PDA

View Full Version : welke amp te kiezen?



strate
13 juli 2008, 19:48
Hoi,
ben op zoek naar een nieuwe amp. heb nu een hotrod deluxe, maar ben er niet meer mee tevreden. het clean vind ik persoonlijk niet zo heel mooi meer en de overdrive is gewoon echt slecht.
ik speel srv,hendrix en john mayer, blues dus en ben dus weer naar zo'n soort versterker opzoek. een bogner shiva zit er voorlopig nog niet in, dus kom ik al snel uit op fender. hij moet alleen niet duur zijn, zit momenteel en voorlopig heel krap, dus 700 is echt het maximum en dat is eigenlijk al teveel.
iemand een idee?

YannickH
13 juli 2008, 19:50
misschien is kijken bij vox??

guitartub
13 juli 2008, 20:40
Dat wordt dan op marktplaats zoeken naar bv een Deluxe Reverb met een TS-je ervoor. Heb ze op het NSJ meerdere keren zien gebruiken.
Maar er zijn mogelijkheden zat op de tweedehands markt.

strate
14 juli 2008, 21:03
Dat wordt dan op marktplaats zoeken naar bv een Deluxe Reverb met een TS-je ervoor. Heb ze op het NSJ meerdere keren zien gebruiken.
Maar er zijn mogelijkheden zat op de tweedehands markt.

ik zat idd al naar een deluxe reverb te kijken, mooie amps zijn dat geloof ik. heb al een marshall bluesbreaker I pedaal, een tubescreamer zou natuurlijk ook nog helemaal te gek zijn. zijn die deluxe reverb's ook op marktplaats te krijgen in mijn budget? die amp spreekt me namelijk ook aan door zijn 22 watts, kun je wat meer opengooien zonder de buren boos te maken.

strate
14 juli 2008, 21:04
misschien is kijken bij vox??

een vox lijkt me ook te gek, valt een ac30 binnen mijn budget? of verschilt een ac15 en ac30 alleen in het aantal watts?

Kim Wilson
14 juli 2008, 21:10
Deluxe Reverb ga je binnen je budget waarschijnlijk niet redden.

Moet het een combo zijn, of mag het ook iets groter? Een Bandmaster doet waarschijnlijk wel datgene waar jij naar op zoek bent. En die is ook wel te vinden voor jouw budget. Ze zijn wel wat groot:
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Optreden20de20Spikke20Heerde2000820.jpg

pimmetje
14 juli 2008, 21:21
Is als goedkope (tijdelijke) oplossing een 2eHands Epi Blues Custom geen optie?
Da's alvast HEEEL ruim binnen je budget en ik vond het geluid niet tegenvallen (zeker niet voor die prijs :D).

strate
14 juli 2008, 21:21
Deluxe Reverb ga je binnen je budget waarschijnlijk niet redden.

Moet het een combo zijn, of mag het ook iets groter? Een Bandmaster doet waarschijnlijk wel datgene waar jij naar op zoek bent. En die is ook wel te vinden voor jouw budget. Ze zijn wel wat groot:
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Optreden20de20Spikke20Heerde2000820.jpg

het mag natuurlijk ook een stack zijn. een bandmaster klinkt echt geweldig, speel er regelmatig op, maar die heeft als ik het goed heb uit mn hoofd 60 watt en dat is voor mijn thuisgebruik eigenlijk wat teveel. ik treed nooit op namelijk. tevens is een bandmaster natuurlijk een oude amp dus is de kans groter dat er iets stuk gaat(?) en dan heb ik voorlopig geen geld om het te repareren.

strate
14 juli 2008, 21:23
Is als goedkope (tijdelijke) oplossing een 2eHands Epi Blues Custom geen optie?
Da's alvast HEEEL ruim binnen je budget en ik vond het geluid niet tegenvallen (zeker niet voor die prijs :D).

hmm ik heb nog nooit echt een epiphone amp gehoord. klinken die beter dan een hotrod?

Kim Wilson
14 juli 2008, 21:27
het mag natuurlijk ook een stack zijn. een bandmaster klinkt echt geweldig, speel er regelmatig op, maar die heeft als ik het goed heb uit mn hoofd 60 watt en dat is voor mijn thuisgebruik eigenlijk wat teveel. ik treed nooit op namelijk. tevens is een bandmaster natuurlijk een oude amp dus is de kans groter dat er iets stuk gaat(?) en dan heb ik voorlopig geen geld om het te repareren.
Nee, een Bandmaster heeft 40 watt. En dat is nog steeds erg ruim voor thuisgebruik, maar je zou er op den duur ook een mastervolume kunnen laten inbouwen. Dat kost je, samen met een checkup van je amp, ongeveer 100 euro, mits er niet teveel stuk is.

En er zit niet veel in zo'n versterker, dus kan er ook niet veel kapot gaan. De kans bestaat idd dat er eens iets kapotgaat, weerstanden, elco's, dat spul. Maar dat gebeurt echt niet wekelijks of zo. Ik heb de mijne nu een jaar, en heb er nog geen problemen mee gehad.

pimmetje
14 juli 2008, 21:52
hmm ik heb nog nooit echt een epiphone amp gehoord. klinken die beter dan een hotrod?Ik heb al heel lang geen hotrod meer aangeraakt, maar herinner me wel dat ik er ook op de een of andere manier niet van onder de indruk was. Idd echt slechte OD en clean niet bijzonder.

Die epi kreeg ik acceptabel geluid uit. Ik zou 'm niet willen ruilen voor iets uit m'n huidige collectie, maar het was wat mij betreft mee te spelen. Alleen weet ik niet wat die vergelijking echt waard is, omdat er voor mij zo veel tijd tussen hotrod en epi zat.

Maar in ieder klotedorp staat toch nu wel ergens een blues custom om ff te testen? Gewoon ff doen.

Falcon
15 juli 2008, 08:44
Kijk ook eens naar een Peavey Classic 30 of 50...

Of misschien Hughes & Kettner Statesman..?

