PDA

View Full Version : frets afgesleten



m@rijn
12 juli 2008, 20:55
Hallo,

Ik heb hier nog een Yamaha Pacifica gitaar staan, maar de frets zijn (omdat de gitaar toch al een aantal jaar oud is) redelijk veel afgesleten, als ik de snaren bend schuiven ze niet meer zo vlot over de frets. Kan ik daar zelf iets aan doen, of moet ik de gitaar van nieuwe frets voorzien (en hoeveel kost dat?)?

dank u,
Marijn

Gearjunkie
12 juli 2008, 21:09
Hallo,

Ik heb hier nog een Yamaha Pacifica gitaar staan, een prima gitaar qua geluid en bespeelbaarheid, maar de frets zijn (omdat de gitaar toch al 10 jaar oud is) redelijk veel afgesleten, als ik de snaren bend schuiven ze niet meer zo vlot over de frets. Kan ik daar zelf iets aan doen, of moet ik de gitaar van nieuwe frets voorzien (en hoeveel kost dat?)?

dank u,
Marijn

Vaak kunnen frets nog gevlakt worden. Ik zou even langs gaan bij een gitaarbouwer.

vulvasonic
12 juli 2008, 21:22
Herfretten is een dure grap. Als het noodzakelijk is, dan zal het moeten. Het laten vlakken van de frets is in veel gevallen afdoende en met een beetje mazzel gaat de feel en het comfort van die gevlakte frets nog in je voordeel werken ook. Veel mensen geven de voorkeur aan platte frets en veel gitaren komen ook met platte frets uit de fabriek rollen. Niet voor niets kan men kiezen tussen diverse profielen, diktes en materialen.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat het herfretten van een gitaar tegenwoordig kost. Ik heb het ooit laten doen voor (omgerekend) iets van 200 euro, maar dat is al lang geleden.
Heb je een maple toets, of een hals uit een stuk esdoorn (=maple), dan ben je iets meer kwijt, omdat in dat geval ook gelakt moet worden in de meeste gevallen. Een binding om de hals kost ook wat meer.

Laat je adviseren door een goede gitaarbouwer.
Succes!