PDA

View Full Version : Invloed van nieuwe/andere buizen



maarten
25 februari 2003, 13:16
nou moet iemand me dat eens goed uitleggen of t nou ook echt helpt en je geluid beinvloed..

just interested.

thnx

Negative K3 fan
25 februari 2003, 16:34
als je hele oude buizen in je amp hebt end eze vervangt voor een paar goede nieuwe merk je dat zeker.

ch@rlie
25 februari 2003, 18:01
het is te vergelijken met nieuwe snaren op je gitaar. buizen slijten, en gaan steeds lelijker klinken net als snaren.

er zijn ook verschillende merken en typen buizen, net als er verschillende merken en diktes snaren zijn.

het verschil is duidelijk te horen, zelfs voor ongeoefende oren.

Phyrexian
25 februari 2003, 18:16
http://www.eurotubes.com/

Die site bevat héél véél nuttige informatie over buizen:

> alle mogelijke info over ELK type buis
> welke invloed een type buis heeft op het geluid
> welke buizen goed werken in bepaalde versterkers, en welke weer niet.

Kortom, héél nuttige site. Zeker een aanrader voor mensen die niet 100% tevreden zijn over hun geluid en denken dat ze nog wel meer uit hun versterker kunnen halen door bijvoorbeeld andere buizen te plaatsen.
Er staat ergens een leuk testje over het plaatsen van andere buizen in een JCM900 (waarover de meeste mensen niet tevreden zijn); die buizen zouden de JCM900 meer bottom-end geven... check it out!

McCloud
26 februari 2003, 01:17
Ik heb laatst een aantal buizen (preamp, ECC83's) in m'n Marshall 6100 vervangen. Ik kreeg van een kennis een aantal NOS (New Old Stock) Philips MiniWatt buisjes. Het verschil is niet normaal, of ik een compleet andere versterker heb. Vooral met distortion een veel strakker laag, mooier clean. Ben nu nog aan het testen met wat eindbuizen (JJ E34L's).

Volgens de kenners is NOS de beste keuze. Ik ga binnenkort nog opzoek naar wat Brimars, RFT's en Mullards. Het zijn gewoon betere buizen dan die tegenwoordig gemaakt worden, maar daar betaal je dan ook voor.