ColourofFire
15 juli 2008, 09:13
ik zat idd al naar een deluxe reverb te kijken, mooie amps zijn dat geloof ik. heb al een marshall bluesbreaker I pedaal, een tubescreamer zou natuurlijk ook nog helemaal te gek zijn. zijn die deluxe reverb's ook op marktplaats te krijgen in mijn budget? die amp spreekt me namelijk ook aan door zijn 22 watts, kun je wat meer opengooien zonder de buren boos te maken.

Dat opengooien zonder buren boos te maken valt goed tegen :)

Wel een hele toffe amp btw,

strate
15 juli 2008, 19:39
Nee, een Bandmaster heeft 40 watt. En dat is nog steeds erg ruim voor thuisgebruik, maar je zou er op den duur ook een mastervolume kunnen laten inbouwen. Dat kost je, samen met een checkup van je amp, ongeveer 100 euro, mits er niet teveel stuk is.

En er zit niet veel in zo'n versterker, dus kan er ook niet veel kapot gaan. De kans bestaat idd dat er eens iets kapotgaat, weerstanden, elco's, dat spul. Maar dat gebeurt echt niet wekelijks of zo. Ik heb de mijne nu een jaar, en heb er nog geen problemen mee gehad.

hmm ik zal er even over nadenken

strate
15 juli 2008, 19:40
Dat opengooien zonder buren boos te maken valt goed tegen :)

Wel een hele toffe amp btw,

haha, naja hij geeft wel een mooiere sound op laag volume dan de hotrod toch? ik zal de deluxe reverb binnenkort eens gaan uitproberen.

strate
15 juli 2008, 19:41
Ik heb al heel lang geen hotrod meer aangeraakt, maar herinner me wel dat ik er ook op de een of andere manier niet van onder de indruk was. Idd echt slechte OD en clean niet bijzonder.

Die epi kreeg ik acceptabel geluid uit. Ik zou 'm niet willen ruilen voor iets uit m'n huidige collectie, maar het was wat mij betreft mee te spelen. Alleen weet ik niet wat die vergelijking echt waard is, omdat er voor mij zo veel tijd tussen hotrod en epi zat.

Maar in ieder klotedorp staat toch nu wel ergens een blues custom om ff te testen? Gewoon ff doen.

heb je een idee hoeveel zo'n blues custom nieuw kost?

G.G.
15 juli 2008, 19:45
Heb je weleens Madamp overwogen? Binnen je budget, laag wattage, twee heerlijke kanalen. Een geweldig clean en niet te groot. Je moet wel met een soldeerbout kunnen omgaan, maar hij is ideaal voor SRV en Mayer.

strate
15 juli 2008, 19:50
Heb je weleens Madamp overwogen? Binnen je budget, laag wattage, twee heerlijke kanalen. Een geweldig clean en niet te groot. Je moet wel met een soldeerbout kunnen omgaan, maar hij is ideaal voor SRV en Mayer.

ik ga nu even googlen naar madamp, maar wat bedoel je met dat je met een soldeerbout om moet kunnen gaan?

G.G.
15 juli 2008, 19:51
, maar wat bedoel je met dat je met een soldeerbout om moet kunnen gaan?

Als je hem koopt krijg je 200 losse onderdeeltjes en moet je hem eerst zelf in elkaar zetten.

strate
15 juli 2008, 19:56
Als je hem koopt krijg je 200 losse onderdeeltjes en moet je hem eerst zelf in elkaar zetten.

aah idd, ik bekijk net de site. hoeveel kost zoiets schat je?

G.G.
15 juli 2008, 20:00
aah idd, ik bekijk net de site. hoeveel kost zoiets schat je?

Versterkertje is €300, footswitch €20, speakertje zal iets van €80 zijn ofzo en dan moet je nog een combootje timmeren.

strate
15 juli 2008, 20:03
aah idd, ik bekijk net de site. hoeveel kost zoiets schat je?

ik heb de prijzen ook net bekeken. valt heel erg mee, 280 euro voor de kit.

strate
15 juli 2008, 20:04
Versterkertje is €300, footswitch €20, speakertje zal iets van €80 zijn ofzo en dan moet je nog een combootje timmeren.

hmm oke valt te overwegen, ik zal er even een tijdje over nadenken. sound samples klonken goed trouwens.

strate
15 juli 2008, 20:15
Kijk ook eens naar een Peavey Classic 30 of 50...

Of misschien Hughes & Kettner Statesman..?

heb goede dingen gehoord over deze amps. ze geven ook de sound waar ik opzoek naar ben?

pimmetje
15 juli 2008, 20:38
heb je een idee hoeveel zo'n blues custom nieuw kost?wat googlen geeft een nieuwprijs van 399 aan.

En een promo-filmpje op youtube er zo maar bij..
http://www.youtube.com/watch?v=BxGWvlyi36Q&feature=related
Zegt natuurlijk niet genoeg over 't geluid als je zelf inprikt, maar is tenminste iets (al is 't meer gelul dan geluid) :D.

Falcon
16 juli 2008, 10:19
Je moet ze natuurlijk zelf eerst testen, maar de Peavey classic 30 heb ik zelf en die vind ik erg goed voor blues en classic rock sounds. Mooie clean en mooie scheur.

De H&K statesman heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar ik heb er ook erg goeie dingen van en over gehoord.

De Fender supersonic zou ik zelf ook nog weleens goed willen proberen, maar die is ook wel een stukje prijziger.

strate
16 juli 2008, 12:38
Je moet ze natuurlijk zelf eerst testen, maar de Peavey classic 30 heb ik zelf en die vind ik erg goed voor blues en classic rock sounds. Mooie clean en mooie scheur.

De H&K statesman heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar ik heb er ook erg goeie dingen van en over gehoord.

