PDA

View Full Version : effecten wat heb je nu eigelijk echt nodig en wat is goed



bagheera
14 juli 2008, 16:34
hallo iedereen,

ik heb eigelijk te weinig ervating met afzonderlijke effectjes, alleen met een boss-me 50 en met een GT-6 ( hoewel die laatste heb ik nog maar pas en ik kan er niet echt mee uit de voeten )

Ik zou graag een beetje verandering brengen in deze situatie en me een paar effectjes aan schaffen.

Maar welke heb ik nodig en van welk merk er is zoooooo veel op de markt.
Ik dacht aan een chorus, een distortion of lead of overdrive iets in die aard, een wah of auto wah een delay ( en vul maar aan he er zijn vast dingen die ik niet ken of niet aan zou denken )

Ik speel jazz , blues , latin rock, funk .

Vertel maar.

greets

the sure thing
14 juli 2008, 16:37
Heeee Bagheera, ben je al uit de keuze van je amp? Die hangt hier nl. ook mee samen...

bagheera
14 juli 2008, 16:42
keuze van de amp neemt me voorlopig volledig in beslag :D .
zodra ik ereen heb smijt ik het in het groot en breed op dit forum :)
bedankt om ernaar te vragen

the sure thing
14 juli 2008, 17:28
Omdat je ook nog geen keuze van je amp hebt gemaakt, en je vraagstelling van deze topic erg algemeen is, kan je misschien eerst vertellen wat je niet bevalt aan je huidige boss multi-effecten. En wat voor geluid zoek je? Ken je gitaristen wiens geluid je mooi vindt?

Rutger
14 juli 2008, 17:35
Gezien je muziekstijl is een wah-pedaal wel een must.

Wacht nog even met distortion/overdrive pedalen tot je je nieuwe amp hebt aangeschaft, die zijn te afhankelijk van elkaar om los van elkaar aan te schaffen. En als je een goeie overdrive in je versterker hebt zitten, zijn die wellicht nog overbodig ook. :)

Nitefly7
15 juli 2008, 11:13
dat ligt aan de soort jazz/latin die je speelt..

in bijna 14 jaar effecten-ervaring kom ik altijd terug bij 4 pedaaltjes:
overdrive, chorus, delay, tuner en wah (evt. een volume pedaal, onversmaadbaar bij jazz/latin IMHO..), zoals mijn aller-allereerste boardje..

alle andere dingen zijn vaak echt 'effect' en zul je niet zo vaak gebruiken; er zijn optredens dat ik geen phaser nodig heb, maar wel gebruik (omdat 'ie op het board zit)..
zelfde met tremolo..

tremolo/phaser/flanger/whammy gebruik ik als ik ze voor me heb, anders niet.. ik mis ze eigenlijk nooit

delay, distortion/overdrive, chorus en tuner mis ik als ik ze niet voor heb...
wah is altijd erg handig, volumepedaal is handig om mate van drive/oversturing bij te regelen, zonder aan je volumeknop te komen..

denk vooral ook goed na over overdrive/distortion pedalen; wil je van 'n clean kanaal een 'ander kanaal'/scheurkanaal maken (distortion), of wil je dat clean kanaal wat vetter maken, voor solo's/leads (overdrive of distortion)... voor Larry Carlton-/Robin Ford'esque dingen vind ik het laatste wat fijner.. Voor Santana-achtige sounds vind ik een 'scheur' geluid wat fijner...

De GT-6 kun je in 'manual mode' zetten, zodat je de effecten apart kunt beluisteren...


hallo iedereen,

ik heb eigelijk te weinig ervating met afzonderlijke effectjes, alleen met een boss-me 50 en met een GT-6 ( hoewel die laatste heb ik nog maar pas en ik kan er niet echt mee uit de voeten )

Ik zou graag een beetje verandering brengen in deze situatie en me een paar effectjes aan schaffen.

Maar welke heb ik nodig en van welk merk er is zoooooo veel op de markt.
Ik dacht aan een chorus, een distortion of lead of overdrive iets in die aard, een wah of auto wah een delay ( en vul maar aan he er zijn vast dingen die ik niet ken of niet aan zou denken )

Ik speel jazz , blues , latin rock, funk .

Vertel maar.

greets

bagheera
15 juli 2008, 11:23
Gezien je muziekstijl is een wah-pedaal wel een must.

Wacht nog even met distortion/overdrive pedalen tot je je nieuwe amp hebt aangeschaft, die zijn te afhankelijk van elkaar om los van elkaar aan te schaffen. En als je een goeie overdrive in je versterker hebt zitten, zijn die wellicht nog overbodig ook. :)

ok dat is wel waar maar in dat opzicht moet ik bij elke nieuwe amp nieuwe effectjes kopen ;)
maar je hebt wel gelijk

WillemdaGuide
15 juli 2008, 11:34
tja, een pedaal klinkt op iedere amp anders...

