PDA

View Full Version : Potmeters blokeren



rock 'n roll
14 juli 2008, 15:15
Ik heb soms het probleem als ik palm-mute op mijn stratje dat mijn pink de volumeknop dichtdraaid, hebben meer mensen hier last van en zijn er manieren om die pot te blokeren dat ie niet meer kan draaien?

Dekkz0r
14 juli 2008, 15:23
Jeps, bekend probleem, vasttapen is een optie, je kan ook je knop er tijdens een optreden vanaf halen, scheelt ook.

yhcmarc
14 juli 2008, 15:27
Pot vervangen voor eentje met een indent.

Steven Otto
14 juli 2008, 15:59
Als je toch nooit aan de tone knop zit:
Volume met tone verwisselen, zodat dus de volume knop lager zit en dan de tone weg halen

rock 'n roll
14 juli 2008, 18:04
Vastplakken is niet echt handig. En tone knoppen gebruik ik wel dus ook niet echt een optie.
en wat is een potmeter met indent?

pannekoek
14 juli 2008, 18:07
Vastplakken is niet echt handig. En tone knoppen gebruik ik wel dus ook niet echt een optie.
en wat is een potmeter met indent?
potmeter klik je er zo van af hoor, weg probleem, welkom vintage strat :strat:

RoelTM
14 juli 2008, 18:23
wat je ook kunt doen, is de 'bovenste' potmeter (dichtst bij de brug) weghalen,
volume 1tje lager, en van de laatste tone knop een master toneknop maken...

heb je gelijk ook een toneknop voor je brug (als je die nog niet had)

rock 'n roll
15 juli 2008, 12:53
Ik zat net te denken, er bestaat toch zoiets als een push-pull potmeter? Kan je het dan niet zo maken dat als het ding uitgetrokken is en je eraan draait het eigenlijk niets doet? Misschien stomme vraag maar het is maar een gok.

eazy G
15 juli 2008, 14:03
Gewoon zo laten en die knop vasttapen als je gaat rocken.

RoelTM
15 juli 2008, 14:52
Ik zat net te denken, er bestaat toch zoiets als een push-pull potmeter? Kan je het dan niet zo maken dat als het ding uitgetrokken is en je eraan draait het eigenlijk niets doet? Misschien stomme vraag maar het is maar een gok.
jah, dat is ook een optie, best een goeie eigenlijk ;)

RoelTM
15 juli 2008, 15:23
dan krijg je dus zoiets:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/07/15/1216127431-510.jpg

door de potmeter omhoog te trekken (of het knopje eigenlijk) leid je het signaal om de potmeter heen, waardoor je signaal op 10 blijft staan, ook al draai je aan je volumeknop...

Dekkz0r
15 juli 2008, 15:31
dan krijg je dus zoiets:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/07/15/1216127431-510.jpg

door de potmeter omhoog te trekken (of het knopje eigenlijk) leid je het signaal om de potmeter heen, waardoor je signaal op 10 blijft staan, ook al draai je aan je volumeknop...


Kan je m.i. nog altijd beter de pot er gewoon af halen, kan je hem nog steeds gebruiken maar zal je em met palmmutes niet verdraaien, zowiezo heb je daar geen mods voor nodig...

RoelTM
15 juli 2008, 15:34
Kan je m.i. nog altijd beter de pot er gewoon af halen,
het knopje (http://www.axesrus.com/images/stratcg.jpg) bedoel je???
want als je de pot weghaald, kan je 'm niet meer gebruiken...

Dekkz0r
15 juli 2008, 15:37
het knopje (http://www.axesrus.com/images/stratcg.jpg) bedoel je???
want als je de pot weghaald, kan je 'm niet meer gebruiken...


exactly ;)

rock 'n roll
15 juli 2008, 16:16
Een iets makkelijkere en goedkopere oplossing dus, knop eraf trekken of vastplakken :)

Dekkz0r
15 juli 2008, 16:19
Een iets makkelijkere en goedkopere oplossing dus, knop eraf trekken of vastplakken :)


jeps, mooie is dat als je de knop eraf trekt je em wel nog kan gebruiken (metalen staafje is draaibaar) maar je zal em zeker niet meer per ongeluk uitzetten

aaronstonebeat
15 juli 2008, 19:40
Ik had daar eerder ook wel last van. Goedkoopste oplossing is zo te leren spelen dat je er geen last van hebt; da's best te doen hoor, ook als je palmmute op de brug.
Dan kun je ook nog eens zonder moeilijkheden op een andere strat spelen.

En de plek van die knop heeft z'n voordelen.

rock 'n roll
15 juli 2008, 19:46
Ik had daar eerder ook wel last van. Goedkoopste oplossing is zo te leren spelen dat je er geen last van hebt; da's best te doen hoor, ook als je palmmute op de brug.
Dan kun je ook nog eens zonder moeilijkheden op een andere strat spelen.

En de plek van die knop heeft z'n voordelen.


Inderdaag ook voordelen, mooi feedback op laten komen als ik hem openzet. Maar waar leg je je pink dan? Toch tussen de hoge e en de pot of niet?

aaronstonebeat
15 juli 2008, 20:02
Inderdaag ook voordelen, mooi feedback op laten komen als ik hem openzet. Maar waar leg je je pink dan? Toch tussen de hoge e en de pot of niet?

Ja, inderdaad. Topje van m'n pink komt dan zo bijna bij de onderkant van het middenelement.
Of om de volume pot heen, zonder 'm aan te raken.

heinz3110
15 juli 2008, 23:18
(En daar komen de Grolsch rubbers weer... :D )

Koop een beugelflesje Grolsch (in ieder geval waar zo'n rubber ring op zit)

Hop, knopje eraf wippen, het gat van het grolschrubbertje iets groter maken, rubbertje onder knopje. Klaar. Draait even goed maar niet meer zo makkelijk. Proost!

Dekkz0r
15 juli 2008, 23:23
(En daar komen de Grolsch rubbers weer... :D )

Koop een beugelflesje Grolsch (in ieder geval waar zo'n rubber ring op zit)

Hop, knopje eraf wippen, het gat van het grolschrubbertje iets groter maken, rubbertje onder knopje. Klaar. Draait even goed maar niet meer zo makkelijk. Proost!


Die dingen zijn ook echt overal goed voor he...

eazy G
15 juli 2008, 23:54
(En daar komen de Grolsch rubbers weer... :D )

Koop een beugelflesje Grolsch (in ieder geval waar zo'n rubber ring op zit)

Hop, knopje eraf wippen, het gat van het grolschrubbertje iets groter maken, rubbertje onder knopje. Klaar. Draait even goed maar niet meer zo makkelijk. Proost!

damn, das een goeie!
Ik heb er geen van dat mn pink ongewild mn volume dichtdraait maar ik zou het bijna gaan proberen met zon grolsch rubber!