De Fender supersonic zou ik zelf ook nog weleens goed willen proberen, maar die is ook wel een stukje prijziger.

hmm oke. maar die supersonic's zijn geloof ik niet zo goed. heb ze wel eens een beetje gehoord en vond dat niet de sound voor hendrix, srv etc. geven. misschien wel heel gaaf voor moderne muziek? op marktplaats word er ook niet of nauwelijks op geboden als ze er staan, al hoeft dat natuurlijk nog niks te zeggen.

strate
16 juli 2008, 12:42
wat googlen geeft een nieuwprijs van 399 aan.

En een promo-filmpje op youtube er zo maar bij..
http://www.youtube.com/watch?v=BxGWvlyi36Q&feature=related
Zegt natuurlijk niet genoeg over 't geluid als je zelf inprikt, maar is tenminste iets (al is 't meer gelul dan geluid) :D.

klinkt goed idd op dat youtube filmpje. ook gaaf dat je hem naar 14 watt kunt schakelen

TheGoliath
16 juli 2008, 13:02
Als je toch een kitje in elkaar gaat knutselen, kun je net zo goed een fender bassman '59 kitje bestellen. Dan heb je de originele fender.
zie: http://www.ceriatone.com Je kan ook de complete amp bestellen, zonder houten behuizing, voor 675 USD, dus 430 euro.

De Vox AC30 heb ik zelf, die kost rond de 1000 euro's. Ik gebruik hem voor SRV en daar doet ie z'n werk echt goed voor. Moet je wel .012 setje GHS en kinman blues pickups hebben.

strate
16 juli 2008, 20:55
Als je toch een kitje in elkaar gaat knutselen, kun je net zo goed een fender bassman '59 kitje bestellen. Dan heb je de originele fender.
zie: http://www.ceriatone.com Je kan ook de complete amp bestellen, zonder houten behuizing, voor 675 USD, dus 430 euro.

De Vox AC30 heb ik zelf, die kost rond de 1000 euro's. Ik gebruik hem voor SRV en daar doet ie z'n werk echt goed voor. Moet je wel .012 setje GHS en kinman blues pickups hebben.

hmm oke bedankt voor de info! ik vind het zelf inelkaar knutselen hartstikke leuk om te doen, maar vind ik het toch eerlijk gezegd een beetje eng. ik ben handig in dat soort dingen maar doe het toch liever niet, stel je voor dat er iets stuk gaat :dontgeti: een ac30 lijkt me ook helemaal te gek, alleen kan ik die denk ik niet krijgen in mijn budget 2dehands. ik ga binnenkort alle amps die hier besproken zijn maar eens uitproberen bij feedback!

strate
29 juli 2008, 21:29
Hoi Allemaal,
ik heb de laatste tijd nog even een tijdje op marktplaats gekeken en heb nu iets prachtigs, al zeg ik het zelf, en wou ik even met jullie delen: een fender bassman '59 reissue mét ingebouwde power attenuator. ik ga vrijdag op vakantie en het lukt me niet om de bassman nog op te halen daarvoor, maar de verkoper houd hem zelfs voor me vast tot na mn vakantie!

nu nog mn hotrod verkopen. wat denken jullie dat hij opbrengt? het is de usa versie. 500-550, zoiets toch?

strate
10 augustus 2008, 13:00
Heb de hotrod voor 550 verkocht, en de bassman voor 600 gekocht:D
heb zelfs de bassman nog voor de vakantie op kunnen halen en hij klinkt echt geweldig!
moet hem nog wel echt leren kennen, qua afstelling van het controlpanel etc.
heeft iemand nog tips oid voor de bassman?
bij feedback zeggen ze dat de bassman eigenlijk een basversterker is, maar dat lijkt me erg sterk. hij heeft 45 watt en een bas-amp heeft altijd veeel meer. kan iemand mij hier ook wat meer over vertellen?

Mr.Fingers
10 augustus 2008, 13:12
Bassman 4x10 '59 (tweed)? Die heb ik ook :D

De Bassman is ontworpen als basgitaarversterker begin jaren '50, maar gitaristen merkten dat hun telecaster & stratocasters er ook goed op klonken, en begonnen ook de bassman als gitaarversterker te gebruiken. Een moderne bassamp heeft een hoog wattage, om de lage noten goed te kunnen uitversterken, en om die enorme (15") speaker goed te kunnen aansturen. Een bassman is 4x10", dus die speakers hebben veel minder wattage nodig.

Hoe je amp in te stellen... Zet gewoon alles op 6, plug je gitaar in in het "normal" channel, en begin wat te spelen met de equaliser tot je een mooi geluid hebt.


ohja, oversturen doet die pas als je het volume omhoog draait, er zit geen aparte "overstuur"-knop op, zoals op de HotRod ;)

strate
10 augustus 2008, 13:14
Bassman 4x10 '59 (tweed)? Die heb ik ook :D

De Bassman is ontworpen als basgitaarversterker begin jaren '50, maar gitaristen merkten dat hun telecaster & stratocasters er ook goed op klonken, en begonnen ook de bassman als gitaarversterker te gebruiken. Een moderne bassamp heeft een hoog wattage, om de lage noten goed te kunnen uitversterken, en om die enorme (15") speaker goed te kunnen aansturen. Een bassman is 4x10", dus die speakers hebben veel minder wattage nodig.

Hoe je amp in te stellen... Zet gewoon alles op 6, plug je gitaar in in het "normal" channel, en begin wat te spelen met de equaliser tot je een mooi geluid hebt.


ohja, oversturen doet die pas als je het volume omhoog draait, er zit geen aparte "overstuur"-knop op, zoals op de HotRod ;)

bedankt voor de info! de eerste eigenaar waarvan ik hem gekocht heb, heeft er een power attenuator in laten bouwen, dat is ook echt wel fijn. maar heb nu nog maar een uurtje of 3-4 erop gespeeld, dus kan er nog niet heel veel over zeggen

strate
10 augustus 2008, 13:15
Bassman 4x10 '59 (tweed)? Die heb ik ook :D

De Bassman is ontworpen als basgitaarversterker begin jaren '50, maar gitaristen merkten dat hun telecaster & stratocasters er ook goed op klonken, en begonnen ook de bassman als gitaarversterker te gebruiken. Een moderne bassamp heeft een hoog wattage, om de lage noten goed te kunnen uitversterken, en om die enorme (15") speaker goed te kunnen aansturen. Een bassman is 4x10", dus die speakers hebben veel minder wattage nodig.

