PDA

View Full Version : help..



Kevinnn
12 juli 2008, 20:14
Hallo, 'k ben van plan om binnenkort mijn allereerste gitaartje te gaan kopen, maar omdat 'k er nog helemaal nx vanaf weet heb 'k nog een aantal vraagjes..
Allereerst vroeg 'k me af of ik voor m'n eerste gitaar meteen een duurdere moet kope, of beter eerst een goedkopere om te leren spelen. Dus in wat voor prijsklasse moet 'k zoeken voor mijn beginnersgitaartje.
Ten tweede..Wat zijn nou eigelijk de verschillen tussen een SG en een Les Paul?? Buiten de vorm dan.

Qua vorm staat een SG mij het meeste aan en daarom heb 'k daar ook al wat naar gezocht op het internet. Op de site musicstore.de kwam ik er verschillende tegen. Waaronder een SG van Rockson :???: voor €99,- Dit leek mij wat goedkoop, en dus vroeg ik me af of iemand van jullie hier misschien enige ervaring mee heeft.
Rockson SG-40 (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Rockson-SG-40-Wine-Red-incl.-Bag-Tuner-Kabel-etc./art-GIT0009303-000)

Verder had ik er ook nog twee gevonden van Epiphone.. Namelijk de Epiphone SG Special en de Epiphone SG G-400 Faded Worn Brown. En aangezien er best een groot prijsverschil in zit wilde ik wel 'ns weten wat jullie meningen en/of ervaringen met deze gitaren zijn, voordat 'k dalijk een SG special koop, terwijl ik beter de G-400 had kunnen pakken. Of andersom natuurlijk...
Hier de twee linkjes:
Epiphone SG Special (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Epiphone-SG-Special-Cherry/art-GIT0000811-001)
Epiphone SG G-400 Faded Worn Brown (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Epiphone-G-400-Faded-Worn-Brown/art-GIT0004525-001)

De prijs van de gitaar die ik het beste kan kopen maakt me niet zo heel veel uit, aangezien ik toch moet sparen, omdat ik onlangs een nieuwe radio heb gekocht. Uiteraard begin ik liever niet meteen met een te dure gitaar.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp

Mr.Fingers
12 juli 2008, 20:18
duidelijk geval van "zoekrobotitis".

Remedie: op het knopje "zoekfunctie" klikken rechtsboven, en een wereld gaat voor je open


(ga voor de Epi G400 faded)

Rocketman
12 juli 2008, 20:24
Joh dat zijn echt zwaar goedkope gitaartjes. Aardig van Epiphone. Daarmee is de vraag "wat voor beginnersgitaar zal ik kopen" wel beantwoord lijkt me.

En het verschil tussen die 2 EPI's wordt volgens mij voornamelijk veroorzaakt door de pick ups, denk ik hoor, geen ervaring met deze gitaren. Maar ik denk dus dat de duurdere EPI beter klinkt.

Maar nogmaals voor een beginnersgitaar lijken beiden mij zeer geschikt, Epiphone kennende.

Mr.Fingers
12 juli 2008, 20:32
Les Paul: dikke blok mahonie, met daarom een maple top. Gitaar weegt een ton, klinkt erg vet, warm, wollig

SG: dunne plak mahonie, gitaar weegt weinig, klinkt veel aggressiever, bijtender,...


SG special: geschroefde hals (dus body is op hals geschroefd), baggerhumbuckers (klinkt nergens naar), dikke polyesterlak

SG G400 faded: gelijmde hlas (dus hals op body gelijmd, zoals het hoort op een gibsonachtige), goede alnico humbuckers, dunne faded polyesterlak (dus mat & oud-uitzicht)

SG G400: idem als de faded, maar dan met blinkende polyesterlak

pannekoek
12 juli 2008, 23:42
Les Paul: dikke blok mahonie, met daarom een maple top. Gitaar weegt een ton, klinkt erg vet, warm, wollig

SG: dunne plak mahonie, gitaar weegt weinig, klinkt veel aggressiever, bijtender,...


SG special: geschroefde hals (dus body is op hals geschroefd), baggerhumbuckers (klinkt nergens naar), dikke polyesterlak

SG G400 faded: gelijmde hlas (dus hals op body gelijmd, zoals het hoort op een gibsonachtige), goede alnico humbuckers, dunne faded polyesterlak (dus mat & oud-uitzicht)

SG G400: idem als de faded, maar dan met blinkende polyesterlak


bedankt mr. fingers voor je perfecte uitleg voor de topicstarter ;)

en nog even op de vraag of je beter een duurdere gitaar kan kopen:

persoonlijk vind ik van wel, ik ben zelf begonnen op een gitaar van rond de 300 euro, en al snel een echte gibson genomen. een nieuwe GOEDE gitaar motiveert enorm om te spelen en het is gewoon ontzettend gaaf om een moi goed klinkend instrument in je handen te hebben waar je jaren en misschien wel je hele leven mee zal doen!

Thundermane
13 juli 2008, 12:37
bedankt mr. fingers voor je perfecte uitleg voor de topicstarter ;)

en nog even op de vraag of je beter een duurdere gitaar kan kopen:

persoonlijk vind ik van wel, ik ben zelf begonnen op een gitaar van rond de 300 euro, en al snel een echte gibson genomen. een nieuwe GOEDE gitaar motiveert enorm om te spelen en het is gewoon ontzettend gaaf om een moi goed klinkend instrument in je handen te hebben waar je jaren en misschien wel je hele leven mee zal doen!
Helemaal mee eens!
Ik ben zelf begonnen met waarschijnlijk een van de meest klote gitaren op deze aardkloot.
Ik had namelijk een Squier Bullet, dit resulteerde er in dat het klote klonk, het speelde redelijk klote en dus demotiveerde het spelen, het ergste is dat ik er ooit een optreden mee had gedaan en ironisch genoeg eruit gespeeld werd door een Yamaha gitaar.

