PDA

View Full Version : Aanschaf gitaar beginner.



falco1988
12 juli 2008, 17:51
Mijn naam is Falco en ben student. Momenteel ben ik op zoek naar een tweedehands gitaar om op te leren spelen. Ik heb marktplaats etc al meerdere keren afgestruind , maar kom daar talloze merken tegen. Aangezien ik nauwelijks verstand heb van gitaren, laat staan gitaarmerken zou ik jullie om advies willen vragen.

Bovendien vraag ik mij af welk soort gitaar ik het beste mee kan beginnen.
Ik heb tussendoor al wat gelezen dat je het beste op een spaanse gitaar kan beginnen? (op dit forum) Klopt dat? Want persoonlijk vind ik een western gitaar voller en mooier klinken en sluit die ook meer aan bij de muziek die ik wil spelen. (voornamelijk rock en pop) Wat zijn de voordelen en nadelen op beide gitaartypen voor een beginner? Het is niet zo dat ik een klassieke gitaar niet mooi vind, maar western klinkt toch wel mooier en dan lijkt mij de motivatie ook groter om door te blijven gaan.

Ik vroeg me af wat jullie weten van de volgende merken: Fuego, Starfire, Motion, Muse, Bird, Gadsden. Wat is de kwaliteit en prijsklasse/verhouding van deze merken en wat voor prijs is te verwachten bij de merken?
Tussendoor ben ik ook wat bekendere merken tegengekomen als Ibanez en Yahama etc, maar daar is tenminste nog wat over te vinden. Van de andere bovengenoemde merken kan ik weinig tot niks vinden.
Alle advies en informatie is welkom. :D

LaurentB
12 juli 2008, 18:51
Hallo Falco,

Als jij staalsnarig wilt spelen moet je dat doen. Je hebt gelijk dat dat beter geschikt is voor rock en pop. Het speelt een tikje zwaarder, maar dat is geen probleem. Alleen voor jonge kinderen kan dat echt lastig zijn omdat die vingertjes dat nog niet aankunnen.
Nylonsnarig is vooral nodig voor bepaalde muziekstijlen zoals klassiek, latin of flamenco.

Ik ken de merken die jij noemt niet. Verstandig dat je tweedehands zoekt, trouwens, gitaren slijten niet zo heel erg bij normaal gebruik.
Ik zou iets van rond de 150 euro zoeken, dan heb je iets wat nieuw 225 a 250 euro gekost heeft, en dat is net de prijsklasse waar het allemaal een beetje aardig begint te worden qua klank en bespeelbaarheid.

Het mooiste zou zijn als er iemand met je mee zou kunnen gaan om te testen. Ook onbekende merken kunnen in die prijsklasse soms best aardig zijn, maar als je nog niet kunt spelen kun je dat niet beoordelen.



Mijn naam is Falco en ben student. Momenteel ben ik op zoek naar een tweedehands gitaar om op te leren spelen. Ik heb marktplaats etc al meerdere keren afgestruind , maar kom daar talloze merken tegen. Aangezien ik nauwelijks verstand heb van gitaren, laat staan gitaarmerken zou ik jullie om advies willen vragen.

Bovendien vraag ik mij af welk soort gitaar ik het beste mee kan beginnen.
Ik heb tussendoor al wat gelezen dat je het beste op een spaanse gitaar kan beginnen? (op dit forum) Klopt dat? Want persoonlijk vind ik een western gitaar voller en mooier klinken en sluit die ook meer aan bij de muziek die ik wil spelen. (voornamelijk rock en pop) Wat zijn de voordelen en nadelen op beide gitaartypen voor een beginner? Het is niet zo dat ik een klassieke gitaar niet mooi vind, maar western klinkt toch wel mooier en dan lijkt mij de motivatie ook groter om door te blijven gaan.

