PDA

View Full Version : Volgend project: Phoenix II en III



Pagina's : 1 [2]

aaronstonebeat
3 juni 2009, 15:39
Alweer bedankt Hops!

Ik heb inderdaad al gemerkt dat het effect duidelijker is naarmate de pickup hotter is.

Wat me ook al was opgevallen, maar nu pas helemaal duidelijk:

Als je alleen een andere spoel parallel zet met een element leidt dat tot een verlaging van de totale impedantie maar het werkt nog niet zonder meer als een toonregeling die ingrijpt op de lage frequenties.

Die verlaging van de impedantie kan ik nu dus duidelijk horen. Met eerdere experimenten had ik ook al een vergelijkbaar effect (oa met twee pickups die ik vorig jaar zelf heb gewikkeld) maar omdat ik nog geen idee heb wat daarvan de zelfinductie is, blijft het een enorm giswerk wat betreft combineren met condensatoren en rekenen eraan is helemaal niet mogelijk.

Nu wel dus :crazyhappy:

Mijmerend over andere mogelijkheden:
Met de spullen die ik nu heb, zou ik ook een gitaar kunnen inrichten met een passieve 3-bands toonregeling. Misschien een idee voor een volgende Phoenix. Ik denk over een éénpitter; het zou leuk zijn om daar met wat gewiekste elektronica toch een heel gamma aan klankkleuren uit te halen.

no 1 hops
3 juni 2009, 17:13
heb mijn cort een tijdje met alleen een l500xl gebruikt.
serie parallel schakeling en een q filter en ik moet zeggen dat alleen het specifieke single coil geluid de reden was om meer pickups in te bouwen.
anders had ik het niet gedaan denk ik

aaronstonebeat
3 juni 2009, 17:27
heb mijn cort een tijdje met alleen een l500xl gebruikt.
serie parallel schakeling en een q filter en ik moet zeggen dat alleen het specifieke single coil geluid de reden was om meer pickups in te bouwen.
anders had ik het niet gedaan denk ik

Ik heb op mijn recente LP-derivaat een coiltap voor het halselement gemaakt. Dat vind ik ook een fantastische uitbreiding om een bluesy hals-scoil geluid uit een LP te kunnen halen.

EDIT:
Maar ik had voor zo'n gitaar met slechts één pickup sowieso al het idee om een humbucker met coiltap te gebruiken; ik raak meer en meer gecharmeerd van single coil-geluiden.

Kakihara
3 juni 2009, 17:48
Misschien is een superswitch (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/Super_Switch.html)wel iets voor jou ? Dat ding schijnt haast oneindige keuzemogelijkheden te hebben...
http://www.stewmac.com/product_images/1lg/3200/Super_Switch_Detail.jpg

aaronstonebeat
3 juni 2009, 18:13
Misschien is een superswitch (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/Super_Switch.html)wel iets voor jou ? Dat ding schijnt haast oneindige keuzemogelijkheden te hebben...
http://www.stewmac.com/product_images/1lg/3200/Super_Switch_Detail.jpg

Ha, 4-polig met 5 standen; dat geeft idd een hele berg schakelmogelijkheden. Ik ga dat voor de toekomst wel in m'n achterhoofd houden.

aaronstonebeat
4 juni 2009, 01:54
Op mijn spoelenqueeste heb ik het nodige gevonden over gestoei met voltages. Spoelen vormen immers ook het hart van transformatoren; zet twee spoelen op dezelfde kern of as en de verhouding tussen de windingen regeert de verhouding tussen de voltages.

Tesla spoel:
Je stuurt 1 spoel van circa 10 windingen (wel dikke kabel en een geschikte condensator parallel) aan met een transformator van 6000 volt of meer (bv. 3 magnetron-transformatoren of 1 neonverlichting-transformator; don't try this at home :blast:).

Binnen die primaire spoel staat een secundaire spoel. Die heeft tegen de 1000 wikkelingen van veel dunner draad en een metalen hoed bovenaan. In de secundaire spoel wordt bij elke cyclus in de primaire een spanning opgewekt die in het geval van resonantie tussen de twee op kan lopen tot miljoenen volts! En die ontlaadt zich dan via de 'hoed'.

Kunstmatige bliksem. Dodelijk in de ernstigste gevallen. En dat bij minder opgenomen vermogen dan je pc terwijl je dit leest.

Persoonlijk voel ik me prettiger bij de millivolts waar we als gitarist normaal gesproken mee te maken hebben :seriousf:.
Maar mijn interesse voor spoelen is absoluut gewekt.

no 1 hops
4 juni 2009, 09:53
@ASB
even een andere vraag, hoe krijg je die humbucker ringen zo mooi uitgezaagd, en dan vooral de binnenkant.
hoe is je werkwijze daarin?

aaronstonebeat
4 juni 2009, 12:20
@ASB
even een andere vraag, hoe krijg je die humbucker ringen zo mooi uitgezaagd, en dan vooral de binnenkant.
hoe is je werkwijze daarin?

Met een decoupeerzaagje. Eerst goed aftekenen, heel goed opletten bij het zagen en dan met een vlakke vijl de zaagsporen en de laatste restjes 'tot aan het lijntje' verwijderen.

Als volgorde bevalt met tot dusver het best:
- eerst de gaatjes boren
- dan de binnenvorm eruit zagen
- als laatste de buitenvorm uit de plaat halen.

no 1 hops
4 juni 2009, 16:58
super, gebruik je er ook nog een speciaal zaagje voor? en zet je de decoupeer zaag ondersteboven in een klem als mini zaagtafel?

aaronstonebeat
4 juni 2009, 17:05
Nee hoor, gewoon een fijn metaalzaagje en de decoupeerzaag in normale stand, niet teveel toeren laten maken; en dan steeds naar de hoekjes toe zagen. In de hoekjes laat ik wat materiaal zitten dat ik later met een rond vijltje verwijder.

no 1 hops
4 juni 2009, 17:15
Nee hoor, gewoon een fijn metaalzaagje en de decoupeerzaag in normale stand, niet teveel toeren laten maken; en dan steeds naar de hoekjes toe zagen. In de hoekjes laat ik wat materiaal zitten dat ik later met een rond vijltje verwijder.
dank je voor de uitleg, ik klooi nog steeds met de ouderwetse figuurzaag ;-)

stijnkenens
4 juni 2009, 19:08
een hint voor mooie kwart ronde hoekjes aan de binnenkant:

Als je die eerst uitboort, moet je nadien niet meer vijlen. Je moet toch telkens gaten boren voor je wipzaag.

Bijvoorbeeld met een boor van 8 mm.
Als je de hoeken mooi afschrijft en het centerpunt bepaald voor de boor, kan je dat daarrna inslaan met een els (zoiets met een punt) zodat je metaalboor niet gaat lopen.
Na het zagen vijl je gewoon tot aan het randje van het kwartrond.


s

aaronstonebeat
4 juni 2009, 20:04
@ Stijnkenens:
Voor de pickup ringen op de Les Beat heb ik het inderdaad zo gedaan. Het aluminium dat ik voor de ringen op deze gitaar heb gebruikt, is maar heel dun, ongeveer een millimeter. Boren was geen sinecure vooral de iets grotere gaten; om dat helemaal strak te krijgen had ik de hele plaat eerst op een ondergrond vast moeten zetten.

Nog wat gezeur/advies over prijzen:
Vandaag kwamen de weerstandjes binnen die ik bij Newtone had besteld.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLI7YYDY-D.jpg

Dit is voor 1,50 euro. Als ik hetzelfde had afgenomen bij Okaphone (die zijn dan wel iha wat goedkoper dan de componentenboer hier om de hoek) was ik meer dan 100 euro (!!!) lichter geweest.

no 1 hops
4 juni 2009, 20:17
Nog wat gezeur/advies over prijzen:
Vandaag kwamen de weerstandjes binnen die ik bij Newtone had besteld.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLI7YYDY-D.jpg

Dit is voor 1,50 euro. Als ik hetzelfde had afgenomen bij Okaphone (die zijn dan wel iha wat goedkoper dan de componentenboer hier om de hoek) was ik meer dan 100 euro (!!!) lichter geweest.wat voor 'speciaals' zit er dan aan die weerstanden?

aaronstonebeat
4 juni 2009, 20:27
wat voor 'speciaals' zit er dan aan die weerstanden?

Geen idee. Het waren bij Okaphone wel carbon weerstanden (3,75 per stuk, andere hebben ze niet in dat waardebereik); maar die zijn bij Newtone nog altijd meer dan tien keer goedkoper.

Soms vind ik die prijsverschillen echt onthutsend.

aaronstonebeat
5 juni 2009, 03:08
Ik heb nu al een dag of twee een soort testopstellinkje staan waarmee ik redelijk makkelijk verschillende combinaties van spoelen en condensatoren kan combineren en met een ingeplugde gitaar beoordelen wat het resultaat is.

Leuk. En ook moeilijk, omdat er zoveel combinaties mogelijk zijn. Neem ik 1 of 2 spoelen, of misschien wel 3? Allemaal proberen en elke condensator geeft verschillende resultaten afhankelijk van de spoelensituatie.

Voorlopig lijkt het me goed in de oren te klinken met 2 spoelen (3,6H) en condensatoren in een bereik van 10 tot 470 nF.

Best maf. Zeer onlangs vond ik een reuze interessant artikel over het onderwerp (daaruit heb ik ook de gibson-schema's): Varitone Circuit (http://www.rootwerx.com/music/electronics/varitone/default.htm). Maar als ik de waarden van spoelen en condensatoren invoer in de formule die hij zelf geeft voor de resonantiefrequentie (en die ben ik op meer plekken tegengekomen dus ik vermoed dat die wel klopt) dan kom ik in geen geval aan de frequenties die in zijn tabellen staan. Ook de waardes van condensatoren vallen bij mij nogal anders uit dan bij hem; terwijl mijn opzet qua spoelen toch zeer vergelijkbaar is.

Maar goed, ik heb iets om mee verder te gaan. Ik wil 4 condensatoren selecteren en met mijn rotary switch verbinden; de switch heeft 8 standen en het lijkt me wel wat om elk 2de contact vrij te laten zodat het 'normale' gitaargeluid altijd met één klik te bereiken is.

De impact op het geluid van zo'n LC-combinatie is opmerkelijk, vooral, zo lijkt het, bij elementen met veel middentonen. Mijn versterker staat altijd zo dat een humbucker flink brult als het volume openstaat. Onder deze omstandigheden verandert het geluid van een loeiend brugelement op wonderlijke wijze in een aantal heldere, bijna helemaal cleane varianten. Natuurlijk omdat middentonen eruit geschept worden.

Met sommige condensatoren wordt het single coil-geluid van een halselement haast akoestisch.

Beste plan lijkt me nu de gitaar af te bouwen en dan als er snaren opzitten definitief te bepalen welke condensatoren ik gebruik. Ik ga het zo maken dat ik makkelijk condensatortjes kan vervangen. Het batterijvak krijgt alsnog een belangrijke functie :)

aaronstonebeat
5 juni 2009, 15:39
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TSN463B6-D.jpg

Dit is ongeveer het laatste wat ik kan doen voor het weekend voorbij is. Vanuit de onderste cavity loopt een leiding heen en terug naar de bovenste (zodat ik daar een volumepot kan zetten om de diepte van de varitone in te stellen); dat 'twisted' oranje snoertje. In de onderste cavity is het aangesloten aan de rotary switch.
Eerder heb ik nog een kanaaltje moeten boren van het voormalige batterijvak (nu het 'spoelenvak') naar de onderste cavity; ik vind het altijd erg vervelend om nog zulk verspanend werk te doen aan een afgewerkte body vanwege het risico op beschadigingen. Maar het is allemaal goed gegaan.

De condensatoren plaats ik ook in het spoelenvak, en zo dat ik er naderhand makkelijk bij kan om eventueel nog iets te vervangen.

Straks op naar Antwerpen :)

barno
5 juni 2009, 15:51
ik snap geen (vul in) van wat je nu allemaal doet met die pups. wel wat jaloers datik dat allemaal niet kan, want lijkt me erg leuk, zo experimenteren met configuraties.

boren in afgewerkte body beangstigend: kan ik dan weer volledig inkomen: heb het net nog moeten doen met mijn high gloss gepolijste oranje waarbij ik (uiteraard) gat van control cave naar studs tailpiece vergeten was. een adem inhouden klusje :) ook bij mij goed gelopen

aaronstonebeat
5 juni 2009, 16:24
Barno, ik zal het nog allemaal in een toegelicht schema zetten. Het is uiteindelijk simpeler dan het lijkt; ik heb het ook allemaal maar van het internet geplukt.

Intussen ben ik toch nog een stapje verder gekomen. De aansluitingen in de onderste cavity zijn compleet:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TMA6ZTD3-D.jpg

Ook de weerstandjes van 10MOhm (om schakelplopjes te onderdrukken) zitten.
Aan de achterkant moeten nu de spoelen gemonteerd worden en de condensatoren aangesoldeerd (en ik moet het vakje eerst nog even shielden):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3IBO4EQ-D.jpg

En dan nog een potmetertje in de bovenste cavity zetten. Dat wordt zondagavond op z'n vroegst.

espike
5 juni 2009, 16:46
mischien dat je de condensatoren in een ic voetje kwijt kan, dan kan je ze volgens mij in seconden wisselen zonder soldeerbout.
Beter voor de late avond en vingers verbrand momenten, t speelt best moelilijk daarna is mij al eens opgevallen

aaronstonebeat
8 juni 2009, 23:55
mischien dat je de condensatoren in een ic voetje kwijt kan, dan kan je ze volgens mij in seconden wisselen zonder soldeerbout.
Beter voor de late avond en vingers verbrand momenten, t speelt best moelilijk daarna is mij al eens opgevallen

Goed idee, heb ik nog.

Alleen lijkt me voor de lange termijn een gesoldeerde verbinding betrouwbaarder.