Hoe je amp in te stellen... Zet gewoon alles op 6, plug je gitaar in in het "normal" channel, en begin wat te spelen met de equaliser tot je een mooi geluid hebt.


ohja, oversturen doet die pas als je het volume omhoog draait, er zit geen aparte "overstuur"-knop op, zoals op de HotRod ;)

maar als ik het goed begrijp is de bassman eigenlijk een bassversterker?

Mr.Fingers
10 augustus 2008, 13:25
Ja, hij is in de jaren '50 ontworpen als bassversterker, de gitaristen hadden de "tweeds" (champion, deluxe,...), maar blijkbaar klinkt het goed voor gitaar (de 4x10 combo). De bassmans (de 135 head met 15" cab) werden wel eens gebruikt door surfgroepen, maar dat waren ECHTE basversterkers.

Nu wordt de 59 ReIssue als gitaarversterker verkocht, omdat 95% van de muzikanten 'm als een gitaaramp gebruiken (ik behoor tot de 5% anderen ;))

Chris Winsemius
10 augustus 2008, 13:27
maar als ik het goed begrijp is de bassman eigenlijk een bassversterker?

(tweed Bassman, '59, 5F6A)
Hij is ontworpen als basversterker maar:
- bleek eigenlijk een "ultieme" gitaarversterker te zijn
- voor bas is meestal meer vermogen, strakheid en headroom nodig en (bijvoorbeeld) Ampeg had in de 60s al "betere" basversterkers, eerst de Portaflexes en daarna de SVTs.

Bassman 50/100 tops zie ik af en toe nog wel gebruikt worden door bassisten voor 'n ouderwetse sound maar meestal worden die Bassmans gebruikt door gitaristen.

strate
11 augustus 2008, 20:16
Ja, hij is in de jaren '50 ontworpen als bassversterker, de gitaristen hadden de "tweeds" (champion, deluxe,...), maar blijkbaar klinkt het goed voor gitaar (de 4x10 combo). De bassmans (de 135 head met 15" cab) werden wel eens gebruikt door surfgroepen, maar dat waren ECHTE basversterkers.

Nu wordt de 59 ReIssue als gitaarversterker verkocht, omdat 95% van de muzikanten 'm als een gitaaramp gebruiken (ik behoor tot de 5% anderen ;))

oke bedankt voor de info! ik speel vooral Hendrix en SRV, en SRV klinkt er echt fantastisch op, Hendrix gaat wat minder. weet jij of iemand anders hoe dat kan en kan ik de bassman ook op een bepaalde manier afstellen zodat het Hendrix klinkt? op live optredens speelde hij geloof ik (bijna) altijd op marshalls, en nou hoef ik niet zo'n scheurgeluid als the band of gypsys of zijn optreden op monterey, daarvoor gebruikte hij denk ik marshalls (ik ben niet zo'n enorme kenner), al is zo'n scheurgeluid natuurlijk wel gaaf. maar waar ik meer naar opzoek ben is de sound hoe die bij the wind cries mary en castles made of sand op zijn platen klinken, die uit de studio komen zegmaar. weet iemand hoe dat te krijgen is?

strate
11 augustus 2008, 20:19
(tweed Bassman, '59, 5F6A)
Hij is ontworpen als basversterker maar:
- bleek eigenlijk een "ultieme" gitaarversterker te zijn
- voor bas is meestal meer vermogen, strakheid en headroom nodig en (bijvoorbeeld) Ampeg had in de 60s al "betere" basversterkers, eerst de Portaflexes en daarna de SVTs.

Bassman 50/100 tops zie ik af en toe nog wel gebruikt worden door bassisten voor 'n ouderwetse sound maar meestal worden die Bassmans gebruikt door gitaristen.

bedankt voor de info! idd dacht ik zelf al dat basversterkers meestal een vermogen van minimaal een vermogen van 100 watt hadden, grote speakers zoals 15 inch en wat ik ook vind, al heeft dat er natuurlijk niks mee te maken, dat hij er totaal niet uitziet als een basversterker.

'66 special
11 augustus 2008, 20:23
Ja, hij is in de jaren '50 ontworpen als bassversterker, de gitaristen hadden de "tweeds" (champion, deluxe,...), maar blijkbaar klinkt het goed voor gitaar (de 4x10 combo). De bassmans (de 135 head met 15" cab) werden wel eens gebruikt door surfgroepen, maar dat waren ECHTE basversterkers.

Nu wordt de 59 ReIssue als gitaarversterker verkocht, omdat 95% van de muzikanten 'm als een gitaaramp gebruiken (ik behoor tot de 5% anderen ;))
Bill Black (bassist van Elvis in de jaren '50, maar ik denk dat jij dat wel weet :chicken: ) hij gebruikte hem voor z'n Kay contrabas.
De gitaristen uit die tijd waarvan ik weet dat ze hem gebruikt hebben zijn Hank Garland en Eddie Cochran.

@Strate: gefeliciteerd, ik heb ook zo'n ding gehad. Leuke versterker. Kreeg het beste geluid met een ES335.

Mr.Bluesbreaker
11 augustus 2008, 20:40
Cool strate, volgens mij is dat een hele goeie deal voor dat geld.
Ik meen me te herinneren dat Hendrix voor het 1e album 'are you experienced' (Blackface) Fenders (weliswaar op 10) gebruikte, en pas later live op Marshall overschakelde. Enfin, er is vast wel een en ander over te vinden op het net als je nauwkeuig zoekt tot in de detaisl, zijn sound is veel besproken natuurlijk.

Het zit hem in een cleane (eenkanaals) versterker die je zover openzet dat je er net dat lekkere randje vervorming in krijgt. Je zou dat met je attentuator kunnen nabootsen op je Bassman. Wat je ook zou kunnen doen is kijken naar een goede overdrive die lekker werkt icm. je versterker om wat veelzijdiger te zijn. Kijk eens in het effecten subforum voor de gangbare modellen zou ik zeggen.

