PDA

View Full Version : Dikke snaren, goed voor je nek?



john.3001
25 februari 2003, 10:44
Okee, ik wil m'n ouwe squier dus een kleine Dick-Dale metamorphose laten ondergaan;
~ 50's pickups
~ dikke snaren
~ wat toeters en bellen
~ eventueel geel laten spuiten

Nu heb ik slechts 1 vraag?
Wat doen dikke snaren met een squier-nek. Kan hij wel tegen die spanning?
Ik heb het niet over de echte Dick-Dale snaren (.060), maar iets dunner.
Gaat dat lukken denken jullie?

Raffel
25 februari 2003, 10:58
de trekkracht van dikkere snaren is natuurlijk groter, maar aangezien snaren die dikker zijn ook op minder spanning hoeven te staan heft dat het een beetje op. Ik denk dat dat gewoon mogelijk is.

lord bean
25 februari 2003, 11:38
Om de zelfde toonhoogte te krijgen moet je dikkere snaren juist strakker zetten

moretel
25 februari 2003, 12:29
En om al te grote hals of speelproblemen te voorkomen worden ze vaak een toontje lager gestemd.

Lucky
25 februari 2003, 13:49
hij speelt geloof ik een 016 setje of zoiets....

daar gaat je hals beslist van naar de tering.
zijn eigen gitaars gaan ook niet lang mee.

john.3001
25 februari 2003, 14:32
Niet doen dus...

Raffel
25 februari 2003, 14:35
oh ja *buts* je wil dezelfde tuning natuurlijk

Negative K3 fan
25 februari 2003, 16:29
gewoon doen, het is maar een squier. En ik dacht ook dat dick zn elementen recht naar de out[put had gesoldeerd.

john.3001
25 februari 2003, 16:37
Ja, dat is me al eens eerder verteld.
Hij heeft ook een of andere rare switch op z'n plank laten monteren?

vulvasonic
26 februari 2003, 00:22
Voor de meesten onder ons is een standaard 012 setje al te dik. Bouw het langzaam op. Laat het hout van de hals wennen aan de nieuwe snaren en stel de gitaar opnieuw af.
Het is niet aan te raden om van een 009 setje ineens naar 012 te springen.
De hals MOET worden afgesteld en dat moet heel geleidelijk gebeuren. Bovendien moet je topkam bijgevijld worden.
De sleufjes in de topkam worden vauit de fabriek meestal gevijld voor gebruik met 009 setjes. Vijl je de topkam niet uit, dan zullen de dikkere snaren vast komen te knellen in die dunne gleufjes waardoor stemproblemen ontstaan, terwijl een goed uigesneden topkam juist bij dikke snaren het gunstige bijverschijnsel hebben dat de snaren normaliter minder snel zullen onstemmen.

Tussen een paar duizend haakjes; iedere gitaar moet die kracht aankunnen.

Wouter J
26 februari 2003, 00:41
Stevie Ray Vaughan speelde met 015 als E snaar, en hij drukte die snaren op alsof het een 010 setje was, wat aantoont hoe sterk zijn vingers waren.

Ted Nugent: I played with Stevie Ray Vaughan, he gave me one of his strats, and i just couldn't bend a string to save my life, I guess he knew that and was just teasing me with it, trying to teach me a lesson.

Dick Dale doet geen bends dus hij laat het gewoon rommelen en inderdaad, zijn originele strat is regelmatig van een nieuwe hals voorzien, maar die gitaren van Vaughan overigens ook.

Ikzelf speel standaard met een 011-056 setje, de gitarist in mijn band vindt mijn gitaren onbespeelbaar maar vindt ook dat mijn gitaren daardoor veel vetter gaan klinken. Een Fender is een gitaar die weinig fouten tolereert maar met een goede set kabels krijg je hem wel klein.