Weinig nieuws, behalve dat ik een potmeter voor de varitone heb ingebouwd en me er nog eens, voor zover mogelijk, van heb verzekerd dat alles goed is aangesloten.
Vnl. de hele dag rondgelummeld na een erg leuk weekend in Antwerpen.

aaronstonebeat
9 juni 2009, 16:57
Ik kruip voort, maar toch in ieder geval voort. Het is nogal een priegelwerk in die voormalige batterijruimte.
Hier komen de ingewanden het kamertje binnen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DSD6XZGZ-D.jpg

En dit is hoever ik op het moment ben:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3LIBQJ8R-D.jpg

Alles is aangesloten en zou in principe moeten werken. Bovenuit steekt het ic-voetje waarin ik 4 condensatoren kwijt kan. De 2 spoelen moeten nog in de body worden vastgezet en alle blote contacten moeten goed geïsoleerd worden zodat niets de afscherming kan raken.

De voltooiing nadert. Maar voordat ik er snaren opzet, moet ik eerst nog eens naar het halselement kijken; dat blijft niet goed op z'n voet vastzitten. Verder zou het allemaal wel moeten kunnen. Ik moet nog een passend knopje zien te vinden voor de diepteregeling van de varitone.

En ooit zal er ook nog een logo op moeten komen. Net als op m'n tele trouwens. Ik heb weer waterslide decals, maar zwarte letters zullen op die blauwe body weinig opvallen.

kevervolks
9 juni 2009, 18:26
't lijkt wel een hartoperatie :p

no 1 hops
9 juni 2009, 19:09
hoop echt dat je naar arbeid ook resultaat boekt, good luck

Ike57
9 juni 2009, 21:58
Ik ben verschrikkelijk benieuwd hoe deze straks gaat klinken met al die verschillende mogelijkheden. Alle respect voor de job.

Quoting Andrew Belew: "I was left with an urge to make the guitar sound like things it shouldn't be able to sound like". :seriousf:

aaronstonebeat
10 juni 2009, 11:58
Ik ben er zelf ook benieuwd naar. Ik heb gelukkig wel al 'n idee welke kant het op gaat.
Inmiddels ben ik weer een voorzichtig stapje verder. Een fikse uitdaging was het vastzetten van de 2 spoeltjes; iets meer dan 2 cm in de diepte met nauwelijks ruimte om de schroefjes (natuurlijk net niet magnetisch) vast te houden. Uiteindelijk lukte het met een klein pincetje en een schroevendraaiertje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PVZJSF4W-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-P47NBDL3-D.jpg

Maar daarmee was de klus eigenlijk goeddeels geklaard. Vervolgens kon een gezinnetje condensatoren in het voetje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3VEPMLET-D.jpg

220, 100, 47 en 22 nF om mee te beginnen. En er is net voldoende ruimte om het reepje naast de spoelen weg te steken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJ3BJCPL-D.jpg

Het heeft idd wel wat van microchirurgie. Dit geeft een wat betere indruk van de dimensies:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HYJWMIPC-D.jpg

Nu eerst maar eens gaan proberen of alles inderdaad goed is aangesloten. Dan zien dat ik het halselement goed aan z'n voet vast krijg. En dan zouden er in principe snaren op kunnen. Als laatste moet ik nog de pickup ringen monteren en een aluminium dekselte maken voor het spoelenvakje.

aaronstonebeat
10 juni 2009, 13:08
So far, so good. Ik heb de gitaar ingeplugd en alles lijkt te werken. De brom van een niet geaarde versterker heeft ook voordelen; nu kan ik eraan horen dat de varitone inderdaad werkt :D Ook de diepteregeling werkt; als ik 'm dicht draai, klinkt de varitone (qua tikken tegen en brommen van de elementen) in elke stand hetzelfde.

lindstrom
10 juni 2009, 15:45
wat een VET VET VET project !!

alleen erg jammer van die houten plankjes aan de voorkant :(
zelf zou ik hem "rear routed" maken..

maar jezus, die shape van de body is echt geniaal! echt uniek!

brug is ook erg inovatief!

aaronstonebeat
10 juni 2009, 22:12
Dank je, Lindstrom.
Rear routed was niet zo makkelijk geweest, denk ik; zeker niet toen ik deze body aan het maken was. Ik ben er bijna een jaar geleden aan begonnen en toen was ik nog heel wat bouwervaring minder rijk. Bovendien zou ik nog eens lang moeten nadenken hoe ik die cavities van achter goed gefreesd zou krijgen met al die schuine voorkanten.

En ach, ik ben best content met die plaatjes; het idee is ontstaan omdat ik ze met de toets wilde matchen. Ik vroeg me onlangs wel nog af hoe het zou werken als ik die ook van aluminium maak. Wie weet, ooit nog.

Inmiddels hebben de eerste geluiden geklonken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QQNRUSWH-D.jpg

Alles werkt in ieder geval zoals beoogd. Alleen vind ik met hele verse snaren het geluid moeilijk te beoordelen. Maar ik kan nu gaan zoeken naar de juiste condensator combinatie.

Ik merk ook al meteen een paar dingen die ik nog wil veranderen. De aansluiting van de rotary switch (effect of stand 1, 3, 5 en 7, bypass op stand 2, 4, 6 en 8 ) lijkt me toch niet zo heel praktisch; ik ga dat nog veranderen naar 'op rij' en dan misschien de buitenste 2 standen bypass. Kan ik in totaal 6 condensatoren gebruiken (alhoewel ik 4 ook zat vind).
Verder ga ik de diepte potmeter vervangen door een logaritmisch exemplaar; ik had toevallig nog een lineaire liggen van 500K maar dat geeft in dit geval geen mooi vloeiende taper.

Maar al met al denk ik dat het idee van de varitone wel heel bruikbaar is; wellicht bruikbaarder dan een pre-amp. Sterkt me in het idee om een volgende Phoenix te bouwen met maar één element en die uit te rusten met in ieder geval een varitone. Want juist bij een brughumbucker lijkt het effect het duidelijkst.

Het bepalen van de juiste condensatoren zal nog wel een hele klus worden. Stijnkenens heeft ergens verteld over het testen van verschillende klassieke gitaren en dat je daarbij het verschil tussen de geluiden maar een paar seconden hoort/onthoudt en dat je dus voortdurend moet wisselen, heel even spelen, wisselen en vergelijken. Daar lijkt dit wel een beetje op.

stijnkenens
10 juni 2009, 22:21
haha, mijn kennis straalt af op m'n medebouwers ...:cheerup:


s

aaronstonebeat
11 juni 2009, 00:48
Ik heb me eens even gestort op het maken van een schema van de elektronica in deze gitaar:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-O3XRLN6G-D.jpg

Sommige waardes zullen nog kunnen veranderen, van de condensatoren en ook van de potmeters. Eigenlijk ontbreekt er ook nog een weerstand ter onderdrukking van schakelgeluiden van de rotary switch

Het enige andere dan in standaard ingerichte gitaren is de aanwezigheid van een inductie, een spoel (2 in serie meer precies). In een normale toonregeling staat een condensator parallel met de pickup(s); hier zit er achter de condensator nog een spoel, en je kunt kiezen tussen verschillende condensatoren.
Faseschakelaar en coiltaps zijn makelijk te maken extraatjes; en ik waardeer coiltaps de laatste tijd wel.

Het effect van de schakeling kun je je zo voorstellen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WPUYCX8H-D.jpg

Als zowel de condensator als de spoel groter worden, worden hun grafieken stijler en schuiven naar elkaar toe. Door die waardes te variëren, kun je het frequentiegebied bepalen dat uitgefilterd wordt en de bandbreedte ervan.

aaronstonebeat
11 juni 2009, 03:18
Zo, nu heb ik toch een paar uur zitten spelen. En ik moet zeggen met toenemend enthousiasme. Die oude Höfner-pickups klinken goed !!!
Na zo'n uurtje spelen, was de allerergste nieuwigheidskletter een beetje van de snaren af en begon ik het geluid van de gitaar te horen. De pickups klinken beide vol, stevig rockend en scheurend met toch een hoop helderheid, zowel apart als samen. Laag klinkt lekker strak; zal ook aan de mensuur (64,8 cm) liggen.
Er zit ook wel twang in, zeker als ik de coil taps gebruik; dan wordt het hele geluid ook al een behoorlijk stuk cleaner.
Dit allemaal los van de varitone.

het effect van de varitone doet me een beetje denken aan een wahwahpedaal waarvan je vaste standen kunt selecteren. En het haalt frequenties uit het geluid dus alles wordt nog wat cleaner (hoewel er ook gebieden overblijven dit wel nog in rood willen als je aandringt); al zoekend kom ik een aantal prachtige heldere geluiden tegen. Maar ook rare dingen, afhankelijk van pickupselectie en coil tap; alsof de wahwah helemaal omhoog staat.

Maf in ieder geval :D
Ik moet er maar een filmpje van opnemen, dat zegt veel meer.

Helemaal mooi zou een regelbare condensator zijn.

Ike57
11 juni 2009, 13:29
Ik moet er maar een filmpje van opnemen, dat zegt veel meer.


Ja, dat MOET inderdaad :seriousf: Ik ben écht benieuwd hoe dit wonder van techniek klinkt!

aaronstonebeat
11 juni 2009, 16:30
Welaan, even snel wat akkoorden gerammeld ter demonstratie:

http://www.youtube.com/watch?v=LHcsqBGZeX8

Allemaal nog testfase uiteraard, maar het effect is wel te horen

Ike57
11 juni 2009, 17:23
De effecten zijn zeker te horen. Duidelijk verschil als je aan de varitone draait. Thanks :ok:

barno
11 juni 2009, 17:34
coolll !!
alleen zou ik zot worden van de keuzemogelijkheden :)

aaronstonebeat
11 juni 2009, 18:37
Dank u !

Keuzemogelijkheden is inderdaad nog een aan te pakken probleem. Het is al een stuk beperkter dan op de voorganger (daar zitten toch 11 schakelaars en 2 potmeters op). Maar het blijft veel; beide pickups kunnen op 1 of op 2 spoelen en ze kunnen met elkaar uit fase, dat geeft al heel veel mogelijkheden. De varitone in deze vorm vermenigvuldigt dat met 5 (1 of 2 goede standen zou ook prima zijn).

Ik denk dat ik in de toekomst faseschakelaars achterwege laat; ik merk dat ik zelf dat soort geluiden toch niet gebruik. Killswitch, zoals op nr. I, daar doe ik ook niet aan. Serie/parallelschakeling blijf ik wel interessant vinden (zit hier niet op trouwens) maar dan binnen de grenzen van een humbucker, en het geeft altijd een hoop hoofdbrekens over ingewikkelde bedradingen en schakelaars die in serie niet meer doen wat ze parallel wel doen.

Maar ook deze gitaar is qua schakelmogelijkheden een soort testbank, net als de voorganger. Zoiets zelf maken en de werkelijke mogelijkheden horen, valt niet te vergelijken met lezen over dezelfde zaken.
Als zodanig is ie nu alle bestede tijd en moeite al dubbel en dwars waard. Het effect en de mogelijkheden van een pre-amp had ik ook niet gekend als ik het niet gebouwd had.

Het concept voor nr. III krijgt steeds meer vorm. Daarin wil ik dat wat ik heb opgestoken, condenseren tot the bare essentials.

Maar deze moet nog af; en ik heb ook nog mijn flaterfoon project dat ligt te wachten :D

stijnkenens
11 juni 2009, 20:28
vooral de commentaar in het filmpje vind ik geweldig: I think this is varitone '2' again.

Zoals barno aangeeft: ook ik zou niet weten wat te doen met zoveel keuze...

Maar ja je moet een keer over the top gaan, voordat je weet dat het goed zit.

Heftig.

s.

oigun
12 juni 2009, 19:34
Leuk die varitone-experimenten !
Ik ben mijn oude hifi-speakers aan het kannibaliseren en kwam hetvolgende printje tegen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HAEJZ7ZH.jpg
Als je hier wat mee kan of wilt proberen PM even je adres dan stuur ik het naar je toe.

aaronstonebeat
12 juni 2009, 19:52
Hartelijk dank voor het aanbod Oigun! Maar ik denk dat spoelen in scheidingsfilters te lage waardes hebben om voor een varitone te gebruiken. Je hebt het dan over delen van milliHenries terwijl in een varitone 1,5 H wel een beetje een ondergrens is.

Het zal 'm zitten in het verschil tussen het aantal wikkelingen bij gitaarelementen en spoelen van luidsprekers; het verschil in impedantie zegt wel iets, bv. 8 KOhm vs. 8 Ohm.

Evengoed, nogmaals dank :ok:

oigun
12 juni 2009, 19:57
Ok, dan laat ik ze nog maar even stof vergaren op de vliering...

aaronstonebeat
12 juni 2009, 22:48
Ok, dan laat ik ze nog maar even stof vergaren op de vliering...

Ik zou ze zeker bewaren; in allerlei actieve circuits kun je met veel lagere waarden toe (neem de plek waar ze nu zitten), allemaal een kwestie van verhoudingen. Die filters in speakers doen wel heel vergelijkbare dingen als toonregelingen en varitone's in gitaren.

aaronstonebeat
13 juni 2009, 19:05
Ik had al 'n dekseltje gemaakt, maar ik vroeg me een tijdje af hoe ik het 't best op z'n plaats zou kunnen krijgen zonder eindeloos meten en aftekenen.

Zo dus:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TMKWR3J4-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U7WKFDBB-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PBLLSBY8-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7UOY3HUR-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8H4PPUXS-D.jpg

:D

aaronstonebeat
13 juni 2009, 19:12
Het begint erop te lijken. Ik heb de varitone omgebouwd naar 4 standen die alle naast elkaar liggen; daar achter en 1 klik ervoor bypass. Werkt veel prettiger.

Wat ik nu nog zou willen, is een logaritmische potmeter en een ander knopje voor de diepte regeling.

Ik denk ook nog wel een aluminium truss rod covertje. En er moet nog steeds een logo op; ben er nog steeds niet uit. Misschien doe ik een decal op een aluminiumplaatje, en dan lak erover.

De stand van zaken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SELSZLPX-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXDVIY3E-D.jpg

PS:

De bodyvorm ligt erg lekker in de hand. Wat dat betreft iig wel geslaagd.

barno
13 juni 2009, 19:32
great maar in tegenstelling tot wat jij denkt, is hij nog niet af: er komt namelijk nog een zelfgemaakte tremolo op ! ... toch? :seriousf:

aaronstonebeat
13 juni 2009, 19:36
Klopt, heb ik gezegd en zal ik ooit maken!

