PDA

View Full Version : zelfbouw versterker.



j.augustus
14 juli 2008, 00:03
Ik ben bezig een versterker te bouwen. Nu doet ie niks behalve dat er op de versterkeruitgang 385 volt staat.

Ik denk een sluiting in de eindtrafo, ik heb de trafo set gekregen en die jongen zei datde versterker waaruit ie kwam niks deed.

Weet iemand meer. Alle spanningen meten verder normaal.

Chris Winsemius
14 juli 2008, 00:21
Als het na triple-check allemaal klopt en nog steeds gelijkspanning (zeker van die orde) op de uitgang geeft dan is de OT RIP...

j.augustus
14 juli 2008, 00:32
Ja denk ik oook. Verder zijn alle spanningen correct. Je hoort niks geen brom of zo alleen 485 volt dc op de uitgang plug
de eindtrafo is relatief klein8x8 cm. Voedingstrafo 13x 13 cm

Heb je de elco's al gevonden?
.

Frits van Mourik
14 juli 2008, 00:52
Ik ben bezig een versterker te bouwen. Nu doet ie niks behalve dat er op de versterkeruitgang 385 volt staat.

Wat mogen wij verstaan onder "de versterkeruitgang??"
En welke spanningen meten allemaal normaal?

j.augustus
14 juli 2008, 00:53
De output pul, dus de uitgang van de versterker. waar je de speakerplug insteekt

Frits van Mourik
14 juli 2008, 00:57
En daar meet je #1: 385 V DC
#3: 485 V DC
????

j.augustus
14 juli 2008, 01:15
sorry het is 385 volt, foute aanslag. Maar je hoort op de speaker geeen brom of niks, ben erg moe morgen vroeg op.

Chris Winsemius
14 juli 2008, 02:19
Dan moet die speaker toch ongeveer gefrituurd zijn?

gewoon goed uitgerust weer verder kijken...

Agent_Smith
14 juli 2008, 12:22
Dan moet die speaker toch ongeveer gefrituurd zijn?

gewoon goed uitgerust weer verder kijken...

Ja, dat lijkt me ook. Hopelijk was het een testspeakertje....

j.augustus
14 juli 2008, 15:51
Probleem is nu ten dele opgelost. de aarde draad van de uitgangs jack zat een breuk in.

Maar ik heb nu de pre amp uit getest, en die werkt perfect. De uitgang geeft nu een heel zacht gesmoord geluid. De uitgangs trafo is kaduuk.

weet iemand waar je de type uitgangstrafo kunt krijgen van de Marshall 1987?
Jaren terug op die site van Tube town zag ik ze weleens.

Chris Winsemius
14 juli 2008, 15:54
Mail me anders even, heb hier nog wel 'n originele 83-er Drake (uit 'n werkende amp) en natuurlijk andere OTs :)...

j.augustus
16 juli 2008, 20:24
Spanningtussen plates en sreen grid meten hetzelfde. alles 552 volt. Coke meet 40 ohm. Zou de choke toch kaduuk zijn.

Langzaam maar zeker is het enige wat origineel gebruikt is is het chassis. hihi.
Drake trafo is goed. Is nu op chassis bijna compleet Marshall 1987

als ik speel komt het geluid met horten en stoten door.

Frits van Mourik
17 juli 2008, 00:29
Meer legato spelen...:D

Marc Vos
18 juli 2008, 07:43
Die 40 Ohm van de choke kan wel kloppen hoor.
Pas als de choke hoog-ohmig of juist heel laag-ohmig (korstsluiting) door gaat meten ben ik bang dat ie gehemeld is.

Om echt te weten of de choke nog helemaal binnen spec is, zul je hem door moeten meten met een inductiemeter.

gr
Marc

j.augustus
18 juli 2008, 14:43
Ja, een inductie meter heb ik niet. Die hoogspanning slaat door van sreen naar plates. De hele pre amp werkt zoals het moet. Zonder ook maar wat voor storing.)ik heb een pre out aangeloten.)

Ik heb de uitgangstrafo vervangen voor degene die ik zocht. Wilde ik toch al doen. Nu zit er alleen van de originele versterker nog in de voedingstrafo, choke en drie elco's. Maar het vervelende defect blijft.

Had ik de hele versterker leeg getrokken, alle bedrading verwijdert. Dus daar kan het niet aan liggen. het enige wat het nog kan zijn is of de choke of de vodingstrafo, maar de pre amp werkt goed dus.

word er zo stilaan doodziek van. begin al raamgooi neigingen te krijgen.

Negative K3 fan
22 juli 2008, 23:19
blijft er met de nieuwe OT ook nog hoogspanning op de sec. van de OT staan?

j.augustus
23 juli 2008, 17:41
Nee, van de originele bedrading lag de aarde van ouput los. Daarom dc op uitgang.Traf kreeg dus geen ground.

Alle bedrading vervangen( was toch al bijna gedaan). Ik heb de uitgangstrafo vervangen( met dank aan chrisCMW). De pre amp werkt gewoon goed. Ik heb een pre amp out aangesloten.

Er blijft echter op de buisvoete 3,4,6 gewoon 554 volt staan. Op de uitgang staat geen DC meer. Als je ac meter aansluit, gaat het gewoon van 20 naar 45 ac. Zou dus normaal zijn. Alleen het geluid komt en gaat weg. Als ik achter elkaar door speel, klinkt het alsof een draad los zit. hele vage fout.

Negative K3 fan
23 juli 2008, 20:05
als het zo klinkt dan is het waarschijnlijk ook zo... slechte soldeerverbindingen heb ik tot nu toe in bij al mijn zelfbouw amps gehad. Erg kut, maar het is niet anders...

don marco
23 juli 2008, 21:31
is dat als ge hard aanslaat komt t geluid wat door, en als ge zacht speelt niet echt??

dat heb ik aan de hand gehad, was de voeding nr de roosters vergeten vast te maken.. :)

succes!

j.augustus
23 juli 2008, 23:57
Slechte soldeer verbindingen, kan niet echt. De pre amp werkt goed. De voeding van de eindversterker zijn slechts 5 draden of zo. de hoogspanningen meten volledig.

Voedingstrafo is wellicht te licht. Nu moet ie 2 el34 aandrijven en was voor 2 6v6 buisjes. Die trekken 2 x zoveel stroom