PDA

View Full Version : gitaar afstellen (erg geschrokken)



JvD.
13 juli 2008, 02:02
Als ik hem naar de winkel breng dan ben ik hem een maand kwijt, betaal ik teveel en wordt het slecht gedaan. Ik heb het over gitaar afstellen.

Via gitaarafstelpagina ben ik het maar zelf gaan doen, alles ging goed, en nu is het ding super afgesteld en speelt honderd euro duurder. goede actie, geen buzz. Alleen tijdens het halspen draaien hoorde ik een ‘knak’. En ik schrok me rot. Zou de halspen gebroken zijn? Hoe kom ik daar achter? Als ik wil draaien voelt het nog wel alsof er spanning op staat. De gitaar speelt heerlijk nu maar dat geluid zit me niet lekker.

Anyone?

JER00N
13 juli 2008, 02:09
Volgens mij (maar ik weet het niet 100% zeker) kan dit wel eens gebeuren als de halspen lang niet bewogen heeft en dus vast zit als het ware. Die knak hoor je als de pen na lange tijd weer van spanning verandert. Al met al niks om je zorgen over te maken dus.

JvD.
13 juli 2008, 02:11
herhaal die laatste zin! (serieus, ik kan niet slapen zo)

aaronstonebeat
13 juli 2008, 02:31
Als je gitaar nog bespeelbaar is, is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Die halspen ligt, als het het goed is, tegen een afdekstrip die 'm enigzins gebogen houdt; daar heeft-ie vast tegenaan geknakt.

Als hij gebroken was, zouden je snaren een centimeter ofzo (in ieder geval hoger dan voorheen) van de toets moeten staan.

DeiDRagonas
13 juli 2008, 02:40
Volgens mij (maar ik weet het niet 100% zeker) kan dit wel eens gebeuren als de halspen lang niet bewogen heeft en dus vast zit als het ware. Die knak hoor je als de pen na lange tijd weer van spanning verandert. Al met al niks om je zorgen over te maken dus.

Wat Jeroon zegt idd... Ik doe t ook zelf en heb ook wel eens zoiets gehoord.

Dus dont worry, be happy...

Veel plezier ermee!

R

ernieman
13 juli 2008, 10:22
... En ik schrok me rot...

Tja, daarom vragen die winkels zo veel. Die mannen schrikken zich iedere keer rot als ze aan zo'n pen draaien. Enig idee wat kalmeer/slaappillen kosten? :seriousf:

DeiDRagonas
13 juli 2008, 10:26
Tja, daarom vragen die winkels zo veel. Die mannen schrikken zich iedere keer rot als ze aan zo'n pen draaien. Enig idee wat kalmeer/slaappillen kosten? :seriousf:

HAHAHA Geweldig!

Grt Roy.

MarkV
13 juli 2008, 10:38
Als ik hem naar de winkel breng dan ben ik hem een maand kwijt, betaal ik teveel en wordt het slecht gedaan. Ik heb het over gitaar afstellen.


Een maand kwijt om je gitaar te laten afstellen? Toen ik het niet zelf deed kostte dat normaal gesproken een middagje. In de ochtend bregen, in de middag klaar. Kost je misschien een aantal tientjes, maar dat is het dan ook wel. Ben benieuwd waar je je gitaar hebt laten afstellen en hoeveel het kostte...

JvD.
13 juli 2008, 11:41
dirkwitte, die heeft een afsteller die er alleen zaterdags is.
daar heb ik erg slechte ervaring mee.

de tech van dijkman vind ik echt super. die zit er volgens mij niet meer en had altijd zoveel gitaren dat je achter in de rij zat. het duurde zo een maand.
maar het was wel echt goed.

Orpheo
13 juli 2008, 13:53
dirkwitte, die heeft een afsteller die er alleen zaterdags is.
daar heb ik erg slechte ervaring mee.

de tech van dijkman vind ik echt super. die zit er volgens mij niet meer en had altijd zoveel gitaren dat je achter in de rij zat. het duurde zo een maand.
maar het was wel echt goed.
grappig, de tech van dijkman heeft me gitaren leren afstellen :D

Mr.Fingers
13 juli 2008, 14:09
die knak, dat is het hout dat zich aan het zetten is, doordat je de spanning van de trussrod veranderd, komen er extra krachten op het hout, en het hout begint wat te werken. Niets om je zorgen over te maken hoor. Een gesprongen trussrod zul je wel merken. Heel harde knal, het moertje dat ineens zeer soepel rond te draaien is, en snaren die 1cm van het fretboard liggen.

ernieman
13 juli 2008, 17:59
die knak, dat is het hout dat zich aan het zetten is, doordat je de spanning van de trussrod veranderd, komen er extra krachten op het hout, en het hout begint wat te werken. ...
Hmmm, een discusie waardig deze uitspraak.

Ik zou eerder zeggen dat het gewoon de trussrod was die vastzat (gelijmd, geroest, geduwd, geweetikwat). Hout dat "krak" zegt is meestal niet zo goed. Dan denk ik eerder aan breken.

Hedge
13 juli 2008, 21:25
Helemaal mee eens. De ervaringen die ik heb met hout dat knak zegt, zijn idd niet echt positief.

Maar kan me goed voorstellen dat je er enorm van schrikt als zo'n geluid uit gitaar komt. Ik blijf ook huiverig voor stelwerk aan de halspen, vooral bij oudere gitaren.

MarkV
13 juli 2008, 21:29
dirkwitte, die heeft een afsteller die er alleen zaterdags is.
daar heb ik erg slechte ervaring mee.

de tech van dijkman vind ik echt super. die zit er volgens mij niet meer en had altijd zoveel gitaren dat je achter in de rij zat. het duurde zo een maand.
maar het was wel echt goed.

[Spam modus aan, zonder enige verbintenis met ze te hebben]

Check Sound Plaza in zuid eens. Leuke winkel en goede lui.

Mattia
14 juli 2008, 07:09
Wat Ernieman zie.

Verder, al zijn genoeg het niet met me eens, vind ik zelf dat je de hals eerst handmatig moet buigen/onder spanning moet brengen voordat je de trussrod bewerkt. Scheelt in de hoeveelheid kracht die je moet zetten om de truss rod te draaien, minder kans dat de de nut of de draad 'stripped' en d rod onbruikbaar wordt.

Halzen kraken zo nu en dan om bovengenoemde redenen, en vrij vaak als het lange tijd niet gebruikt is.

Rinze
14 juli 2008, 08:37
Niks aan de hand, gewon een moer die lang niet verdraaid is, zit wat vast aan het hout dan vaak. Als er iets met je halspen is hoor je niet aaleen maar een knak. Don't worry.