Iets Bigsby-achtigs zou op deze wel mooi staan, lijkt me

pueblo
14 juni 2009, 14:01
Klopt, heb ik gezegd en zal ik ooit maken!

Iets Bigsby-achtigs zou op deze wel mooi staan, lijkt me

of zoiets
http://ep.yimg.com/ip/I/yhst-50206111187217_2055_4718943

aaronstonebeat
17 juni 2009, 12:24
Even melden dat ik de afgelopen dagen zowat niets heb gedaan :D Ik ben wel wat blijven zoeken naar formules om uit te rekenen wat ik nu eigenlijk onlangs gemaakt heb en wat ik er nog meer mee zou kunnen (misschien iets voor de elektro-faq?). Ziehier het resultaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JEGV4GNZ-D.jpg

Horizontaal de frequentie (in Hz) en vertikaal de impedantie (wisselstroomweerstand; in KOhm) van een paar condensatoren (ZC) en spoelen (ZL). De 5 aflopende grafieken zijn condensatoren in het bereik van 22 tot 220 nF en de 3 oplopende zijn spoelen(combinaties) van 1,6, 3,2 en 6,4 H.

Als je ze combineert in een varitone blijven alleen de bovenste grafiekdelen over:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MUNX66MV-D.jpg

De rode lijn geeft het effect weer van de combinatie van een spoel van 3,2H en een condensator van 22nF; het gebied boven de rode lijn wordt uit het geluid gefilterd. De onderste punt is de zg. 'resonantiepiek' van de LC-combinatie.

Ik ga er in de toekomst zeker meer mee experimenteren. Het effect is zeer bruikbaar en de onderdelen goedkoop: 70 ct voor een spoel van 1,6H en nog geen 7 ct voor een condensatortje.

Ike57
17 juni 2009, 13:10
Het is duidelijk dat jij vroeger, op school, goed hebt opgelet bij natuurkunde :D .

Wat ik mij nu zit af te vragen is: Gitaarelementen zijn er in verschillende kwaliteiten en zijn, in principe, ook spoelen. Kan de kwaliteit van de spoel van de varitone van invloed zijn op de kwaliteit van de elementen? Met andere woorden: De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting - kan een slechte kwaliteit spoel het effect van een goede kwaliteit gitaarelement teniet doen?

In hoeverre kun je de kwaliteit van een spoel bepalen?

aaronstonebeat
17 juni 2009, 15:29
Dat opletten op school viel wel mee; ik heb 't allemaal ooit wel gehad maar het is vooral dat ik door recent opgewelde interesse het weer eens allemaal ben gaan opzoeken, nu met de bedoeling het ook te begrijpen :seriousf:

Over kwaliteit van spoelen is niet zo gek veel te zeggen, denk ik; het is niet meer dan een opgewikkelde draad, eventueel rond een ijzerhoudende kern. Van belang zijn oa het aantal wikkelingen, de dikte van de draad, de diameter en het al dan niet aanwezig zijn van een kern. Kwaliteitsverschillen zouden onder meer kunnen zitten in de regelmaat van de dikte van de draad, de deugdelijkheid van de isolatie en de netheid van wikkelen (alhoewel 'scatterwound' bij pickups ongekend populair is).

Naar mijn idee zijn veel meer de dimensies van de spoelen van belang, maw vooral de inductantie en daarmee de impedantie bij verschillende frequenties. Qua kwaliteit denk ik dat de gelijkstroomweerstand en de capaciteit (elke spoel heeft ook een capaciteit, hoe slordiger gewonden hoe kleiner die is) het best zo klein mogelijk zijn. Dat zou je kunnen meten.

aaronstonebeat
17 juni 2009, 17:50
Voor de freaks die mijn afwijking delen :D, dit zijn de formules die ik gebruikt heb:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XEELCOVN-D.jpg

't Is voor mij allemaal voortschrijdend inzicht; aanvullingen/correcties van harte welkom.

AvU
17 juni 2009, 18:14
de berekeningen kloppen helemaal, alleen je vergeet het imaginaire getal :P
Maar is dit ook meteen het aansluit schema? want nu ga je toch aardig wat frequenties weg filteren, misschien een extra weerstand om het verlies een beetje te compenseren?

groeten Arjan

KoenB
17 juni 2009, 18:49
Volgens mij is het ook Inductie, niet inductantie ;)

aaronstonebeat
17 juni 2009, 18:51
de berekeningen kloppen helemaal, alleen je vergeet het imaginaire getal :P
Maar is dit ook meteen het aansluit schema? want nu ga je toch aardig wat frequenties weg filteren, misschien een extra weerstand om het verlies een beetje te compenseren?

groeten Arjan

Ik weet wel van het imaginaire deel, maar het rekenen ermee is erg ver weggezakt; die opfriscursus moet ik mezelf nog geven ;)

Maar dit is idd wat ik gemaakt heb (met 4 condensatoren, 22, 47, 100 en 220 nF en 3,2H aan spoelen; een bladzijde of wat terug staat een uitgewerkt schema) en ik moet zeggen dat er toch een hoop geluid overblijft. Ik heb wel nog een potmeter in serie met L en C gezet zodat ik de diepte van het effect kan regelen; maar die is niet noodzakelijk in de zin dat er anders te weinig signaal zou overblijven.

Het valt me wel op als ik die potmeter gebruik dat slechts een klein beetje weerstand bovenop de LC-serie al voldoende is om het effect uit te schakelen; ik schat een tiende slag van een lineaire 500K pot. Ik ga die nog vervangen door een logaritmische in een poging er iets meer taper in te krijgen.

aaronstonebeat
17 juni 2009, 18:59
Volgens mij is het ook Inductie, niet inductantie ;)

Oeps, inductance :) Helemaal correct is het waarschijnlijk zelfinductie.

rock 'n roll
18 juni 2009, 15:19
Ik zie dit topic nu pas, maar als je nog wat meer info wil over filters en dergelijke ik heb normaal gezien nog 2 cursussen elektronica op mijn pc staan.
Afgelopen jaar zelf ook passieve en actieve filters moeten studeren.
Als je interesse hebt stuur je maar een pm.

aaronstonebeat
11 september 2010, 17:29
De titel van dit onderwerp belooft al heel lang een project (nr. III) en sinds ik besloten heb ook voor mijn zoon een gitaar te bouwen, lijkt het me een goed idee deze belofte in te lossen.

Het heeft me aardig wat moeite gekost om uit hem te trekken hoe hij wilde dat de gitaar er uit gaat zien. Die eerdere twee Phoenix-modellen zag hij wel zitten maar de punten zouden wat langer mogen. Na de blauwe overgetrokken te hebben en wat aan de vorm 'gekneed' te hebben, leek dit hem wel wat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ESL3CQCV-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKNIMMMQ-D.jpg

Uitgezaagd (grof) ziet het er zo uit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OEOY347N-D.jpg

Het moet een HSH-configuratie worden, met een strat-achtige inrichting: mastervolume, mastertone en een 5-standenschakelaar. Met potente elementen want meneer zit behoorlijk in de metal en emo-corehoek te stoeien.

De gitaar gaat zwart worden.
Voor de slagplaat, wellicht ook een truss rod covertje, wil ik iets met dit spul gaan doen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QVECUZBE-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-BNDJOLF4-D.jpg

De hals komt van een oude Diamond (gekregen in ruil voor wat klussen); ik kan niet direct vaststellen uit welk hout die gemaakt is. Het lijkt me wat licht van kleur voor mahonie en ook wat grover van structuur dan esdoorn. Onbekend dus.

De brug ga ik weer zelf maken. Het wordt een combinatie van het systeem dat ik voor mijn dochter heb gemaakt en een TOM-achtige hoogte-verstelling. Uit aluminium; het ontwerp zit al in mijn hoofd.
Voor het staartstuk ga ik ook voortborduren op eerdere dingen die ik heb gemaakt maar er moet me nog een leuke vormgeving invallen.

Vandaag heb ik van de aldi dit machientje meegenomen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UBZSJI3Y-D.jpg

Vooral dat staande bandschuurgedeelte lijkt me erg handig bij het maken van bruggen, topkammen etc.
Het was niet duur en het draait mooi soepel zonder rare bijgeluiden. Ga ik vast plezier aan beleven.

st.robot
11 september 2010, 17:34
ahaa, hier is de befaamde IIIe gitaar. de vorm vind ik al uiterst geslaagd, hij houdt zowat het midden tussen een strat en een sg vind ik, heel mooi. Die slagplaat kan ook niet anders als simpelweg "cool" worden.

ben benieuwd!

grtz

aaronstonebeat
11 september 2010, 23:02
Dank!
Ja, eindelijk dan toch. Het gaat inderdaad een beetje een mix van een strat en een sg worden. Twee en een half jaar geleden heb ik ook een sg als uitgangspunt genomen en de body zo aangepast dat de zaak in evenwicht zou hangen. Nu heb ik eigenlijk niet de punten langer gemaakt (de bovenste wel, ongeveer een centimeter) maar de hals meer naar binnen geschoven en de cutaways wat verder uitgehold; de kont heeft toch zat ruimte om de brug wat naar achter te schuiven.

Voor het hout ga ik door mijn nog immer niet uitgeputte voorraad neuzen. Het zal wel weer een allegaartje worden met wat eiken erin. En ik ga de body weer flink hol maken; niet zo extreem en licht als bij de gitaar voor mijn dochter, maar ik ben wel benieuwd hoe de resonantie van een 'heavily chambered' body zich gaat verhouden met wat forse elementen.
En de paupercaster/dano-rage van het moment natuurlijk verder ondersteunen :rockon:

Voor de elementen zat ik aan GSP te denken. Een 'Cruncher' set humbuckers, 17 en 12,4 KOhm en als single coil een 'Twangmaster'; dat is een tele-brugelement van 7,6 KOhm/3,6H; die komt dan schuin te staan zodat de pole pieces overeenkomen met de snaarafstand ter plekke. Samen met de rest van de aan te schaffen onderdelen (oa nog verchroomde Kluson mechanieken met tulpknopjes; op de gitaar van mijn dochter zitten ook Klusons en dat is prima kwaliteit voor weinig geld) zou hij dan voor tussen de 100 en 125 euro het mannetje moeten zijn.
Ik zal alleen die Crunchers meteen op de operatietafel moeten leggen om ze splitbaar te maken. Maar ik heb al eerder element zo uit de doos op de dag van levering uit elkaar gehaald en anders bedraad; tot dusver is dat allemaal goed gegaan.

Van de brug verwacht ik ook wel wat. Na lang denken, ben ik op een systeem gekomen dat bestaat uit drie delen en twee studs. Als het goed is, wordt die redelijk makkelijk om te maken en uitstekend af te stellen in alle richtingen.

aaronstonebeat
15 september 2010, 12:52
Weinig schokkend nieuws nog, maar de mal is af:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ULPXPMFY.jpg

Toch altijd een heel gedoe om zoiets goed te krijgen, symmetrisch waar nodig en met voldoende haakse randen; en mooi vloeiende lijnen natuurlijk. Ik geloof dat het me vrij aardig is gelukt met eerst een decoupeerzaag en vervolgens een oude band van mijn bandschuurmachine (om kleine afwijkingen in de vloeiendheid eruit te schuren) en een paar vijlen.

De rand heb ik twee keer dun ingewreven met PU-lijm; de ervaring heeft inmiddels geleerd dat dat een behoorlijk slijtvast resultaat geeft:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KWPMZQOR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DGE4VHYA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XLJO3VO7.jpg

Ik kan me nu nauwelijks nog voorstellen hoe ik in het begin gitaren helemaal zonder mal maakte en het idee had dat het dan minder werk zou zijn :sssh:

aaronstonebeat
15 september 2010, 13:56
Ik denk dat ik mijn materiaalkeuze heb gemaakt. Hetzelfde als voor de AS: rand en binnenwerk van eiken (22 mm) en voor- en achterkant van cedermultiplex (9 mm). Die combinatie is me bevallen, en geeft een dikte van 40 mm; ook dat houdt weer net het midden tussen een strat en een sg.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KT6AUR7A.jpg

Het multiplex heeft vijf lagen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OKHBLUEO.jpg

Ik vraag me nog altijd af uit wat voor hout de hals is gemaakt. Het ziet er zo uit:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-84F8XJVU.jpg

En zo als ik het een beetje vochtig maak:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KQCXON7C.jpg

aaronstonebeat
17 september 2010, 16:33
Na een hoop gepieker, slaat de concreetheid weer toe.
Mbv de mal en een bitje met onderlager heb ik de voorkant uitgefreesd:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3EOEVGWD.jpg

En ik heb het 'binnenwerk' uitgezaagd:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HPY6Y6TU.jpg

Als volgende ga ik de voorkant tegen het frame lijmen; zo weet ik zeker dat alles goed tov elkaar zit. Vervolgens is de voorkant de mal voor het frezen van het frame; dat gaat weer volgens de O'Brien-methode.

Dan ga ik eerst de openingen in de voorkant maken. Tenslotten kan de achterkant ertegenaan en die wordt weer met het bitje met onderlager bijgefreesd.

Toch verdomd handig zo'n mal; niet alleen voor het freeswerk maar ook bijvoorbeeld voor het uittekenen van de binnenvormen.

EDIT:

En nu wachten; om tien uur kan ie uit de klemmen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QSYEYQXD.jpg

stijnkenens
17 september 2010, 18:32
Is de kleur van die hals foto een beetje natuurgetrouw?

Ik zou aan de structuur te zien zeggen: loofhoutceder (geurt het naar potloden en sigarenkistjes ? )

Anders een witte mahonie, of zo, ik denk aan primavera of zo ...


Ik ben weer benieuwd !


s.

aaronstonebeat
17 september 2010, 19:34
Is de kleur van die hals foto een beetje natuurgetrouw?

Ik zou aan de structuur te zien zeggen: loofhoutceder (geurt het naar potloden en sigarenkistjes ? )

Anders een witte mahonie, of zo, ik denk aan primavera of zo ...


Ik ben weer benieuwd !


s.

Dank je Stijn,
De foto's zijn een tikje gelig, maar slechts een beetje; het hout is behoorlijk blank. Het lijkt me in ieder geval geen esdoorn omdat ik meen dat het wat zachter is en grover van structuur. Lichtere mahonies ken ik dan weer niet uit eigen ervaring. De geur is vanwege de lak niet te duiden; die lucht is in ieder geval veel penetranter dan die van het hout.

