PDA

View Full Version : Effect van frets op tone



e!
12 juli 2008, 22:28
Weet iemand hier wat het effect van de dikte van de frets is op je tone? Wat zijn factoren voor het kiezen van een frettype/-dikte bij een refret.

pasqual
12 juli 2008, 23:13
"Locatie: Ver boven NAP, maar soms onder de Maas."

is dat misschien Itteren of Borgharen?
maar ff een antwoord op je vraag: ik kan dit niet met zekerheid zeggen, maar ik ben van mening dat de dikte van je frets niet veel uit kan maken wat je toon betreft omdat een fret alleen maar bedoeld is om je snaar korter te maken. dus de dikte heeft met persoonlijke voorkeur te maken, wat je dus wel of niet prettig vindt. wat wel invloed heeft op de zuiverheid van de toon is het contactoppervlak: dus als je fret teveel gevlakt is en daarna niet "rond" gemaakt kan je toon iets onzuiver worden. hoewel dit ook wel weer meevalt; ik heb laatst de fretten van mijn strat gevlakt en niet afgerond daarna en ik hoor geen afwijkingen qua toon of zuiverheid en ik ben erg gevoelig voor slechte intonatie ( het kromme tenen gevoel... ).

groeten Pasqual.

MattellicA
13 juli 2008, 00:26
Een Les Paul Custom is volgens mij uitgerust met lagere frets, dit zou het speelcomfort verbeteren (slides e.d.)... maar of het echt een effect heeft op je toon, weet ik niet :speed:

aaronstonebeat
13 juli 2008, 02:10
Ik neem altijd de dikste en hoogste frets die ik krijgen kan. Eigenlijk wil ik dat ze zo hoog zijn dat ik nergens het hout van de toets kan voelen. Dat speelt makkelijker.
Ik denk niet dat het invloed heeft op de klank; zoals hier al werd opgemerkt, korten ze alleen de snaar af.

Dunnere frets worden bij mijn weten meer door slaggitaristen gebruikt, dikkere door solofreaks.

Vraagje: heeft iemand ervaring met roestvrijstalen frets? Qua sound, spelen en bewerking?

JER00N
13 juli 2008, 02:10
Er schijnen ook frets te bestaan met speciale toonkamers, weet iemand hier daar meer vanaf?















:D

MattellicA
13 juli 2008, 02:22
Er schijnen ook frets te bestaan met speciale toonkamers, weet iemand hier daar meer vanaf?















:D

Ik was al aan het googlen :sssh:

vulvasonic
13 juli 2008, 02:50
Ik heb ook even zitten googlen. Er is maar weinig over te vinden, maar ik kwam op twee pagina's die de moeite waard zijn om door te lezen:

http://www.matheasguitars.com.au/fretWork.htm#3

En ook nog een verhaaltje van de jongens van Gibson. Hierin gaan ze meer in op het effect dat verschillende soorten frets hebben op het totaalgeluid:
http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/ProductSpotlight/GearAndInstruments/Gibson%20Tone%20Tips_%20Frets/

Orgasmocaster
13 juli 2008, 07:50
Vraagje: heeft iemand ervaring met roestvrijstalen frets? Qua sound, spelen en bewerking?

ik heb het op vier van mijn gitaren, en het speelt fantasties! perfect voor bends! De toon zou er iets meer helder door worden, en de sustain langer. zou kunnen, maar ik heb nog nooit 2 identieke gitaren side-by-side kunnen vergelijken met nikkel en ss.

ze zijn moeilijker te bewerken inderdaad, meestal zijn ze perfect uit de doos, maar een keer heb ik een hals gekregen met enorme scherpe randen aan de onderkant

Orpheo
13 juli 2008, 13:49
benden gaat juist lastiger met lage frets; je hebt meer weerstand tussen je vinger en de toets. hoe hoger, hoe minder wrijving. vandaar ook dat heren als malmsteen, vai en blackmore gescallopde toetsen hebben; toen had je nog geen superjumbo frets.

