PDA

View Full Version : Wel of niet bouwen?



Gothra
12 juli 2008, 14:24
Ik ben van plan om een gitaar te gaan bouwen. Een rr24, omdat ik niet goed ben met houtbewerken enzo, word het meer een bouwpakketje van warmoth. Elzen body, 2hums, 24frets, original floyd rose. 24 fret maple neck, xj frets, sharkfin inlay, ebony ( of ebony maccasar, wat is het verschil in geluid?). Nou zeggen mijn ouders, zal je dit wel doen, dalijk gaat er iets fout en heb je veel geld uitgegeven aan iets wat het niet (goed) doet enzo. Nou wil ik dus van jullie weten of ik het wel of niet zou moeten doen, wat zijn de risico's, is het egt moeilijk? (ik hoef dus alleen de hardware te installeren, en lakken laat ik doen). Als ik de body heb, moet ik er nog iets mee doen (heb wat rondgelezen, poriënvuller of iets dergelijks?).

Alvast bedankt,

Gothra.

Ace 1.15.19
12 juli 2008, 14:42
Uiteraard kan er bij zelfbouw altijd iets misgaan waardoor het geheel duurder wordt dan je had verwacht. Des te meer je zelf bouwt, des te beter het elke keer gaat. Van elke fout die je maakt leer je natuurlijk.

Bij mijn eerste zelfbouw projectje ben ik heel makkelijk begonnen door alle onderdelen bij elkaar te verzamelen van marktplaats. Toen hoefde ik het alleen nog maar in elkaar te zetten. Nou is dit natuurlijk niet echt een zelfbouw gitaar, maar eerder een bouwpakket. Ik ben zo begonnen om meer over de gitaar te weten te komen en om er veel van te leren.

[edit] Als je de hals helemaal zelf maakt (frets, inlays, e.d.) zeg ik: ben voorzichtig. Anders zeg ik: ga ervoor!

G.G.
12 juli 2008, 15:09
Zo'n Warmoth pakketje inelkaar schroeven kan echt iedereen. Maak je daar maar niet druk om, bestel die zooi maar.

Gothra
12 juli 2008, 15:12
Zo'n Warmoth pakketje inelkaar schroeven kan echt iedereen. Maak je daar maar niet druk om, bestel die zooi maar.

Moet ik eerst geld hebben, wordt na de zomervakantie, nu ff hard werken, 1000 eurotjes verdienen=D
Wel jammer dat ze de body en die ik wil niet hebben, moet ik weer meer gaan betalen om ze zo te krijgen. =( Maak me alleen beetje druk om de floyd rose, hoe ik die moet installeren. En dan hoop ik ook dat de gitaar wel in balans is.

Mattia
12 juli 2008, 17:51
Het is wel ontzettend leuk, zelf bouwen, maar niet bepaald een manier om geld te besparen. Ook niet met een Warmoth projectje. Zelf lakken, de eerste keer, is ook niet echt het makkelijkste (vind het nog steeds een van de lastigere/precisiewerkerige klusjes van het bouwproces, en ongeveer de minst leuke), en het geld dat je eraan hebt uitgegeven krijg je een week nadat het af is al niet meer terug als je 'm verkoopt.

Maargoed, is het de moeite waard? Ik vind van wel. Omdat ik het proces enorm leuk vind.

Gearjunkie
12 juli 2008, 20:56
Zo'n Warmoth pakketje inelkaar schroeven kan echt iedereen. Maak je daar maar niet druk om, bestel die zooi maar.

Dit is voor mij ook de insteek, gewoon lekker doen!!

Maar ik wil je toch mijn ergernissen niet onthouden:

(ik ben zelf vrij ongeduldig moet ik zeggen...)
-Tijdens het bouwen die mooie body alvast bekrassen
-De nekpocket en de hals hebben net niet dezelfde ronding dus die moet je alsnog gaan aanpassen
-Je hebt net de control cavity met kopertape afgeschermd... blijkt die enorme CTS potmeter niet te passen
-Tuner gaatjes moeten soms uitgeboord worden... dit vraagt bij mij om beschadiging van de headstock

Kortom, werk wel rustig en plak veel in/af met kranten enz.
Verder is het echt heel leuk om te doen, maar bouw vooral iets dat je niet zo in de winkel kan kopen.


Maak me alleen beetje druk om de floyd rose, hoe ik die moet installeren. En dan hoop ik ook dat de gitaar wel in balans is.

Een Floyd installeer je hetzelfde als een andere tremolobrug. Je moet nu wel een toplock installeren i.p.v. de topkam.