PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Custom 1968



gitaardocphil
14 juli 2008, 21:19
Het betreft hier een reissue van de Gibson LP custom, maar wel de 1968 versie.
Ik heb deze gitaar voor een zeer lage prijs kunnen kopen. Het serienummer toont dat ze geproduceerd is in 1967, en na contact met Gibson blijkt dit te kloppen, alleen zijn ze pas in 1968 op de markt verschenen. Ik had een LP custom uit 1978, en ik heb de pick-ups vervangen door P-94 pick-ups omdat de P-90 te klein zijn om te passen in de humbucker holte. DE bedoeling was om de gitaar terug te brengen naar de allereerste Customs met 2 zwarte P-90. De sound is ongelooflijk, de oorspronkelijke pick-ups heb ik, 1 PAF en 1 DiMarzio, die de oorspronkelijke eigenaar blijkbaar geplaatst heeft. Toen was er absoluut nog geen sprake van de buitensporige prijzen die nu gevraagd worden. Aangezien ik graag deze gitaar in eer zou herstellen met een pick-up uit 1968 wou ik weten of iemand op de hoogte is van pick-ups. Ik heb me laten vertellen, en ook opgezocht dat een t-pick-up uit 1968 DE CORRECTE pick-up zou zijn. Is er iemand die ervaring heeft met deze pick-ups? Ik heb in een topic gelezen (de topic over pick-ups in de schuif) dat iemand een Gibson PAF in de schuif had liggen. Wat is de waarde of prijs van deze pick-up?
Hartelijk dank

Agent_Smith
14 juli 2008, 22:00
Yep, t-tops waren toen standaard. '66-'72 stickered en daarna stamped.

macwilliams
14 juli 2008, 22:37
Het betreft hier een reissue van de Gibson LP custom, maar wel de 1968 versie.
Ik heb deze gitaar voor een zeer lage prijs kunnen kopen. Het serienummer toont dat ze geproduceerd is in 1967, en na contact met Gibson blijkt dit te kloppen, alleen zijn ze pas in 1968 op de markt verschenen. Ik had een LP custom uit 1978, en ik heb de pick-ups vervangen door P-94 pick-ups omdat de P-90 te klein zijn om te passen in de humbucker holte. DE bedoeling was om de gitaar terug te brengen naar de allereerste Customs met 2 zwarte P-90. De sound is ongelooflijk, de oorspronkelijke pick-ups heb ik, 1 PAF en 1 DiMarzio, die de oorspronkelijke eigenaar blijkbaar geplaatst heeft. Toen was er absoluut nog geen sprake van de buitensporige prijzen die nu gevraagd worden. Aangezien ik graag deze gitaar in eer zou herstellen met een pick-up uit 1968 wou ik weten of iemand op de hoogte is van pick-ups. Ik heb me laten vertellen, en ook opgezocht dat een t-pick-up uit 1968 DE CORRECTE pick-up zou zijn. Is er iemand die ervaring heeft met deze pick-ups? Ik heb in een topic gelezen (de topic over pick-ups in de schuif) dat iemand een Gibson PAF in de schuif had liggen. Wat is de waarde of prijs van deze pick-up?
Hartelijk dank

Gefeliciteerd (ik ga er van uit dat je hem pas hebt?)
Is hij verder nog helemaal orgineel?
Heb je er en foto van en kun je die plaatsen?
En een plaatje van zoals je hem hebben wil.

Ik ben echt heel benieuwd.
Ook ik ben bezig met het verfraaien van mijn LP custom maar twijfel nog of ik alles naar de orginele staat breng of meer naar mijn eigen smaak.



De mijne:

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Gitaren/Gibson/DSC07219.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Gitaren/Gibson/DSC07221-1.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Gitaren/Gibson/DSC07216.jpg


Aan deze is in de loop van de tijd nogal wat veranderd zo zijn de knoppen niet meer origineel en bovendien kapot. Er horen op deze zwarte witchhats knoppen te zitten, maar deze vind ik mooier en heb al vervangende besteld.
Zo zijn de elementen vervangen voor splitbare en ik heb geen idee wat voor elementen dat zijn maar die gaan zowiezo ook vervangen worden.
De brug is helemaal versleten bij de dikke E snaar zit al helemaal een ronding aan. Ik zie deze binnenkort nog wel uit zijn zadeltje schieten. Dus daar is een rollerbridge voor besteld.
Al met al een klein projectje.