De laatste keer dat ik op een 59 RI Bassman speelde (met een Telecaster) werkte ik met een Plexitone van Carl Martin, hele gave benadering mits niet teveel gain, wel afhankelijk van je elementen of de combi lekker is.

strate
11 augustus 2008, 21:19
Bill Black (bassist van Elvis in de jaren '50, maar ik denk dat jij dat wel weet :chicken: ) hij gebruikte hem voor z'n Kay contrabas.
De gitaristen uit die tijd waarvan ik weet dat ze hem gebruikt hebben zijn Hank Garland en Eddie Cochran.

@Strate: gefeliciteerd, ik heb ook zo'n ding gehad. Leuke versterker. Kreeg het beste geluid met een ES335.

dankje! ES335 klinkt ook heel lekker, ben er ook fan van, maar ik ben toch ietsje meer een stratman en ik heb er net ook weer een uurtje op gespeeld en het is echt heel lekker haha;)!

strate
11 augustus 2008, 21:29
Cool strate, volgens mij is dat een hele goeie deal voor dat geld.
Ik meen me te herinneren dat Hendrix voor het 1e album 'are you experienced' (Blackface) Fenders (weliswaar op 10) gebruikte, en pas later live op Marshall overschakelde. Enfin, er is vast wel een en ander over te vinden op het net als je nauwkeuig zoekt tot in de detaisl, zijn sound is veel besproken natuurlijk.

Het zit hem in een cleane (eenkanaals) versterker die je zover openzet dat je er net dat lekkere randje vervorming in krijgt. Je zou dat met je attentuator kunnen nabootsen op je Bassman. Wat je ook zou kunnen doen is kijken naar een goede overdrive die lekker werkt icm. je versterker om wat veelzijdiger te zijn. Kijk eens in het effecten subforum voor de gangbare modellen zou ik zeggen.

De laatste keer dat ik op een 59 RI Bassman speelde (met een Telecaster) werkte ik met een Plexitone van Carl Martin, hele gave benadering mits niet teveel gain, wel afhankelijk van je elementen of de combi lekker is.

Hoi Mr. Bluesbreaker, bedankt voor de info! ik heb net mn bassman uitgezet, dus ik zal het morgen proberen. ik kreeg net een veel betere hendrix-sound eruit, eigenlijk een hele goede, lekkere hendrix sound zelfs, en dat kwam omdat ik hem nu in het normal channel had en het volume van de bright helemaal of vrijwel uit had. ik had gister mn strat ingeplugd op de bright channel.

ik heb als pedaaltje een marshall bluesbreaker I, de engelse versie en niet die lelijke, slechte oosterse versie van nu. dit pedaaltje klinkt erg lekker, maar ik gebruik hem voor john mayer stuff en dat pedaaltje is voor hendrix niet echt geschikt. een TS 808 vind ik erg gaaf, maar dat is meer voor SRV. ik zal binnenkort op het effecten subforum kijken. weet jij misschien een pedaaltje voor hendrix sound?

klopt het trouwens dat als je je gitaar in het normal channel hebt, dat de bright volume nog steeds invloed heeft op het normal channel en omgekeerd?

ik heb zelf nu als elektrische gitaar een fender classic ' 60s. zelf vind ik het een heel lekker klinkende gitaar. de american standard is in mijn ogen veel slechter. ooit koop ik denk ik nog een Haar strat, een customshop fender vind ik overdreven duur, maar de fender voldoet nog uitstekend!

Chris Winsemius
11 augustus 2008, 21:58
(tof topic!)

Bij 4-inputs modellen tweed Bassman, JTM45, Marshalls beïnvloeden de volume-regelaars elkaar (subtiel) altijd, bij 'n tweed Deluxe zelfs extreem.

De sound van de eerste Hendrix LP hoor ik vooral terug in '66 Marshall 100 Watters.

In de tijd dat de (meest beroemde versie van de) tweed Bassman op de markt kwam bestond de elektrische/massieve basgitaar vrij kort ('51) en stond de basversterking nog in de kinderschoenen.

Classic 60s Strats kunnen zeer tof zijn trouwens.

robert-gitarist
11 augustus 2008, 22:01
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe amp! Te gekke amps zijn dat :)


ik heb als pedaaltje een marshall bluesbreaker I, de engelse versie en niet die lelijke, slechte oosterse versie van nu. dit pedaaltje klinkt erg lekker, maar ik gebruik hem voor john mayer stuff en dat pedaaltje is voor hendrix niet echt geschikt. een TS 808 vind ik erg gaaf, maar dat is meer voor SRV. ik zal binnenkort op het effecten subforum kijken. weet jij misschien een pedaaltje voor hendrix sound?

Ik zou eens een goeie fuzz uitproberen die goed op je aanslag reageerd. Misschien is dat wat voor je. Ik heb een maand terug de Dunlop JH Fuzz Face uitgeprobeerd en die vond ik helemaal top! Hij zit net in tussen een overdrive en een fuzz. Zet je de Fuzz op max. heb je echt wel een toffe sound richting Hendrix, draai je de Fuzz er wat uit krijg je meer een mooie volle overdrive, zeker in combi met een hals element klinkt het lekker.

Mr.Bluesbreaker
11 augustus 2008, 22:33
Strate, ik heb niet echt een zinnig antwoord over normal en brightchannels, daar ken ik de amp niet goed genoeg voor. Ik zou zeggen lekker pluggen, draaien, spelen, draaien, en je komt er vanzelf.

