PDA

View Full Version : Epiphone Les paul upgraden



epiphone4life
13 juli 2008, 19:15
Hoi,

Ik wil mijn Epiphone LP Standard upgraden. Ik wil de brug graag vervangen, elementen, toggle en tuners.

Brug: http://www.musik-produktiv.de/seymour-duncan-antiquity-50s-humbucker-bridge.aspx

Neck: http://www.musik-produktiv.de/seymour-duncan-mini-hb-neck-3754248.aspx

Deze elementen heb ik gekozen. Ik denk dat ik daar aardig goed aan ben.

Ik twijfel alleen aan de tuners en de brug.

Ik dacht aan deze tuners, omdat ik het uiterlijk van mijn huidige tuners goed vind, en zo wil ik ze ook houden. Ik wil geen volledige chromen tuners.

http://www.musik-produktiv.de/gibson-kluson-mh010-nickel-3014055.aspx


Alleen de brug, wat is het verschil tussen een gewone, een zogenaamde ABR1 brug en een Nashville? De nashville bruggen zijn veel duurder, maar ook beter? en ik neem aan dat ze beide op een LP passen?

Bedankt!

Chroxy
13 juli 2008, 19:20
Je nek element gaat neit passen: dit is namelijk een mini-humbucker. Je blijft dus een gat overhouden, omdat deze logischerwijs kleiner zijn..

Daarnaast; ik heb zelf ook jaren een Epiphone gehad; echt leuke gitaartjes! Ikzelf heb toen een SD JB in de brug gezet; goedkope, maar goeie upgrade.

Wanneer je echt meer geld erin gaat duwen vind ik het echter zonde: koop een 2ehands Gibson LP studio en je hebt een vele betere gitaar (mening, ik wil de discussie niet op gang brengen)..

Die 200-300 euro aan upgrades (gezien je elementen al).. + 300-400 van je Epi = een Gibson.. :)

Orpheo
13 juli 2008, 19:25
waarom de brug? die is bij epi goed hoor. de toggle en pots kunnen nooit kwaad, en pups idem. Als je een sound wilt ala de minihumbucker, raad ik je een humbucker from hell aan. tis niet helemaal gelijk,maar wel 'redelijk'. tis natuulrijk nooit hetzelfde.

epiphone4life
13 juli 2008, 19:36
Een LP studio vind ik saai, en een standard sluit beter aan op mijn muziekstijl.

Als ik mijn snaren eraf haal, kan ik de brug aan de kant van de potmeters omhoog omhoog tillen, zonder dat de schroef eruit is.. Is de bedoeling?? en kan het eventueel kwaad, aangezien de snaren er toch strak overheen lopen.

En wat is het verschil tussen deze 2 soorten tuners:

http://www.thomann.de/nl/gibson_mh040_tuners.htm

en

http://www.thomann.de/nl/gibson_gimh010.htm

Want als die 1e nou beter zijn, neem ik die. Ik laat het op een paar tientjes niet vastzitten.

Bedankt!

Chroxy
13 juli 2008, 19:43
Qua gitaar is er (op uiterlijk na) geen verschil, dus ze zijn wat dat betreft voor 'dezelfde muziekstijl' in hoeverre een gitaar natuurlijk zich beperkt tot 1 stijl.

De brug moet juist 'erafvallen' als er geen snaren op zitten; de snaren houden hem juist op de plaats. De schroef komt dus niet mee!

Ik zou het advies van Orpheo opvolgen; gewoon elementen/potmeters vervangen en de brug laten zitten; deze is meer dan prima.

Qua tuners kan ik je helaas niet helpen; wel dat ik persoonlijk de Grovers beter vind, ze zijn iets stemvaster is mijn ervaring.

epiphone4life
13 juli 2008, 19:47
Dus die ene kant wat vast blijft zitten op m'n brug, hoor niet? Nouja, da's ook het probleem niet.

Dan ga ik voor een andere tuners, gewoon voor Gibsons, welke van de 2 weet ik nog niet, wacht het advies hier nog even af. Andere elementen en andere toggle.

Trouwens, bestaan er grafieten topkammen voor een lp? Heb ze namelijk nergens kunnen vinden.

guitarguru
13 juli 2008, 20:23
Trouwens, bestaan er grafieten topkammen voor een lp? Heb ze namelijk nergens kunnen vinden.


Hiero:

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_66&products_id=1452

epiphone4life
13 juli 2008, 20:26
Thanks man!

Trouwens, een grafieten topkam is toch beter dan die wat nu op m'n LP zit? wat betreft ontstemming en geluid?

Nog iemand die het verschil weet tussen de genoemde tuners?

guitarguru
13 juli 2008, 22:38
Thanks man!

Trouwens, een grafieten topkam is toch beter dan die wat nu op m'n LP zit? wat betreft ontstemming en geluid?

