PDA

View Full Version : kapotte topkam



vaterloader
12 juli 2008, 15:43
Hallo beste mensen,


Mijn topkam van mijn elektrische gitaar is aan de zijkant afgebroken.
En nu zit er onder de e-snaar geen topkam meer.

Ik ben naar Kees Dee in Amerstfoort gegaan en die vertelde mij dat het vervangen van de topkam ongeveer €70,- zou gaan kosten.

Nu is mijn vraag is dit een normale prijs of kan het mss ergens anders goedkoper.
(Ik heb nu een 'beginners' stagg gitaar van €150)

Mr.Fingers
12 juli 2008, 15:46
doe jezelf een lol, hou de gitaar bij tot als het wat kouder is, neem dan een bijl, en maak er hapklare blokjes van voor de kachel... dat zal de eerste & enige keer zijn dat een stagg je warmte & genegenheid zal geven!


70€ voor een topkam te vervangen is duur, als je zelf wat handig bent doe je dat zelf!

barno
12 juli 2008, 15:50
70 euro voor vervangen van een topkam op een stagg? dat noemen ze een beginner een kloot afdraaien

macwilliams
12 juli 2008, 15:52
@ fingers & barno



STOP U 'R KILLING ME :seriousf:

Gearjunkie
12 juli 2008, 15:55
Hallo beste mensen,


Mijn topkam van mijn elektrische gitaar is aan de zijkant afgebroken.
En nu zit er onder de e-snaar geen topkam meer.

Ik ben naar Kees Dee in Amerstfoort gegaan en die vertelde mij dat het vervangen van de topkam ongeveer €70,- zou gaan kosten.

Nu is mijn vraag is dit een normale prijs of kan het mss ergens anders goedkoper.
(Ik heb nu een 'beginners' stagg gitaar van €150)

Koop een topkammetje bij bijv. Tonefactory of zo en plak deze er zelf in...

SGbanez
12 juli 2008, 16:01
Hehe, je gitaar wordt dus anderhalf keer zoveel waard als je m daar laat repareren. Zou k niet doen. Zelf doen, of nog beter: mik die Stagg inderdaad in je openhaard en koop een nieuwe gitaar.

The Mess
12 juli 2008, 16:08
Even een écht opbouwende post (nog offence, maar ik denk niet dat de TS op zoek is naar advies over hoe een stagg het beste kan branden. :p )
Je kunt waarschijnlijk een nieuw topkammetje kopen bij www.tonefactory.nl of www.guitarsupplies.nl of elke andere vergelijkbare webstore.
Vervangen is een niet zo moeilijk maar wel secuur werkje. Als je geen ervaring hebt met onderhoud aan je gitaar raad ik je in ieder geval aan om een voorgevijlde topkam te kopen (bij voorkeur Graph Tech).

Informatie over hoe je het klusje klaart vind je bijvoorbeeld op www.rinzesgitaarweb.nl

Hopelijk heb je er wat aan.

Mitch
12 juli 2008, 16:09
Dat die gitaar geen wereldding is was de topic starter zelf ook vast al achter, dat hoeft er niet te worden ingewreven. Fijn dat een nieuwkomer weer zo hartelijk wordt ontvangen :stop:

70E is alleen acceptabel als daar een nieuwe set snaren en een volledige afstelbeurt bij zit, maar dan nog is het vrij 'optimistisch'.

Rocketman
12 juli 2008, 16:30
Je kan ze toch ook zelf snijen van een stuk koe of zoiets?

macwilliams
12 juli 2008, 16:31
Hoi jongens.


Even een bekentenis, een tijdje geleden wilde ik weer een les paul proberen zonder al te veel geld uit te geven. Ik kwam dus een stagg lp tegen en heb deze voor heel weinig gekocht. Ik moet zeggen dat het geluid mij erg meeviel en zelfs redelijk goed te noemen was.
Het was allen de afwijking van de vorm die mij heeft doen besluiten om hem weg te doen. Zelfs de bespeelbaarheid is erg goed te doen.

Rocketman
12 juli 2008, 16:41
Er zijn vast prima Staggs daar twijfel ik geen moment aan.