Deze is een vroege '70 volgens de guitar dater.

eazy G
15 juli 2008, 02:21
Het betreft hier een reissue van de Gibson LP custom, maar wel de 1968 versie.
Ik heb deze gitaar voor een zeer lage prijs kunnen kopen. Het serienummer toont dat ze geproduceerd is in 1967, en na contact met Gibson blijkt dit te kloppen, alleen zijn ze pas in 1968 op de markt verschenen. Ik had een LP custom uit 1978, en ik heb de pick-ups vervangen door P-94 pick-ups omdat de P-90 te klein zijn om te passen in de humbucker holte. DE bedoeling was om de gitaar terug te brengen naar de allereerste Customs met 2 zwarte P-90. De sound is ongelooflijk, de oorspronkelijke pick-ups heb ik, 1 PAF en 1 DiMarzio, die de oorspronkelijke eigenaar blijkbaar geplaatst heeft. Toen was er absoluut nog geen sprake van de buitensporige prijzen die nu gevraagd worden. Aangezien ik graag deze gitaar in eer zou herstellen met een pick-up uit 1968 wou ik weten of iemand op de hoogte is van pick-ups. Ik heb me laten vertellen, en ook opgezocht dat een t-pick-up uit 1968 DE CORRECTE pick-up zou zijn. Is er iemand die ervaring heeft met deze pick-ups? Ik heb in een topic gelezen (de topic over pick-ups in de schuif) dat iemand een Gibson PAF in de schuif had liggen. Wat is de waarde of prijs van deze pick-up?
Hartelijk dank

de custom had vanaf 68 tot 73 een 14° headstock pitch, dwz de schuinte van de kop van de gitaar tenopzichte van de neck. Voor 1968 en na 1973 was 17°. Ik vraag me af wat dat bij jou gitaar is?

Ik dacht t-top's, van de 65 tot de 80s.
maar van 1965 tot 1975 met patent sticker en van 1976 tot de 80s stamped.

eazy G
15 juli 2008, 02:35
Deze is een vroege '70 volgens de guitar dater.

wel van na 1973..

macwilliams
15 juli 2008, 06:28
wel van na 1973..
Als dus iemand in 1990 de pots had vervangen dan was hij ineens van 1990?
vroeg:
1970/1974
mid
1975/1976
laat
...vul maar in

Verder maakt het mij niet zo veel uit. Zolang hier
niemand van gibson op de stoep staat met het
onomstootbare/onweerlegbare bewijs. Prevaleert
de datum zoals opgegeven door de digitale decodeer
machine. Met alle respect voor de expertise hier aanwezig. :stop: :stop: :stop:

Agent_Smith
15 juli 2008, 07:28
de custom had vanaf 68 tot 73 een 14° headstock pitch, dwz de schuinte van de kop van de gitaar tenopzichte van de neck. Voor 1968 en na 1973 was 17°.

Deze hoek is pas veel later weer veranderd naar 17gr. Zou het even na moeten zoeken wanneer precies.

Edit: even uitgezocht. Hoewel gibson ergens op site beweert dat LPs na 1973 terug gingen naar een 17 gr hoek is deze info absoluut niet correct. Pas vanaf 2002 is dit het geval. Alle Lps die ik qua bouwjaren tussen '70 en '95 heb gehad hadden de 14 gr hoek (speelt super imo). De enige jongere LP die ik had (2005) had idd de 'originele' 17 gr hoek.

eazy G
15 juli 2008, 13:46
Als dus iemand in 1990 de pots had vervangen dan was hij ineens van 1990?
vroeg:
1970/1974
mid
1975/1976
laat
...vul maar in

Verder maakt het mij niet zo veel uit. Zolang hier
niemand van gibson op de stoep staat met het
onomstootbare/onweerlegbare bewijs. Prevaleert
de datum zoals opgegeven door de digitale decodeer
machine. Met alle respect voor de expertise hier aanwezig. :stop: :stop: :stop:

huh... ik heb t toch niet over de pots?? Als je de pots vervangt verandert het geboortejaar van je gitaar gelukkig niet nee :)
Nee de hoek van de kop van je gitaar staat in een hoek van 17 graden.
Daaraan kun je zien dat ie niet van voor 1973 is.

eazy G
15 juli 2008, 13:56
Deze hoek is pas veel later weer veranderd naar 17gr. Zou het even na moeten zoeken wanneer precies.

