewoon 'vies' bij gebrek aan een beter woord. Heel metaalachtig, heel schel. Het deed mij denken aan twee ruwe metalen vlakken die over mekaar heen schuiven (vage omschrijving, maar dit kwam me te binnen). Erg aangenaam geluid voor zijn stijl. Dus niet voor mijn stijl.

Engl Invader 100 met matchende engl 4x12 cab (met ik geloof v30's)

Kanaal 1 (clean): Heel kort aandacht aan besteed. Mijn maat kreeg er een erg aangename mooie clean sound uit met de de pickupselector op stande vier (brugpup paralel geschakeld). Zeer mooie diepe, ronde sound, die gewoon smeekte om een mooie chorus (die we er niet aan hebben gehangen, want het blijft een scheurmonster). De clean met mijn gitaar was niet om aan te horen (wat waarschijnlijk ligt aan de actieve elementen) Zelfs met het volume teruggedraaid en op de neck pickup was er ontzettend snel sprake van breakup (zelfs met de gain op 1!!!). De bright switch leek de boel alleen te verergeren. Heb me verder niet de moeite genomen op te proberen een goeie sound eruit te halen. Gebaseerd op wat mijn maat eruit toverde geloof ik wel dat ie het zou kunnen en ben snel verder gegaan met....

Kanaal 2 (crunch): Ik was zeer aangenaam verrast door dit kanaal. Ik had verwacht dat het zo'n halverwege tussenkanaaltje zou zijn. Maar nee! Zeer mooie gedefinieerde open crunchgeluid. Met de gain halverwege en zeer neutrale EQ-settings en op de neckpickup van mijn gitaar erg lekkere bluesy feel. Heb redelijk wat tijd gespendeerd met dit kanaal omdat het gewoon zo lekker was om op te spelen.

Kanaal 3 (rythm): Dit kanaal heeft twee settings, lower gain en high gain. De low gain viel me een beetje tegen. Dit was meer wat ik met crunch had verwacht, een 'halverwege-kanaaltje'. Het was wel zeer bruikbaar voor bijvoorbeeld zwaar overstuurde open akkoorden, je kon erg mooi elke noot apart horen bij het aanslaan ervan. Maar gezien mijn muziekstijl heb ik snel het high-gain knopje ingeduwd. HEAVEN! Man wat een kanaal! Heerlijke zware palmmutes (vooral als je de depth wat omhoog draait, wat je op dit kanaal erg goed kan horen). Wapperende broekspijpen in dat hok! Vooral op hoger volume zeer zware lekkere sound. Met de gain op ongeveer 2 uur en de EQ licht gescooped (b: 7,5 m:4 t:5) echt heerlijke palmmute sound. Ook voor het snellere werk in mijn stijl (one van metallica bijvoorbeeld) erg 'relaxte' sound. Het klonk allemaal heel laid-back zeg maar, niet het opgefokte geluid van de EVH, maar gewoon 'sophisticated' (is daar een nederlands woord voor? :chicken: ). Met dit kanaal heb ik verreweg de meeste tijd doorgebracht. Mijn sound zat erin, hoe ik ook aan de EQ draaide. Heerlijke, zware sound, die dus toch continu klinkt alsof het voor die hele versterker totaal geen probleem is. Het klinkt alsof je het allemaal zo uit je mouw schudt. Met de gain wat verder teruggedraaid (12 uur) heb je nog steeds die zware palmmute sound, maar iets minder dichtgesmeerd, wat zorgt voor meer openheid in je geluid. Ik sloeg een open G-akkoord aan en ik hoorde elke snaar. Het akkoord vasthoudend ben ik alle snaren een voor een langsgelopen, en ondanks het volle geluid van het akkoord hoorde ik elke snaar apart superhelder. Dit is wat ik zoek!

Kanaal 4 (lead): Tot mijn verrassing had kanaal 4 een stuk minder gain op tap dan kanaal 3, wat je op zich niet zou verwachten gezien de volgorde. Ik heb er wat mee aangekloot en het lukte echt niet. Totdat ik ontdekte dat dit kanaal absoluut niet bedoeld is voor rythmwerk (want daar was kanaal 3 al voor, zo redeneerde ik :P :chicken:). Ik heb het over een andere boeg gegooid, selecteerde mijn neckpickup veranderde de EQ naar (uit mijn blote hoofd) B:7 M:7 T:4 en ik ontdekte een heerlijke lead sound. Dus veel minder gain dan kanaal 3, maar wel bakken met sustain. Let wel: door die mindere gain vergeeft dit kanaal je niks, elke fout is hoorbaar. Maar als je eenmaal in die trance raakt dat alles lukt, klinkt elke solo en elke instrumental echt heerlijk. Het geluid lijkt wel vloeibaar zo makkelijk als het door de speakers komt (totdat je een foutje maakt natuurlijk ;)).

Samengevat

Ik ben erg enthousiast over de invader, ik denk eigenlijk dat ik mijn ideale amp heb gevonden. Ik heb alleen het geld niet, never nooit niet. Dus dat is helaas kwijlen op een illusie. Maar ik was echt in de zevende hemel met het ding, hij deed precies wat ik wilde, het klinkt heel vreemd, maar in al mijn enthousiasme en adrenaline zeg ik toch: het is alsof de amp mij begreep. Dat gevoel miste ik echt bij de EVH, dat van gemak tijdens het spelen en de vloeibare stroom van noten die eruit komt. Voor mijn maat was het precies andersom, hij vond zijn holy grail in die EVH, vanwege de zeer trashy sound die hij eruit kon krijgen, die hij in geen jaren uit de invader gesleept zou krijgen.

Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt als je een van onze muziekstijlen speelt, of als je info zoekt over een van de versterkers :)

Groet,
Teun!