Ik vroeg me af wat jullie weten van de volgende merken: Fuego, Starfire, Motion, Muse, Bird, Gadsden. Wat is de kwaliteit en prijsklasse/verhouding van deze merken en wat voor prijs is te verwachten bij de merken?
Tussendoor ben ik ook wat bekendere merken tegengekomen als Ibanez en Yahama etc, maar daar is tenminste nog wat over te vinden. Van de andere bovengenoemde merken kan ik weinig tot niks vinden.
Alle advies en informatie is welkom. :D

--=HANS=--
12 juli 2008, 20:19
Ik sluit me aan bij LaurentB. Als je nu al weet dat je toch voornamelijk pop en rock gaat spelen kun je gerust meteen op een staalsnarige beginnen. En de beste tip blijft altijd: ga naar een goede gitaarwinkel en laat je voorlichten. Ook al kun je nog geen noot spelen, je kan de gitaar wel vasthouden en voelen hoe de verschillende halsdikten en bodyvormen je bevallen.

Succes met je zoektocht en laat even weten wat het geworden is!

wietse
12 juli 2008, 21:15
bird?

bestaat dat nog?
ik heb hier een oude koreaan staan van bird een heel mooi afgewerkte western alleen de hals was losgebroken van het halsblok dit weer gerepareerd en hij speelt weer als een tiet.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/birdwestern.jpg

nog het meeste werk gehad om het fretboard weer verfvrij te krijgen dat was zwart overgekalkt.
is te koop trouwens, zie m'n site voor meer info.

muse ken ik niet, wel amuse, amuse, motion en fuego vallen in de klasse kijkshop gitaren, starfire is iets beter.
en gadsden nog nooit van gehoord.

falco1988
13 juli 2008, 00:01
@LaurentB
Ah ok, dus de reden dat sommigen zeggen dat je beter op een klassieke gitaar kunt beginnen is vanwege de sterke snaren. Al zal ik daar wellicht ook last van hebben in eerste instantie gaat dat advies dus voornamelijk op voor kinderen.
Dan denk ik dat ik idd voor een western gitaar ga kijken, er rekening mee houdend dat het eerst een beetje meer afzien wordt.
Ik las toevallig vandaag nog wat over zo'n plectrum die je eventueel kunt gebruiken. Anders is dat eventueel nog een oplossing.
Wat betreft muziek stijl lijkt het mij bijvoorbeeld wel leuk om de intro van het nummer Kryptonite te kunnen spelen.

Wat betreft prijs hoop ik heel misschien een goedkoop tweedehandsje op de kop te kunnen tikken. Maar als dat niet lukt of geen optie is dan kijk ik eventueel naar een hogere prijsklasse. Ik wil natuurlijk wel een gitaar hebben die goed klinkt. Aan de andere kant hou ik er ook rekening mee dat het straks wellicht toch tegen kan vallen en een grote aankoop dus ook riskant is. Dus die afweging moet ik nog maken.
Je zegt dat de gitaren met een prijsklassen van rond 250 pas een aardige klank hebben? Is er dan zo'n groot verschil? En dan bedoel ik voor het "ongetrainde" oor zal ik maar zeggen, want je hebt altijd sublieme onder instrumenten.
Ik heb namelijk ook van die beginnerspakketten gezien van rond de 35 euro die altijd bovenaan marktplaats staat. Zijn die dan echt verschrikkelijk?

Wat betreft onbekende merken, die merken waar ik dus graag meer informatie over wil hebben zijn neem ik aan ook wat oudere merken. Maar als iemand er zuinig mee is geweest dan kan zo'n gitaar toch aardig voordelig zijn en nog erg goed klinken, lijkt mij. Dat zou ideaal zijn, niet zo'n hoge prijs en toch goed om te leren.

O.a. bij die gadsden, bird en starfire kreeg ik al een idee dat die wat ouder konden zijn, omdat er nauwelijks informatie over te vinden is.