Maar als je toch een GT-6 hebt, kun je dan niet die effecten gebruiken en een (paar) goede OD/Dist. in de loop doen van je GT-6?
Juist de OD/Dist van die dingen vind ik vaak matig terwijl de modulatie effecten wel ok zijn.
Volgens mij kun je de plek van de loop van de GT-6 in de keten ook aanpassen zodat je altijd de juiste effecten voor en na je OD/Dist. hebt.

Wicked Willy
15 juli 2008, 13:09
Tsja de basic effecten die jij veelzijdig kan inzetten zijn distortion/overdrive, wah wah, delay (en een tuner....al is dat geen effect). Een goede basis die je altijd kan uitbouwen met van alles en nog wat. Ik vind een fuzz en een tremelo ook een absolute meer waarde hebben trouwens. Als je dan weer een stap verder wilt gaan dan kun je richting de wat extremere effecten zoals een pitchshifter, phaser, flanger, rotary-effect, slicer.

Kortom genoeg keuze, maar investeer vooral in een goede basis, met kwalitatief goede pedalen.

the sure thing
15 juli 2008, 13:42
... en Bagheera, lees de vele topics over de vele pedalen eens door. Daar kan je ook veel van leren!

EuroCinema
15 juli 2008, 14:02
Ik heb heel veel pedaaltjes gehad en gebruikt en voor mij blijft de absolute essentie:
1) een goeie clean booster/overdrive (zodat je solo's eruit knallen)
2) een goeie tuner met mute (zodat je publiek je niet hoort stemmen en je toch steeds zuiver bent)
3) een simpele, goeie wah

De rest komt & gaat...

BeeJee
17 juli 2008, 15:02
Ik mis reverb. Daar ben ik wel 'verslaafd' aan. Niet dat ik met enorme bakken galm speel, maar een tintje hall of spring staat er eigenlijk altijd wel op.

EuroCinema
17 juli 2008, 15:11
Eens, maar ik heb nog nooit een amp zonder reverb gehad.

the sure thing
17 juli 2008, 17:26
Eens, maar ik heb nog nooit een amp zonder reverb gehad.Ik heb de reverb ook altijd uit de amp gehaald, en niet uit een pedaal. Ik heb bewust voor funk/jazz (clean) amps gekozen met reverb.

Ibanez666
17 juli 2008, 21:24
Eens, maar ik heb nog nooit een amp zonder reverb gehad.


Ik heb geen reverb op mn amp en als het er wel op zou zitten zou ik hem uit zetten..bleh

bagheera
18 juli 2008, 13:12
een reverb heb ik ook altijd op mijn amp gehad en die staat meestal aan hoewel ik hem ook vaak uit de me-50 liet komen.

Zou de mutron wah-wah nog te vinden zijn ?

nevyn292
18 juli 2008, 13:27
een reverb heb ik ook altijd op mijn amp gehad en die staat meestal aan hoewel ik hem ook vaak uit de me-50 liet komen.

Zou de mutron wah-wah nog te vinden zijn ?

zoekt en gij zult vinden :hippie:

bagheera
18 juli 2008, 13:29
ik hoop het, marktplaats, kapaaza, ebay , hier de zoekertjes afdeling mis ik nog een mogelijkheid.

zoektocht naar een mutron wah wah die worden al een tijdje niet meer gemaakt

nevyn292
18 juli 2008, 13:33
ik hoop het, marktplaats, kapaaza, ebay , hier de zoekertjes afdeling mis ik nog een mogelijkheid.

zoektocht naar een mutron wah wah die worden al een tijdje niet meer gemaakt

ik zat net ook op google, werd er eentje op een forum aangeboden maar die was al verkocht, zal je zelf vast ook al zijn tegengekomen.

wel zonde, altijd jammer als je echt gericht naar iets op zoek bent(in plaats van: ik zoek een goede wah, help me!) en je kan het niet vinden. wat dit betreft zou ik zeggen: toch maar geduld hebben en volhouden, hij duikt vanzelf wel ergens op hoop ik voor je.


waarom trouwens per se de mutron wah als ik vragen mag? ik ben bijna niet bekend met wahs, dus ik weet de bijzonderheden er ook niet van.

en is er niet ergens een schema van te vinden zodat je hem zelf kan maken?

bagheera
18 juli 2008, 13:40
zelf maken,

man ik ben jaloers op jullie.
Het probleem is dat ik nooit electronica heb gekregen en ben al niet erg handig ik snap die schema's niet echt.

De reden warom de mutron wah wah
ik heb de CD van santana supernatural en daar zijn nummers waar die mutron wah wah heel mooi hoort uitkomen
eigelijk altijd bij santana dat je de mutron hoort.
Nu niet dat ik de santana sound volledig wil namaken maar die mutron heeft gewoon een heel fijn geluid vind ik.

nevyn292
18 juli 2008, 13:44
zelf maken,

man ik ben jaloers op jullie.
Het probleem is dat ik nooit electronica heb gekregen en ben al niet erg handig ik snap die schema's niet echt.