Ik ben zelf ook benieuwd ;)

macwilliams
17 september 2010, 20:32
Heb net je filmpje bekeken en dat lekker divers te noemen. Je gitaar ziet er goed uit. Dit topic moet ik ook maar eens goed doornemen. Ben nu tot pagina 8 van 16 gekomen.

Nice. :ok:

aaronstonebeat
17 september 2010, 20:41
Heb net je filmpje bekeken en dat lekker divers te noemen. Je gitaar ziet er goed uit. Dit topic moet ik ook maar eens goed doornemen. Ben nu tot pagina 8 van 16 gekomen.

Nice. :ok:

Hee ja, ik zag het net.
Die blauwe moet ik ook nog eens echt afmaken. Eén element wil niet lekker op zijn voet blijven zitten en het gebruikelijke afstelwerk na een hele tijd aan de muur te hebben gehangen ;)
Heeft het dunste en langste halsje dat ik tot dusver heb gemaakt; daarna ben ik ze steeds dikker gaan maken. Eerst als experiment en vervolgens omdat het me heel goed beviel.
Is inderdaad heel veelzijdig (eigenlijk té, ik zat toen nog in die fase) met die varitone, coilsplit en faseschakeling.
Ik denk er ook nog over om die houten control plates door aluminium te vervangen.

macwilliams
17 september 2010, 20:51
Ik heb hier een balkje van rood hardhout liggen dat in de toekomst een hals moet worden als dit geschikt is. Ik weet alleen niet wat voor hout het is en misschien jij wel. De balk is ongeveer een meter of vijf. De kopmaat is 10x10cm. Ik wil wel (binnenkort) eens langskomen om je een stukje te laten zien. Als je dat op prijs stelt tenminste?

aaronstonebeat
17 september 2010, 21:04
Prima hoor; leuk!
Ik ben lang niet de grootste houtexpert, maar sommige dingen herken ik zo al. En ik weet er een hoop via kenmerken op te zoeken.
Ff pm-en voor wanneer de koffie bruin moet zijn?

macwilliams
17 september 2010, 21:21
Zal ik doen, ik zit weekends vaak in nijeberkoop en dan is het nog maar een klein stukje.

aaronstonebeat
17 september 2010, 22:18
So far so good. De delen zitten strak tegen elkaar. En dankzij twee schroefjes exact op de juiste plaats:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4MQC4YIT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A7H6WCV6.jpg

Hoewel er straks natuurlijk niets meer van te zien is, vind ik die binnenvormen goed passen bij de metal-gitaar die ze moet gaan worden :metal:

aaronstonebeat
18 september 2010, 02:00
Heil O'Brein; en Hilko die oorspronkelijk met de tip hier kwam:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VU3DJZLE.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NRU4MSP6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UJFN8HPE.jpg

Ik heb er de tijd voor genomen en ik ga er minder schuurwerk aan hebben dan voorheen. Elke gang maar een klein beetje dieper, en elke gang twee keer maken; en grondig steeds het gruis verwijderen.
De methode 'front lijmen en die als mal gebruiken' had ik nog niet eerder toegepast, maar heeft uitstekend gewerkt.

En m'n kolomboor doet 't nog steeds én ik heb nog altijd geen bitje met bovenlager hoeven aan te schaffen :soinnocent:

oigun
18 september 2010, 08:29
Mooi resultaat Marc!! Eiken is niet de meest makkelijke houtsoort om te frezen dus dit bewijst temeer dat deze methode werkt.
Ik ben benieuwd naar de rest van het projekt!

aaronstonebeat
18 september 2010, 21:30
Dank je Eugen! Eiken is een taaie rakker, letterlijk; het voelt wat taai aan bij deze manier van frezen. Ik heb zo ook al hard essen, mahonie en wenge gefreesd; en meranti triplex, ceder multiplex en grenen. Maar het gaat allemaal.

Vandaag ben ik een beetje aan de brug begonnen. De basis is een stuk vierkante aluminiumpijp (hetzelfde dat ik voor de aaronphone heb gebruikt). Voor de studs zocht ik twee kloeke bouten en die vond ik in wat oude fietszadels die ik ooit van een fietsenmaker in de buurt heb gekregen toen ik naar veren op zoek was. Ik heb de koppen er vanaf gezaagd een smaller stuk geslepen (bout in een boormachine en tegen een draaiende slijpsteen gehouden):

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-48PIT7UH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WHJVN6HV.jpg

Die lange punten verdwijnen natuurlijk voor het grootste deel en dan dremel ik er een groefje in zodat ik met een schroevendraaiertje kan verstellen. De schroefdraad voor de studs tap ik rechtstreeks in het hout; dat heb ik al heel wat keren eerder gedaan en het werkt uitstekend.

Op de basis van de brug komt per drie snaren een kammetje te staan; hetzelfde idee als bij de gitaar voor mijn dochter.
Als het werkt, als het geheel niet de neiging heeft om te kantelen onder de druk van de snaren, heb ik een simpele TOM-constructie.

Martijn-w
19 september 2010, 00:12
Echt weer de MacGyver van het gitaarforum aan de gang!

aaronstonebeat
19 september 2010, 16:16
Qua onderdelen is de brug compleet. Bij het betrekken van ons huis en herinrichten van de schuur heb ik een paar aluminium hoeken geoogst, 7 mm dik:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3DF4VM7Q.jpg

Daaruit heb ik de twee zadelhelften gehaald en nu heb ik zoiets:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7MWZVGQY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MM3IMLZV.jpg

Ik denk dat ik de zijkanten van de basis nog wat inkort. De gitaar krijgt geen halshoek en de brug moet dus niet te hoog worden; maar ik sluit ook niet uit dat ik de brug wat laat verzinken in de body.
De uiteindes van de brug rond ik nog af, natuurlijk is er nog een hoop schuur- en polijstwerk; met de definitieve vorm van de zadels zal ik moeten wachten tot er snaren opgespannen zijn.

aaronstonebeat
20 september 2010, 18:46
Wederom weinig schokkends, maar ik vind het leuk om te tonen. De uitsparing voor de hals is gefreesd en dan kan ik al iets beter vooruitblikken:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KDEBG7RL.jpg

Jilles
20 september 2010, 20:23
Erg gaaf! Ik zie dat je de hoeken van de brug ook rond gemaakt hebt voor wat meer speelcomfort. Dus niks 'weinig schokkends' hier, er is arbeid verricht! :rockon:

Shave
21 september 2010, 12:00
Hey,

Echt cool dat je de brug zelf maakt!:ok:
Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

De O'Brein frees-methode lijkt me ook wel wat btw.
Ik heb alleen geen kolomboor, maar vind het t overwegen er een aan te schaffen waard.

Grtz

barno
21 september 2010, 15:41
Echt weer de MacGyver van het gitaarforum aan de gang!

+1

al behoren aaronsb en ik mss eerder tot de pré mc gyver era. toen was er wel Steve Austin (a man barely alive, we could rebuild him, we made him enz...) en daarna de knutselaars van the A Team! :)

love de hoge diy factor. al wil ik je in de toekomst toch ook weer es zelf halsjes zien bouwen, al heeft het ook charme om ouwe halzen te herbestemmen natuurlijk

aaronstonebeat
21 september 2010, 16:55
Eigen halsjes komen er vast weer. Maar de rotzooi stapelt zich hier maar op en ik heb het gevoel dat ik er iets mee moet ;)

Vind dit wel een leuk plaatje:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TQQV8DC4.jpg

aaronstonebeat
22 september 2010, 23:41
Eén dingetje gedaan vandaag (naast het gebruikelijke werk natuurlijk), ruimte gezaagd voor de knoppen en de schakelaar:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-74SSZJ8V.jpg

Mijn zoon wil graag de volumeknop op de 'strat-plaats'; daarnaast komt er een toonregeling en een 5-standenschakelaar.

Onderhand kan ik wel eens de slagplaat gaan ontwerpen; en de achterkant er tegenaan lijmen.
En eens wat elementen enzo gaan bestellen.
En die hals eens in een wat toonbaardere staat brengen; nondeju, nog best een hoop te doen ;)

no 1 hops
23 september 2010, 07:49
eerste de dochter, nu de zoon, letterlijk een guitarband!
je bent weer heerlijk op je eigen manier bezig en ik ben weer benieuwt wat het totaal plaatje gaat worden

aaronstonebeat
23 september 2010, 19:03
Stapje voor stapje komt het totaalplaatje dichterbij; maar nog heel wat stapjes te gaan. Vanmiddag heb ik de achterkant er tegenaan gelijmd en bijgefreesd:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NFG7SNOF-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-3DSZQQ88-D.jpg

Samen met mijn zoon heb ik besloten de randen niet af te ronden maar af te schuinen.

EDIT:

Gewicht van de body in deze vorm: 2,1 kg

aaronstonebeat
24 september 2010, 16:58
Vandaag heb ik de geplande schuine randen gefreesd:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KDTN4R8E.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TSVITERO.jpg

En ook de gaten voor de halsbevestiging gemaakt:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DAZ4BVDT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-67FP7Z3R.jpg

Tenslotte heb ik een stuk van dat oude computermeubel grof in de vorm van een slagplaat gezaagd. Dat zou dan zoiets moeten geven (zoon ziet het wel zitten):

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ECEJSYH8.jpg

Als ik het doe, komt er in ieder geval nog een laag ander zwart materiaal onder. Het is maar dun spul; ik heb eens een ander experiment gezien met een dunne metalen slagplaat en dat bleek versterkt enorm te gaan piepen.

aaronstonebeat
4 oktober 2010, 17:39
Wauw, alweer anderhalve week verder en bijna niets opgeschoten. Ik heb de hals bevestigd (moesten ook nog oude gaten in opgevuld worden) en vervolgens de slagplaat op maat gemaakt:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LIETMSNE.jpg

Ik heb me helemaal de tering geschuurd aan dat plaatje om het geanodiseerde spul eraf te krijgen; en het blijft nog maar de vraag of ik het definitief ga gebruiken.

Robdop
4 oktober 2010, 18:55
gave gitaar, maar door de rondjes in de slagplaat krijg je geen mooie gave lijn in mijn opinie. waardoor 't net lijkt alsof hij niet strak is.
wat hij wel is!

aaronstonebeat
4 oktober 2010, 20:33
gave gitaar, maar door de rondjes in de slagplaat krijg je geen mooie gave lijn in mijn opinie. waardoor 't net lijkt alsof hij niet strak is.
wat hij wel is!

Ja, dat met die gaatjes is iets waardoor ik nog steeds aan het dubben ben. Maar als ik dit spul gebruik, komt er in ieder geval nog een laag onder, want nu is het maar een kleine millimeter dik en daardoor luidruchtig op een blikkerige manier; dat gaat sowieso niet werken, zeker als er heavy elementen opkomen die met veel gain bespeeld gaan worden. Misschien dat ik met die onderlaag wel de juiste optische truc uit kan halen.
We zullen zien. Het is maar een slagplaat.

D3nnis
4 oktober 2010, 20:44
Dat gaatjesspul ziet er wel ruig uit, doet me meteen aan die gitaren van james trussart denken!
Wat ga je er achter plaatsen tegen het blikken geluid? Een soort dempingsmatten, net als ook wel gebruikt wordt in de car audio wereld?
Wel jammer dat de gaatjes dan dicht zijn, anders was led-verlichting er achter wel leuk maar ook lelijk geweest...

En om de rand van de gaten-plaat strakker te laten ogen, zou het helpen om hem te verzinken, zoals bij control plates en zo ook wel gedaan wordt, of anders een soort van binding eromheen proberen te creëren?

aaronstonebeat
4 oktober 2010, 20:54
Ik ga er een stuk kunststof of misschien het een of andere wandplatenmateriaal tegenaan plakken; met epoxy. In eerste instantie denk ik daarbij aan zwart (net als de gitaar wordt); maar een heel donker grijs kwam zoëven ook bij me op.

Enige vorm van verlichting zul je mij niet in een gitaar zien inbouwen.

barno
4 oktober 2010, 21:58
keep going aaron

slagplaat ben ik niet zot van, visueel maar vooral ook: tis niet handig, gaat volgens mij binnen korste keren volkoeken met een fijne mix van zweet, bier, stof and whathaveyou ...
anderzijds, maakt de gitaar wel uniek

aaronstonebeat
4 oktober 2010, 23:18
keep going aaron

slagplaat ben ik niet zot van, visueel maar vooral ook: tis niet handig, gaat volgens mij binnen korste keren volkoeken met een fijne mix van zweet, bier, stof and whathaveyou ...
anderzijds, maakt de gitaar wel uniek

Heu ja, daar had ik eigenlijk nog niet zo bij stilgestaan. Maar ik ga het toch eens verder proberen en zie wel waar ik uitkom. Dat plaatje is maar een kleine millimeter dik; als ik op een onderplaat een laagje epoxy smeer zijn ze voor een deel al opgevuld. Dan nog wat blanke lak erover en de zaak is in ieder geval bescherm tegen roest en afwasbaar.

aaronstonebeat
22 oktober 2010, 16:42
Van de week ben ik begonnen aan een snaarhouder, volgens inmiddels beproefd recept:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X7EVHV6E-D.jpg

Tussendoor had ik ook al besloten dat het metaal dat ik voor de slagplaat wilde gebruiken, toch niet geschikt is; bij het zagen van kleine details krult het te zeer met de zaag mee. Ik zag mijn geest al kruipen als ik de gaten voor de elementen zou moeten gaan maken.
Dus een nieuwe gezaagd van inmiddels ook beproefd materiaal (ik wil 'm wel nog steeds een metalig uiterlijk gaan geven; en ik moet nog wat fine tunen aan de vorm):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z6PQAPGI-D.jpg

De metalen slagplaat met gaatjes is trouwens wel erg handig als mal omdat ik er doorheen precies kan zien waar de uitsparingen in de body zitten.