Kellet
15 juli 2008, 16:41
Goeie keuze. Engl is perfect voor thrash metal, vind ik. Ik heb de Sovereign 2x12, en kanaal 3 (op mijn ENGL gelabeld als LEAD I) is echt perfect voor snelle palmmutes. Ik heb de EQ zo: B5, M6, T:7.5, P:5. En de Gain op 4 maar en ik vind het al scheurend genoeg. Lead kanaal viel mij ook op dat die minder scheurt.

Marc Oblivian
15 juli 2008, 17:01
Thnks voor het reviewtje.
Heb de EVH ook getest en had geen enkele moeite om er een zware, maar toch strakke sound uit te krijgen. Ook palm mutes deed hij goed hoor.
Ben het er wel mee eens dat de presence op het leadkanaal wel vrij laag moet.
Gain had ik niet voorbij de 12 uur.
Ik speelde erover met een V van Dean en een LP van Heritage.
Beide met passieve pickups en beide redelijk zwaar klinkende gitaren, dus daar kan het verschil door te verklaren zijn....

Clean en crunch van de EVH vond ik trouwens ook lekker.
Vond hem alleen niet beter dan mijn Powerball, anders... dat uiteraard wel.
Daarom de Powerball gehouden (en inmiddels een Dual Rectifier erbij om in combi met de Powerball te gebruiken...heheh).

the sure thing
15 juli 2008, 19:28
Prima review! Hier zullen "lotgenoten" zeker wat aan hebben.

Bl44t44p
15 juli 2008, 20:05
Goede review, gaaf dat je zo enthousiast bent over de Invader. Ik moet nog steeds naar Boekel om dat ding eens grondig te testen (en wat andere amps), maar zit ff te kutten met vervoer en het ziek zijn.

...want ik heb wel het geld :D , dus wie weet staat ie hier binnenkort ;)

Jimwoud
15 juli 2008, 22:49
Hier een lotgenoot, hehe.

Had een beetje dezelfde ervaringen met de EVH, vond ook het clean erg tegenvallen qua headroom. Ook snel maar eens een Invader 100 proberen dan.

Gewoon een tijdje sparen en kopen dat ding!!!

Liquid_Metal
15 juli 2008, 23:22
Mooie review. Ik ben ook aant overwegen om een stack te kopen (de vraag is of ik het nodig heb, maar das een ander verhaal) en vooral de Fireball vind ik best wel heel erg lekker klinken.
Als jij zegt dat de Invader geen mooie clean heeft dan valt deze head voor mij wel af. Ik speel veel op distortion maar heb ábsoluut een mooie volle clean nodig.
Overigens is 2k atm wel veel te veel geld voor mij als arme student, maar als ik op jouw review afga is de Invader toch niets voor mij.

casper innosence
16 juli 2008, 00:01
Goede review, gaaf dat je zo enthousiast bent over de Invader. Ik moet nog steeds naar Boekel om dat ding eens grondig te testen (en wat andere amps), maar zit ff te kutten met vervoer en het ziek zijn.

...want ik heb wel het geld :D , dus wie weet staat ie hier binnenkort ;)

Kijk voor je gaat even op de site van de Jukebox, hebben ergens deze tijd vakantie..

Bl44t44p
16 juli 2008, 00:44
Kijk voor je gaat even op de site van de Jukebox, hebben ergens deze tijd vakantie..

Bedankt voor de tip joh! Anders was ik donderdag voor niets gegaan haha... volgende week zijn ze er weer :)

Kellet
16 juli 2008, 01:10
Vergeet er niet een MIDI controller bij te kopen, mocht je die nog niet hebben. Enorm belangrijk!

a darker shade of grey
16 juli 2008, 10:03
Mooie review. Ik ben ook aant overwegen om een stack te kopen (de vraag is of ik het nodig heb, maar das een ander verhaal) en vooral de Fireball vind ik best wel heel erg lekker klinken.
Als jij zegt dat de Invader geen mooie clean heeft dan valt deze head voor mij wel af. Ik speel veel op distortion maar heb ábsoluut een mooie volle clean nodig.
Overigens is 2k atm wel veel te veel geld voor mij als arme student, maar als ik op jouw review afga is de Invader toch niets voor mij.

Jah die 2k is voor mij ook erg veel. Maar let wel, de Invader had geen mooie clean met mijn gitaar! Net de gitaar van mijn maat - met passieve elementen - was de clean erg mooi en diep. En bovendien heb ik weinig tijd genomen om het echt fatsoenlijk proberen in te stellen, want ja, je wilt toch scheuren als je in dat testhok staat ;) Wel een waar verhaal is die headroom. Op mijn neckpup met het volume terug, brak het clean al op als de gain op 1 stond!

edit: denk je trouwens dat de fireball vergelijkbaar is met bijvoorbeeld kanaal 1 en 3 van de invader? De fireball valt wel weer in mijn budget namelijk...dan kan ik misschien wel leren leven met 2 kanalen ipv 4 :P

Jimwoud
16 juli 2008, 10:14
Jah die 2k is voor mij ook erg veel. Maar let wel, de Invader had geen mooie clean met mijn gitaar! Net de gitaar van mijn maat - met passieve elementen - was de clean erg mooi en diep. En bovendien heb ik weinig tijd genomen om het echt fatsoenlijk proberen in te stellen, want ja, je wilt toch scheuren als je in dat testhok staat ;) Wel een waar verhaal is die headroom. Op mijn neckpup met het volume terug, brak het clean al op als de gain op 1 stond!

edit: denk je trouwens dat de fireball vergelijkbaar is met bijvoorbeeld kanaal 1 en 3 van de invader? De fireball valt wel weer in mijn budget namelijk...dan kan ik misschien wel leren leven met 2 kanalen ipv 4 :P
Qua headroom, heb je het dan over die Engl of die EVH? Dacht dat engl altijd wel genoeg clean headroom heeft.