De reden warom de mutron wah wah
ik heb de CD van santana supernatural en daar zijn nummers waar die mutron wah wah heel mooi hoort uitkomen
eigelijk altijd bij santana dat je de mutron hoort.
Nu niet dat ik de santana sound volledig wil namaken maar die mutron heeft gewoon een heel fijn geluid vind ik.

daar moet je gewoon moeite voor willen doen. ik ben zelf nog jong, en ik heb het ook nooit gehad, maar als je jezelf erin verdiept kom je er echt wel. ook mensen als valoosj en ponq op dit forum helpen je altijd met vragen over zelfbouw pedalen.

je moet niet teveel tegelijk willen, gewoon rustig aan beginnen.

ja, als de mutron jou ligt.... heb je er zelf wel eens op gespeeld? want amp/gitaar combinatie maakt natuurlijk ook al heel veel uit.

algoed, dit gaat ook nergens naar :chicken:

bagheera
18 juli 2008, 14:12
Zelf de mutron wah-wah bouwen, effe denken

waar vind ik zo'n schema's ?

Ik heb daar echt 0,0 ervaring mee he valoosj en ponq gaan hun werk hebben met mij :chicken:

Liquid_Metal
18 juli 2008, 15:26
als je de GT6 nog niet zo lang hebt zou ik eerst daar meer mee experimenteren. Ik heb zelf sinds begin 2008 een GT8 en binnen een paar weken ken je m van binnen en van buiten. Er zit superveel in en je kunt zoveel experimenteren als je wilt. Ik dacht eerst bijvoorbeeld dat ik er geen lekkere preamp uit kon halen, tot ik een Fender Clean en een Roland Clean had gecombineerd (dual Mono). Heerlijk! Ook de rectifier vond ik helemaal niets. Tot ik er een equalizer overheen gooide. Wat een sound!
Qua wah kun je ook alle kanten op. Als je eenmaal een mooie preamp hebt (kan uiteraard ook gewoon uit je amp komen, klinkt vaak nog wel 'echter') kun je een eigen wah in elkaar knutselen. Zelf ben ik fan van de crybaby dus dat was snel gebeurd bij mij :).
Ik had zelf een maand na aanschaf van mn GT8 ook nogal last van GAS. de chorus lag me niet helemaal, de dst ook niet, wilde een vettere reverb hebben en een betere wahwah, etc.
Tot nu toe alleen een nieuwe distortion gekocht en nu heb ik wel een heerlijke sound. Zelf gebruik ik de GT8 heel veel maar ga toch weer een 'echte' preamp aanschaffen omdat dat wat 'echter' klinkt. Dit doe ik omdat ik nu weet wat ik uit de GT8 kan halen. Ik raadt je aan hetzelfde te doen :).

bagheera
24 juli 2008, 23:43
ja ik heb dus even gedaan wat liquid_metal me aangeraden heeft
testen, uitproberen, zoeken, luisteren , proberen, schakelen en wat nog tot ik het ding helemaal snap.

En ja ik snap het helemaal, ik heb elke pré-set geprobeerd ( 86 banken + 3 effecten per bank begin maar te tellen )

ik moet eerlijk zeggen er zitten echt lelijke effecten in zo'n ding maar laat ons eerlijk zijn ook hele goeie.

Wat ik jammer vind is dat de diepte van de wah niet te regelen is enz maar goed ik ben dus terug gekomen op wat ik eerder al dacht.

Ik heb dit allemaal niet nodig, ik denk dat ik de GT 6 ga verkopen voor zo'n 250 EUR ( ik heb een beetje gekeken op zoekertjes sites en daarvoor gaan die dingen )
voor dat geld ga ik al een paar effectjes kopen mits wat bij te leggen natuurlijk.




mijn winkellijstje tot nu toe

Nieuwe buizen amp + nieuwe cab 1250 á 1500 EUR
4 tal nieuwe effectjes
misschien een line 6 pod of anders een pc versie van zo'n ding

pinovino
28 juli 2008, 13:25
Na 10 jaar op een GT-3 gespeeld te hebben met een Cry-Baby er naast ben ik aan het overstappen op losse pedalen.
De laatste 4 jaar gebruikte ik de GT-3 als 4 "losse" pedalen en maakte ik geen gebruik meer van de mogelijkheid om op 1 patch diverse effecten te combineren.
Mijn overstap van een Marshall naar een Koch heeft daar ook mee te maken omdat op een of andere manier ik sinds die overstap niet echt het geluid krijg wat ik wil met de GT-3 en dan zijn een paar knopjes (van de GT-3) toch een beetje aan het einde van hun latijn aan het raken
Exit GT-3 dus en in met:
MXR M-101 Phase 90 flanger
Line6 DL-4 delay modeller
Boss CE-2 chorus
Big Muff Pi

De Cry-Baby blijft, en er is ook een Peterson Strobostomp 2 bijgekomen en ik twijfel nog over de aanschaf van een Carl Martin Hydraboost.
Maar na al die jaren met de GT-3 waren de chorus, distortion (beide van de Marshall overigens), flanger en delay de enige effecten die ik regelmatig gebruikte. Een tremolo effect af en toe maar ook niet echt regelmatig.
Ik heb hier in elk geval genoeg aan.