Ik heb ook de gaten voor de studs geboord en van schroefdraad voorzien (ze zitten net zo dat ik de kolomboor ervoor kon gebruiken) en de basis van de brug voorzien van een eiken 'vulling'; het leek me gewoon een goed idee en zo kon ik gaten maken die krap om de studs passen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CPCFX4P8-D.jpg

De snaarhouder is alleen nog maar gezaagd en geboord. De schroeven moeten nog verzonken worden, puntjes afgerond, geschuurd en gepolijst etc:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T4QLARPM-D.jpg

EDIT:

En inmiddels heb ik ook de twee zadels voor de brug op een dergelijke hoogte dat als ik straks gleufjes voor de snaren vijl ze 'net iets te laag' gaan komen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SOQLFMR8.jpg

aaronstonebeat
23 oktober 2010, 00:41
PS

Het was nog een heel gedoe om de hals goed op de body te krijgen; die heeft geen mooi recht gefreesde hiel maar één met een zekere afronding (ik weet niet of dat van fabriekswege is of het gevolg van eerdere schuur- en lakpogingen; ik denk het eerste, en vraag me af welk voordeel dat zou geven), zowel horizontaal als vertikaal.
Na wat strijd (eigenlijk is dat steeds wel het geval ;)) denk ik dat ik de zaak aardig heb uitgelijnd:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3YXDM4BJ.jpg

Dit gaat in ieder geval wel werken.

Wouter J
23 oktober 2010, 02:38
Leuk ding, hij doet me veel denken aan mijn "Fido" (Zo genoemd omdat er een 7up Fido Dido button op de kop als decoratie aanzit.)

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/SGtele.jpg

De Fido had een pancake body van eiken en vuren hout en een hals van een Squier Tele. Ik heb hem veel gebruikt.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/guitar.jpg

Intussen is mijn bouwwijze wat veranderd: ik maak nu net zo gemakkelijk de halzen ook zelf.

aaronstonebeat
23 oktober 2010, 03:03
Hoi Wouter,
Ik ben er onderhand achter dat zelfgemaakte halzen beter passen dan gekregen halzen; zelfgemaakte halzen zijn rechter in alle richtingen.

Mijn voorkeur gaat uit naar het zelf maken van alles maar omdat ik een paar halzen heb gekregen, heb ik besloten daar weer volledige gitaren van te maken.

Tegenover jouw 'Fido' gaat mijn zoveelste bouwsel een handgemaakte brug en snaarhouder hebben; en een sticker gaat ze ontberen.

Die '7up fido dido button' doet me denken aan een genoot in mijn studentenhuis die voor mij het einde inluidde van een geweldige tijd van samenwonen omdat hij te pas en te onpas op oorverdovend volume zijn house-muziek afspeelde en een voorbode was van de totale inhoudloosheid van de moderne jeugd door toedoen van de alomtegenwoordigheid van de op het internet aangesloten pc.

aaronstonebeat
23 oktober 2010, 14:53
Sorry, dat was wat stekelig; maar ik heb echt heel slechte herinneringen aan dat Fido-figuur :makeup:

Na een beetje bijwerken, begint de vorm van de slagplaat me beter te bevallen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CLLSS8EG.jpg

Ik ben nog aan het dubben of ik 'm tot tegen de brug zal laten doorlopen of niet.

aaronstonebeat
23 oktober 2010, 19:51
Eindelijk weer eens beetje op dreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-INJB3UWM-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IF6ZXDK6-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VROIOSL3-D.jpg

aaronstonebeat
23 oktober 2010, 22:19
En nog maar een rondje nuttigheid. De slagplaat zit vast:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7GCFYM8-D.jpg

De schroefjes ga ik nog vervangen door lenskopjes; die had ik niet meer op voorraad.

Als ik al elementen had besteld, kon ik nu de gaten gaan uittekenen; toch maar eens gaan doen ;)

aaronstonebeat
24 oktober 2010, 17:33
Nog zo'n noodzakelijk dingetje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FJNBDS4X-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLEZUWFT-D.jpg

Robdop
24 oktober 2010, 20:09
Nog zo'n noodzakelijk dingetje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FJNBDS4X-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLEZUWFT-D.jpg

boterhammetjes:crazyhappy:

mijns inziens is de slagplaat nog wat te ruw, mag van mij allemaal wel wat "smoother" lopen.

aaronstonebeat
25 oktober 2010, 19:33
Meer onderdelen in aanbouw:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QXUV8GKU-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLOIBYQ4-D.jpg

@ Robdop:

Vorm van de slagplaat zal nog wel een beetje verfijnen; schuin randje en wat afgerondere puntjes.
Ik moet al doende zien hoe het zich ontwikkelt.

aaronstonebeat
26 oktober 2010, 17:39
Vanmiddag ben ik met wat schuurpapier en een vijltje aan de slag gegaan om de slagplaat een afgeschuinde rand te geven:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RQJIEE34-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7XY8EZVX-D.jpg

aaronstonebeat
28 oktober 2010, 02:26
Ik heb zojuist mijn zoon ervan weten te overtuigen dat een heavy geluid niet perse komt uit elementen met heel veel wikkelingen maar vooral uit de vingers. En dus kan ik voort met in ieder geval twee Japanse jaren '70 humbuckers die hier nog liggen (paf-achtig) en met deze of gene (ibanez of fender) single coil die ik nog heb.
Dat scheelt weer in de aanschafkosten èn in zijn ontwikkeling als gitarist; naar mijn idee dan.
Ik vrees alleen dat hij binnen niet al te lang aan een 'echte' versterker toe zal zijn; zo'n Line6 Spider xxx is het toch niet helemaal :cheerup:

aaronstonebeat
29 oktober 2010, 21:35
Ik heb een setje pickups waarmee ik het ga proberen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQXETOU6-D.jpg

De humbuckers heb ik van Melv16 overgenomen; hij gaat zijn D. Lewis-gitaar van andere voorzien. 9,5 en 6 kOhm; dikke pole pieces en naar mijn indruk flink sterke magneten.

De single coil heb ik van AART gekregen; komt uit de middenpositie van een Ibanez maar was kapot. Hij heeft hier een hele tijd gelegen omdat ik vanaf de buitenkant niet kon ontdekken wat eraan scheelde; het enige dat ik zeker wist, was dat-ie een oneindige weerstand had. Zo dood als een pier dus en waarschijnlijk ergens een draadbreuk. Gisteravond heb ik het tape er vanaf gehaald en vastgesteld dat het inderdaad een draadbreuk was, en wel precies op het punt waar de begindraad onder de spoel verdwijnt :(
Beyond repair, leek me toen.

Na er een nachtje over te hebben geslapen, is het me vandaag gelukt zo'n 2 cm van de begindraad onder de spoel vandaan te peuteren (mazzel dat de 'bobbin' van buigzaam plastic is gemaakt). Dat bleek voldoende om een stukje wikkeldraad aan vast te solderen en dat heb ik weer met het aansluitpunt verbonden. Wat schellak om het ingesoldeerde stukje draad op zijn plaats te houden en hij doet 't weer:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MULWR3TG-D.jpg

Het was wel een zenuwenklus en een behoorlijke tijd werk.

Het is me toch een raadsel hoe zo'n draadje kan breken. De hele spoel en ook het deel van de voet waarover de draadjes naar de aansluitingen lopen, was ingepakt in zeer stevig tape; en er was geen enkel spoor van geweld van buitenaf. :???:

Nu ben ik aan het denken hoe ik ze ga aansluiten. Ik zou voor een standaard superstrat-aansluiting kunnen gaan; gezien de impedanties zou coil-split van de humbuckers niet nodig zijn.
Maar mijn zoon wil natuurlijk ongenadig scheuren en dus overweeg ik om ze in serie te zetten; brug- en middenelement samen zouden dan op bijna 19 kOhm komen :blast: Als ik dat op een eenvoudige manier kan combineren met een uit fase-mogelijkheid (in serie/uit fase bevalt me wel, heb ik op een andere gitaar gemerkt) zou het een veelzijdig gitaartje kunnen worden met misschien wat ongebruikelijke maar toch zeer bruikbare geluiden.

Maar ik zit nog te piekeren ;)

Wouter J
30 oktober 2010, 02:44
Dat schiet lekker op.

Oh ja om nog even over de "Fido" terug te komen hier is een close up van de body. Onder de slagplaat zit een swimming pool rout en de Ibanez V8 humbucker had een fase schakelaar. De slagplaat zelf was van transparant plastic wat ik aan de achterkant goud gespoten had.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_1093.jpg

aaronstonebeat
31 oktober 2010, 15:49
Wouter, stonden ze in serie of parallel?

Intussen passen de elementen in de slagplaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RVK4IAEJ-D.jpg

EDIT:

Ik had nog een setje mechanieken; slechte weliswaar, maar zo lijkt het wal wat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BEKPFASK-D.jpg

kamiel
1 november 2010, 10:41
dit wordt weer prachtig,:D

oigun
1 november 2010, 12:12
Berry, berry nice! Me likey!:cheerup:

aaronstonebeat
4 november 2010, 21:17
Dank heren! Bijval hier is altijd een extra stimulans :cheerup:

De afgelopen week ben ik danig aan het piekeren geweest over het aansluiten van de elektronica. In zekere zin is het ook een nadeel te weten wat er allemaal mogelijk is.
Ik ga het volgende eerst eens proberen:

Elementen in serie, geselecteerd door een standaard vijfstandenschakelaar. Dat is al een wat vreemde situatie omdat het schakelen in serie radicaal anders gaat dan parallel, maar het kan. Achtereen volgens zou de schakelaar dan de volgende opties bieden:

Brug + hals
Brug
Brug + midden
Midden
Hals + midden

Hoewel het mogelijk is, ga ik geen optie inbouwen om naar parallel te schakelen (in mijn hoofd zit wel een ontwerp voor een 36-polige schakelaar die ik misschien eens ga proberen te maken ;)); in plaats daarvan ga ik parallel aan de elementen een spoel zetten om kunstmatig de impedantie te verlagen. Ik heb er vandaag wat mee geëxperimenteerd en dat werkt; het is eigenlijk een halve varitone, zonder de keuzemogelijkheden van een varitone.

De spoeltjes die ik daarvoor heb, hebben een inductie van 1,5 H maar slechts een weerstand van zo'n 100 Ohm. In serie met die spoel (of twee spoelen, dat moet ik nog experimenteel bepalen) komt dus nog een weerstand (ook nog experimenteel te bepalen) anders blijft er wel erg weinig signaal over.
De 'kunstmatige parallelstand' wordt ingeschakeld met een push/pull-potmeter.
Wie weet, hang ik ook nog een condensatortje in serie met de spoel(en); dan is het voor driekwart een varitone. Maar dat kan ik pas bepalen als er snaren op de gitaar zitten en de elektronica in basis is aangesloten.

De andere draaiknop wordt ook push/pull en daarmee kan het middelste element uit fase worden gezet; uit ervaring weet ik inmiddels dat stevige elementen in serie fraaie Brian May-achtige geluiden produceren.

Aan de buitenkant zullen zodoende dus te zien zijn: een vijfstandenschakelaar, een volumeknop en een toonknop.
Plus, en dat leek mijn zoon wel gaaf om te proberen, een killswitch. Er zit er nog één op mijn Phoenix I, ik blijk dat toch nooit te gebruiken, dus die kan mooi verhuizen.

aaronstonebeat
11 november 2010, 16:41
Vandaag zijn de spullen die ik had besteld binnengekomen. Meteen dus maar een sleufje en wat gaatjes gemaakt in de slagplaat om het kwijt te kunnen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LCP3QUMQ.jpg

en de slagplaat aan de binnenkant:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6A3YRU4Z.jpg

Die twee transformator-achtige dingetjes zijn smoorspoeltjes (1,5 H per stuk) die ik ga gebruiken om de impedantie van de elementen te verlagen door het uittrekken van één van de push/pull-pots.

De hele slagplaat met elektronica weegt bij elkaar 485 gram.

En een setje tuners:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DEHV4MIT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DKJIEZDO.jpg

Ik de mechanieken van Kluson leren kennen als heel veel kwaliteit voor het weinige dat ze kosten.

De hele gitaar weegt nu bij elkaar 3,45 kg. Da's nog zonder bedrading, lak en snaren.

BroodroosterNL
12 november 2010, 16:51
Ziet er echt fantastisch uit! Laat je hem in deze kleur of krijgt ie nog een andere kleur?

aaronstonebeat
12 november 2010, 17:18
Dank je wel!

Ze moet uiteindelijk helemaal zwart worden, glanzend; da's de wens van mijn zoon. De slagplaat maak ik zilver metallic.

Het gaat nog een heel werk worden, en helaas niet mijn favoriete bezigheid; ook om die oude hals weer helemaal strak te krijgen.

Nu eerst maar eens zorgen dat ze afkomt zonder lak. Dan is er daarna nog maar één horde te nemen.

barno
12 november 2010, 17:26
nice job aaron.
die electronicahandel: daar zou ik zot van worden :)

hoe, je kijkt niet uit naar het lakken?? :)

aaronstonebeat
12 november 2010, 17:56
't Is een afwijking, Barno ;)
Drie jaar geleden had ik nog bijna niets op dit gebied gedaan; behalve eigenlijk mijn oude Höfner geruïneerd in de loop der jaren. Maar toen lag die berg eiken hier al en zat het plan in mijn hoofd om een gitaar te gaan maken.

Ooit was er toen de fase dat ik dacht 'hoe zat dat ook alweer met volume- en toonregeling?'; ik wist nog dat het iets met twee potmeters en een condensator was, meer echt niet. Toen ik begon te zoeken op internet, raakte ik ontketend; ik wilde het naadje van de kous weten. Eigenlijk ben ik daardoor weer opnieuw natuurkunde gaan studeren.
Fascinerende materie voor mij. Maar waar het slechts gitaarelektronica betreft, is het niet ingewikkelder dan de rest van de gitaar.

Had ik die passie ook maar voor het lakwerk :D

aaronstonebeat
10 december 2010, 23:55
Ik ben de hele dag bezig geweest om dit schema te solderen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EVLYJV6A.jpg

Ongelofelijk wat dat toch steeds veel werk is. Draadjes knippen en strippen, schema in de gaten houden, eindeloos gepriegel op push-pull potmeters (dat had ik zelf nog niet meegemaakt totdat ik vorige week een klant had met een vastgelopen jimi page-schakeling ;)), niet vergeten stukjes krimpkous aan te brengen voordat ik soldeer etc.