Edit: even uitgezocht. Hoewel gibson ergens op site beweert dat LPs na 1973 terug gingen naar een 17 gr hoek is deze info absoluut niet correct. Pas vanaf 2002 is dit het geval. Alle Lps die ik qua bouwjaren tussen '70 en '95 heb gehad hadden de 14 gr hoek (speelt super imo). De enige jongere LP die ik had (2005) had idd de 'originele' 17 gr hoek.

mmm vaag.... dit moet dan enkel het geval zijn met Les Pauls!?
mijn es 325 van 1972 heeft namelijk een 14 graden hoek en mn '74 es 355 weer een 17 graden hoek.
Ook de rest van mn gibsons (allemaal na '74) hebben allemaal een 17 graden hoek. Maar misschien is t per model wat anders.

macwilliams
15 juli 2008, 16:35
Dus de hoek moet gemeten worden t.o.v de hals wanneer je de hals denkbeeldig verlengd ?

macwilliams
15 juli 2008, 16:41
Nu had ik vanochtend eenmailtje naar gibson gestuurd en heb inmiddels antwoord.


Dear Mr.

Thank you for your interest in Gibson guitars.

Normally the serial number refers to a guitar from 1970-1972, when there is the stamp "Made in USA" on the back of the headstock.

Otherwise the guitar could be from 1968 or from even before that.


Nu willen ze nog wel foto's hebben zo ook van de element gaten.
Wel netjes en vlug antwoord gehad. pluim voor de snelle reaktie!!

Agent_Smith
15 juli 2008, 20:06
mmm vaag.... dit moet dan enkel het geval zijn met Les Pauls!?

Uhm, ja, ik heb het alleen over Les Pauls. Da's eigenlijk het enige waar ik 'verstand van heb' :D

bass blom
15 juli 2008, 21:26
Nu had ik vanochtend eenmailtje naar gibson gestuurd en heb inmiddels antwoord.




Nu willen ze nog wel foto's hebben zo ook van de element gaten.
Wel netjes en vlug antwoord gehad. pluim voor de snelle reaktie!!

het gat vanuit de potcavity naar de pups, is dat bij jou rond of vierkant?

Koenios
15 juli 2008, 22:33
Jaloers :P

eazy G
15 juli 2008, 22:58
Nu had ik vanochtend eenmailtje naar gibson gestuurd en heb inmiddels antwoord.




Nu willen ze nog wel foto's hebben zo ook van de element gaten.
Wel netjes en vlug antwoord gehad. pluim voor de snelle reaktie!!

Ja ze reageren altijd heel snel, ik geloof zelfs dat er een 24 uur msn "lijn" is.
kun je via msn evt info opvragen! Maar goed heb al vaker info over mn gitaren gevraagd, over mijn es 369 wisten ze totaal niets te vertellen.
Maar goed dan neem ik maar aan dat het bij de les paul anders is dan bij de es-en mbt tot die headstock pitch. Maar wat zeggen klopt eigenlijk niet want mijn es 355 uit 74 geen "made in the usa" achterop de kop staan ook geen volute! Erg vreemd allemaal!

macwilliams
15 juli 2008, 23:15
Ja ze reageren altijd heel snel, ik geloof zelfs dat er een 24 uur msn "lijn" is.
kun je via msn evt info opvragen! Maar goed heb al vaker info over mn gitaren gevraagd, over mijn es 369 wisten ze totaal niets te vertellen.
Maar goed dan neem ik maar aan dat het bij de les paul anders is dan bij de es-en mbt tot die headstock pitch. Maar wat zeggen klopt eigenlijk niet want mijn es 355 uit 74 geen "made in the usa" achterop de kop staan ook geen volute! Erg vreemd allemaal!

Zijn er behalve dit forum en gibson zelf nog anderen die je raadpleegt?
Zoals een of ander blauw boek o.i.d?

Edit:

Dit geldt misschien alleen voor solids????

macwilliams
15 juli 2008, 23:17
het gat vanuit de potcavity naar de pups, is dat bij jou rond of vierkant?

Ik dacht vierkant maar dat weet ik niet zeker.
Wat kun je hieruit afleiden?

Ik leer steeds meer bij :D

eazy G
15 juli 2008, 23:47
Zijn er behalve dit forum en gibson zelf nog anderen die je raadpleegt?
Zoals een of ander blauw boek o.i.d?