@ -=Hans=-
Ja idd, maar ik wil eerst wat informatie opdoen voordat ik eventueel naar zo'n winkel toe ga. Ik ben nu eerst wat onafhankelijke info aan het opdoen via internet en ervaringen van anderen.
Wat betreft vorm vraag ik mij ook af of ik nu een 4/4 of 3/4 of zoiets moet hebben. Of is alleen 4/4 een volwassenen maat? (alle info over maten, soorten etc heb tot nu toe ook opgedaan via dit forum en andere websites, dus zeg het maar als ik er compleet naast zit)

@Wietse
Ja die Bird die ik zag lijkt erg op dat plaatje. Alleen was de lijn van puntjes/bindingen waar de snaren aan de onderkant vastzitten niet recht maar enigszins gebogen. Ik weet niet of dat een teken van slijtage is of ander model, maar het lijkt enigszins op dezelfde gitaar. De eigenaar ervan zei ook dat de gitaar al zo'n 25 jaar oud was.
Nog even reclame doen voor je website... ;) Ik kon hem overigens niet op je website vinden, misschien heb ik verkeerd gekeken. Trouwens, jij hebt ook gitaren van iets meer dan 50 euro tot 100 euro. Zijn die gitaren van rond de 60 euro dan van mindere kwaliteit of erg voordelig?

"kijkschop gitaren" :seriousf:, Ok nouja dat is dan ook duidelijk. Ja het was ook in de lagere prijsklasse. Maarja, ik dacht dat het misschien wel handig was om mee te beginnen. Amuse, zal het waarschijnlijk geweest zijn. Is dat merkteken met een grote witte A?

Nog kijkend naar de lagere prijsklasse, heb ik tussendoor een Gadsden gezien en die Bird gezien, voor van wat ik begrepen heb wel lage bedragen, maar misschien zijn ze oud, slecht onderhouden, of ondergewaardeerd.
Weet u welke prijsklassen Starfire en Bird normaal gesproken zijn?

Tussendoor ff de foto's van de Bird en Gadsden:
bird http://img522.imageshack.us/img522/9938/birdxj2.th.jpg (http://img522.imageshack.us/my.php?image=birdxj2.jpg)gadsdenhttp://img522.imageshack.us/img522/879/gadsdenvb1.th.jpg (http://img522.imageshack.us/my.php?image=gadsdenvb1.jpg)

wietse
13 juli 2008, 07:26
Alleen was de lijn van puntjes/bindingen waar de snaren aan de onderkant vastzitten niet recht maar enigszins gebogen. Ik weet niet of dat een teken van slijtage is of ander model, maar het lijkt enigszins op dezelfde gitaar. De eigenaar ervan zei ook dat de gitaar al zo'n 25 jaar oud was.
Nog even reclame doen voor je website... ;) Ik kon hem overigens niet op je website vinden, misschien heb ik verkeerd gekeken. Trouwens, jij hebt ook gitaren van iets meer dan 50 euro tot 100 euro. Zijn die gitaren van rond de 60 euro dan van mindere kwaliteit of erg voordelig?

"kijkschop gitaren" :seriousf:, Ok nouja dat is dan ook duidelijk. Ja het was ook in de lagere prijsklasse. Maarja, ik dacht dat het misschien wel handig was om mee te beginnen. Amuse, zal het waarschijnlijk geweest zijn. Is dat merkteken met een grote witte A?

Nog kijkend naar de lagere prijsklasse, heb ik tussendoor een Gadsden gezien en die Bird gezien, voor van wat ik begrepen heb wel lage bedragen, maar misschien zijn ze oud, slecht onderhouden, of ondergewaardeerd.
Weet u welke prijsklassen Starfire en Bird normaal gesproken zijn?


iets andere uitvoering dus, hadden ze een ander model brug liggen en dat er op geschroefd, dat is nu eenmaal met die oude koreanen vaak het geval modellen en kwaliteit is niet echt constant te noemen.
ze gebruikten vaak wat er voor handen was en daardoor krijg je uiterlijke verschillen.

je hebt denk ik op de inkoopactiepagina gekeken, daar staat hij niet tussen, je moet gewoon op de te koop pagina kijken, daar staat wat ik op het moment te koop heb.
nog geen idee wat de kwaliteit van die chinese gitaren is, moet nog geld over maken voor de sample gitaren, en dan pas gaat de boel echt van start als de kwaliteit goed blijkt te zijn.