Nog wat aarde-verbindingen te gaan, maar het staat er nu zo bij:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8XXCWBRA.jpg

Eens zien dat ik morgen kan proberen of alles ook werkt. Dat, en vooral ook of ik het midden-element goed om aan heb gesloten. De enige manier om daarachter te komen, is de zaak op de een of andere manier in werking te horen.

Als het dan goed zit, kan ik de gitaar provisorisch in elkaar zetten en bepalen hoe groot de weerstand in serie met de spoelencombinatie moet zijn (hoe heftig het effect is) en of ik al dan niet nog een condensator in serie met die spoelen wil (dat 'mid scoop-effect' van een varitone; zonder die condensator wordt het eerder een impedantieverlagend effect cq een high pass-filter).

De afgelopen tijd ben ik ook nogal bezig geweest met het glad maken van de body en de hals, in de hoop dat het lakproces daardoor wat draaglijker wordt ;) Ik heb ook besloten de hals van nieuwe frets te voorzien (de oude zijn me te laag) en om de toets een randje fineer te zetten. Oorspronkelijk was die toets een fractie kleiner dan de hals; ruw bijschuren door voor mij onbekenden in het verleden heeft ertoe geleid dat dat verschil nu vooral alleen nog bij de hiel aanwezig is. Daarbij vindt ik de toets net wat smal, vooral richting de topkam; een randje fineer levert me een dikke millimeter winst op en een uiterlijk dat rondom egaal is. Gaat nog een hell-of-a-job worden.
Maar ik ben al zolang bezig, dit kan er ook nog wel bij :D

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ER3RHOYO.jpg

aaronstonebeat
12 december 2010, 18:22
Het lijkt ook altijd hetzelfde met mijn soldeerprojecten: aanvankelijk zit er ergens een fout. Toen ik gisteren alles had aangesloten, bleek er maar bij enkele standen van de schakelaar signaal te worden afgegeven; en dat op een heel bizarre manier, het ding leek zich op geen enkele manier te gedragen zoals ik had verwacht. Ik heb zelfs even aan mezelf getwijfeld, maar na nog eens zoveel keer mijn schema doorlopen te hebben, bleef de conclusie dat het zou moeten werken.

Tussen de bedrijven door steeds weer even gekeken en vanmiddag vond ik het: ik had de condensator van de toonregeling laten lopen naar de hete kant van de volumepot ipv naar de aarde; het begon me te dagen toen ik bij het aanraken van de volumepot een harde brom hoorde. Stom, stom, stom. Verder zat alles helemaal goed. En nu werkt het precies zoals bedoeld.

Ik denk dat het mijn onervarenheid met push/pullpotmeters was. Dat zijn toch negen contactjes op een kleine twee vierkante centimeter. Als dat allemaal met draadjes aan elkaar hangt, lijkt het snel nogal onoverzichtelijk.

Cocobolo
12 december 2010, 18:56
...maar het is je toch mooi weer gelukt he? Respect hoor :blast: ik kom niet verder dan andermans schema's heel nauwkeurig volgen, ik zou het niet zelf kunnen bedenken en als er vervolgens iets fout zit, dan heb ik een probleem :seriousf:

Ziet er goed uit, de bouw! Ben benieuwd hoor hoe hij uiteindelijk zal klinken en eruit zal zien.

no 1 hops
13 december 2010, 10:18
je zou bijna nog een buis verwachten om de schakeling compleet te maken ;-)

ziet er weer goed uit.
wat betreft die pushpull, voordeel is dat die 9 pinnen nog redelijk vast zitten.
menig miniswitch zitten die ingegoten in plastic en te warm is smelten met alle gevolgen van dien.

mijn rottigste klus was een strat met 3 van die switches om elk element aan / uit/ uit fase te schakelen en te bedraden met van dat cloth wire, of hoe heet die troep.

vooral dat draad, never again

aaronstonebeat
13 december 2010, 14:53
Een buis, ja dat zou wel mooi staan bij die transformator-achtige spoeltjes :D

Die kleine schakelaartjes zijn inderdaad ondingen omdat ze zo snel smelten; die push/pulls zijn veel degelijker. En draad hoeft wat mij betreft ook zeker niet te dik te zijn; lastig met solderen en je hebt het risico dat je uiteindelijk enig geweld moet gaan gebruiken om de zaak in elkaar te zetten vanwege die stugge draden.

Hoe dan ook, inmiddels is er voor het eerst 'gitaargeluid' uit mijn bouwsel gekomen; twee snaren erop gespannen, vooral om te kunnen horen of de elementen goed om zijn aangesloten ivm met de fase. En ik blijk het brugelement nog te moeten omdraaien; nou ja, dat is te overzien, twee draadjes omsolderen op goed bereikbare punten.

Tot mij vreugde merk ik weer dat het uit fase-geluid goed werkt bij elementen in serie; ik heb de optie nu voorhanden voor de combinaties brug-hals en brug-midden.
Ook de toonregeling heeft een mooi verloop; condensatortje van 22 nF en een logaritmische potmeter.

Alleen met de weerstand (en misschien nog een condensator) die ik in serie met de spoel ga zetten, moet ik wachten tot ik de gitaar echt kan bespannen en stemmen. Op zich werkt het systeem wel prima; die spoel verlaagt de impedantie van de ingeschakelde elementen cq verhoogt de resonantiefrequentie en de hele boel gaat daarmee veel meer 'enkelspoels' klinken. Ik heb alleen de indruk dat ik het effect nog een tikje moet afzwakken; ik denk dat ik daarvoor een instelpot ga gebruiken, heb ik nog wat van liggen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6OJDPZDJ.jpg

oigun
13 december 2010, 15:18
WOW! Weinig knopjes en veel mogelijkheden cool!
Vor puspulls zijn ook kleine pcb'tjes te krijgen wat eea makkelijker kan maken...Of niet.

http://www.banzaimusic.com/images/T/31288_th.gifhttp://www.banzaimusic.com/images/T/31286_th.gif

aaronstonebeat
13 december 2010, 15:30
WOW! Weinig knopjes en veel mogelijkheden cool!
Vor puspulls zijn ook kleine pcb'tjes te krijgen wat eea makkelijker kan maken...Of niet.

http://www.banzaimusic.com/images/T/31288_th.gifhttp://www.banzaimusic.com/images/T/31286_th.gif

Hmm, weet ik niet; het lijkt me eigenlijk alleen maar meer werk.

Ik denk dat de volgorde van solderen veel uit kan maken; moet ik een volgende keer eens op letten. Nu ben ik maar ergens begonnen en op een gegeven moment hingen die push/pull-pots al aan elkaar, met maar een paar centimeter ertussen, en moest er nog vanalles aan gesoldeerd worden. Dat had ik vast slimmer kunnen plannen.

no 1 hops
13 december 2010, 16:55
je kan natuurlijk ook tijdelijk twee draden buiten de gitaar houden om daar steeds een andere weerstand tussen te zetten.

aaronstonebeat
13 december 2010, 17:01
Yep, doe ik ook; dat zijn die twee die naar buiten steken door het gaat voor de kill-switch:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6OJDPZDJ.jpg

aaronstonebeat
18 december 2010, 22:52
Na er een tijdje over te hebben gedacht, ben ik gisteren begonnen met de nieuwe binding rond de toets. Alles in aanmerking genomen, denk ik dat er oorspronkelijk ook binding omheen heeft gezeten: richting de hiel is er nog een 'trapje' van de toets naar de hals en de positiemarkeringen waren alleen maar gaatjes in de rand van de toets. Kennelijk ooit verwijderd, lomp bijgeschuurd en overgekwast. Bij de topkam liep de toets zelfs een beetje taps toe.

Gelukkig had ik nog wat resten olijfessen-fineer van Cocobolo. Stap één was een paar reepjes van een dikke halve meter te voorzien van een rechte zijde. Zo recht mogelijk afsnijden, klemmen tussen een stuk mdf en een aluminium L-profiel en dan het uitstekende randje bijschuren, bleek de truc te doen.

Vervolgens heb ik eerst met schilderstape een reep exact in positie tegen de hals gezet (om schuiven tijdens het klemmen te voorkomen), vervolgens houtlijm langs de rand van de toets gesmeerd en de zaak ingeklemd.

Met een strijkbout heb ik vervolgens het onderste stukje rond de hiel gebogen en vastgelijmd. De eerste helft is gelukt:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DMOGATL7.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NO4CGEEX.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XMESVDEG.jpg

Spoedig de andere helft, en dan moet ik met een beetje opvullen en schuren een acceptabel verloop van de rand van de toets naar de rest van de hals realiseren; nieuwe side dots aanbrengen etc.

Jilles
20 december 2010, 20:36
Dat gaat weer mooi worden man. De stoptail is de eenvoud zelve, en dat is vet. :cooler:

aaronstonebeat
20 december 2010, 21:46
Dank je, Jilles!
Het is ook wel mijn streven dingen zo eenvoudig mogelijk te maken. Deels vanwege het gemak, maar ook omdat iets in me zegt 'hoe simpeler, hoe beter'; er kan in ieder geval minder gaan rammelen of kapot gaan.

Inmiddels zit het nieuwe randje rond de toets. Dat was nog een best klus:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTTZRZVJ-D.jpg

Maar 't heeft wel iets, vind ik; al is het alleen maar dat ik bij de topkam nu weer een breedte van 42 mm heb. Kan net, naar mijn idee. Dat was eerder minder dan 41 mm (het fineer is 0,6 mm dik) en dat kon net niet, vond ik.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-N477C6VE-D.jpg

Jilles
20 december 2010, 22:40
Classy, zo'n dun randje als binding. :lovelove:
Ik heb zelf ook wel met het idee gespeeld om een binding van fineer te maken op mn zelfbouw. Na wat getwijfel besloot ik dat de gitaar dan te druk zou worden omdat er op de body ook al genoeg gaande is met fineerstrepen.

Maarre, je zegt dat je nu een bredere toets hebt. Dan heb je toch ook een 'randje' op de plek waar het fineer eindigt? (in de doorsnede van de hals). Hoe heb je dat opgelost?

Lekker spul he, dat fineer van coco? :ok:

aaronstonebeat
20 december 2010, 23:02
Maarre, je zegt dat je nu een bredere toets hebt. Dan heb je toch ook een 'randje' op de plek waar het fineer eindigt? (in de doorsnede van de hals). Hoe heb je dat opgelost?


Klopt. Althans deels. Bij de hiel is er niet of nauwelijks niveauverschil, maar het wordt steeds groter richting de kop, er zat nog een rest van een gootje. Zoals ik al eerder schreef, denk ik dat er oorspronkelijk een binding rond deze toets heeft gezeten en dat die er door een niet echt deskundige amateur af is gehaald, waarna de hals is 'bijgeschuurd' voor een overkwastklus.

Ik ga de nieuwe binding met epoxy sealen en daarmee ook de overgang naar de achterkant van de hals opvullen. Als ik dan een verloop schuur van de binding richting de achterkant blijven er waarschijnlijk maar enkel tienden millimeters vulling over achter de binding. Ik denk dat het wel weer mooi strak is te krijgen.
Maar het halsje levert meer werk op dan ik in eerste instantie had gedacht :soinnocent:



Lekker spul he, dat fineer van coco? :ok:

Ja, geweldig! Ik heb alle resten voor de 'Emma' zorgvuldig bewaard en dat blijf ik doen totdat ik het laatste stukje heb opgebruikt.

Jilles
21 december 2010, 00:30
Ah oke, dit lijkt me zeker een goede oplossing. Moet wel te doen zijn, het fineer is maar 0.7 / 0.8 mm dik ofzo. Ik zou het misschien in twee keer doen. De eerste keer de naad een beetje wegwerken en de tweede keer over de binding + naad. Of laat epoxyhars zich niet zo dik opbrengen?



Maar het halsje levert meer werk op dan ik in eerste instantie had gedacht :soinnocent:

;) Met dit soort uitspraken kan ik me dus goed identificeren.

Succes met de verdere bouw man, ik begin deze vakantie ook weer met het oppakken van de rode draad in mijn bouwsel. Vandaag de inlays vlak geschuurd, de tuners gepositioneerd en een stuk hoorn voor de nut gevonden.

groeten,
Jilles

aaronstonebeat
21 december 2010, 00:42
Ah oke, dit lijkt me zeker een goede oplossing. Moet wel te doen zijn, het fineer is maar 0.7 / 0.8 mm dik ofzo. Ik zou het misschien in twee keer doen. De eerste keer de naad een beetje wegwerken en de tweede keer over de binding + naad. Of laat epoxyhars zich niet zo dik opbrengen?


Het is een beetje raar spul. Je kunt het wel glad strijken maar het blijft niet glad; het lijkt een beetje in bolletjes samen te trekken. Maar het is verder wel tof spul vanwege de stevigheid en de transparantie (één keer er overheen is in mijn ervaring nooit genoeg); en het blijft ook nog wel een beetje flexibel.

Het zal ook wel een beetje een 'gelijk op'-oefening worden: ik kan nooit alleen dat randje van 5 mm sealen zonder er wat naast te knoeien ;)

aaronstonebeat
26 december 2010, 16:42
Gisteravond heb ik de toets een radius van 12'' gegeven; het was net iets minder, ik weet niet precies hoeveel. Alle block inlays liggen nu ook mooi gelijk met de toets; de twee of drie hoogste lagen net iets dieper en daardoor kon ik ze aanvankelijk niet netjes schoonschuren.

De overgang van het randje binding rond de toets en de hals heb ik ook voor elkaar. Eerst opgevuld met epoxy en vervolgens, na schuren, de resterende kraters met plamuur gevuld. Het voelt weer als één glad geheel.

Wat stoffige en wazige foto's; de batterijtjes hielden er op dit punt mee op en die zitten nu in de lader:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3DTZ8RI6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZCGKBIOG.jpg

aaronstonebeat
27 december 2010, 14:59
De toets begint er weer aardig uit te zien. En dan te bedenken dat ik in allereerste instantie van plan was de hals te gebruiken zoals die was; alleen opnieuw lakken :dontgeti:

Voorheen zag het er zo uit:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LQQXRZ3U.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ARUFOWSE.jpg

En nu zo:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-64KM4XRS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-INW8CUDJ.jpg

Broodjekaas
27 december 2010, 16:16
Ik ben benieuwd hoe die binding gaat uitpakken als alles gefinished is.

aaronstonebeat
31 december 2010, 18:01
Ik heb een tijdje gepiekerd hoe ik de side dots zou maken. Gezien de lichte zijkant van de toets zouden ze in ieder geval donker moeten worden. Op een gegeven moment vond ik wat zwarte stroomkabel uit een oude voeding met een doorsnede van 2 mm; dat leek me wel wat. Alleen moest ik nog iets vinden om het midden mee op te vullen (gladschuren met de metalen kern erin bleek niet zo'n succes): dat werd wat isolatie van een ander draadje uit een afgeschermd kabeltje; precies de juiste dikte.