Nog iemand die het verschil weet tussen de genoemde tuners?


Grafiet geeft een wat betere sustain en toon ja, en vanwege het 'zelfsmerend' materiaal lopen de snaren niet snel vast, waardoor ie beter op stemming blijft. Wel zul je hem waarschijnlijk zelf moeten bijvijlen c.q. afstellen, wat een precies werkje is. Volgens mij zijn ze dan wel voorbewerkt met sleufjes, maar natuurlijk niet 100% passend voor ieder instrument.

epiphone4life
13 juli 2008, 22:57
Ok. Lijkt me geen probleem, aangezien zo'n ding toch maar een paar euro kost en me dus niks kan overkomen.

Enige wat ik nog wil weten is welke tuners. Zit te twijfelen tussen die 2 van Gibson. Is het het prijsverschil waard?

hendrix_appendix
14 juli 2008, 00:53
Ontstemd je gitaar irritant vaak dan? Volgens mij zijn jouw huidige tuners vrij degelijk. Je zou het geld beter kunnen besteden lijkt me.

M O P
14 juli 2008, 10:28
In de tuners zit het verschil dat de ene vintage zijn en de andere niet. Bij de vintage tuners zijn alle hoekjes minder scherp, is het wat meer richting verroest ijzer gegaan en ziet het er over het algemeen wat ouders ("stoerder") uit. Ik zat ook te twijfelen tussen deze twee, maar uiteindelijk zitten ze aan de achterkant van je gitaar, dus heb gekozen voor de normale. Oud worden ze vanzelf wel.;)

epiphone4life
18 juli 2008, 17:02
Zo, na een zoektochtje naar pickups en wat opgedane informatie alhier, heb ik het volgende besteld:


Bridge pickup: SD antiquity humbucker
Neck pickup: Seth Lover humbucker.

Even vraagje tussendoor: Moet ik de potmeters ook vervangen? Beide elementen zijn 2 aderig. Dat is in mijn LP toch ook zo? en als ik ze moet vervangen, zitten ze dan bij de bestelling?

Heb dus geen andere brug en tuners gekocht, op aanraden van mensen hier. Ik heb toch niet veel last van onstemmen.

Kreeg vandaag een mail dat verzonden is, dus zal morgen of maandag wel komen.

Wou toch nog even laten weten wat het nou geworden is;)

Bedankt!

JP074
18 juli 2008, 20:17
Hey,

ik heb de brug van mijn '96 Epiphone Les Paul wel vervangen; maar dan omdat de snaren vaak braken. Ik heb er een Gotoh nickelen brug opgezet ( E25,=) en dat is heel goed bevallen. Hij is nu beter te intoneren en het breken van snaren behoort tot het verleden.

Dus voor E25 heb je al iets dat veel beter is, dus misschien toch een optie?

Mzzl.

Aethelred
18 juli 2008, 20:53
Hey,

ik heb de brug van mijn '96 Epiphone Les Paul wel vervangen; maar dan omdat de snaren vaak braken. Ik heb er een Gotoh nickelen brug opgezet ( E25,=) en dat is heel goed bevallen. Hij is nu beter te intoneren en het breken van snaren behoort tot het verleden.

Dus voor E25 heb je al iets dat veel beter is, dus misschien toch een optie?

Mzzl.

Als er niks aan het handje is kan je die €25 toch beter voor iets anders bewaren, tone en vol pots kunnen meer uitmaken lijkt mij.

epiphone4life
19 juli 2008, 07:54
Geen last van knappende snaren op de brug, anders had ik de brug ook wel vervangen;)

Zouden er pots bijzitten?

MarkV
19 juli 2008, 08:37
Bridge pickup: SD antiquity humbucker
Neck pickup: Seth Lover humbucker.

Even vraagje tussendoor: Moet ik de potmeters ook vervangen? Beide elementen zijn 2 aderig. Dat is in mijn LP toch ook zo? en als ik ze moet vervangen, zitten ze dan bij de bestelling?


Potmeters hoef je niet te vervangen, kan wel.
Een Epi LP heeft 2 aderige HBs, maar je kan gewoon HBs erin zetten met meer aders (en niet aansluiten). Ik ben zeker geen kenner op dit gebied, maar als een HB meer aders heeft dan is dan bijv. de aarde draad of 2 draden om een HB te splitsen naar een single coil dacht ik. Voor dat laatste moeten die aders dan naar een coil split switch.

Potmeters zitten standaard er niet bij als je pickups besteld.

macwilliams
19 juli 2008, 09:40
Er zal wel een schema bij je elementen zitten waarin uitgelegd word hoe het e.e.a. aan te sluiten is. Mocht je splitcoil hebben dan heb je nog meer mogelijk heden met bijvoorbeeld een push/pull pot.
Dit hoeft echter niet, gebruik dan de "Hot"optie.