PDA

View Full Version : Vraagje over Fender Highway one Jazzbass



Khoneini
14 juli 2008, 02:03
Hallo allemaal,

Zoals jullie zien ben ik nieuw op dit forum en ik heb eigenlijk een vraag over de Fender Highway One Jazzbass. Ik wil binnekort een nieuwe bass gitaar kopen aangezien ik nu op een Rok Axe bass speel en toch wel iets beters wil. Ik vroeg me af of er mensen zijn die hun ervaringen over deze gitaar willen delen.

Bovendien heb ik nog een vraag over deze bass gitaar wat mij opviel bij het testen van deze bass gitaar was dat de spanning van de snaren heel los zijn. Ik hou persoonlijk meer van een wat strakker gespannen snaar nou heb ik naast het testen van deze bass ook nog een andere jazz bass getest en die speelde niet heel losjes. Heeft dit met de snaar dikte te maken of met de afstelling van de brug aangezien de brug op beide bassgitaren vrijwel identiek afgesteld waren denk ik zelf dat het aan de snaardikte ligt. Maar volgens de verkoper zitten op alle fender bass gitaren dezelfde snaren.

Ik dank jullie in ieder geval alvast vriendelijk,

aaronstonebeat
14 juli 2008, 02:29
Hey Khoneini,

De spanning van de snaren hangt af van 2 dingen: snaardikte en mensuurlengte. Dikkere snaren = hogere spanning en grotere mensuurlengte (afstand topkam-brug) = hogere spanning.
Als de brug hoger staat, kost het wel iets meer kracht om de snaren te fretten maar ze staan niet strakker.

Nonsens dat op alle Fenderbassen dezelfde snaren zitten; het is maar net wat je erop zet. Wat kunnen verkopers toch een onzin verkopen.

Khoneini
14 juli 2008, 02:34
Hey Khoneini,

De spanning van de snaren hangt af van 2 dingen: snaardikte en mensuurlengte. Dikkere snaren = hogere spanning en grotere mensuurlengte (afstand topkam-brug) = hogere spanning.
Als de brug hoger staat, kost het wel iets meer kracht om de snaren te fretten maar ze staan niet strakker.

Nonsens dat op alle Fenderbassen dezelfde snaren zitten; het is maar net wat je erop zet. Wat kunnen verkopers toch een onzin verkopen.

Ja ben zowiezo geen groot fan van Feedback waar ik heb geinformeerd maar ik bedoelde meer van de standaard snaren die erop zitten. Maar u zegt dus dat als ik er gewoon dikkere snaren opzet dat hij dan in princiepe ook gewoon strakker gespannen staat? Dus dat het in ieder geval wel is te 'verhelpen' aangezien ik deze bass gitaar echt prachtig vind klinken alleen vind de snaren te los zitten.

aaronstonebeat
14 juli 2008, 02:48
Klopt. En zeg maar 'je' hoor.
Probeer bijvoorbeeld maar eens je lage E als een A te stemmen; dan staat-ie echt een heel stuk strakker. En andersom: lage snaren zijn dikker, zodat ze met min of meer dezelfde spanning lager klinken.

Je zou het eens moeten proberen. Dikkere snaren voelen anders aan en klinken ook een beetje anders, maar als het voor jou OK is, is je probleem makkelijk verholpen.

Succes en veel plezier !

Khoneini
14 juli 2008, 02:52
Klopt. En zeg maar 'je' hoor.
Probeer bijvoorbeeld maar eens je lage E als een A te stemmen; dan staat-ie echt een heel stuk strakker. En andersom: lage snaren zijn dikker, zodat ze met min of meer dezelfde spanning lager klinken.

Je zou het eens moeten proberen. Dikkere snaren voelen anders aan en klinken ook een beetje anders, maar als het voor jou OK is, is je probleem makkelijk verholpen.

Succes en veel plezier !

Oke dankjewel! Dikke snaren is geen probleem aangezien ik voorheen ook altijd op vrij dikke snaren speelde inmiddels wel naar wat lichtere toegegaan maar dat kwam i.v.m. dat op mijn huidige gitaar(een Rok Axe) de snaren zowiezo al heel strak staan. Maar nogmaals super bedankt nu weet ik in ieder geval dat er een oplossing is voor wat betreft de spanning van de snaren.

Yan
14 juli 2008, 13:38
Een highway is denk ik best een goede bas. Ik heb er zelf ook een tijdje een gehad. Sustain vond ik wat minder maar tegenwoordig hebben ze er een dikke badass brug op zitten waardoor dat verholpen zou moeten zijn. Zelf nog niet geprobeert.
Nog een nadeeltje in mijn ogen: de bas slijt als een malle. De lak natuurlijk, ze doen veel minder en veel zachtere lak op deze bassen om klank te bevorderen, met als gevolg dat deze er na een paar maanden intensief spelen niet meer op zit op sommige punten. Die lak vond ik niet eens zo erg want k hou wel van vintage (ogend) spul. Wat tot mijn grote schrik ook enorm snel sleet waren de fretten. Ik heb de bas 1,5 jaar gehad en in die tijd zijn er op veel bezochte plekken op de hals echt diepe putten in de fretten ontstaan.

Khoneini
14 juli 2008, 14:56
Een highway is denk ik best een goede bas. Ik heb er zelf ook een tijdje een gehad. Sustain vond ik wat minder maar tegenwoordig hebben ze er een dikke badass brug op zitten waardoor dat verholpen zou moeten zijn. Zelf nog niet geprobeert.
Nog een nadeeltje in mijn ogen: de bas slijt als een malle. De lak natuurlijk, ze doen veel minder en veel zachtere lak op deze bassen om klank te bevorderen, met als gevolg dat deze er na een paar maanden intensief spelen niet meer op zit op sommige punten. Die lak vond ik niet eens zo erg want k hou wel van vintage (ogend) spul. Wat tot mijn grote schrik ook enorm snel sleet waren de fretten. Ik heb de bas 1,5 jaar gehad en in die tijd zijn er op veel bezochte plekken op de hals echt diepe putten in de fretten ontstaan.

Dat slijten vind ik juist vet, en wat betreft de fretten dat is gewoon ff aankijken maar dan weet ik iig genoeg ik ga denk ik binnekort nog ff een keer testen en op basis daarvan beslis ik mijn keuzen.

Word vervolgd dus

yhcmarc
14 juli 2008, 15:33
Ik heb ook een highway one jazz, fijne bas, speelt en klinkt lekker. Alhoewel bij mij laatst het halselement het heeft begeven, ik heb er afgelopen week eindelijk een set Custom shop 60ies elementen in gezet, vanavond voor het eerst er mee oefenen, ik ben benieuwd.

Yan
15 juli 2008, 00:57
Dat slijten vind ik juist vet, en wat betreft de fretten dat is gewoon ff aankijken maar dan weet ik iig genoeg ik ga denk ik binnekort nog ff een keer testen en op basis daarvan beslis ik mijn keuzen.

Word vervolgd dus


Het slijten van de lak vond ik ook niet erg, zoals ik al ziij hou ik wel van vintage (ogend) spul. alleen de fretten waren jammer.

Saf
15 juli 2008, 21:50
maken ze die serie ook linkshandig?

Khoneini
15 juli 2008, 22:11
maken ze die serie ook linkshandig?
ik heb geen idee tot nu toe alleen nog maar rechtshandige gezien