Eerst de kabeltjes in elkaar gelijmd met secondenlijm:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RVU7FVN3.jpg

En verder de gebruikelijke procedure:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6CBFV3M3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XXOMPULV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3M4FRGVD.jpg

Orpheo
1 januari 2011, 02:14
gaaf man! ziet er echt tof uit! :D

aaronstonebeat
1 januari 2011, 17:45
Dank je, Orpeo!

De beste wensen.

aaronstonebeat
2 januari 2011, 21:25
Ook hier vandaag wat fretwerk. Het ging lekker, ze zitten er goed in.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NDSRCNTB-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-N38TYFAQ-D.jpg

Nog één kant te gaan met de grote vijl en dan afwerken.

EDIT:

En klaar alweer met het grove werk:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EVFHHX3J.jpg

Om de een of andere reden lukt het fretwerk beter dan de foto's.
En ach, dat is maar goed ook ;)

kamiel
3 januari 2011, 00:22
Om de een of andere reden lukt het fretwerk beter dan de foto's.
En ach, dat is maar goed ook ;)

haha, idd maar goed ook, uiteraard zijn de fretjes iets belangrijker dan de foto's,:D

prachtig werk, echt, fantastisch!:D

aaronstonebeat
3 januari 2011, 16:30
Dank je Kamiel!

Deze klus in inmiddels geklaard. Het ging vlotjes; bijna makkelijk zou ik zeggen, en dat is in het verleden weleens anders geweest. Ik heb nog nooit zo weinig vlakwerk aan een hals gehad.

Maar ik heb één gelukje gehad en ben daarmee meteen tot een nieuw inzicht gekomen:
Ik was er behoorlijk zeker van dat ik de hals goed recht van zijn nieuwe radius had voorzien en toch was er na het aanbrengen van de frets een lichte 'back bow' ontstaan. Eigenlijk ook logisch en onvermijdelijk, denk ik. De tandjes op de tang van de frets steken per exemplaar ongeveer 0,2 mm uit (beide kanten bij elkaar); over 22 frets is dat 4,4 mm; voor een deel perst dat natuurlijk in het hout maar voor een deel zal het de bovenkant van de toets langer willen maken.
Gelukkig zat de halspen nog aangedraaid en kon ik de back bow er weer uitdraaien :cheerup:

Eigenlijk begon ik al te denken dat een dubbelwerkende halspen onvermijdelijk is; maar nu realiseer ik me dat ik ook de halspen kan aandraaien voordat ik de toets van zijn radius voorzie. In ieder geval zoals ik tot dusver halzen heb gemaakt: eerst de toets als plankje op de hals lijmen (halspen zit er dan ook al in) en pas dan radius etc.

Hoe dan ook:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RBWMICMH.jpg

En daarmee is het constructiewerk aan deze gitaar zo'n beetje klaar. Nog wat in vorm brengen van brug en topkam. De rest is afwerking: lakken en polijsten van metalen onderdelen.

Hiro
4 januari 2011, 09:21
kijk dat ziet er weer netjes en strak uit :)

aaronstonebeat
22 januari 2011, 21:27
Vandaag heb ik een eerste laagje primer gespoten. Het was er eigenlijk nog wat koud voor maar het is gelukt; buiten gespoten daarna meteen binnen gehangen.

Ik was vooral benieuwd of de oude lak op de hals zou reageren met de nitro-primer; gelukkig niet dus. En door dit laagje kan ik veel beter zien waar nog putjes zitten die opgevuld moeten worden; ik wil nu eens niet verrast worden door gemiste kratertjes die pas bij het lakken zichtbaar worden. Ik was al een hele tijd bezig geweest met vullen en schuren maar op een gegeven moment moet ik de zaak in één kleur hebben om alles op te kunnen sporen.

Het gaat niet snel, maar het gaat ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TYVGVDX3.jpg

Heel iets anders. Via youtube ben ik onlangs met een Rus aan de praat geraakt die gitaren bouwt. Onlangs heeft hij zijn (volgens mij) derde voltooid; een strat met een body van berken, bestaande hals. Volledig gemaakt met handgereedschap, als in niet-elektrisch:

http://www.youtube.com/user/FriendOfLeoF#p/a/u/0/z7-BdeKwj04

aaronstonebeat
8 februari 2011, 15:05
De temperatuur blijkt op het moment net voldoende voor wat voorzichtig spuitwerk.

En nu ben ik meteen weer in dubio. De slagplaat is metalic zilver zoals gepland; en de kop ook omdat ik het loge in zilveren letters op een zwarte kop wilde. Maar als ik de kop nu zie, denk ik dat andersom ook best kan (hoewel, dan steken de mechanieken en de aluminium truss rod cover weer veel minder af).
Overleg met zoon is nodig ;)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TULFFL4F.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LLNEINDZ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VOD38KIG.jpg

Cocobolo
8 februari 2011, 21:47
Ziet er goed uit!
welke kleur komt ook al weer op de body?
Ik vind zelf een zwarte kop meestal het mooist. Nu ook denk ik (zwart, met die zilveren letters). Maar je zoon zal ongetwijfeld ook een mening hebben :)

aaronstonebeat
8 februari 2011, 22:38
De rest van de gitaar wordt zwart.
Mijn zoon vind het 'wel chill' ;)

Ben er nog niet uit. Als ik de kop zilver laat, spuit ik de truss rod cover zwart; samen met een dan zwart logo gebeurt er daar in ieder geval weer iets.
Maar eens een nachtje over slapen.

aaronstonebeat
9 februari 2011, 22:11
Zoons wens is definitief een zilveren headstock. Het zij zo. Ik heb hem er al vanaf weten te brengen die mooie 'open book' bovenkant te veranderen in een wat puntigere metal-variant.
Dus heb ik tussen gisteren en nu zowel de kop als het slagplaatje nog eens licht bij geschuurd (ik vond toch nog een paar onrechtmatigheden en leerde meteen hoe geschuurde metalic-lak eruit ziet) en nogmaals gespoten.
Zo moet het nu maar:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F83JT8BY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QWXPPRPD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CIFIIDYJ.jpg

Vooral aan die slagplaat heb ik echt veel werk gehad om de zaak mooi glad en strak te krijgen.
Nu de body en de rest van de hals nog; maar daarmee ben ik een heel eind op streek met de voorbereiding.

oigun
9 februari 2011, 22:47
De rest van de gitaar wordt zwart.
Mijn zoon vind het 'wel chill' ;)



Zijn altijd zo lekker enthousiast die pubers;)
Toen ik mijn zoon zijn strat gaf zei hij "leuk hoor"... Heb je daarvoor staan te ploeteren.:seriousf:

aaronstonebeat
9 februari 2011, 23:43
Ach ja, het lijkt soms een hard gelag te werken voor klanten van deze categorie. Maar volgens mij zit hij toch wel te popelen, vraagt me al tijden wanneer ik nou aan het zwart begin; en ook vrienden in zijn band zitten er al op te wachten. Maar ik ben enigszins van het weer (cq. onze niet verwarmde schuur) afhankelijk voor het spuitwerk en het is sinds eind november gewoon geen spuitweer geweest.

Eea maakt me bepaald geen grotere fan van lakwerk. De gitaar had al tien keer af kunnen zijn als ik voor een andere finish had kunnen kiezen.
Ik heb laatst wat over eiwit als filler gelezen; ik denk dat ik daarmee binnenkort eens wat ga experimenteren.

no 1 hops
10 februari 2011, 10:51
blijf mij toch altijd weer positief verbazen over je inzet en inventiviteit.

een jaar , elke maand je auto wassen en uitzuigen zou mij wel een goede blijk van waardering lijken als blijk van dankbaarheid. ;-)

barno
10 februari 2011, 16:18
vind het geen verkeerde keuze van je zoon: headstock matching met de slagplaat. thx god dat de metalvorm headstock er niet is gekomen. looking good aaron.

Bram+
10 februari 2011, 16:29
Hmm ik had stiekem gehoopt dat hij zo wit zou blijven, staat ook prima met die metallic stukken, maar goed, zwart staat bij alles (zeggen ze :D).

kamiel
10 februari 2011, 16:33
Zijn altijd zo lekker enthousiast die pubers;)
Toen ik mijn zoon zijn strat gaf zei hij "leuk hoor"... Heb je daarvoor staan te ploeteren.:seriousf:

ik beloof je nu plechtig dat ik veel opgewekter ga reageren!

al wordt ik meestal ook wel 'den droge' genoemd...

en jeuj, zwart!:D

aaronstonebeat
12 februari 2011, 00:25
Zwart zit op de body. Mijn zoon had 'm zien hangen en kwam me vertellen hoe blij hij ermee is :)
't Is nog allemaal sinaasappelhuid maar het geeft wel al een indruk:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3AKHK3KK.jpg

Een hele bus nitro-zwart leeggespoten op dat kreng; niet alleen qua werk maar ook qua kosten is dat verdomde lakwerk bij mij de grootste post. Al een bus primer op, nog een zwarte en naar verwachting zeker nog twee blanke; da's tegen de veertig euro.

In het vervolg ga ik weer naar naturele afwerkingen of lakken met rollertjes.

barno
12 februari 2011, 01:12
looking good!

haha, ik merk het al, aaron blijft voorlopig nog even lid van de IHL club ... :)
is idd een kostelijke post, zeker nitro die ik altijd online moet bestellen

aaronstonebeat
12 februari 2011, 01:42
looking good!

haha, ik merk het al, aaron blijft voorlopig nog even lid van de IHL club ... :)
is idd een kostelijke post, zeker nitro die ik altijd online moet bestellen

Dank je, Barno!

Van ganser harte lid van de club. Ik bekwaam me in iets waarin ik me helemaal niet wil bekwamen. Ik heb eigenlijk helemaal niets met al die 'paint jobs'. En tegelijk heb ik helemaal niets tegen de structuur van hout, want dat is waarvan ik mijn gitaren maak.
Die LP en die Tele van me zijn heel simpel en grof afgewerkt; ik gebruik ze veel en dus stoten of vallen ze wel eens. Maar als er een buts in komt, moet ik na een tijdje echt zoeken waar die ook weer zit; bij het monster in kwestie gaat elk krasje een drama zijn, dat weet ik nu al.

Wat ik al eerder zei: ik ga eens experimenteren met eiwit als poriënvuller op kaal hout en hoe dat reageert op een laagje lak; misschien wel op mijn Aaronphone, want die staat ook nog op afwerking te wachten.

barno
12 februari 2011, 02:33
tja, jammer genoeg gaat mijn voorkeur uit naar kleuren op gitaren. De psycho analyticus in mij vermoedt dat er voor mij een link bestaat tussen gitaren en speelgoed in alle mogelijke betekenissen van die samenstelling. mss is dat zelfs de reden waarom ik (tot mijn spijt nu) altijd heb geweigerd muziektheorie te gaan leren...

aaronstonebeat
12 februari 2011, 03:42
tja, jammer genoeg gaat mijn voorkeur uit naar kleuren op gitaren. De psycho analyticus in mij vermoedt dat er voor mij een link bestaat tussen gitaren en speelgoed in alle mogelijke betekenissen van die samenstelling. mss is dat zelfs de reden waarom ik (tot mijn spijt nu) altijd heb geweigerd muziektheorie te gaan leren...

Ik vind muziektheorie veel leuker dan lakwerk :blast:

Het is dat mijn zoon zijn wensen had en dat ik nog bereid was erop in te gaan. Maar het staat wat mij betreft in geen enkele verhouding tot elkaar: in een paar weken bouw je een gitaar en vervolgens ben je maanden bezig om er een mooie huid omheen te leggen terwijl die gitaar het net zo goed doet zonder die huid of met één die veel minder tijd kost om te realiseren.

Het hangt er nu toch wel strak bij; het voorwerk is zeker niet voor niets geweest. Maar tenzij iemand bereid is die investeringen terug te betalen, heb ik het ermee gehad. Kleurtjes en glans zijn leuk maar ik ben dat gehannes met bussen van 7+ euro per stuk zat.
En dat getuur naar een gitaar rondom; alsof die helemaal uit gegoten plastic zou moeten zijn gemaakt.

charlotte
12 februari 2011, 12:21
Hey aaronstonebeat, :)

Gaat mooi worden,vindt de slagplaat ook mooi staan bij het zwart.
Succes met het aflakken,ik weet wat een karwei dat is :)

groetjes Charlotte :lp:

Rickenbender
12 februari 2011, 14:43
Het gestoei met de afwerking komt me bekend voor, ik zit al weken te klungelen :( en het wil niet vlotten. De olie was na 5 dagen nog niet droog:angry: genoeg dus daar ben ik vanaf gestapt. Wat me wel beviel is de ecoline voor de kleur. Ben nu toch maar overgestapt op blanke lak.
Ik vindt het zwart met de zilvere slagplaat er top uitzien, gaat best een gaaf plankje worden. Ik blijf het met belangstelling volgen, dus volhouden.:ok:

leroni
12 februari 2011, 16:38
Een mooie gitaar, zonder fouten is blank/transparant wel mooi, maar als er ergens een fout zit, die je niet weg kunt schuren, en met lak en plamuur wel weg te krijgen is dan de keuze niet moeilijk.
Maar ik ben wel een liefhebber van kleur, en heb de berg extra werk er wel voor over, dus heb makkelijk praten

fouten zouden me meer storen als een beschadiging door gebruik.

Misschien is een simpel aflakpistool en en potjes verf/ dekkende beits van de bouwmarkt een beter betaalbare oplossing, al heb ik dat zelf nog niet getest.
(ga ik wel proberen op mijn danostyle project, de kosten moeten daarbij nl wel naderen aan nul)

ik vind wel dat je mooie projecten maakt voor je kinderen.