Liquid_Metal
13 juli 2008, 14:57
ik denk dat de frets wel iets mee zullen wegen in de resonantie die de gitaar maakt, maar aan de andere kant denk ik dat dit zo minimaal is en dat de bespeelbaarheid van de frets zoveel belangrijker is dan de klank dat de klank van de frets niet belangrijk is. De hals en vooral de body zullen voor het grootste deel van de resonantie zorgen en dus voor de klankkleur. Zelfde verhaal met welk persoon de gitaar vasthoudt (heb ik ooit wel ns ergens getypt en werd nogal bekritiseerd): het menselijk lichaam kan ook als klankkast fungeren dus hoe je de gitaar vasthoudt (tegen de longen aan, of veel lager) en wie de gitaar vasthoudt (iemand met veel spiermassa, veel vetmassa, weinig massa) zal ook anders zijn. De vraag is echter, net als met de frets, hoeveel je hiervan merkt. Ik ben van mening dat je dit bij een akoustische gitaar nog verschil tussen personen op zou kunnen merken, maar bij een elektrische gitaar zal dit wel niet merkbaar zijn (misschien met een computer).
Ga dus gewoon voor de frets die het lekkerst spelen en vergeet klankkleur

Kakihara
13 juli 2008, 15:02
Ik neem altijd de dikste en hoogste frets die ik krijgen kan. Eigenlijk wil ik dat ze zo hoog zijn dat ik nergens het hout van de toets kan voelen.

Ben je dan niet beter af met een gescallopede hals ?

Orpheo
13 juli 2008, 22:00
Ben je dan niet beter af met een gescallopede hals ?

hij wellicht wel ja. ik zeker niet. scalloped speelt echt zo erg anders, niet normaal. Flink hard akkoorden pakken zit er dan niet bij, omdat t anders heel erg rap vals wordt.

Tupelo
13 juli 2008, 22:33
Effect van frets op geluid is massive!
De fretjes op mijn Blade zijn onlangs vervangen.
Elementen e.d. ook.
Maar ik hoor het zelfs niet ingeplugd.
Vergis je er niet in; fretjes zijn wel degelijk van belang voor het karakter van je gitaar.
Mijn Blade had vrij brede medium jumbo frets.
Nu heeft 'ie erg dunne, hogere jumbo frets en de gitaar is veel, en dan bedoel ik echt VEEL feller geworden.
Veel meer bite; en dan refereer ik aan droog spel.

Stratman70
14 juli 2008, 14:00
Op één of andere manier klinken strats met hogere, dikkere frets minder 'twangy'... zo LIJKT het soms....

Maar of het echt ook zo is weet ik niet.

e!
14 juli 2008, 15:13
Hmm.. uiteenlopende meningen van "totaal geen invloed" tot "enorme invloed". Voor alle zijn argumenten genoemd, maar veel wijzer wordt ik er nog niet van. Wel bedankt voor de reacties tot zover.


"Locatie: Ver boven NAP, maar soms onder de Maas."

is dat misschien Itteren of Borgharen?
Itteren. Knap geraden.

pasqual
14 juli 2008, 20:36
Itteren. Knap geraden.

valt wel mee hoor, er zijn niet zoveel plaatsjes die onderlopen gelegen aan de maas ver boven NAP. ik ben van oorsprong ook uit die contreiën, tegenwoordig in Nieuwstadt bij Sittard.

maar anyway, je bent niet veel wijzer geworden dus....
misschien eens een proffesionele bouwer vragen? Huub Boel ofzo?

groeten Pasqual.

e!
14 juli 2008, 21:35
Nieuwstad, da's idd niet zo ver hier vandaan.

Die tekst op de Gibson site bleek overigens wel informatief, maar grappig genoeg ook daar geen eenduidig antwoord! Ik zal er later nog eens op Googlen.

aaronstonebeat
15 juli 2008, 00:40
Ben je dan niet beter af met een gescallopede hals ?


hij wellicht wel ja. ik zeker niet. scalloped speelt echt zo erg anders, niet normaal. Flink hard akkoorden pakken zit er dan niet bij, omdat t anders heel erg rap vals wordt.