Marc Oblivian
16 juli 2008, 10:26
Ja, gek...mijn Powerball, die toch als redelijk fel te boek staat:-), heeft met de gain op 1 op het cleane kanaal genoeg headroom.... Met gain op 5 breekt hij bij harder aanslaan wel op.
De EVH vond ik overigens ook genoeg clean headroom hebben.

Marc Oblivian
16 juli 2008, 10:27
edit: denk je trouwens dat de fireball vergelijkbaar is met bijvoorbeeld kanaal 1 en 3 van de invader? De fireball valt wel weer in mijn budget namelijk...dan kan ik misschien wel leren leven met 2 kanalen ipv 4 :P[/QUOTE]


Heeft de Invader geen EL34 als buizen? De Fireball heeft iig 6l6.
Denk dat de Fireball meer op de Powerball lijkt dan op de Invader overigens.

gerrekat
16 juli 2008, 16:51
Dag mensen,

Ben vandaag een kort middagje naar een plaatselijke muziekzaak geweest om eindelijk eens het hok in te duiken om te beslissen wat ik echt wil hebben. Maat van me is meegeweest.
Vooraf informatie:
Ik speel op een Cort EVL-K6 met een EMG85 in de brug en een 60 in de neck. Mijn stijl richt zich een beetje op heavy metal ala metallica en vooral veel instrumentals zoals John Petrucci en Joe Satriani.
Maat van me speelt op een Ibanez RGA121 met de standaard V7/V8 pickups. Zijn stijl is trashy zeer snelle melodieuze death metal en aanverwante stijlen.

EVH 5150 (met matchende EVH 4x12 cab)

Kanaal 1 (clean): helaas, erg weinig aandacht aan besteed, maar wat wil je met zo'n beest aan je gitaar. Wat ik ervan heb meegekregen klonk wel heel open en eerlijk. Maar verder geen waardeoordelen over dit kanaal.

Kanaal 2 (crunch): erg lekkere sound zeg! Zeer ideaal voor rock en misschien een beetje hardrock. Kanaal klinkt erg fel, wat voor rock erg lekker klinkt naar mijn mening. EQ laat een beetje afweten, want hoe zeer ik ook de treble en de presence naar beneden draaide, die aggressieve felheid kreeg ik er niet uit. Wat gain betreft is dit kanaal ook echt alleen gericht op rock. Met de gain op driekwart was het wel een zeer volle crunch, maar het bleef crunch. Dat vond ik heel erg jammer, want de voicing van het kanaal lag me wel, maar de gain ging simpelweg niet ver genoeg voor mijn muziekstijl. Maat van me heeft nauwelijks aandacht besteed aan dit kanaal.

Kanaal 3 (lead): Hier waren onze meningen erg over verdeeld. Ik had de versterker het eerste en mijn bevindingen waren niet erg positief. Ik bleef maar aan de knoppen sleutelen en kreeg met mijn gitaar mijn sound er niet uit. Die eerdergenoemde felheid was hier ook erg sterk aanwezig. De sound was zeer opgefokt. Ook met de treble op een kwart en de presence op minder dan de helft was er nog steeds sprake van een zeer schel geluid.
Mijn maat was echter verliefd op dit kanaal. En ik zal eerlijk bekennen dat de trashy sound die hij eruit perste met zijn speedriffs erg lekker was voor zijn muziekstijl. De palmmutes die hij maakte klonken niet meer zwaar, maar gewoon 'vies' bij gebrek aan een beter woord. Heel metaalachtig, heel schel. Het deed mij denken aan twee ruwe metalen vlakken die over mekaar heen schuiven (vage omschrijving, maar dit kwam me te binnen). Erg aangenaam geluid voor zijn stijl. Dus niet voor mijn stijl.

Engl Invader 100 met matchende engl 4x12 cab (met ik geloof v30's)

Kanaal 1 (clean): Heel kort aandacht aan besteed. Mijn maat kreeg er een erg aangename mooie clean sound uit met de de pickupselector op stande vier (brugpup paralel geschakeld). Zeer mooie diepe, ronde sound, die gewoon smeekte om een mooie chorus (die we er niet aan hebben gehangen, want het blijft een scheurmonster). De clean met mijn gitaar was niet om aan te horen (wat waarschijnlijk ligt aan de actieve elementen) Zelfs met het volume teruggedraaid en op de neck pickup was er ontzettend snel sprake van breakup (zelfs met de gain op 1!!!). De bright switch leek de boel alleen te verergeren. Heb me verder niet de moeite genomen op te proberen een goeie sound eruit te halen. Gebaseerd op wat mijn maat eruit toverde geloof ik wel dat ie het zou kunnen en ben snel verder gegaan met....

Kanaal 2 (crunch): Ik was zeer aangenaam verrast door dit kanaal. Ik had verwacht dat het zo'n halverwege tussenkanaaltje zou zijn. Maar nee! Zeer mooie gedefinieerde open crunchgeluid. Met de gain halverwege en zeer neutrale EQ-settings en op de neckpickup van mijn gitaar erg lekkere bluesy feel. Heb redelijk wat tijd gespendeerd met dit kanaal omdat het gewoon zo lekker was om op te spelen.