alle merken die je hebt genoemd vallen in de budget klasse, goedkoop dus en daar hoorde bird ongetwijfeld vroeger ook onder.
al werd de bird die ik heb al door een paar ervaren gitaristen beoordeeld als stukken beter dan dat blokker spul.
andere merken om in overweging te nemen voor leuke goedkope starters zijn, richwood, yamaha ( yamaha is altijd goed imho), en nu zal ik het halve forum wel over mee heen krijgen, stagg, in tegenstelling tot hun electrische spul zijn de akoestische gitaren van stagg lang niet slecht.(koop geen electrische gitaar van stagg!!!!)
en merken zoals vantage, aria, aria proII, washburn voormalige matsumoku merken dus, zijn eigenlijk ook altijd wel goed, vooral als je een oudere jap weet te vinden.
maar
proberen en een ervaren gitarist meenemen is het advies, binnen 1 merk kan er een enorm verschil per gitaar zijn, vooral bij de goedkopere gitaren is de kwaliteit niet echt constant en zitten er draken tussen, maar je kan ook een juweeltje treffen.

--=HANS=--
13 juli 2008, 11:48
Origineel gepost door Falco1988 : Ik las toevallig vandaag nog wat over zo'n plectrum die je eventueel kunt gebruiken. Er zit een groot verschil tussen spelen met je vingers of spelen met een plectrum. Beide manieren heeft zo z`n specifieke voor en nadelen het heeft echter weinig te maken met het probleem van de hogere spanning van de stalen snaren. Dit heeft vooral betrekking op je (als je rechts bent) linker hand. Dit is namelijk de hand waarmee je de snaren indrukt op de toets om zodoende akkoorden te vormen of afzonderlijke noten te spelen. Met rechts kun je er dan voor kiezen om de snaren aan te slaan met een plectrum of met je nagels of met losse picks.

LaurentB
13 juli 2008, 12:50
Ik sluit me helemaal aan bij de suggesties en opmerkingen van Wietse, om te beginnen.

Verder: juist als je het financiële risico van er weer snel mee op willen houden wilt minimaliseren zou je tweedehands moeten kopen, want die kun je voor dezelfde prijs weer kwijt (als je niet teveel betaald hebt natuurlijk).

En ja, die starterspakketten zijn normaal gesproken echt slecht, alhoewel ik ook daar wel eens verbaasd ben geweest over het feit dat ze niet helemaal onbruikbaar leken te zijn. Wat naast het geluid een probleem kan zijn, en al helemaal bij staalsnarige gitaren, is de bespeelbaarheid.
Jou zal bij zo'n gitaar op zichzelf zelf misschien niets opvallen aan de klank, maar wel als je er een betere naast hoort.

Je woont niet toevallig in de buurt van Eindhoven of Zuid-Limburg? Anders zou ik best eens met je mee willen gaan kijken.


@LaurentB
(...)

Wat betreft prijs hoop ik heel misschien een goedkoop tweedehandsje op de kop te kunnen tikken. Maar als dat niet lukt of geen optie is dan kijk ik eventueel naar een hogere prijsklasse. Ik wil natuurlijk wel een gitaar hebben die goed klinkt. Aan de andere kant hou ik er ook rekening mee dat het straks wellicht toch tegen kan vallen en een grote aankoop dus ook riskant is. Dus die afweging moet ik nog maken.
Je zegt dat de gitaren met een prijsklassen van rond 250 pas een aardige klank hebben? Is er dan zo'n groot verschil? En dan bedoel ik voor het "ongetrainde" oor zal ik maar zeggen, want je hebt altijd sublieme onder instrumenten.
Ik heb namelijk ook van die beginnerspakketten gezien van rond de 35 euro die altijd bovenaan marktplaats staat. Zijn die dan echt verschrikkelijk?