Edit:

Dit geldt misschien alleen voor solids????

ja heb wat van het blue book op pdf formaat op mn pc, maar ja daar staat ook niet echt veel diepgaande info in. Gibson heb ik ook alvaak gemaild maar hun database gaat niet verder terug dan 1988!!
Verder heb ik door de jaren allerlei info die ik op t web tegenkwam over gibson opgeslagen. Niet echt indrukwekkend maar ach je moet wat hehe

bass blom
16 juli 2008, 00:45
Ik dacht vierkant maar dat weet ik niet zeker.
Wat kun je hieruit afleiden?

Ik leer steeds meer bij :D

dat lijkt normaal te zijn.
bij een pancake body.
mijne is wel pancake maar rond, geboord gat.
vierkant is gefreesd voordat de helften op elkaar gingen.

macwilliams
16 juli 2008, 06:35
ja heb wat van het blue book op pdf formaat op mn pc, maar ja daar staat ook niet echt veel diepgaande info in. Gibson heb ik ook alvaak gemaild maar hun database gaat niet verder terug dan 1988!!
Verder heb ik door de jaren allerlei info die ik op t web tegenkwam over gibson opgeslagen. Niet echt indrukwekkend maar ach je moet wat hehe

Ik weet niet wat jij op je pc hebt maar als je al
wat jaren bezig bent moet er toch een redelijke
bron van informatie op staan. Wat dat betrefd is
bij mij de computer leeg en alles wat ik weet is
recentelijk opgedaan. Dat hun data base niet verder
reikt dan 1988 was ik ook al eerder tegen gekomen.
Daar ben ik ook al tegengekomen dat het serienummer
uit m'n gitaar uit de vroege '70 / '72 moet stammen
maar iig van voor '73. Het lijkt mij aanemelijk dat ze
deze data niet uit hun duim gezogen hebben. Door
berekening van produktie aantallen per uur/dag/jaar
moet je zo redelijkerwijs kunnen vaststellen wanneer
iets uit je fabriekje is gerold. Dat ze daarbij nog een
marge vasthouden van plus een jaar en min een jaar is
dan nog een ruime marge ook. Ik zal eens gauw wat foto's
maken van de hele gitaar en dan deze naar gibson sturen
dan ben ik benieuwd wat voor jaartal daar uit rolt. Tot nu
toe zijn er steeds de zelfde jaren uitgerold. :)




dat lijkt normaal te zijn.
bij een pancake body.
mijne is wel pancake maar rond, geboord gat.
vierkant is gefreesd voordat de helften op elkaar gingen.

Wat was de reden van een pancake body eigenlijk en waar zijn de twee helften van gemaakt?
Kun je nog wat afleiden uit het feit dat die van jou rond is en die van mij vierkant?

bass blom
16 juli 2008, 10:20
Wat was de reden van een pancake body eigenlijk en waar zijn de twee helften van gemaakt?
Kun je nog wat afleiden uit het feit dat die van jou rond is en die van mij vierkant?

volgens mij is dat omdat ze minder grote stukken hout beschikbaar hadden.
of gewoon goedkoper wilden produceren.

dat het bij mij rond is bedenk ik het verhaal bij dat iemand een serie planken op elkaar geplakt had en was vergeten de sleuf te frezen?

macwilliams
16 juli 2008, 13:02
volgens mij is dat omdat ze minder grote stukken hout beschikbaar hadden.
of gewoon goedkoper wilden produceren.

dat het bij mij rond is bedenk ik het verhaal bij dat iemand een serie planken op elkaar geplakt had en was vergeten de sleuf te frezen?
Hahaha, dus eigenlijk zijn het goedkope gitaartjes die veel gekost hebben. Dat is vreemd als je bedenkt dat ze steeds duurder worden. Wat is dan de waarde vraag ik me af? Hoeveel kun je theoretisch vragen voor zo een als die van ons?

bass blom
16 juli 2008, 13:06
Hahaha, dus eigenlijk zijn het goedkope gitaartjes die veel gekost hebben. Dat is vreemd als je bedenkt dat ze steeds duurder worden. Wat is dan de waarde vraag ik me af? Hoeveel kun je theoretisch vragen voor zo een als die van ons?

dat is een bijna filosofische vraag :D
je hebt grote kampen norlin haters en lovers.
in amerika zie ik mensen er 1 kopen voor $1200
en je ziet ze ook gaan voor $4000
hier is het volgens mij rondom de €2000 wat ze doen.
daar doe ik hem niet voor weg, ook voor 3500 niet.

macwilliams
16 juli 2008, 16:36
dat is een bijna filosofische vraag :D
je hebt grote kampen norlin haters en lovers.
in amerika zie ik mensen er 1 kopen voor $1200
en je ziet ze ook gaan voor $4000
hier is het volgens mij rondom de €2000 wat ze doen.
daar doe ik hem niet voor weg, ook voor 3500 niet.