Kanaal 3 (rythm): Dit kanaal heeft twee settings, lower gain en high gain. De low gain viel me een beetje tegen. Dit was meer wat ik met crunch had verwacht, een 'halverwege-kanaaltje'. Het was wel zeer bruikbaar voor bijvoorbeeld zwaar overstuurde open akkoorden, je kon erg mooi elke noot apart horen bij het aanslaan ervan. Maar gezien mijn muziekstijl heb ik snel het high-gain knopje ingeduwd. HEAVEN! Man wat een kanaal! Heerlijke zware palmmutes (vooral als je de depth wat omhoog draait, wat je op dit kanaal erg goed kan horen). Wapperende broekspijpen in dat hok! Vooral op hoger volume zeer zware lekkere sound. Met de gain op ongeveer 2 uur en de EQ licht gescooped (b: 7,5 m:4 t:5) echt heerlijke palmmute sound. Ook voor het snellere werk in mijn stijl (one van metallica bijvoorbeeld) erg 'relaxte' sound. Het klonk allemaal heel laid-back zeg maar, niet het opgefokte geluid van de EVH, maar gewoon 'sophisticated' (is daar een nederlands woord voor? :chicken: ). Met dit kanaal heb ik verreweg de meeste tijd doorgebracht. Mijn sound zat erin, hoe ik ook aan de EQ draaide. Heerlijke, zware sound, die dus toch continu klinkt alsof het voor die hele versterker totaal geen probleem is. Het klinkt alsof je het allemaal zo uit je mouw schudt. Met de gain wat verder teruggedraaid (12 uur) heb je nog steeds die zware palmmute sound, maar iets minder dichtgesmeerd, wat zorgt voor meer openheid in je geluid. Ik sloeg een open G-akkoord aan en ik hoorde elke snaar. Het akkoord vasthoudend ben ik alle snaren een voor een langsgelopen, en ondanks het volle geluid van het akkoord hoorde ik elke snaar apart superhelder. Dit is wat ik zoek!

Kanaal 4 (lead): Tot mijn verrassing had kanaal 4 een stuk minder gain op tap dan kanaal 3, wat je op zich niet zou verwachten gezien de volgorde. Ik heb er wat mee aangekloot en het lukte echt niet. Totdat ik ontdekte dat dit kanaal absoluut niet bedoeld is voor rythmwerk (want daar was kanaal 3 al voor, zo redeneerde ik :P :chicken:). Ik heb het over een andere boeg gegooid, selecteerde mijn neckpickup veranderde de EQ naar (uit mijn blote hoofd) B:7 M:7 T:4 en ik ontdekte een heerlijke lead sound. Dus veel minder gain dan kanaal 3, maar wel bakken met sustain. Let wel: door die mindere gain vergeeft dit kanaal je niks, elke fout is hoorbaar. Maar als je eenmaal in die trance raakt dat alles lukt, klinkt elke solo en elke instrumental echt heerlijk. Het geluid lijkt wel vloeibaar zo makkelijk als het door de speakers komt (totdat je een foutje maakt natuurlijk ;)).

Samengevat

Ik ben erg enthousiast over de invader, ik denk eigenlijk dat ik mijn ideale amp heb gevonden. Ik heb alleen het geld niet, never nooit niet. Dus dat is helaas kwijlen op een illusie. Maar ik was echt in de zevende hemel met het ding, hij deed precies wat ik wilde, het klinkt heel vreemd, maar in al mijn enthousiasme en adrenaline zeg ik toch: het is alsof de amp mij begreep. Dat gevoel miste ik echt bij de EVH, dat van gemak tijdens het spelen en de vloeibare stroom van noten die eruit komt. Voor mijn maat was het precies andersom, hij vond zijn holy grail in die EVH, vanwege de zeer trashy sound die hij eruit kon krijgen, die hij in geen jaren uit de invader gesleept zou krijgen.

Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt als je een van onze muziekstijlen speelt, of als je info zoekt over een van de versterkers :)

Groet,
Teun!


Ik heb ook een INVADER 100, onze gitarist gebruikt hem in de oefenruimte sinds ik op bas ben geswitched. Het is inderdaad een waanzinnige amp, al heeft hij in tegenstelling tot de SE echt wel wat volume nodig om echt tot bloei te komen, en dat is vrij ontypisch voor een ENGL. Kanaal 3 in de high gain mode is ook veruit mjin favoriet al vind ik het clean ook waanzinnig en een van de beste die ik ooit op een channel switcher gehoord heb. Kanaal 4 kan ik beamen dat die mij eerst tegenviel, kan er qua rhythm niet echt veel mee, maar is wel heel tof voor een lead, inderdaad lijkt het kanaal wat minder gain te hebben dan kanaal 3 (de INVADER heeft in hetg geheel veel minder gain on tap dan bijvoorbeeld de SE maar nog steeds ruim voldoende, maar ter illustratie op de SE heb ik de gain op kanaal 3 nooit boven 11 uur gedraaid). Kanaal 4 mist de strakke bottom van 3 en klinkt aanmerkelijk "losser", al met al mijn minst favoriete kanaal op de INVADER maar nog steeds goed inzetbaar.
Effe sparen man! ik had die van mij nieuw voor minder dan 2000, niet goedkoop maar ook zeker geen "boutique" prijs.

EDIT: ik speel met passives en daarmee is de clean inderdaad waanzinnig op de INVADER, met actives ook nog acceptabel maar tuurlijk is elk clean geluid met een high output active niet zo heel best daar je pre amp eerder gaat braken met 2,5V output op de donder.

De FIREBALL is een prima amp maar niet helemaal te vergelijker met de INVADER, de INVADER klinkt veel opener en minder verzadigd, De FIREBALL zal iets meer bottom hebben. Ik vind dat de FIREBALL maar ook de POWERBALL (4 jaar in bezit gehad) niet tot de luidste buizentops behoren maar toch genoeg volume hebben voor de bandsituatie, de INVADER komt zeker beter door de bandmix.

Orpheo
16 juli 2008, 17:01
er is voor mij maar 1 engl die echt lekker klinkt, en das de SE. de invador vond ik verschrikkelijk. kaal clean. neuzig crunch, wel lekker rhythm-soundje, en een vlak, leeg solo-geluid. De mark4 vind ik dan weer veel beter (muzikaler zou ik bijna zeggen; minder klinisch, en strakker).

Bl44t44p
16 juli 2008, 17:55
Effe sparen man! ik had die van mij nieuw voor minder dan 2000, niet goedkoop maar ook zeker geen "boutique" prijs.