Ik speelde dan ook eerst twee maanden en toen gewoon een half jaar helemaal niet.
Gelukkig had ik als tweede gitaar een 7snarige Ibanez, wat natuurlijk heeel wat anders is.

Maarja conclusie: van een slecht gitaartje, word je simpelweg niet blij.
Je hoeft echt niet zuinig te zijn op de prijs!!!

Kevinnn
14 juli 2008, 11:21
heel erg bedankt om alles even duidelijk te maken voor me, ik denk dat ik dan gewoon ga sparen voor een Epiphone Prophecy SG GX (http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gitaren/Sg-Modellen/Epiphone-Prophecy-SG-GX-Black-Cherry/art-GIT0013056-000R)
'k vind 'm er goed uit zien en volges mij is de kwaliteit ook wel in orde, maar heeft iemand van jullie hier msschien ervaring mee?? Het kopen van de gitaar heeft toch geen haast, aangezien ik nog niet genoeg geld heb :confused:

Harry
14 juli 2008, 11:27
kleine tip: verzin een betere titel voor je topics dan 'help'. Je kunt je misschien wel voorstellen dat niemand topics lest als ze allemaal met 'help' beginnen.

Kim Wilson
14 juli 2008, 11:28
bedankt mr. fingers voor je perfecte uitleg voor de topicstarter ;)

en nog even op de vraag of je beter een duurdere gitaar kan kopen:

persoonlijk vind ik van wel, ik ben zelf begonnen op een gitaar van rond de 300 euro, en al snel een echte gibson genomen. een nieuwe GOEDE gitaar motiveert enorm om te spelen en het is gewoon ontzettend gaaf om een moi goed klinkend instrument in je handen te hebben waar je jaren en misschien wel je hele leven mee zal doen!
Persoonlijk vind ik dat je als beginner eerst maar eens op zoek moet naar jouw geluid. En dat kan net zo goed op goedkope gitaren. Mijn ervaring is dat je je pas na een paar jaar zo ontwikkeld hebt dat je weet wat je precies zoekt in je sound. Als beginner kun je dus IMO beter gaan shoppen bij de betere beginnersgitaren (Epiphone, Squier, London City). Prima gitaren, zeker om mee te beginnen, en je verliest er lang niet zoveel op als je er na verloop van tijd achter komt dat het toch niet jouw type gitaar is. :)

Dekkz0r
14 juli 2008, 11:30
Persoonlijk vind ik dat je als beginner eerst maar eens op zoek moet naar jouw geluid. En dat kan net zo goed op goedkope gitaren. Mijn ervaring is dat je je pas na een paar jaar zo ontwikkeld hebt dat je weet wat je precies zoekt in je sound. Als beginner kun je dus IMO beter gaan shoppen bij de betere beginnersgitaren (Epiphone, Squier, London City). Prima gitaren, zeker om mee te beginnen, en je verliest er lang niet zoveel op als je er na verloop van tijd achter komt dat het toch niet jouw type gitaar is. :)

+1

Die Epi SG G400 is een hele beste gitaar voor die prijs hoor!

Van die SG Special en die €99 euro gitaar zou ik wel uit de buurt blijven

Persoonlijk zou ik voor de faded gaan aangezien ik niet zo van een dikke laklaag houd, maar dat is persoonlijk

pannekoek
14 juli 2008, 14:47
heel erg bedankt om alles even duidelijk te maken voor me, ik denk dat ik dan gewoon ga sparen voor een Epiphone Prophecy SG GX (http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gitaren/Sg-Modellen/Epiphone-Prophecy-SG-GX-Black-Cherry/art-GIT0013056-000R)
'k vind 'm er goed uit zien en volges mij is de kwaliteit ook wel in orde, maar heeft iemand van jullie hier msschien ervaring mee?? Het kopen van de gitaar heeft toch geen haast, aangezien ik nog niet genoeg geld heb :confused:


die prophecy sg is zooooo een brute gitaar! echt een topding, dirty finger elementen die echt geweldig klinken en hij ziet er ook nog heel bruut uit, absoluut mijn favoriete en mooiste sg die er is!

Thundermane
14 juli 2008, 16:30
heel erg bedankt om alles even duidelijk te maken voor me, ik denk dat ik dan gewoon ga sparen voor een Epiphone Prophecy SG GX (http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gitaren/Sg-Modellen/Epiphone-Prophecy-SG-GX-Black-Cherry/art-GIT0013056-000R)
'k vind 'm er goed uit zien en volges mij is de kwaliteit ook wel in orde, maar heeft iemand van jullie hier msschien ervaring mee?? Het kopen van de gitaar heeft toch geen haast, aangezien ik nog niet genoeg geld heb :confused:
Haha dat is luxe beginnen!
Hij is zeker z`n geld waard, met gelijmde hals al helemaal.
Ik WIL niet veel zeggen, maar als je het een mooie gitaar vind, moet je het zeker doen!
Het is et ehm dat ik niet veel ervaring met epiphone heb, maar anders kon ik je bij voorbaat garanderen dat die gitaar een goede koop is!
Naar wat ik kan zien aan dat ding is hij elke euro waard.

beruk
14 juli 2008, 16:42
epiphone produceert prima en hele brakke instrumenten. Die SG die jij op het oog hebt lijkt een uitstekende keuze om mee te starten, anders die SG special faded (zou massief mahonie zijn, is dan een koopje)

Kevinnn
16 juli 2008, 10:41
Ik ga dan maar inderdaad sparen voor de prophecy, aangezien jullie reacties :D