Wat ik trouwens me nog bedacht: ik heb jaren geleden eens een zgn. FoxRox Captain Coconut 2 aan de tand gevoeld over een '70 Marshall Superbass, met een Hendrix Signature strat. Dichterbij die sound ben ik tot nog toe niet gekomen:D

De Captain Coconut wordt volgens mij niet meer gemaakt, maar als je er een tegenkomt...het is namelijk een Fuzz, een Octaver en een Vibe in 1, en de meest waanzinnige die ik ooit heb gehoord. Wel erg onbekend, ik heb er maar 1 gezien. Linkje:http://www.foxroxelectronics.com/Captain%20Coconut%202.html

Voor verder Hendrix-sounds geef ik het stokje door aan de collegae.

strate
12 augustus 2008, 11:12
(tof topic!)

Bij 4-inputs modellen tweed Bassman, JTM45, Marshalls beïnvloeden de volume-regelaars elkaar (subtiel) altijd, bij 'n tweed Deluxe zelfs extreem.

De sound van de eerste Hendrix LP hoor ik vooral terug in '66 Marshall 100 Watters.

In de tijd dat de (meest beroemde versie van de) tweed Bassman op de markt kwam bestond de elektrische/massieve basgitaar vrij kort ('51) en stond de basversterking nog in de kinderschoenen.

Classic 60s Strats kunnen zeer tof zijn trouwens.

bedankt voor de info! Hendrix-sound krijg ik nu goed door de bassman heen!

strate
12 augustus 2008, 11:21
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe amp! Te gekke amps zijn dat :)



Ik zou eens een goeie fuzz uitproberen die goed op je aanslag reageerd. Misschien is dat wat voor je. Ik heb een maand terug de Dunlop JH Fuzz Face uitgeprobeerd en die vond ik helemaal top! Hij zit net in tussen een overdrive en een fuzz. Zet je de Fuzz op max. heb je echt wel een toffe sound richting Hendrix, draai je de Fuzz er wat uit krijg je meer een mooie volle overdrive, zeker in combi met een hals element klinkt het lekker.

een fuzz is idd erg gaaf, en goede hendrix sound. ken een fuzz niet zo heel erg goed, maar ik zal over een tijdje er eentje uit gaan proberen. eerst nog even sparen;). ik vind alleen vaak dat pedaaltjes de sound van de amp (een beetje) wegnemen en het daardoor slechter gaat klinken. nog even een ander vraagje: wordt de ' 59 bassman reissue die nu te koop is, die eigenlijk weer een heruitgave is van de heruitgave uit de jaren ' 90(die ik nu heb), nog steeds in amerika gemaakt of is dat naar mexico overgegaan?

strate
12 augustus 2008, 11:27
Strate, ik heb niet echt een zinnig antwoord over normal en brightchannels, daar ken ik de amp niet goed genoeg voor. Ik zou zeggen lekker pluggen, draaien, spelen, draaien, en je komt er vanzelf.

Wat ik trouwens me nog bedacht: ik heb jaren geleden eens een zgn. FoxRox Captain Coconut 2 aan de tand gevoeld over een '70 Marshall Superbass, met een Hendrix Signature strat. Dichterbij die sound ben ik tot nog toe niet gekomen:D

De Captain Coconut wordt volgens mij niet meer gemaakt, maar als je er een tegenkomt...het is namelijk een Fuzz, een Octaver en een Vibe in 1, en de meest waanzinnige die ik ooit heb gehoord. Wel erg onbekend, ik heb er maar 1 gezien. Linkje:http://www.foxroxelectronics.com/Captain%20Coconut%202.html

Voor verder Hendrix-sounds geef ik het stokje door aan de collegae.

idd, gewoon op jezelf afgaan wat je zelf mooi vindt. heb nu een erg gave sound uit de bassman gehaald! bedankt voor de info over de captain coconut! heb net even snel rondgesurft maar ze zijn wel erg duur geloof ik. klinkt wel erg gaaf, 3 van die pedalen in 1. eerst maar even sparen en genieten van de bassman sound en over een tijdje dingen gaan proberen en eventueel kopen.
mooie amps te koop trouwens!

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 11:33
Qua circuits komen de tweed Bassman en (vroege) Marshalls zeer overeen en uiteindelijk gaat het gewoon om de sound die jij er uit kan halen.

De '59 Bassman LTD. uitvoering heeft 'n beduidend betere kast imho dan de eerdere versie (meer spreiding en "vibe"), land van herkomst kan ik even niet vertellen.

strate
12 augustus 2008, 11:42
Qua circuits komen de tweed Bassman en (vroege) Marshalls zeer overeen en uiteindelijk gaat het gewoon om de sound die jij er uit kan halen.

De '59 Bassman LTD. uitvoering heeft 'n beduidend betere kast imho dan de eerdere versie (meer spreiding en "vibe"), land van herkomst kan ik even niet vertellen.

aah oke ik wist niet dat die bassman en marshalls zo weinig zegmaar van elkaar verschilden! dus als ik het goed begrijp zou eigenlijk de bassman die nu te koop is beter zijn als de mijne? ik ben eigenlijk heel blij om dit te horen, eindelijk is een keer iemand die zegt dat nieuw beter is dan oud! want wat ik me soms afvraag: een oude amp of gitaar zoals bijv. de originele ' 59 bassman zijn eigenlijk heel simpel, dus hoe moeilijk kan het zijn om die na te maken en dezelfde sound te geven? al moet ik wel toegeven, ik speel soms op een echte fender strat uit 1961 en een bandmaster uit de jaren 70, en dat klinkt wel echt waanzinnig!

'66 special
12 augustus 2008, 16:56
bijv. de originele ' 59 bassman zijn eigenlijk heel simpel, dus hoe moeilijk kan het zijn om die na te maken en dezelfde sound te geven?
Beschikbaarheid van onderdelen is één punt. De originele condensatoren worden niet meer gemaakt, de weerstanden zijn vaak alleen in rest partijen te vinden (Allan Bradley maakt de klassieke weerstanden niet meer) waardoor de prijzen van die weerstanden stijgen.
Ik heb ergens iets gelezen over het niet beschikbaar zijn van het benodigde hout in één stuk zonder noesten (voor de kast), wat in de jaren '50 dus wel het geval was.
En zo zijn er nog een paar dingetjes. Niet te vergeten: het uurloon. Het solderen/monteren was allemaal handwerk, tegenwoordig proppen ze er een printplaat in.
Er zijn wel bouwers die het helemaal origineel willen doen, en daar is de prijs dan ook naar.
Ik ben daarom (geen/weinig geld, nogal specifieke wensen op versterkergebied) maar zelf gaan bouwen :D .