Waar heb je dat voor elkaar gekregen ?

ben vanhoof
16 juli 2008, 17:56
er is voor mij maar 1 engl die echt lekker klinkt, en das de SE. de invador vond ik verschrikkelijk. kaal clean. neuzig crunch, wel lekker rhythm-soundje, en een vlak, leeg solo-geluid. De mark4 vind ik dan weer veel beter (muzikaler zou ik bijna zeggen; minder klinisch, en strakker).

Hier sluit ik me eig wel bij aan. En voeg er de blackmore ook nog aan toe.

a darker shade of grey
16 juli 2008, 18:34
Waar heb je dat voor elkaar gekregen ?


+1 dat zou ik ook wel eens willen weten! Goedkoopste wat ik heb gezien is net geen 2200 euri, wat echt extreem veel geld is voor een studentje. Tweedehands zijn ze nog niet te verkrijgen, maar gezien de populariteit zal dat nog steeds zo;n 1800 euro worden.

Maar effe een vraagje, met die invader dacht ik dus echt de ideale amp te hebben. Zijn er andere amps die vergelijkbaar zijn? Ik heb al gehoord dat de Fireball toch net wat anders is, meer verzadigd en misschien wat strakker. What about de Powerball? Of de Blackmore? Hier blijf ik bij Engl, punt 1 omdat het merk me erg aanstaat en punt 2 omdat ik denk dat de invader een typisch geluid heeft, wat waarschijnlijk exclusief is voor engls, correct me if i'm wrong...

Jimwoud
16 juli 2008, 18:46
Misschien JVM en die nieuwe Egnater beide 4 kanaals. JVM is onder de 1000 euro te krijgen en Egnater 1300 ofzo.

Orpheo
16 juli 2008, 18:56
Misschien JVM en die nieuwe Egnater beide 4 kanaals. JVM is onder de 1000 euro te krijgen en Egnater 1300 ofzo.

de JVM vind ik heel dicht komen bij de invador. tuurlijk, de invador is 2x duurder, maar ik vind de invador niet 2x beter.

Bl44t44p
16 juli 2008, 20:01
+1 dat zou ik ook wel eens willen weten! Goedkoopste wat ik heb gezien is net geen 2200 euri, wat echt extreem veel geld is voor een studentje. Tweedehands zijn ze nog niet te verkrijgen, maar gezien de populariteit zal dat nog steeds zo;n 1800 euro worden.


Thomann heeft 'm voor 2090 staan.

Die Powerball is trouwens wel 2e hands voor een nette prijs te krijgen... 1200 euro inclusief Z5 footswitch.

a darker shade of grey
16 juli 2008, 20:26
Misschien JVM en die nieuwe Egnater beide 4 kanaals. JVM is onder de 1000 euro te krijgen en Egnater 1300 ofzo.

Die nieuwe egnater is wel interessant ja, maar daar zitten mij een paar haken en ogen aan: de meningen zijn extreem verdeeld (kijk maar eens op HC), hij is nergens testbaar, en eigenlijk ook nog net te duur.

Die JVM? Komt die echt dich in de buurt van de Invader? Ik vond de Invader namelijk niet echt als een marshall klinken, het valt ergens tussen brits en amerikaans in wat mij betreft, maar zeer stijlvol en relaxed geluid.

Ik ga hem dus vanaf nu wel een keertje testen ergens.

edit: en dat nieuwe combootje van engl dan? De Raider? De naam doet wel enigszins denken aan Invader....het rijmt in ieder geval :D

Nog excuses vanwege mijn stortvloed aan vragen, maar nu ik eindelijk heb gehoord wat ik wil hebben is het redelijk frustrerend dat dat echt buiten mijn budget valt, verder sparen is denk ik geen optie, want studeren kost gewoon veel geld....ben inmiddels wel bereid tweedehands te kopen.

Johannes
16 juli 2008, 22:45
a darker shade of grey, je hebt PM :)

gerrekat
17 juli 2008, 08:47
er is voor mij maar 1 engl die echt lekker klinkt, en das de SE. de invador vond ik verschrikkelijk. kaal clean. neuzig crunch, wel lekker rhythm-soundje, en een vlak, leeg solo-geluid. De mark4 vind ik dan weer veel beter (muzikaler zou ik bijna zeggen; minder klinisch, en strakker).

hahah ik heb beide amps gehad, prima amp overigens de mark IV maar ik kan totaal niet onderschrijven wat je nu beweert. De INVADER is oneindig veel strakker dan de mark IV dat is een van de redenen dat mijn mark weggedaan heb (heb er wel eens licht spijt van, had hem er graag naast aangehouden). Dat de INVADER heel anders klinkt dan de Mark IV klopt absoluut en dat de SE veel meer op de Mark IV lijkt klopt ook, bezit dezelfde soort 3D dikke verzadigde leadsound. De INVADER is rauwer, droger, opener en meer "marshall"-esque, maar dat is juist zijn charme. ik vind het slaggeluid van een INVADER veel mooier dan een Mark IV, lead tja daar kan vrij weinig aan een mark tippen eerlijk is eerlijk. Maar ik ben na een initiele periode van twijfel (zeker een aantal maanden) echt om wat betreft de INVADER.

gerrekat
17 juli 2008, 08:49
Misschien JVM en die nieuwe Egnater beide 4 kanaals. JVM is onder de 1000 euro te krijgen en Egnater 1300 ofzo.


misschien qua specs vergelijkbaar maar daar houdt het ook op....

gerrekat
17 juli 2008, 08:50
Thomann heeft 'm voor 2090 staan.

