PDA

View Full Version : Ruis



joskedentweede
13 juli 2008, 16:41
Yup,
net mijn Marshall JMP gaan halen van de reparatie, en die kerel heeft daar laten zien wat die versterker kan, veel uiteraard!
Dus kwam ik thuis vol spanning om mijn nieuwe aanwinst te proberen en ik sloot mijn gitaar erop aan om eens goed te spelen.
Wat blijkt nu, ruis! Nu niet erg veel hoor, maar bij die man was dat helemaal niet het geval, het moet dus aan mijn gitaar liggen.
Nu denk ik wel dat ik weet waar het aan ligt, die man speelde op een Tokai Les Paul model, met hummies dus, ik speel met een Fender Tele met single coils.
Maar wat kan ik er nu aan doen? Nieuwe PU's?

budje
13 juli 2008, 16:43
je volume dichtdraaien als je niet speelt?

Mr.Fingers
13 juli 2008, 16:43
inderdaad het befaamde Fender-kwaaltje. Als het je nu echt stoort, kan je Stacked pickups nemen, of Hotrails (zoals Bruce Springsteen), dat zijn humbuckers in singlecoilformaat

joskedentweede
13 juli 2008, 16:59
Ja, dat kost me natuurlijk weer wat en zoals alle studenten ben ik blut.
Maar als het helpt ga ik er zeker eens achter horen!

Mr.Fingers
13 juli 2008, 17:00
helpen, ja de ruis is gestopt, maar je telecaster klinkt wel niet echt meer als een telecaster.

Tip (zo doe ik het). Probeer zover mogelijk weg te blijven van beeldbuizen & TL lampen

joskedentweede
13 juli 2008, 17:04
Ja, dan weet ik wel waar het aan ligt hoor...
Mijn versterker staat wegens plaatsgebrek naast de televisie...
[Dom dom dom]

Paulio
13 juli 2008, 17:10
ongeaard stopcontact?

joskedentweede
13 juli 2008, 17:12
Ik hoop dat alle stopcontacten hier in orde zijn, ik speel natuurlijk wel door 1000 verlengdraden (dit is uiteraard overdreven, maar je begrijpt wat ik bedoel), misschien kan dit er ook mee te maken hebben?

Chroxy
13 juli 2008, 17:39
telecaster + televisie.. is gegarandeerd een megadikke ruis/brom/hoe je het wil noemen.

Ga eens zo ver mogelijk van je TV/Laptop/Monitor/TL lampen af staan.. en hoeveel ruis je heb je dan nog? Als het goed is neemt het mega af..

Riky
13 juli 2008, 17:42
Beeldscherm, TL, computers... alles wat electronisch is kan invloed hebben op de amp... Ik heb perfect geaard stopcontact, maar het ventilatortje in mijn pc is een enorme stoor zender. Mijn computer boksen ruisen, mijn amp ruist... Het kan dus overal aan liggen en vaak is het moeilijk op te lossen...

Soundscape
13 juli 2008, 18:28
Hoewel veel mensen de samarium cobalt noiseless elementen van Fender niks vinden, ben ik van mening dat het fijne elementen zijn die bovendien zeer stil zijn. Een humbucker geeft vaak zelfs nog (iets) meer ruis. Dus als je een keer je pups zou willen veranderen, ben je met noiseless elementen gelijk van de ruis af die je altijd in meer of mindere mate hebt bij single coils.
De kwaliteit van je gitaarkabel kan overigens ook invloed hebben.

aaronstonebeat
13 juli 2008, 18:46
Zo'n Fender SCN is ook een humbucker, hoor; stacked. Ik heb er laatst een gerepareerd voor iemand en kon 'm zo eens goed bestuderen. Magneten in het midden, boven en onder een spoel. Niets mysterieus.
Ik vond 'm overigens wel te gek klinken.

http://www.odebar.com/images/Fender-SCN.jpg

Beeldbuizen en TL-lampen veroorzaken inderdaad veel ruis, zelfs als je humbuckers in de een of andere vorm hebt en je gitaar volledig afgeschermd is. En ik hoor bijvoorbeeld altijd de koelkast aanslaan via mijn gitaarversterker, ondanks dat alles geaard is.

Mr.Fingers
13 juli 2008, 18:58
Die SCN's klinken me toch wat te steriel. Ik probeer gewoon wat uit te kijken waar ik speel.

joskedentweede
13 juli 2008, 20:39
Ja, dat ga ik ook doen.
Dat bespaart me wat geld ook...