Daarom was het ook een theoretische vraag. Ik wil die van mij ook nooit
meer kwijt. Er gaan er enkel meer bij komen. :D

Orpheo
16 juli 2008, 16:51
gibson wilde weer de twang in de LP terug stoppen, en dachten dat dat kon door esdoorn in de bodies te stoppen... dat was eerder de gedachtegang.

future2future
16 juli 2008, 16:59
De serie nummers uit die tijd zijn echt een zooitje, dat is echt jammer. Ik heb ook een custom die volgens het serie nummer uit 63 is, maar toen werden ze niet gemaakt :S.

Na uitvoerig bestuderen en checken met mensen die er heel veel verstand van hebben, ook mensen van gibson, is de mijne uit '68

macwilliams
16 juli 2008, 17:12
gibson wilde weer de twang in de LP terug stoppen, en dachten dat dat kon door esdoorn in de bodies te stoppen... dat was eerder de gedachtegang.

Hoe is de body dan opgebouwd, de onderste laag mahonie en de bovenste esdoorn? Wat is dan het gebleken effect op de gitaar? En daar zijn ze dus weer van af gestapt omdat het niet werkte?

Ik probeer eigenlijk zo veel info te krijgen over mijn gitaar als ik maar kan. Dus misschien zijn het wat veel vragen. Dit komt natuurlijk ook omdat ik er niet zo veel afweet. Waar ik dus wel achter ben is dat mijn studio een solid is dus niet chambered. Die custom ook maar dus bestaat uit 2 bijna even dikke lagen hout.
Verder klopt de hardware cinfiguratie niet helemaal van de custom dus dat geeft mij ook weer wat vrijheid. Ik heb bij guitar fetish wel mooie vintage ogende elementen gezien die ik misschien wil halen maar dan wil ik wel eerst weten wat voor elementen dit zijn, dan wel waarvoor ze gebruikt kunnen worden.

Deze

GFS Retrotron Hot Nashville Overwound Humbucker Gold R08
en deze

Hot Liverpool Alnico Overwound Humbucker Gold R18

en of deze

Liverpool Vintage Alnico Humbucker Gold R14


En zo zien ze er uit. Ik wil ze dan in de custom doen ook vanwege de goud/zwart combinatie.

http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_2006_6646907

macwilliams
16 juli 2008, 17:14
De serie nummers uit die tijd zijn echt een zooitje, dat is echt jammer. Ik heb ook een custom die volgens het serie nummer uit 63 is, maar toen werden ze niet gemaakt :S.

Na uitvoerig bestuderen en checken met mensen die er heel veel verstand van hebben, ook mensen van gibson, is de mijne uit '68

Maar je weet nu tenminste redelijk zeker hoe oud die is. En dat wil ik ook!
Tot nu toe lijkt het om een vroege '70 te gaan. Maar ik moet de foto's nog maken

eazy G
16 juli 2008, 18:01
Maar je weet nu tenminste redelijk zeker hoe oud die is. En dat wil ik ook!
Tot nu toe lijkt het om een vroege '70 te gaan. Maar ik moet de foto's nog maken

wat is t serienummer van je lp dan?

Agent_Smith
16 juli 2008, 18:39
De serie nummers uit die tijd zijn echt een zooitje, dat is echt jammer. Ik heb ook een custom die volgens het serie nummer uit 63 is, maar toen werden ze niet gemaakt :S.

Na uitvoerig bestuderen en checken met mensen die er heel veel verstand van hebben, ook mensen van gibson, is de mijne uit '68

Ja, dit heb ik al heel vaak gezegd. De enige echte houvast in de periode 69-75 zijn de potmeters. Verder wat build features. Ook aan Gibson zelf heb je in deze helemaal niets en aan het serienummer nog minder.

Agent_Smith
16 juli 2008, 18:41
Hoe is de body dan opgebouwd, de onderste laag mahonie en de bovenste esdoorn?


Nee de dunne streep tussen de mahonie 'planken' is een dun laagje esdoorn. De top is uiteraard ook weer van esdoorn.