Die Powerball is trouwens wel 2e hands voor een nette prijs te krijgen... 1200 euro inclusief Z5 footswitch.


ik heb hem gewoon in Nederlands gekocht bij Vriese, ook Beyers Musik in Bochum biedt hem voor minder dan 2000 als je natuurlijk een beetje doorvraagt. 1900-1950 moet haalbaar zijn, zonder footswitch natuurlijk, die zijn bij ENGL (helaas) optioneel

Bl44t44p
17 juli 2008, 14:58
Bedankt voor de tip :) Weet iemand toevallig ook de prijs bij Jukebox? Voor de Invader 100 dus.

Braindead
17 juli 2008, 15:46
De EVH (III) heb ik ook getest en ik vond hem ook aan de felle/schelle kant. Ik denk dat dat vooral te wijten was aan de Charvel EVH die ik erop aan had gesloten. Het is denk ik vooral een erg goede scheur hardrock combinatie.
Het geluid van EVH is ook eerder hardrock dan metal natuurlijk. Voor Dokken, whitesnake, Ratt, van Halen etc. is het een onwijs lekker geluid. Persoonlijk houd ik wel van dat vieze scheurgeluid uit de eighty's en begin ninety's. Wat ik ook lekker vond was dat de overtones en fragiolettes er als vanzelf uitvliegen op deze amp. Clean channel vond ik ook zeker zeer okay. Als je echt zware metal wilt spelen is dit niet de juiste amp al denk ik dat afhankelijk van je gitaar en pickups je wel een acceptabel vet geluid kunt creeeren.

a darker shade of grey
17 juli 2008, 16:26
De EVH (III) heb ik ook getest en ik vond hem ook aan de felle/schelle kant. Ik denk dat dat vooral te wijten was aan de Charvel EVH die ik erop aan had gesloten. Het is denk ik vooral een erg goede scheur hardrock combinatie.
Het geluid van EVH is ook eerder hardrock dan metal natuurlijk. Voor Dokken, whitesnake, Ratt, van Halen etc. is het een onwijs lekker geluid. Persoonlijk houd ik wel van dat vieze scheurgeluid uit de eighty's en begin ninety's. Wat ik ook lekker vond was dat de overtones en fragiolettes er als vanzelf uitvliegen op deze amp. Clean channel vond ik ook zeker zeer okay. Als je echt zware metal wilt spelen is dit niet de juiste amp al denk ik dat afhankelijk van je gitaar en pickups je wel een acceptabel vet geluid kunt creeeren.

Inderdaad! Exact mijn bevindingen :)

Maar ik wil er wel aan toevoegen dat er zeer degelijk wat vieze metal uit te persen valt. Die maat van me heeft daar trash staan spelen als een idioot! :D

Soulflyhigh
17 juli 2008, 18:44
Goede verhalen over de Invader! Had ik ook zeker verwacht en het is ook echt wat ik in een amp zoek. Helaas niet betaalbaar dat ding :( Wat mij trouwens verbaasde dat je de 5150III zo fel vond klinken. Ik heb dat ding twee keer getest en ik vond het 3e kanaal juist er donker klinken. Dit kan natuurlijk komen door de mahonie gitaren die ik had. Maar toch had ik het idee dat het wel echt in de amp zat. Erg vreemd

a darker shade of grey
17 juli 2008, 18:53
Goede verhalen over de Invader! Had ik ook zeker verwacht en het is ook echt wat ik in een amp zoek. Helaas niet betaalbaar dat ding :( Wat mij trouwens verbaasde dat je de 5150III zo fel vond klinken. Ik heb dat ding twee keer getest en ik vond het 3e kanaal juist er donker klinken. Dit kan natuurlijk komen door de mahonie gitaren die ik had. Maar toch had ik het idee dat het wel echt in de amp zat. Erg vreemd

Inderdaad zeg....

Nee echt, ik kreeg de schelheid er niet uitgedraaid, treble op een kwart en de presence op minder dan de helft en nog floot de schelheid dwars door mijn trommelvliezen heen :nervous:

Braindead
18 juli 2008, 02:19
Waarschijnlijk toch het mahonie vs maple/basswood?. Daarnaast moet ik er wel bij vermelden dat ik niet erg veel aan de knoppen heb lopen draaien. De sound vond ik namelijk ondanks de felheid en schelheid wel erg lekker. Ik denk dat Een Gibson Les Paul wel een aardig verschil had gemaakt met de Charvel Frankenstein strat die ik (naar toch behoorlijke tevredenheid) bespeelde. :-)
Oh ja, er was ook iets met een buisje weet ik mij te herinneren. Dus wellicht dat dat ook nog een rol speelde.

x.a.d
19 juli 2008, 12:54
let wel op voor 1 ding als je de Invader koopt.. Veel invaders hebben microfonische pre amp buisjes omdat engl veel problemen heeft met buizen.
laat dit even nakijken voor dat je em koopt.


Bedankt voor de tip :) Weet iemand toevallig ook de prijs bij Jukebox? Voor de Invader 100 dus.

Ga eerst de tops testen die je wil horen want je twijfelde toch nog..? Ik ben er van overtuigt dat ze je een goede prijs maken. Mss ben je in duitsland iets goedkoper uit...ma jukebox is dichterbij en betere service. En anders gewoon effe bellen e ;). Succes en laat ons weten wat het is geworden .

interessander
19 juli 2008, 14:42
Kan die schelheid van de 5150 niet aan de EVH kast liggen?
De EQ van een 5150 is niet dratisch maar alleen maar schel en fel dat kan ik me niet herinneren van mijn oude.

Marc Oblivian
19 juli 2008, 15:03
Hmmm...nope...ik heb die kast onder mijn Powerball, maar geen schelle sound hoor.
Je moet inderdaad gewoon oppassen met de presence op de EVH met veel gain, maar dat geldt voor meer versterkers (gain zorgt voor meer hoge tonen...)

Bl44t44p
20 juli 2008, 14:06
let wel op voor 1 ding als je de Invader koopt.. Veel invaders hebben microfonische pre amp buisjes omdat engl veel problemen heeft met buizen.
laat dit even nakijken voor dat je em koopt.

