PDA

View Full Version : gitaar afstelling?



_Wouter_
11 juli 2008, 20:55
Hallo,
Ik heb deze week pas een elektrische gitaar gekocht (nieuw), een startersset (ibanez grx40). En heb mezelf nu al wat akkoorden aangeleerd...
Maar nu, als ik bijvoorbeeld op youtube kijk hoe je een bepaald liedje speelt (bv.: sweet home alabama) dan klinken die noten echt heel anders dan dat als ik ze juist het zelfde speel op mijn gitaar:s
Nu is mijn vraag, licht dit gewoon aan mijn (goedkope) gitaar, licht het aan de afstelling van mijn gitaar/versterker? Of kan ik gewoon nog niet te goei spelen?

Alvast bedankt;)

Mr.Fingers
11 juli 2008, 20:57
combinatie van factoren: gitaar zal slecht geintoneerd zijn, je versterker zal het geluid ook vervormen, en de gitaar zal niet perfect octaafzuiver gebouwd zijn.

Als je de gitaar in een winkel hebt gekocht, kan je ze daar gratis laten afstellen. Ze stellen zoieso af, maar als je ze niet daar gekocht hebt, kost het iets van een 30€

_Wouter_
11 juli 2008, 21:08
Die man van de winkel heeft hem afgesteld, maar met dat elektrisch tunertje dat standaard bij de gitaar zat...
En ook, de noten zijn echt dag en nacht verschil, ze lijken niet eens op elkaar:(

toon-
11 juli 2008, 21:13
Je gitaar staat toch in standaard E gestemd?

DeiDRagonas
11 juli 2008, 23:23
Ik vermoed dat die gitaar gewoon helemaal niet meer gestemd is..

R

hezz
12 juli 2008, 00:13
Die man van de winkel heeft hem afgesteld, maar met dat elektrisch tunertje dat standaard bij de gitaar zat...
En ook, de noten zijn echt dag en nacht verschil, ze lijken niet eens op elkaar:(

Welke noten vergelijk je nu?

snaarplukker
12 juli 2008, 00:28
Die man van de winkel heeft hem afgesteld, maar met dat elektrisch tunertje dat standaard bij de gitaar zat...
En ook, de noten zijn echt dag en nacht verschil, ze lijken niet eens op elkaar:(
Dan moet je het thuis ook weer even stemmen (met dat tunertje) omdat je in een andere omgeving komt qua temperatuur en luchtvochtigheid, daar kan een gitaar van ontstemmen. De noten zullen dan hetzelfde zijn als in het filmpje, maar klinken anders omdat er een andere amp en instellingen gebruikt worden.
Ook is de klank anders met welke pickups actief zijn.

Cees

Lenweë Míriel
12 juli 2008, 01:49
Ik snap even niet wat je bedoelt;
- bedoel je dat de nooit qua hoogte anders klinkt, zo ja even stemmen en als het dan nog blijft even opnieuw (laten) stellen.
- of bedoel je dat hij anders klinkt in de zin van tone. zoals de c op een piano anders klinkt dan de zelfe c qua toonhoogte op een gitaar.
daar valt weinig aan te doen, ene instrument klintk nou eenmaal anders als de andere. als alle gitaren hetzelfde waren was er niet zoveel gezeik over tone en welk beter is en dat soort ongein.

dus wat bedoel je precies met anders?

hansli
12 juli 2008, 02:11
ach jongens en meisjes

is dit nou niet een echt beginnersvraagje: "moet ik een gitaar stemmen?.

antwoord: "ligt eraan welke stijl je speelt" :hippie:

eazy G
12 juli 2008, 02:48
Hallo,
Ik heb deze week pas een elektrische gitaar gekocht (nieuw), een startersset (ibanez grx40). En heb mezelf nu al wat akkoorden aangeleerd...
Maar nu, als ik bijvoorbeeld op youtube kijk hoe je een bepaald liedje speelt (bv.: sweet home alabama) dan klinken die noten echt heel anders dan dat als ik ze juist het zelfde speel op mijn gitaar:s
Nu is mijn vraag, licht dit gewoon aan mijn (goedkope) gitaar, licht het aan de afstelling van mijn gitaar/versterker? Of kan ik gewoon nog niet te goei spelen?

Alvast bedankt;)

Denk dat t een kwestie van stemmen is.

doe t eens hiermee

http://www.8notes.com/guitar_tuner/

Pretty niffty huh!
je kunt alle snaren een voor een afgaan door boven de snare op die "letters :)" tedrukken.
als je gewoon "in E" wilt stemmen moeten je snaren dus precies hetzelfde klinken als op die webpages. Succes dude!

universe777
12 juli 2008, 10:26
Staat diegene die het liedje speelt wel in E gestemd. En niet in een of andere alternatieve stemming?