PDA

View Full Version : 'Verschil tussen Rosewood en Maple



r0cker666
14 juli 2008, 16:23
Hallo...
Ik ga dus over 3 weken een nieuwe gitaar halen ...
het wordt een fender alleen ik zit met een vraagje,,,
Wat is het verschil tussen Rosewood en Maple ???
Speelt het anders ??
Alvast bedankt

Thomas :strat:

barno
14 juli 2008, 16:28
andere feel, maple wordt gelakt

andere klank, maple : iets briljanter

andere look: maple over het algemeen meer vintage uitstraling, geen bindings, basic

een is niet beter dan ander, waarschijnlijk zal je in de toekomst gitaren hebben van beide soort ...

Chris Winsemius
14 juli 2008, 16:29
'n EXACTE vergelijking eigenlijk niet te doen omdat hout organisch materiaal is en je zelfs bij 'n vergelijking met dezelfde body nog steeds met 'n andere esdoorn hals te maken hebt maar (zeik-mode-off :D)):

One-piece maple/maple-board is meestal feller qua klank en de feel is wat anders dan bij 'n rosewood toets.

Kijk gewoon welke Fender het lekkerst speelt en klinkt voor jou.

r0cker666
14 juli 2008, 16:34
Ik begrijp het =D
andere Feel en andere look
Tnxx :strat:

e!
14 juli 2008, 17:20
Gewoon uitproberen, dan hoor je het vanzelf. Maple is inderdaad feller.

Michael AE
14 juli 2008, 18:43
Maple is inderdaad wel iets feller meestal, maar het laag is ook weer strakker en minder zompig. Ik ben persoonlijk meer een fan van maple, omdat maple naar mijn smaak wat meer ballen heeft. Het is onmogelijk te zeggen wat voor jou beter werkt, dus het verstandigste is om gewoon alle gitaren te proberen die je in je handen kan krijgen en dan de beste te kiezen. Succes.

the sure thing
15 juli 2008, 19:24
'n EXACTE vergelijking eigenlijk niet te doen omdat hout organisch materiaal is en je zelfs bij 'n vergelijking met dezelfde body nog steeds met 'n andere esdoorn hals te maken hebt maar (zeik-mode-off :D)):

.....

Kijk gewoon welke Fender het lekkerst speelt en klinkt voor jou.
+1. Er zijn naast toets van de hals ook nog zoveel andere factoren die de klank bepalen. En in de herrie van een live-situatie zijn dit details die gaan wegvallen. Qua spelen voelt het wel behoorlijk verschillend. Leidend is of de gitaar lekker speelt en in jouw mening goed klinkt!

Een reden waarom je rosewood zou kunnen gaan kopen is omdat herfretten dan goedkoper is (de toets hoeft dan iet opnieuw gelakt te worden). En... een ebben toets (o.a. Gibson Les Paul custom modellen) speelt in mijn geval het lekkerste!

e!
16 juli 2008, 22:51
Als we dan toch weer op "Welke Strat moet ik nou kopen?" zijn uitgekomen wil ik meteen maar even opperen dat USA, Japanees of Mexicano ook geen drol uitmaakt. Uit alle productielanden komen betere en slechtere modellen. Een goeie Jap is beter dan een cheap ass Amerikaan. Een goeie Amerikaan zou ik prefereren boven een goeie Jap en een goeie Jap tegen een goeie Mexicaan... ik zou het niet durven stellen. Ik vermoed dat ik de Jap zou kiezen. Ik ben dan ook een bevooroordeeld, gelukkig bezitter van een bijzonder aangename, duurdere Jap, die ik met mazzel gewoon goedkoop kocht.

Hoe dan ook, probeer verschillende types, met rosewood en maple toets, maar probeer vooral ook de body houtsoort te noteren: essen, zacht oftewel moerasessen, elzen of lindenhout (oftewel ash, swamp ash, alder, basswood). Laat je vooral niet te veel leiden door theorie. Lindenhout (basswood) heeft bv. bij velen een wat mindere reputatie dan essen en elzenhout. Ik speel zelf echter op een lindenhouten Strat en die klinkt als een klok. Omdat geen plank hetzelfde is is dat ook helemaal niet gek. Je kunt echter een preselectie maken op basis van het soort Strat welk door jou bewonderde gitaristen bespelen. Spelen die allemaal op moerasessen strats met een palissander toets, dan is het vrij duidelijk waar je voorkeur ligt.

Mogelijk kom je er, zoals ik, achter dat ook dat nogal eens uiteen kan lopen. In dat geval zit er niets anders op dan alles maar gewoon proberen. Op een gegeven moment kom je erachter waar je verder op moet letten, omdat je dingen ontdekt bij de ene gitaar, die je, als je direct een andere had gekocht, bij die andere nooit gemist zou hebben. Speel dus ook vooral op gitaren die boven je budget liggen, omdat je dan merkt hoe goed het kan zijn en waar de compromissen zijn gesloten tussen prijs en kwaliteit. Geloof me, het verschil tussen een + € 1500,- USA Strat en een € 650,- USA Highway Strat, ga je echt wel voelen, maar toen ik voor het eerst op een Squier Strat speelde, zonder ooit een ander Strat te hebben bespeeld, vond ik 'em geweldig. Je komt, als je eenmaal weet waarop je moet letten, vanzelf een gitaar tegen waarbij je voelt dat de kwaliteit, speel- en klankeigenschappen en overall feel in verhouding staan tot de prijs.