Dit had ik inderdaad ook van die verkoper van Jukebox gehoord, als je 'm daar kocht dan zouden ze er meteen iets aan doen :)



Ga eerst de tops testen die je wil horen want je twijfelde toch nog..? Ik ben er van overtuigt dat ze je een goede prijs maken. Mss ben je in duitsland iets goedkoper uit...ma jukebox is dichterbij en betere service. En anders gewoon effe bellen e ;). Succes en laat ons weten wat het is geworden .

Ja doe ik ook, eerst even middagje testen ;) Heb nog meer op het lijstje staan namelijk, sommige moet ik gewoon eens gehoord hebben :D

a darker shade of grey
24 juli 2008, 09:36
Even een bump!

Gisteren bij maat van me zijn nieuwe Powerball getest, dat wou ik even met jullie delen! Getest met Ibanez RGA121 met standaard v7/v8 pups en een boss me-50 in de loop. Getest met bijbehorend 4x12 V30 cabinet.

Clean kanaal: dit kanaal had me veel sneller overtuigd dan het clean van de invader om eerlijk te zijn :sssh: Dit clean was erg mooi vol, de bright en bottom switch voegden echt iets toe (of juist niet als je ze weer uitzette ;)). De EQ was erg responsief en er kwamen zeer aantrekkelijke tonen uit het clean kanaal. Mijn favoriete setting was bright en bottom allebei uit, en de EQ bijna alles op twaalf uur, en ontzettend neutraal klinkend (doh) clean die erg goed paste bij de gitaar.

Crunch: Niet al te veel tijd mee doorgebracht, maar de crunch was wel minder goed dan die op de invader. Dit is wat ik op de invader had verwacht van de crunch, een beetje een net-niet kanaal. Rock kun je er mee spelen, dat zeker, maar er zijn zeker betere klanken te vinden in andere versterkers als je begrijpt wat ik bedoel. Waar dit kanaal wel erg goed in was, was op hogere gain settings open chords spelen. Door de hogere gain setting klonk het wel lekker vol, maar omdat het toch het crunchkanaal was kon je elke noot mooi afzonderlijk horen. In stukken van john petrucci komen nogal eens wat open chords voor en daarvoor was het erg lekker om toch ff terug te klikken naar dit kanaal.

Rythm: hier toch duidelijke verschillen met de Invader. Waar de invader juist heel smooth en gelikt klonk, is deze wat lomper en korreliger. Niets daarvan negatief, juist niet! Hoewel er bakken en bakken met gain op tap zijn, vond ik het kanaal erg lekker klinken met de gain tussen 10 en 11 uur. Mooie gedefinieerde toon, niet al te veel herrie meer als je zelf niet speelt vanwege de lagere gain setting, en met de depth-knop stevig omhoog gedraaid erg brute palmmutes. Ook hier wist ik een behoorlijk gelikte toon uit te slepen, alleen kost het wel meer moeite, je draait een stuk langer aan de EQ dan bij de invader. De invader klinkt op elke willekeurige setting echt fenomenaal op kanaal 3, de powerball vereist wat meer aandacht. Als je hem die aandacht geeft, komen er heerlijke klanken uit. Niet vergelijkbaar met de invader, het is ruwer, rauwer en grover. Maar stiekem wel erg lekker.

Dit kanaal heeft twee mid-knoppen, een mid-open en een mid-focussed. Je kunt met een footswitch button wisselen tussen deze twee, ze hebben ook allebei een andere voicing. Dit was een erg aangename feature als je er een beetje mee klootte. Ik had de mid-open wat gescooped voor ritme werk, en met een druk op de footswitch had ik flink veel mid er terug in (mid-focussed op ongeveer driekwart) voor een lekker vol klinkende solo.

Kanaal 4: dit kanaal is meer compressed dan kanaal 3, en ook meer gescooped. Dat was goed te horen als je een powerhord bleef spelen en telkens bleef wisselen tussen de twee kanalen. Kanaal 4 heeft zo associaal achterlijk veel gain op tap dat zelfs met de gain tussen 10 en 11 uur (gedeelde knoppen met kanaal 3) erg dichtgesmeerd was. Maat van me gebruikte het veel voor zijn ritmewerk met een agressieve eq-setting, klonk erg vet, maar wel heel erg dichtgesmeerd. Ik vond het zelf wel uiterst bruikbaar voor melodieën. En dan weer wisselen tussen de twee mid-settings om je toon wat te veranderen. Erg goeie feature.

Overall: de EQ op beide kanalen reageert goed, maar de presence en depth stelen de show wat responsiviteit betreft. Vooral de presence doet extreem veel tussen 0 en 10. Van bijtende tonen op maximaal, tot hele doffe afwezige tonen met de presence op 0. Meestal had ik hem op driekwart, en stelde ik het hoog wat bij met de treble knop. De depth was erg lekker. Die hadden we meestal bijna vol open voor het wapperende broekspijpen effect :rockon: Maar met de depth dicht wordt de toon alles behalve onaangenaam. Het was erg moeilijk te bepalen waar ik die knop nu wilde hebben, omdat het allemaal lekker klonk op een eigen manier. Met de depth dicht had je mooie enigszins steriele superstrakke tonen. En met de depth vol open had je iets losser klinkende noten met super veel power, dat je echt je broekspijpen voelt wapperen van de zware bassen.