Mr.Fingers
12 juli 2008, 16:41
ik heb al goede dingen gehoord over stagg akoestischen, maar persoonlijk vond ik de electrische ruk spelen, ruk klinken & ruk uitzien


swat, dit is offtopic geneuzel, en daar heeft de topicstarter niets aan.

een topkam vervangen kan je zelf doen, als je er wat de ballen voor hebt. je koopt ergens een vooringesneden exemplaar, en je plaatst deze in het sleufje, waar je net je kapotte topkam hebt uitgehaalt

Duff
12 juli 2008, 16:58
Ik had hetzelfde met mijn basgitaar, gewoon nieuwe topkam gehaald, op maat gemaakt en er zelf ingezet. Ben je voor een paar pleu klaar.

snaarplukker
12 juli 2008, 17:15
Nou nou, als beginner wordt je hier wel flink afgezeken als je een gitaar van onder de 200 euro hebt. Die jongen heeft van zijn zuurverdiende centjes een gitaar gekocht waar hij apetrots op is. Hij zit nu helemaal in de rats met zijn kapotte topkam. Die Kees Dee had moeten zeggen:"Jongen, voor 10 euro zet ik even een nieuw topkammetje er in.". Hooguit 10 minuten werk. Als gitaarverkoper moet hij weten dat als zijn klant eenmaal goed gitaar kan spelen een veel betere gitaar gaat kopen. Laat hem dan tevreden naar huis gaan met zijn Stagg en geeft hem wat folders mee van Fender, Ibanez of wat dan ook. Geen wonder dat potentiële klanten naar de internethandel wordt verwezen.

Sorry, dit wilde ik even kwijt.

Cees

wietse
12 juli 2008, 17:19
Je kan ze toch ook zelf snijen van een stuk koe of zoiets?

heb je enig idee hoeveel werk dat is?
topkammetje halen van de goede lengte, hoogte en dikte en als hij precut is dan eerst effe niet vastlijmen maar los onder de snaren om de snaarhoogte daar te checken, want als hij een mm lager is dan de originele dan krijg je fretbuzz is hij een mm hoger dan speelt het niet lekker.
te laag een strookje fineer/plastic oid er onder tot je hoog genoeg zit, te hoog effe wat aan de onderkant afvijlen dus.
als je een beetje handig bent kan je zoiets gemakkelijk zelf doen, man 70 euro daar koop je een nest andere staggs voor (2ehands)

Mr.Fingers
12 juli 2008, 17:20
snaarplukker... dat laatste slaat als kut op dirkje

Ace 1.15.19
12 juli 2008, 17:21
Nou nou, als beginner wordt je hier wel flink afgezeken als je een gitaar van onder de 200 euro hebt. Die jongen heeft van zijn zuurverdiende centjes een gitaar gekocht waar hij apetrots op is. Hij zit nu helemaal in de rats met zijn kapotte topkam. Die Kees Dee had moeten zeggen:"Jongen, voor 10 euro zet ik even een nieuw topkammetje er in.". Hooguit 10 minuten werk. Als gitaarverkoper moet hij weten dat als zijn klant eenmaal goed gitaar kan spelen een veel betere gitaar gaat kopen. Laat hem dan tevreden naar huis gaan met zijn Stagg en geeft hem wat folders mee van Fender, Ibanez of wat dan ook. Geen wonder dat potentiële klanten naar de internethandel wordt verwezen.

Sorry, dit wilde ik even kwijt.

Cees
Naar aanleiding van het discussie-topic in 'Algemeen' wil ik dit even kwijt:

Die laatste post zit inderdaad heel wat in. Dit is iets anders dan de posts in het Algemene topic.

Ace 1.15.19
12 juli 2008, 17:22
snaarplukker... dat laatste slaat als kut op dirkje
Nee vind ik niet. Van die internet aankopen, daar ben ik het helemaal mee eens. € 70,- voor een topkam verwisselen is toch niet normaal...

Mitch
12 juli 2008, 17:31
Kan dat off topic gelul over dat topic in Algemeen afgelopen zijn? Die jongen vraagt iets over een topkam.

Ace 1.15.19
12 juli 2008, 17:32
De vraag lijkt me beantwoord.

Rocketman
12 juli 2008, 19:00
Ja on topic, ik kocht 13 jaar geleden mijn strat bij mijn favoriete shop, en toen hingen daar gitaren met topkammen met van die lagertjes erin. Ik zei "wat kost zo'n kam". Hij zei "je kan beter deze nemen, dit is teflon, dat zijn miljoenen lagertjes, ik zal m er even instoppen". Nou rats rats flats flats en 5 minuten later lag het piepkleine stukje "teflon" erin hoor. 70 euro is een dikke vette rip off.

En @Vaterloader....... superlijm geprobeerd? Dat lijmt echt....... super. No kidding.

vaterloader
12 juli 2008, 19:23
----------------------------------------------------------------
Dat zijn veel reacties :satisfie: voordat ik die allemaal gelezen had was ik een uur verder maar ik ben wel veel te weten gekomen en iedereen bedankt voor de moeite. :sssh:
-----------------------------------------------------------
-Ik zie niet echt zitten om de topkam zelf te vervangen. Die site te zien is dat nog een hele klus. Of kan iemand mij overtuigen dat het heel simpel is?