Chris Winsemius
12 augustus 2008, 17:53
aah oke ik wist niet dat die bassman en marshalls zo weinig zegmaar van elkaar verschilden! dus als ik het goed begrijp zou eigenlijk de bassman die nu te koop is beter zijn als de mijne? ik ben eigenlijk heel blij om dit te horen, eindelijk is een keer iemand die zegt dat nieuw beter is dan oud! want wat ik me soms afvraag: een oude amp of gitaar zoals bijv. de originele ' 59 bassman zijn eigenlijk heel simpel, dus hoe moeilijk kan het zijn om die na te maken en dezelfde sound te geven? al moet ik wel toegeven, ik speel soms op een echte fender strat uit 1961 en een bandmaster uit de jaren 70, en dat klinkt wel echt waanzinnig!

In dit geval is oud "iets ouder dan de huidige versie", 'n puike originele '59 tweed Bassman is wel 1 v/d holy grail amps en die tone/feel is zeer lastig exact te klonen.

Trafo's en speakers verschillen vooral tov. de oude en 'n aantal circuit-waardes zijn niet origineel. Sommige technici maken zo'n printplaatamp ook weleens helemaal point to point (ipv. de printplaat + onderdelen, verder niets vervangen) maar da's zeer arbeidsintensief, betere trafo's en de onderdelen op de printplaat aanpassen tot originele of gemodde specs levert veel meer impact/resultaat op (imho) voor vergelijkbare of zelfs lagere prijzen.

strate
13 augustus 2008, 10:30
Beschikbaarheid van onderdelen is één punt. De originele condensatoren worden niet meer gemaakt, de weerstanden zijn vaak alleen in rest partijen te vinden (Allan Bradley maakt de klassieke weerstanden niet meer) waardoor de prijzen van die weerstanden stijgen.
Ik heb ergens iets gelezen over het niet beschikbaar zijn van het benodigde hout in één stuk zonder noesten (voor de kast), wat in de jaren '50 dus wel het geval was.
En zo zijn er nog een paar dingetjes. Niet te vergeten: het uurloon. Het solderen/monteren was allemaal handwerk, tegenwoordig proppen ze er een printplaat in.
Er zijn wel bouwers die het helemaal origineel willen doen, en daar is de prijs dan ook naar.
Ik ben daarom (geen/weinig geld, nogal specifieke wensen op versterkergebied) maar zelf gaan bouwen :D .

Hoi '66 special, bedankt voor je antwoord! aan de dingen die je noemde had ik nog niet gedacht! ook gaaf dat je ze nu zelf bouwt!

strate
13 augustus 2008, 10:41
In dit geval is oud "iets ouder dan de huidige versie", 'n puike originele '59 tweed Bassman is wel 1 v/d holy grail amps en die tone/feel is zeer lastig exact te klonen.

Trafo's en speakers verschillen vooral tov. de oude en 'n aantal circuit-waardes zijn niet origineel. Sommige technici maken zo'n printplaatamp ook weleens helemaal point to point (ipv. de printplaat + onderdelen, verder niets vervangen) maar da's zeer arbeidsintensief, betere trafo's en de onderdelen op de printplaat aanpassen tot originele of gemodde specs levert veel meer impact/resultaat op (imho) voor vergelijkbare of zelfs lagere prijzen.

Hoi Chris, ook bedankt voor je reactie! ik snap nu de verschillen waardoor de sound anders kan zijn. maar is het moeilijk om die oude onderdelen precies na te maken?

bij een versterker begrijp ik nu dat de sound slechter kan zijn, maar bij een oude strat nog niet. wat je in feite hebt is een hals met een stuk hout(body), 3 elementen, een pickup-switch en 3 potmetertjes. nou heb ik wel eens gehoord dat de oude elementen handgebonden werden, maar een machine is toch veel preciezer dan een mens? wat ik ook heb gehoord dat het hout bij de oude strats beter is. customshop fender van nu hebben ook het tophout maar die schijnen toch ook altijd net iets minder te klinken (het scheelt niet veel). hoe kan dit?

begrijp me niet verkeerd, ik ben geen klootzak die alles probeert af te kraken, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het kan en of de sound wel echt verschilt, misschien zit het voor een deel ook gewoon in je hoofd omdat op de oude strats de wereldberoemde, beste gitaristen op speelden?

Chris Winsemius
14 augustus 2008, 16:35
Bij oude/vintage gitaren had je, net als nu, goede, ok-je, slechte en af en toe waanzinnige exemplaren. Niet iedere pre-CBS Strat is super en je hebt ook klote 50s LPs. Hout is 'n organisch materiaal dus iedere plank en dus gitaar is anders. Voorbeeldje: ik geef de voorkeur aan mijn Gibson '02 R7 boven 'n bepaalde $$$$$ '57 GT qua feel en tone maar de laatste is natuurlijk veel toffer als belegging.

Als 'n fabrikant of gitaarbouwer hout "echt" wil selecteren houdt het in dat hij behoorlijk wat hout moet afkeuren (al dan niet al reeds ingekocht) dus wordt de kost/etc.-prijs beduidend hoger dan de "laten we hier ook 'n plankje uitzagen" methode waarbij het eindresultaat niet redelijk voorspelbaar is.

Versterkers zijn wat dat betreft constanter te bouwen (beduidend kleinere onderlinge verschillen). Ook oude holy-grail amps kunnen nadelen hebben die door "hype" nauwelijks belicht worden, ook qua tone/inzetbaarheid/etc.

Michael AE
14 augustus 2008, 19:44
customshop fender van nu hebben ook het tophout maar die schijnen toch ook altijd net iets minder te klinken (het scheelt niet veel). hoe kan dit?