Samengevat: de powerball is geen invader. Dat wist ik en dat had ik ook niet verwacht. Waar de invader heel smooth en relaxed klinkt is de powerball agressiever en ruwer, misschien zelfs ook directer, want ook op hoge gainsettings vergeeft ie je foutjes niet zo snel. De powerball is een erg goede amp, niet zo zeer veelzijdig als menigeen op harmony central durft te beweren absoluut niet, maar binnen zijn genre kan ie wel ontzettend veel, van mooie clean, via duidelijke openchords, naar superoverstuurde palmmutes die je broekspijpen doen wapperen. Ik ben weer oprecht onder de indruk van de kwaliteit van deze amp, en ik denk dat ik maar eens ga jagen op een tweedehands powerball. Een invader zit er qua geld niet in, maar ik denk dat de powerball ook een erg lekkere amp voor mij is. Ik wilde typen "een waardige vervanger tot die tijd", maar toen bedacht ik me dat dat absoluut niet waar is. Zoals gezegd zijn ze erg verschillend, en ik denk dat de Powerball zijn mannetje kan staan NAAST de invader en niet onder de invader.

Groet,
Teun

Marc Oblivian
24 juli 2008, 10:23
De twee high gain kanalen heten lo lead en high lead (geen rythm).
De open en focussed knop werkt niet alleen voor lead 1.
Verder leuke review. Succes met het vinden van een Powerball en zorg dat je er een fatsoenlijke speakerkast bij kan kopen...scheelt ook weer wat!

a darker shade of grey
24 juli 2008, 13:45
De twee high gain kanalen heten lo lead en high lead (geen rythm).
De open en focussed knop werkt niet alleen voor lead 1.
Verder leuke review. Succes met het vinden van een Powerball en zorg dat je er een fatsoenlijke speakerkast bij kan kopen...scheelt ook weer wat!

Dank! Ja lo lead, hi lead, rythm lead whats the difference ;)

Als speakerkast ben ik van plan een fame 212 v30 te kopen, behalve als de verkoper een mooie deal heeft met een matchende speakerkast :)

Marc Oblivian
24 juli 2008, 14:07
Met rythm wordt vaak het crunchkanaal aangeduid op amps, dus wat dat betreft een beetje verwarrend, aangezien je het over de leads hebt.
Maar ja, maakt ook niet uit:-)

Ik raad je overigens aan om eerst de top te kopen en die op verschillende speakerkasten te testen...kan je een beetje bepalen over welke speakers je hem het beste vindt klinken. Zonde als je een mooie set hebt die niet optimaal klinkt.

Kellet
24 juli 2008, 14:35
Met rythm wordt vaak het crunchkanaal aangeduid op amps, dus wat dat betreft een beetje verwarrend, aangezien je het over de leads hebt.
Maar ja, maakt ook niet uit:-)

Ik raad je overigens aan om eerst de top te kopen en die op verschillende speakerkasten te testen...kan je een beetje bepalen over welke speakers je hem het beste vindt klinken. Zonde als je een mooie set hebt die niet optimaal klinkt.

ENGL top + Bogner cab = sex

Maargoed, das mijn mening.

a darker shade of grey
24 juli 2008, 15:32
ENGL top + Bogner cab = sex

Maargoed, das mijn mening.

Ik geloof je direct!
Maar helaas kan ik die formule ook even omschrijven

ENGL top + Bogner cab = off budget :(

Ik vond hem lekker klinken met v30's, dus die koop ik ook denk ik. Greenbacks is geen optie, want das maar een cabje van 50 watt...en t75's vind ik nogal schel, die probeer ik niet denk ik. Ik wil gewoon een goede en goedkope cab, dat leidde mij tot fame of framus :)

Kellet
24 juli 2008, 16:03
Ik geloof je direct!
Maar helaas kan ik die formule ook even omschrijven

ENGL top + Bogner cab = off budget :(

Ik vond hem lekker klinken met v30's, dus die koop ik ook denk ik. Greenbacks is geen optie, want das maar een cabje van 50 watt...en t75's vind ik nogal schel, die probeer ik niet denk ik. Ik wil gewoon een goede en goedkope cab, dat leidde mij tot fame of framus :)

Framus 2x12 is idd ook goed. Ze zijn ook verassend licht. ENGL, Mesa en Bogner 2x12's zijn groot en zwaar, maar Framus compact en licht!!

x.a.d
24 juli 2008, 16:46
Het is wel zo dat de cabs niet allemaal het zelfde zijn.
De bogner is wel vet idd!! Tonevoller dan de Engl 212 , maar de Engls is wel strakker in het laag. De framus ken ik niet dus daar durf ik niet veel zinnigs over te zeggen. Het enige is wel dat een lichte kast vaak van dunner hout is en dus minder tonevol en minder strak. Verder is er zoals gewoonlijk maar 1 oplossing...TESTEN !!

Speeddemon
2 augustus 2008, 12:33
Even een paar dingen:
-De high gain switch van de Invader (zowel 100 als 150) werkt op ALLE 4 KANALEN! (dus niet alleen op kanaal 3 en 4).
Hierdoor heb je met de high gain mode aan op kanaal 1 een heerlijke Malcolm Young-achtige tone; denk aan 't intro van "You shook me all night long".
En kanaal 2 is dan echt hotrodded JCM800, maar dan 'sophisticated'. Denk aan Accept's "Balls to the Wall" intro.

Ik vind Orpheo's vergelijking tussen JVM en Invader ook niet kloppen. JVM is puur Marshall karakter in alle kanalen, en klinkt veel gruiziger/korreliger. De Invader is meer een smeuïge, beheerstere versie van een Marshall ACHTIGE sound (en dan voornamelijk in kanaal 2).
Overigens, ik had m'n Invader 100 ook voor iets minder dan 2 ruggen, maar een JVM kostte toch overal 1400-1450 euro en geen 1000 euro nieuw. Wel eerlijk vergelijken aub.

Kanaal 4 heeft wat idd wat minder gain dan 3, maar barst van de mids en klinkt behoorlijk losjes. Ik heb de mids van dat kanaal op 2 staan! Kanaal 3 klinkt al dusdanig scooped, dat ik voor 80's metal de mids tot 7 moet draaien.

Ik vind het een heerlijke amp, maar ik wil er nog zeker een Engl SE bij.