Weet iemand in de buurt van Soest een goede gitaarwinkel die het wel voor een paar tientjes wil doen, bijv in Amersfoort of Utrecht
----------------------------------------------------------
Rocketman: "En @Vaterloader....... superlijm geprobeerd? Dat lijmt echt....... super. No kidding"

Kan je dat stukje wat is afgebroken ook gewoon weer aanlijmen?
--------------------------------------------------------------
En wat is er mis met mijn Stagg :chicken: Je moet toch ergens mee beginnen.

Rocketman
12 juli 2008, 19:54
Je kan het toch proberen? Snaar er afhalen, klein drupje secondenlijm of superlijm of hoe heet t, hard vastklemmen, met een lijmklem of zo. Nachtje laten staan, volgende dag snaartje er weer op. Dat uitproberen kan geen enkel kwaad. In het ergste geval werkt het niet en dan moet je alsnog een andere oplossing zoeken.

Niks mis met een Stagg om mee te beginnen, denk ik. Aan de andere kant kun je voor de prijs van een nieuwe Stagg een tweedehands Squier of zo kopen en die hebben een betere reputatie dan Stagg. En dat zou dan dus een betere (beginners) gitaar kunnen zijn. Ik heb overigens een jaartje Squier gespeeld en ik was er niet kapot van. Staggs heb ik nooit aangeraakt. Het verschilt ook per gitaar. Het hangt zeker niet alleen van het merk af, of een gitaar goed is, maar van de individuele gitaar.

Staggs hebben op dit forum een vreselijke naam, maar ik zie ze in veel winkels hangen, ze zien er leuk uit en ze zullen heus niet allemaal zo slecht zijn als dat er geroepen wordt.

Mr.Fingers
12 juli 2008, 19:56
ik heb de topkam van m'n fender gebroken (aan de lage e snaar), ik heb die gewoon terug geplakt met secondelijm, werkt perfect

vaterloader
12 juli 2008, 20:04
Ok hartstikke bedankt ik ga het proberen. Moet alleen eerst dat stukje weer terug vinden.

Rocketman
12 juli 2008, 20:05
Succes :rockon:

vaterloader
13 juli 2008, 17:49
Heel de stofzuiger doorzocht en het stukje niet meer kunnen vinden :(
Weet niemand in de buurt van Soest/Utrecht/Amersfoort een goede gitaarshop die het wel voor een eerlijke prijs zou kunnen doen?

Jim Haagmans
13 juli 2008, 18:19
In amersfoort heb je nog voerman. ff het nummer zoeken op www.voerman.nl en van tevoren even bellen met je probleem en wat zij er ongeveer voor zullen rekenen.

Rocketman
13 juli 2008, 19:27
Voerman is toch een groothandel? Repareren die topkammetjes?

The Mess
13 juli 2008, 21:49
----------------------------------------------------------------
Dat zijn veel reacties :satisfie: voordat ik die allemaal gelezen had was ik een uur verder maar ik ben wel veel te weten gekomen en iedereen bedankt voor de moeite. :sssh:
-----------------------------------------------------------
-Ik zie niet echt zitten om de topkam zelf te vervangen. Die site te zien is dat nog een hele klus. Of kan iemand mij overtuigen dat het heel simpel is?

Weet iemand in de buurt van Soest een goede gitaarwinkel die het wel voor een paar tientjes wil doen, bijv in Amersfoort of Utrecht
----------------------------------------------------------
Rocketman: "En @Vaterloader....... superlijm geprobeerd? Dat lijmt echt....... super. No kidding"

Kan je dat stukje wat is afgebroken ook gewoon weer aanlijmen?
--------------------------------------------------------------
En wat is er mis met mijn Stagg :chicken: Je moet toch ergens mee beginnen.

Als je huiverig bent om het zelf te doen (wat ik opzich ook wel kan begrijpen), dan moet je het gewoon door iemand laten doen.
Ik weet verder niet direct waar jij dan naartoe zou moeten gaan, maar zoals al aangegeven is, 70 euro is veel te veel voor zo'n klusje.

snaarplukker
13 juli 2008, 22:07
Muziekhandel in Soest: klik de link (http://www.gitaar.nu/muziekwinkels/soest/claire-son)
Utrecht:klik de link (http://www.staffhorst.nl/)

Cees