PDA

View Full Version : Gibson custom shop '58 of '59 reissue



Sjamaan G
12 juli 2008, 19:11
Hallo,
Ik heb de volgende vraag.
Kan iemand mij vertellen wat nou het wezenlijke verschil tussen een Gibson custom shop 58 reissue of een 59 reissue is?
Volgens mij hebben ze dezelfde specs, maar die van '59 zijn aanmerkelijk duurder dan die van '58, dus ik zal wel weer wat over het hoofd zien.
Ook zou ik graag willen weten of die gitaren door de jaren heen hun waarde behouden. Er komt namenlijk binnenkort via een erfenis wat geld vrij en ik wil dat in iets blijvends gaan omzetten, mits het z'n waarde behoud.
Alvast bedankt.

Soundscape
12 juli 2008, 19:56
Een '58 heeft een plain maple top, terwijl een '59 een gevlamde top heeft. Verder zijn de halsprofielen verschillend. Ik denk dat het prijsverschil ook voor een groot deel in de vibe van de '59 zit, tenslotte beschouwen velen de orginele '59 LP's als de heilige graal.
Wat betreft waardevastheid weet ik niet wat de beste keuze is. Het ligt uiteraard voor de hand dat een '59 altijd meer moet opbrengen dan een '58, gezien het verschil in aanschafprijs.
Mocht je echt over heel veel geld beschikken en je kunt een originele '59 vinden, is dat natuurlijk de beste investering.

Agent_Smith
12 juli 2008, 20:06
Wat soundscape zegt. Dat zijn in grote lijnen de verschillen tussen een R8 en een R9.

Dirkdewaard
12 juli 2008, 20:43
Officieel wordt er ook lichter en dus beter hout gebruikt voor de 1959.

Sjamaan G
12 juli 2008, 21:31
Heya,


Hmm, je zou zeggen dat zwaarder hout beter zou zijn, omdat de dichtheid groter is en het dus de sustain ten goede komt.
Verder erg bedankt voor jullie reakties alvast.
Ik hoop dat er nog meer komen.
Natuurluk zou ik als ik genoeg geld had een orginele 59 gaan kopen, maar dat is helaas niet zo, dus ik zal t moeten gaan doen met een reissue.
Er staan er wel een paar bij max guitar in den haag die m'n intresse hebben, waaronder de Jimmy Page signature (helaas ver boven m'n budget) maar ik zou er graag nog meer over willen weten.
Ik woon in Friesland en das niet naast de deur , dus vandaar via dit forum.
Grtz, G

Chris Winsemius
12 juli 2008, 21:41
Als het om 'n ultieme gitaar gaat qua sound en bespeelbaarheid ongeacht merk en/of type is het imho. verstandig om er zeker genoeg uit te proberen en te vergelijken op je eigen versterker/cabinet (indien van zeer goede kwaliteit).

Van de cstm.shp. Gibson LPs die ik tot nu toe in m'n handen heb gehad bleken één R8 en één R7 mijn persoonlijke favorieten te zijn, met 'n beetje mazzel kan ik die ene R7 binnenkort overnemen, hoewel ik qua looks 'n Peter Green achtige sunburst het mooist vind.

Moraal van dit verhaal: veel uitproberen en koop 'm ip./iig. om lekker veel op te spelen.