Shave
12 februari 2011, 18:37
Ik heb eigenlijk helemaal niets met al die 'paint jobs'

Ondanks dat je er zelf misschien niet helemaal achter staat, ziet het er wel strak uit zo, dat zwart met zilver!

Verder ben ik het wel met je eens dat een grof afgewerkte naturel finish ook zeker zn charmes heeft.

Leuk project!:ok:

aaronstonebeat
18 maart 2011, 02:02
Ruim een maand verder weer; de 'kleur' zit er inmiddels op. Nu de blanke lak nog:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RZZN3TXP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HVZ8GBAO.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S4BZRVZ4.jpg

En een decal natuurlijk. Ook nog een klein beetje schrapen langs de binding van de toets waar hier en daar een klein puntje zwart onder het tape is gekropen.
Maar tot zover eindelijk alles goed.

broeder6x6
19 maart 2011, 15:04
jahh bijna af.. moet nog zien welke mooier is de P-I of de P-II :crazyhappy:

(SG rocks :B)

oigun
19 maart 2011, 15:26
Beautiful!!!!Het word weer mooier en warmer buiten dus het lakken kan niet lang meer duren...

barno
19 maart 2011, 15:59
heel mooi idd!

aaronstonebeat
21 april 2011, 02:16
De afgelopen maand heb ik eindeloos op de hals en de body zitten boenen; onderhand heb ik die zover dat ik vind dat het er voorlopig mee doorkan.

Toen kwam er nog een projectje tussendoor dat zo'n beetje de laatste anderhalve week in beslag heeft genomen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RJRG7B8O.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6WQPO4GJ.jpg

Het leg- en nachtverblijf voor dit drietal gevederde dames:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UJTR3EOO.jpg

Inmiddels reeds aan de leg en voor de tweede nacht op stok :cheerup:

Hoe dan ook, vandaag ben ik de elektronica maar eens aan de slagplaat gaan bevestigen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZMGKGFEM.jpg

Het enige dat hier nog moet is het 'hete' draadje naar de kill switch.
Ook maar wat afscherming aangebracht; vooral rond de single coil, de twee spoelen voor de impedantieverlaging en de aanzienlijke bos draad die de hele zaak verbindt.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WGRNPDVH.jpg

Wat ook nog moet, is het zwart spuiten van de truss rod cover; maar de overige onderdelen beginnen een aardig geboende staat te bereiken:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TWWOMOVD.jpg

En als laatste moet ik brug en topkam nog op de juiste manier invijlen; dan zou deze klus geklaard moeten zijn:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UOBP437N.jpg

En dan ga ik een hele tijd geen glanzend zwarte gitaar meer ambiëren; pfff!

aaronstonebeat
12 mei 2011, 16:24
De zooi zit in elkaar en werkt. Mijn zoon heeft er vanmiddag al even op gespeeld (heb ik zoveel moeite gedaan om 12 behoorlijk verschillende geluiden in te bouwen, klinkt met dat metal-geluid van hem alles ongeveer hetzelfde; bas, treble en gain vol open, mid helemaal dicht). Maar goed, er wachten nog wat klusjes ter afwerking; er zit nog tape over de basis van de brug (tegen krassen), de truss rod cover wil ik nog zwart maken, nog niet alles zit helemaal vastgeschroefd en ik zal vast nog één poging doen de zaak zo net mogelijk op te boenen.

We kijken even naar de beelden:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ACPC4BKQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SXN8HC87.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I7HVCYP4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OAAUCFO6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EYRVZCYH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ORFQ33JJ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPIIZEWS.jpg

De lak, zeker aan de voorkant van de body had ik strak glanzend. Maar in de loop van de tijd is toch de houtnerf er weer doorheen gekomen. Niet dat het me echt stoort maar het frustreert toch; al voor de primer erop ging was het gladder dan het nu lijkt.
Bon, ik ben nu toch klaar met lakken; ik doe het niet meer. Ik weet inmiddels nog wel wat andere manieren om het uiterlijk van een gitaar naar mijn wens te krijgen. Ik vind lakken kutwerk, helemaal niet leuk, krijg het niet goed onder de knie, kost kapitalen in vergelijking met de rest van de gitaar, kost belachelijke bergen tijd in vergelijking met de rest van de gitaar.
Zelfs verven en rollen gaat me een heel stuk beter af en levert me een beter resultaat; en kost me veel minder tijd en geld.
Mijn vaarwel aan de kleurige aerosolen :cheerup:

Eygen
12 mei 2011, 16:47
Die houtnerf erdoorheen is toch mooi. In plaats van een saaie strakke kleur.

Hele mooie gitaar Aaron! Ziet er echt professioneel uit!

barno
12 mei 2011, 16:49
ik vind het resultaat bijzonder mooi. Details zoals de topkam en de homebrew brug en pups zijn zalig. Beetje rot dat je geen grote verschillen hebt tussen de geluiden maar dat gevoel heb ik bij metal altijd een beetje.

Hoe? je vindt lakken niet leuk? Ga es op zoek naar de Zen in het lakken. ergens heel diep in de krochten van de zelfbouwziel ligt een ervaring van opperste geluk tijdens het lakken verborgen. schijnt het.

RS-Rik
12 mei 2011, 21:19
Ontzettend cool dat je zelf de brug maakt etc, en de hals is mooi en het lakwerk ziet er op de foto strak uit,
maar mijn reden om de gitaar toch niet zo "mooi" te vinden in het uiterlijk is de bodyvorm... Ontwerpers van merken spenderen uren op een ontwerp, een ontwerp klopt omdat het met de gulden snede is gemaakt zegmaar... een ontwerp moet in balans zijn. Mn eigen zelfbouw is een Jazzmaster-vorm, en de "kont" aan de onderkant is iets minder jennifer lopez (lees uit-stekend) dan de echte. het is maar een millimeter of 6 maar toch zie je dat het ontwerp net niet helemaal klopt. Voor mij is dat altijd een ontzettend belangrijke factor in de schoonheid van de gitaar.

Die gitaren van Guttlin ook, die "kloppen" en zijn echt in volledig balans.

Vooralsnog, driewerf hulde. Compleet DIY (zoals o.a. Oigun en jij (voor een groot deel) het doen) is iets wat ik ook ooit eens zou willen doen.

Ike57
12 mei 2011, 22:21
De lak, zeker aan de voorkant van de body had ik strak glanzend. Maar in de loop van de tijd is toch de houtnerf er weer doorheen gekomen. Niet dat het me echt stoort maar het frustreert toch; al voor de primer erop ging was het gladder dan het nu lijkt.


Ik heb het begin van het draadje nog even opgezocht om het project te kunnen volgen. Hij ziet er echt schitterend uit :ok:

Had je een filler gebruikt voordat je de primer opbracht? Ik zag dat de voor- en achterkant van triplex zijn. In mijn beleving heeft triplex de eigenschap van een spons als het op verven/lakken aankomt.

aaronstonebeat
12 mei 2011, 22:36
Ik heb het begin van het draadje nog even opgezocht om het project te kunnen volgen. Hij ziet er echt schitterend uit :ok:

Had je een filler gebruikt voordat je de primer opbracht? Ik zag dat de voor- en achterkant van triplex zijn. In mijn beleving heeft triplex de eigenschap van een spons als het op verven/lakken aankomt.

Dank Ike, dank allen!

Ik heb wel filler gebruik, behoorlijk veel zelfs. Ik had hetzelfde hout (ceder multiplex volgens mij) al eerder gebruikt en hetzelfde effect bemerkt, maar toen minder extreem dan nu.

Ik kom er wel overheen. En voor de rest bevalt de gitaar me heel goed; alle constructies blijken weer te werken en vooral de elektronica doet wat die bedoeld was te doen. Alle combinaties van elementen zijn serieel maar de parallelle spoel brengt al die hoge output mooi terug naar single coil-achtige geluiden; en de fase-switch van het brugelement doet precies wat ik ervan verwacht had onder seriële omstandigheden (behalve natuurlijk als je, zoals mijn zoon doet, de versterker zo zet dat je eigenlijk alleen nog maar de versterker hoort :seriousf:).

Ik weet al dat je met PU-lijm een mooie en zeer slijtvaste afwerking kunt maken; en dat je eiwit als filler kunt gebruiken (ik kan inmiddels zelfs beschikken over scharrel-eiwit uit eigen tuin); ik ga het in de toekomst eerst weer in in alternatieve en naturelle afwerkingen zoeken.

aaronstonebeat
17 mei 2011, 18:02
Voorlopig is deze gitaar af en in gebruik genomen. Mijn zoon blijkt toch erg blij met de verschillende schakelmogelijkheden; kennelijk bevalt ze beter dan de SG (Epi G400) waarop hij tot dusver heeft gespeeld.
Kan ik die weer eens zelf in gebruik nemen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PANWSAGY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SZAN84QQ.jpg

Toen dacht ik 'laat ik de Phoenix II nu dan maar eens helemaal in orde maken'; blijkt één van de spoelen van het halselement niets meer te doen, oneindige weerstand :( En dat na al die tijd eigenlijk alleen maar aan de muur te hebben gehangen. De hals heeft zich overigens wel heel goed gehouden.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CEQOSIYZ.jpg

Ike57
17 mei 2011, 19:21
Voorlopig is deze gitaar af en in gebruik genomen. Mijn zoon blijkt toch erg blij met de verschillende schakelmogelijkheden; kennelijk bevalt ze beter dan de SG (Epi G400) waarop hij tot dusver heeft gespeeld.

En daar mag hij ook terecht blij mee zijn, hij ziet er schitterend uit :ok: Je zou zweren dat die slagplaat van metaal was .

oigun
17 mei 2011, 21:00
Hoe? je vindt lakken niet leuk? Ga es op zoek naar de Zen in het lakken. ergens heel diep in de krochten van de zelfbouwziel ligt een ervaring van opperste geluk tijdens het lakken verborgen. schijnt het.

Met de juiste oplosmiddelen moet dat wel lukken:seriousf:

Gefeliciteerd met het voor de zoveelste keer een superplank op de wereld zetten!! Ben erg weg van de zelfgemaakte hardware en in de war van alle elektronica... maar dat zal langzaamaan wel beginne te dagen.

aaronstonebeat
17 mei 2011, 23:01
Brr, dat lakwerk :seriousf: Bleek ook nog eens, toen ik het afdekplaatje voor de halspen zwart wilde gaan maken, dat mijn vrouw de 'lege' verfbussen had weggegooid; dat heb ik toen mooi gepolijst, ben geen nieuwe bus lak gaan halen. Ik zie het maar als een teken ter bevestiging van mijn vaarwel aan de spuitnevels. Het maakt de kop wat bleker dan ik had voorzien, maar tegelijk ook weer mooi metalig; het gepolijste aluminium van het plaatje en de topkam passen heel goed bij de vernikkelde mechanieken.

@ Oigun:
Toch is de elektronica niet zo heel ingewikkeld hier; die 'deurbel' is een kill-switch en met de potmeter van de toonregeling kun je het brugelement uit fase zetten.
Het meest exotische is de spoel die je parallel aan het circuit kunt zetten door de volumepot uit te trekken. Dat verlaagt de impedantie van wat er op het moment is ingeschakeld. Impedanties kun je net als weerstanden 'verrekenen'; zet je ze in serie dan tel je ze bij elkaar op, zet je ze parallel dan is het omgekeerde van het resultaat de som van de omgekeerden van de afzonderlijke delen. Je kunt het ook zien als een verlaging van de output en een verhoging van de resonantiefrequentie.
De combinaties van elementen komen behoorlijk hoog uit omdat ze in serie staan (ik geloof dat er één is met een weerstand van 19 kOhm). Door die spoel (combinatie van twee eigenlijk) parallel te zetten, krijg je beschikking over single coil-achtige geluiden. Ik had me dat zo bedacht en het blijkt in de praktijk ook nog eens zo uit te werken :cheerup:
Zou ik het een uitvinding kunnen noemen?

Ik vind het zelf ook wel leuk hoe ik de eenvoudige 5-standenschakelaar in deze seriële omgeving heb weten te gebruiken; parallelle elementen moet je onderbreken om ze uit te schakelen, seriële elementen moet je kortsluiten (da's één van de bronnen van ellende als je parallel en serie op één gitaar combineert).
Hoe dan ook, het levert combinaties op die verschillend klinken: B+N, B, B+M, M en M+N.

Ging ik vandaag mijn geliefde SG weer bij mijn jongen ophalen, zegt hij 'Pap, bedankt; twee jaar geleden heb ik ze geleend en in die tijd ben ik gitarist geworden'.
Voorwaar, hij speelt al een verdomd gemeen stukje gitaar!

Het ouderschap kent grote uitdagingen maar ook grote voldoeningen.

charlotte
18 mei 2011, 08:10
Hoi aaronstonebeat,

Is een leuke en mooie gitaar geworden,neem je de gitaar mee naar de DGBM ?

Lijkt me leuk om hem in het echt te zien.

Veel plezier ermee,groetjes Charlotte :lp:

aaronstonebeat
29 mei 2011, 03:00
Charlotte, ik zal haar meenemen als het voor mij tegen die tijd haalbaar is om er te zijn.

Inmiddels heeft de gitaar haar live-doop gehad; afgelopen vrijdag toen mijn kinderen weer speelden op hetzelfde podium als ik. Mijn zoon vindt dat ze lekkerder speelt dan de Ibanez van de andere gitarist. Ze hebben beiden van mij gitaar leren spelen; in de filmpjes spelen ze afwisselend op elkaars gitaren:


http://www.youtube.com/watch?v=LmEcJfIrsFc&feature=feedu


http://www.youtube.com/watch?v=xfGJNC5DdT0&feature=feedu

Zatar
29 mei 2011, 13:23
Dumpen die zanger! (op de zang heb ik niet gelet, maar die z'n kuren :O)
Houden die gitaar!

/btw: is dat jouw zoon die tapt? Leuk introtje anders!

aaronstonebeat
29 mei 2011, 14:58
Dumpen die zanger! (op de zang heb ik niet gelet, maar die z'n kuren :O)
Houden die gitaar!

/btw: is dat jouw zoon die tapt? Leuk introtje anders!

Yep, dat is mijn jongen.