PDA

View Full Version : 7 snaren



ReinoutV
12 juli 2008, 15:24
Een tijd geleden heb ik gevraagd of jullie goede tips hadden qua 7-snarige klassieke gitaren. Dankzij een paar behulpzame forumleden ben ik al een tijd de gelukkige eigenaar van een Giannini 7-snarige klassieke gitaar. Deze pevalt prima en ik ben erg blij met de extra mogelijkheden die ik nu heb.
Dit smaakt dus naar meer. Ik heb me al suf gegoogled naar 7-snarige staalsnarige gitaren, maar behalve de op metal-gitaristen gerichte western van Ibanez ben ik amper iets betaalbaars tegen gekomen. Wie heeft er enig idee of dit soort gitaren nog meer in productie worden gebouwd?

--=HANS=--
12 juli 2008, 20:29
De enige die ik zo uit m`n bol ken is deze (http://www.mguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?m=HD-7%20Roger%20McGuinn&p=a&l=a&d=296) maar die heeft een extra G snaar en dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt.

Volgens mij heb ik er vorige week een voorbij zien komen op gitaarmarkt.

Harald
13 juli 2008, 21:59
Het idee van die Roger mcGuin is een 12 snarige imiteren, met het minst mogelijke aantal snaren. Die extra G snaar is een geoctaveerde G snaar, en zal dus relatief dicht bij de andere G zitten. Niet echt bruikbaar voor een gitaar met extra lage snaar erbij.

--=HANS=--
13 juli 2008, 22:35
Aha, zit dat zo. Ik vroeg het me eigenlijk al af en meer specifiek waarom het nu juist een extra G is en niet de B of de D.

Mr.Fingers
13 juli 2008, 22:56
@Hans: de octaafsnaar op de G-snaar geeft je die sprankel die je bij 12-strings treft, maar met enkele bassnaren, dit om basloopjes & bends gemakkelijk te maken. Roger McGuinn is een meester op dat soort 7-strings.

youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=y6niVD5g2L0
http://www.youtube.com/watch?v=gPCUEaVJV3s


Je hebt van Ellis ook 7-snarige gitaren, nl. resonators:

http://www.chrisandangel.net/ellisresonator.jpg

Die worden dan in een bepaald akkoord gestemd (E13 bijvoorbeeld), en dan met de slide bespeeld

Ace 1.15.19
14 juli 2008, 01:03
Ik vind die 7e stemknop wel heel erg lelijk als die boven op de headstock zit :p

ReinoutV
14 juli 2008, 09:24
Bedankt voor jullie reacties. Ik was inderdaad niet op zoek naar een gitaar met een dubbele G-snaar, al zal dat vast heel leuk klinken (nog geen tijd gehad voor de YouTube filmpjes). Zijn er bouwers in Nederland die een gitaar met en lage B-snaar eronder kunnen maken?

bleep
18 augustus 2008, 16:04
Een tijd geleden heb ik gevraagd of jullie goede tips hadden qua 7-snarige klassieke gitaren. Dankzij een paar behulpzame forumleden ben ik al een tijd de gelukkige eigenaar van een Giannini 7-snarige klassieke gitaar. Deze pevalt prima en ik ben erg blij met de extra mogelijkheden die ik nu heb.
Dit smaakt dus naar meer. Ik heb me al suf gegoogled naar 7-snarige staalsnarige gitaren, maar behalve de op metal-gitaristen gerichte western van Ibanez ben ik amper iets betaalbaars tegen gekomen. Wie heeft er enig idee of dit soort gitaren nog meer in productie worden gebouwd?

Fijn dat je er wat mee kan.

skabouter
18 augustus 2008, 16:20
dat ding met die extra G is misschien best geschikt! je kan natuurlijk gewoon een BEADGBE setje erop doen, die stemknop is natuurlijk niet perse voor 1 stemming! gewoon alles iets opschuiven?

Harald
18 augustus 2008, 18:50
Als je gelijk de kam vervangt zal het misschien wel werken. Bij de kam die erop zit zal de afstand tussen de G en de extra G namelijk kleiner zijn dan de afstanden tussen de andere snaren, net als bij een 12 string.

Maar al die extra snaren... als je het met 6 niet kunt zeggen! Zo hebben ze de luit ook de nek omgedraaid, steeds meer snaren... Had ik trouwens al verteld dat ik een harpgitaar wil sinds ik op Andy mcKee's harpgitaar gespeeld heb :sssh:

:D

Blend
18 augustus 2008, 20:56
Ontopic blijven graag!

Woml
19 augustus 2008, 08:48
Als je gelijk de kam vervangt zal het misschien wel werken. Bij de kam die erop zit zal de afstand tussen de G en de extra G namelijk kleiner zijn dan de afstanden tussen de andere snaren, net als bij een 12 string.


Maar als je de beschikbare ruimte (topkam 1 3/4" = 4.45mm) moet verdelen over 7 snaren in plaats van 6, komen de snaren zomaar 1 a 1.5 mm dichter op elkaar te zitten. Wordt wel een beetje gepriegel, ben ik bang. En je zult een beetje moeten smokkelen bij de brug, want de gaten zitten niet meer recht onder de snaren. Weet niet of dat kwaad kan.