Dit is een typisch voorbeeld van een internet hype. Natuurlijk is een oude strat veel kostbaarder en is oud hout tot op zijn hoogtepunt geaclematiseerd, maar dat wil niet aangeven dat nieuwere strats niet net zo goed kunnen klinken. Oude strats zijn mooi ingespeeld en hebben een hoge aantrekkingskracht, maar de exemplaren die ik bespeeld heb (ongeveer 20 stuks, waaronder 3 '54-ers, een '57-er en meerdere it de '60's), klinken echt niet veel beter dan een goede customshop strat.

strate
15 augustus 2008, 11:23
Bij oude/vintage gitaren had je, net als nu, goede, ok-je, slechte en af en toe waanzinnige exemplaren. Niet iedere pre-CBS Strat is super en je hebt ook klote 50s LPs. Hout is 'n organisch materiaal dus iedere plank en dus gitaar is anders. Voorbeeldje: ik geef de voorkeur aan mijn Gibson '02 R7 boven 'n bepaalde $$$$$ '57 GT qua feel en tone maar de laatste is natuurlijk veel toffer als belegging.

Als 'n fabrikant of gitaarbouwer hout "echt" wil selecteren houdt het in dat hij behoorlijk wat hout moet afkeuren (al dan niet al reeds ingekocht) dus wordt de kost/etc.-prijs beduidend hoger dan de "laten we hier ook 'n plankje uitzagen" methode waarbij het eindresultaat niet redelijk voorspelbaar is.

Versterkers zijn wat dat betreft constanter te bouwen (beduidend kleinere onderlinge verschillen). Ook oude holy-grail amps kunnen nadelen hebben die door "hype" nauwelijks belicht worden, ook qua tone/inzetbaarheid/etc.

Hoi Chris, bedankt voor je info! dit was echt nuttige info wat ik wou weten!

strate
15 augustus 2008, 11:25
Dit is een typisch voorbeeld van een internet hype. Natuurlijk is een oude strat veel kostbaarder en is oud hout tot op zijn hoogtepunt geaclematiseerd, maar dat wil niet aangeven dat nieuwere strats niet net zo goed kunnen klinken. Oude strats zijn mooi ingespeeld en hebben een hoge aantrekkingskracht, maar de exemplaren die ik bespeeld heb (ongeveer 20 stuks, waaronder 3 '54-ers, een '57-er en meerdere it de '60's), klinken echt niet veel beter dan een goede customshop strat.

Hoi Michael, bedant voor de info! eindelijk eens iemand die zegt dat oude strats niet altijd beter zijn!

strate
15 augustus 2008, 11:26
Ik ga over een tijdje als ik wat meer geld heb, wat pedaaltjes uitproberen. dat kan nog wel een maandje of 2 duren, maar dan laat ik horen wat ik ervan vond.

nathandan
16 augustus 2008, 19:53
een engl thunder 50 reverb combo.
een zeer mooie amp. je krijgt er de typische fender en de typische gibson klanken uit. ja ik heb hem en het is een echte aan rader alleen is er 1 probleem je moet de amp zeer goed instellen anders krijg je de geluiden niet. je moet effen zoeken.

strate
17 augustus 2008, 16:55
een engl thunder 50 reverb combo.
een zeer mooie amp. je krijgt er de typische fender en de typische gibson klanken uit. ja ik heb hem en het is een echte aan rader alleen is er 1 probleem je moet de amp zeer goed instellen anders krijg je de geluiden niet. je moet effen zoeken.

Hoi Nathandan, ik heb inmiddels al een andere versterker gekocht, een fender bassman. tevens lijkt een engl thunder niet iets voor mij.

frekie
20 augustus 2008, 09:34
Ik heb een Fender Hotrod DLX en ben daar nog steeds tevreden over. Ik heb wel de speaker vervangen door een reissue Jensen, ook de speakerkabel is verbeterd. Maakt echt een enorm verschil, clean is ie veel helderder nu en je hebt veel meer dynamiek. Celestion V30 enz. kan ook, smaken verschillen. Maar alles is beter dan dat Eminence speelgoed speakertje wat erin hangt.
Buizen maken ook een groot verschil, TAD, JJ enz. Goed (laten) afregelen ook.
Linkje: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/

strate
20 augustus 2008, 13:47
Ik heb een Fender Hotrod DLX en ben daar nog steeds tevreden over. Ik heb wel de speaker vervangen door een reissue Jensen, ook de speakerkabel is verbeterd. Maakt echt een enorm verschil, clean is ie veel helderder nu en je hebt veel meer dynamiek. Celestion V30 enz. kan ook, smaken verschillen. Maar alles is beter dan dat Eminence speelgoed speakertje wat erin hangt.
Buizen maken ook een groot verschil, TAD, JJ enz. Goed (laten) afregelen ook.
Linkje: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/

Hoi Frekie,
ik was ook van plan om een andere speaker erin te zetten, maar zag toch een beetje op tegen het vervangen ervan. ik ben wel handig in dat soort dingen maar doe het toch maar liever niet. eminence is trouwens wel goed hoor!
maar ik heb nu een bassman gekocht, naar mijn mening een betere versterker dan een hotrod. ik gebruikte de overdrive kanaal(en) toch niet want dat vond ik geen goede sound hebben. tevens heeft een bassman 4 speakers ipv. 1, dat geeft ook betere spreiding van je sound als ik het goed heb.

strate
10 december 2008, 17:31
jaja, daar ben ik weer. ik wil even nieuwe voorbuizen in mn bassman stoppen, er zitten nu fender's 12ax7 in. Nu kun je ook andere voorbuizen erin stoppen (toch?) en vroeg ik me af of dat ook een goed plan is, voor een ander geluid (niet dat ik ontevreden ben met de amp), of dat 12ax7 de beste keus is voor een '59er bassman. ik zat ook te denken aan JJ's, of kan ik beter voor iets anders gaan, sovtek, electro harmonix? en welke andere buizen dan 12ax7 raden jullie me dan eventueel aan?