Ik heb laatst eens op een scalloped hals (tele) gespeeld met 010 snaren (net als mijn eigen snaren0. Ik vond het eigenlijk opmerkelijk weinig verschillen met wat ik gewend ben. Ook met akkoorden geen enkel probleem.
Misschien dat ik dat eerder wel gehad toen ik nog met 009 speelde en harder kneep.
Wat dat betreft: ik speelde laatst ook op een te gekke strat met 013 snaren. Dat was wel zwaarder, maar het was eigenlijk nog best te doen, ook bends. En ik de indruk dat die dikke snaren wel een indrukwekkend geluid maakten. Misschien tijd om over te stappen?
Maar ik dwaal af ... :jam:

vulvasonic
15 juli 2008, 01:08
Ik ben ervan overtuigd dat de vorm en het materiaal van de frets een invloed hebben op de klank van het instrument. Het probleem is alleen dat het vrijwel onmogelijk is om als individu dit verschil waar te kunnen nemen middels een 1 op 1 vergelijk. We zullen het er allemaal wel over eens zijn dat geen twee instrumenten hetzelfde klinken, ook al zijn ze volgens exact dezelfde specificaties gemaakt. Twee identieke instrumenten met twee verschillende soorten frets zullen verschillend klinken tov elkaar, maar dat zouden ze waarschijnlijk ook doen als ze dezelfde frets hadden. Zo kun je het dus ook niet testen (mocht die mogelijkheid er überhaupt al zijn...).

Ooit heb ik de frets van een strat van me laten vervangen door een heel ander type, harder materiaal en breder dan voorheen. Mocht het geluid daardoor zijn veranderd, dan is dat na een week echt niet meer waar te nemen. Het verschil zal dus sowieso marginaal zijn.

We moeten dus maar afgaan op de ervaringen van de grote producenten die keuzes maken om een populair model te gaan voorzien van een nieuw type fret, zoals Fender dat heeft gedaan met de standaard tele bijvoorbeeld. Dat verhaaltje van Gibson mag derhalve imo best de leiddraad zijn voor wat men kan verwachten bij het kiezen voor nieuwe frets.

barno
15 juli 2008, 07:11
Ik ben ervan overtuigd dat de vorm en het materiaal van de frets een invloed hebben op de klank van het instrument. Het probleem is alleen dat het vrijwel onmogelijk is om als individu dit verschil waar te kunnen nemen middels een 1 op 1 vergelijk. We zullen het er allemaal wel over eens zijn dat geen twee instrumenten hetzelfde klinken, ook al zijn ze volgens exact dezelfde specificaties gemaakt. Twee identieke instrumenten met twee verschillende soorten frets zullen verschillend klinken tov elkaar, maar dat zouden ze waarschijnlijk ook doen als ze dezelfde frets hadden. Zo kun je het dus ook niet testen (mocht die mogelijkheid er überhaupt al zijn...).

Ooit heb ik de frets van een strat van me laten vervangen door een heel ander type, harder materiaal en breder dan voorheen. Mocht het geluid daardoor zijn veranderd, dan is dat na een week echt niet meer waar te nemen. Het verschil zal dus sowieso marginaal zijn.

We moeten dus maar afgaan op de ervaringen van de grote producenten die keuzes maken om een populair model te gaan voorzien van een nieuw type fret, zoals Fender dat heeft gedaan met de standaard tele bijvoorbeeld. Dat verhaaltje van Gibson mag derhalve imo best de leiddraad zijn voor wat men kan verwachten bij het kiezen voor nieuwe frets.

exactly my thought

e!
16 juli 2008, 22:34
Mooi betoog. Wat waren jouw ervaringen qua feel met die bredere frets? Ik overweeg mijn Ibanez 335 kloon evt. te laten voorzien van wat bredere frets bij de nodige aanstaande refret.