PDA

View Full Version : Vista 'streamlinen' voor recording



Bins
14 juli 2008, 23:21
Ik heb sinds kort een hippe nieuwe laptop. Amd turion, 3bg ram. Er zit dus vista op, en dat loopt tot nu toe niet helemaal lekker met m'n DAW. Ik merk al als ik een vst plugin laad terwijl het geluid loopt dat de boel gaat haperen. Idem als ik instellingen van equalisers en compressors en dergelijke aanpas. Dit slaat natuurlijk nergens op, want op m'n ouwe brakke desktop liep alles als een trein. Ik ga deze zaterdag drumtracks opnemen, en dan moet er een clicktrack meelopen... Enige hapering is dat natuurlijk funest voor de opname.

Ik ben er inmiddels al achter dat die sidebar recourses vreet, maar verder zou ik echt niet weten wat ik allemaal kan uitschakelen (en hoe). Xp installeren is geen optie, want daar heb ik alleen een illegale versie van, en dit is m'n werkcomputer, die ik illegale-software-vrij wil houden.

De DAW is trouwens tracktion (zat bij m'n geluidskaart) en ik heb de laatste update ervan. Op het moment van de haperingen zat ik 2 tracks te pannen, equalisen, compressoren... dus ik was niet echt iets bizars aan het doen.

Ik ga natuurlijk wel een beetje googelen, maar ik dacht laat ik het hier ook eens vragen :)

MattellicA
14 juli 2008, 23:44
Welke Turion heb je juist?

Sidebar kan je afzetten door rechts te klikken in de sidebar en dan eigenschappen ....

Om je prestaties te verhogen kan je ook je huidige Vista look veranderen in een klassieke (Windows 98 achtige) layout... scheelt ook weer wat ...

Bins
14 juli 2008, 23:57
Het is een turion 64 x2... Dat van die sidebar wist ik dus al.

Het is eigenlijk van de gekken dat het niet gewoon meteen naar behoren werkt :confused:

guhlenn
15 juli 2008, 09:23
Het is eigenlijk van de gekken dat het niet gewoon meteen naar behoren werkt :confused:

Nee, van de Microsoft. Bijna hetzelfde, maar toch niet helemaal ;). Ik heb gehoord dat idd alle grafische foefjes uitzetten (de klassieke look) zeker 20% power increase geeft. CHeck eens het sound on sound artikel over Vista (Google!)

harrie-beton
15 juli 2008, 10:36
Gebruik een Windows als DAW. Ik heb maanden met vista gewerkt maar de vista (270 euro GVD) heeft het niet gehaald. Ik heb toch 100 euro er tegenaan gesmeten en heb een legale XP installatie, ik had vista in dual boot maar helaas vreet vista veel te veel resources. Vista ligt op de plank.

De enige andere optie is een macbook PRO.

Bins
15 juli 2008, 10:49
Informatief artikel!

De grootste boosdoener is dus dat windows aero shiny/doorzichtige gedoe. Idle gebruikt het weinig (naja... 30%) ram, maar het gaat dus meetellen als je binnen je DAW vensters (dus plugins) opent.

Verder moet het dus bij de drivers gezocht worden. Ik had al gemerkt dat asio4all niet helemaal deed wat hij moest doen, maar m'n Tapco interface is altijd helemaal plug & play geweest, geen drivers van de fabrikant nodig. Sterker nog, die zijn er niet eens. Dat wordt dus speuren naar een asio driver die werkt.

Ik ga er vanmiddag mee klooien, dan post ik wel een update. Gedoe allemaal... ik had wel gehoord dat vista niet helemaal je van het was, maar ik dacht dat ik met een systeem dat ongeveer 3x de specs heeft van m'n ouwe desktop wel ok zou zijn...

Bins
15 juli 2008, 10:55
Gebruik een Windows als DAW. Ik heb maanden met vista gewerkt maar de vista (270 euro GVD) heeft het niet gehaald. Ik heb toch 100 euro er tegenaan gesmeten en heb een legale XP installatie, ik had vista in dual boot maar helaas vreet vista veel te veel resources. Vista ligt op de plank.

De enige andere optie is een macbook PRO.

Ik zie in de taskmanager eigenlijk maar twee dingen die echt ram/pc vreten en dat zijn die sidebar en dat Aero gedoe. Ik denk dat het wel los gaat lopen als ik eenmaal de juiste drivers te pakken heb. Maar ja, echt user friendly is anders :confused:

O, ja... En guitarrig draait wel standalone, maar niet als plugin. Maar dat zijn zorgen voor morgen :)

wbz
15 juli 2008, 10:56
de indexing service en automatische updates uitzetten scheelt ook behoorlijk

via google zijn zat links te vinden hoe en wat

harrie-beton
15 juli 2008, 14:45
ik heb nieuwe Quad core computer gekocht omdat ik meer kracht wou. In alle benchmarks scoort XP hoger dan Vista, ik gebruik om die reden XP.
Plus Vista is minder stabiel. Er zit veel te veel rotzooi in Vista waar je ook niet goed bij kunt.

wbz
15 juli 2008, 15:46
Plus Vista is minder stabiel. Er zit veel te veel rotzooi in Vista waar je ook niet goed bij kunt.

heb zelf ook quad core met vista ultimate x64, en ik ben nog geen dingen tegen gekomen waarvan ik zoiets had van... woooowwww dat gong goed fout zeg.... ja, een explorer of andere app die af en toe es crasht, maar daar heeft xp ook last van

zelfs "zware" games als call of duty 4, assasins creed en crysis op vrij hoge instellingen crashen niet....

Epic
17 juli 2008, 10:05
Je mag Vista in sommige omstandigheden legaal downgraden naar XP. Hangt een beetje van het merk af.

Automatic updates uitzetten lijkt me niet veel helpen, moet je aan laten staan.

Zorg er verder voor dat je goede audio (ASIO) drivers hebt voor je geluidskaart.

heinz3110
17 juli 2008, 11:03
Oh, ehm, Bins:

Ik weet niet welke tracktion je gebruikt (2 of 3 ?) maar ik gebruik ook Tracktion (versie 2 welteverstaan) met X64 dualcore en dan stottert ie na een tijdje als een gek als ik de muis beweeg. Terwijl er niet zo veel plugins en tracks inhangen. Hier dacht ik ook: koop ik potverdulleme een nieuw systeem, en dan doet ie het slechter dan mijn vorige setup!

Onder taakbeheer de processor affiniteit van Tracktion.exe van 2 cpus naar 1 enkele zetten loste dat voor mij op.. Gelukkig . :)

guhlenn
17 juli 2008, 14:32
MAar dan lever je ook 50% CPU power in of niet? Ik zou echt niet anders meer dan mijn quad core willen...

wbz
17 juli 2008, 15:23
MAar dan lever je ook 50% CPU power in of niet? Ik zou echt niet anders meer dan mijn quad core willen...

zolang de applicatie die je draait niet multicore/cpu enabled is zal je er niets van merken.

harrie-beton
17 juli 2008, 17:26
Er zijn maar weinig audio applicaties die multi cores gebruiken trouwens, als dat helpt om 1 core te gebruiken is dat mooi.

Vista zie ik als een gepasseerd station net als Windows ME toen, de volgende versie van Windows komt in 2009 uit. De release datum is vervroegd en deze windows is veel "lichter" - dat geeft aan dat Microsoft toegeeft dat Vista op een zijspoor komt te staan.

Soulflyhigh
17 juli 2008, 18:51
Gebruik een Windows als DAW. Ik heb maanden met vista gewerkt maar de vista (270 euro GVD) heeft het niet gehaald. Ik heb toch 100 euro er tegenaan gesmeten en heb een legale XP installatie, ik had vista in dual boot maar helaas vreet vista veel te veel resources. Vista ligt op de plank.

De enige andere optie is een macbook PRO.
Klopt :) Mijn macbook pro loopt als een malle met Logic. Een macbookje met 4 GB ram zou ook nog wel lekker lopen denk ik

Bins
17 juli 2008, 20:40
Ik heb het inmiddels redelijk opgelost. Tracktion gebruikte a.h.w. twee drivers tegelijk... Vraag me niet hoe. Maar goed, na een paar rare toeren ziet ie nu alleen de asio4all drivers en volgens mij loopt het nu gewoon zoals het lopen moet. Dat met die processoraffiniteit ga ik ook nog proberen, kan igg geen kwaad als ik het zo hoor.

guhlenn
19 juli 2008, 11:02
zolang de applicatie die je draait niet multicore/cpu enabled is zal je er niets van merken.

ehm ja. da's waar. Goede reden om over te stappen op Sonar :)

chubbyfan
29 juli 2008, 09:14
http://www.homerecording.be/gids/vista-tweak-gids deze vond ik ,leek me wel nuttig :p

Bins
29 juli 2008, 20:06
Hey bedankt,

ik hoop dat het nu wat soepeler gaat werken nu... ik word steeds minder tevreden :(

Roman
30 juli 2008, 08:49
het is een algemeen gegeven dat voor Audio-doeleinden je toch beter op XP kunt blijven draaien. XP64 is dan zelfs nog aan te raden omdat dit OS meer dan 4G geheugen kan adresseren. Maar je zit dan dus met andere zaken zoals unsupported drives and software.

Kortom lekker XP SP2 of SP3 gebruiken, nog wat tweaken en GAS!